Tarvitsen kipeästi neuvoja: keskustelu alkoholistin lapsen kanssa edessä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hyvät neuvot kalliit
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hyvät neuvot kalliit

Vieras
....Nyt todellakin on hyvät neuvot kalliit. Tänään minun on tehtävä asia, jota olen kolme vuotta lykännyt. Minun on puhuttava erään läheiseni tyttärelle hänen äitinsä juomisesta.

Tyttö on nyt 12-vuotias. Hänen äitinsä on juoppo. Huolehtii lapsen perustarpeista, mutta on joka päivä kännissä. Juo ihan kirkasta viinaa, muka toisilta salassa. Illalla jos puhuu puhelimessa tuon äidin kanssa, hän on jo melko sönkötys kunnossa.

Tytön isä on kuollut ja hän asuu äitinsä kanssa kahdestaan. Minun perheeni on tuolle tytölle eräänlainen tuki- ja sijaisperhe, tyttö on meillä melkein joka viikonloppu, on erittäin läheinen minulle ja lapsilleni.

Olen näiden kolmen vuoden aikan, kun tajusin, että tytön äiti on alkoholisti (hän muutti tuolloin samalle paikkakunnalle, missä mekin asutaan) useita kertoja yrittänyt saada äitiä raitistumaan. Olen vienyt hänet AA-ryhmään, olin jopa itse mukana kerran ryhmässä, jonne sai ottaa mukaan tukihenkilön. Sitä äiti jaksoi muutaman viikon. Seuraavaksi vein hänet a-klinikalle. Siellä hän kulki muutaman kuukauden. Sitten taas uudestaan a-klinikalle, mutta se loppui taas, kun äiti pääsi töihin. Työpaikan hän tietysti alle puolesa vuodessa joi; ei pystynyt olemaan juomatta työpäivän aikana.

Olen useita kertoja puhunut hänelle asiasta, olen ollut lempeä, ymmärtäväinen, valmis auttamaan ja olemaan tukena. Olen ollut päättäväinen, tiukka, suorastaan syyllistänyt häntä juomisesta lapsen kautta ja yrittänyt saada sillä tavalla hänet lopettamaan. Aina hän itkee ja katuu, lupaa lopettaa, pyytää tukea. Ja viikon päästä pullo narahtaa auki taas. Sen sängynalusta on täynnä tyhjiä Leijona-pulloja.

Nyt olen itse siinä pisteessä, etten usko hänen lopettavan koskaan. Nainen on 45-vuotias, kaunis, hoikka, älykäs (tai ei ehkä enää niin älykäs kuin ennen, viinan vaikutukset näkyy hoksottimissa) eli vielä puoli elämää olisi edessä. Mutta en saa häntä lopettamaan.

Tein jopa epätoivoissani sossuun hänestä nimettömän ilmoituksen epätoivoissani, lupasivat tarkistaa asian, mutta en sitten tiedä, ovatko käyneet.

Kolme vuotta olen kantanut sydämessä tuskaa tuon tytön puolesta ja pelännyt, miten äidin alkoholismi häneen vaikuttaa. Tänään, kun tajusin, ettei äiti IKINÄ lopeta juomistaan, päätin, että nyt nostan kissan pöydälle ja otan asian tytön kanssa puheeksi.

Täytyyhän 12-vuotiaan jo ymmärtää, että äiti on alkoholisti?

Se syy, miksi haluan puhua asiasta tytön kanssa, on se että haluan jotenkin ilmaista hänelle, että MINÄ TIEDÄN, SINÄ ET OLE YKSIN tämän asian kanssa ja jos ikinä tulee tilanne, että on paha olla, voi tulla tänne, minä haen hänet meille vaikka keskellä yötä. Ja haluan kertoa hänelle, että ei ole normaalia, että äiti höyryää pikkupienissä joka päivä. Ja keskellä päivää. Koulun joulujuhlassa ja vanhempainillassa. Kun on kavereita käymässä. Kauppareissulla. Joka perkeleen paikassa, ei yhtä päivää voi ilman olla.

Voinko tehdä sen, puhua tytölle, teidän mielestä? Ja miten ihmeessä otan asian esille niin, ettei se satuta tyttöä enemmän? Tai jos hän onkin tietämätön asiasta....

Voi kauheaa, kun helpotti kirjoittaa tästä asiasta, toivottavasti joku jaksaa lukea ja kommentoida. Kiitos ja anteeksi.

Se on oikeastaan ainoa mitä voit tehdä, että kerrto tytölle tietäväsi asiasta ja sanot, että sinun luoksesi saa aina tulla ja sinulle saa soittaa mihin vuorokauden aikaan tahansa.
Tässä kaksi linkkiä, joista saat yleistä tietoa alkoholismista:
http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/
www.minnesota-hoito.fi
http://www.al-anon.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=nuorille
Kyllä tyttö varmasti on huomannut tilanteen itsekin ja hänelle on varmasti iso helpotus, että pääsee jollekin puhumaan asiasta. Lapsilla on kova tarve suojella vanhempiaan ja salailla asiaa.

Kiitos, LisaMarie! Tytöstä ei oudompi päällepäin huomaa mitään kummallista, mutta minä tiedän, että joskus hän on kauhean surullisen näköinen, jopa ahdistunut, kun juttelee hyvät yöt äidilleen illallla puhelimessa, kun on meillä yökylässä. Äiti saattaa siellä kännissä märistä, että on ikävä... :(

Tää on niin vaikeaa, mutta kaitpa minä oikein toimin, jos asian otan esille.

Alkoholiperheiden nuorille
Chat-ryhmä torstaisin klo 19 - 21
www.helppimesta.fi/Kolo
Alateen on osa Al-Anonia. Uskomme,
että alkoholismi on sairaus, joka vaikuttaa
ongelmajuojan perheenjäsenten elämään ja terveyteen.
Ryhmissä toimii kummina Al-Anonin aikuinen jäsen.

Tuota hain, eli voit antaa hänelle tuon chatin osoitteen ja kertoa, että sielä voi tavata muita samassa tilanteessa olevia nuoria. Käykää vaikka yhdessä tutustumassa chattiin. Ja tosiaan, on lapselle iso tuki kun hän tietää, ettei ole yksin, vaan sinä tiedät joten sinulta ei tarvitse salailla.

Minusta on hyvä idea puhua tytölle..Siis kertoa että olet tukena ja teille voi aina tulla.Se on tärkeintä että hän tietää ettei ole yksin äitinsä juomisen kanssa.Ja olen varma että tyttö tietää että äiti on alkoholisti,sen verran vanha on jo.

Kerro, että tiedät ja että autat tarvittaessa. Ja ettei tuo ole tytön vika, etkä missään nimessä tuomitse äitiäkään (lapsi kuitenkin on lojaali äidilleen, onpa tämä millainen vaan). Puhu lyhyesti, äläkä odota tytöltä mielipidettä tai pitkää keskustelua. Ja sano, että olet jutellut äidinkin kanssa, joten tätä teidän keskusketua ei tarvitse tytönkään salailla, mutta tytön ei ole tarvis puhua äidilleen, jollei halua. Aikuiset hoitavat sen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kerro, että tiedät ja että autat tarvittaessa. Ja ettei tuo ole tytön vika, etkä missään nimessä tuomitse äitiäkään (lapsi kuitenkin on lojaali äidilleen, onpa tämä millainen vaan). Puhu lyhyesti, äläkä odota tytöltä mielipidettä tai pitkää keskustelua. Ja sano, että olet jutellut äidinkin kanssa, joten tätä teidän keskusketua ei tarvitse tytönkään salailla, mutta tytön ei ole tarvis puhua äidilleen, jollei halua. Aikuiset hoitavat sen.

Mä korostan vielä uudelleen tätä. Tosiaan lapsella on mieletön tarve suojella vanhempiaan ja on tärkeää, että olet tytölle tuki, et koita liittoutua hänen kanssaan äitiä vastaan vaan auttaa heitä tarvittaesa.
Tosin helposti jonkunlainen vastakkain asettelu alkoholistin ympärillä syntyy, siis alkoholisti vastaan muut, mutta sen syntymistä ei parane mennä edesauttamaan mitenkän, vaan paremminkin koittaa välttää sen syntymistä.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Se on oikeastaan ainoa mitä voit tehdä, että kerrto tytölle tietäväsi asiasta ja sanot, että sinun luoksesi saa aina tulla ja sinulle saa soittaa mihin vuorokauden aikaan tahansa.
Tässä kaksi linkkiä, joista saat yleistä tietoa alkoholismista:
http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/
www.minnesota-hoito.fi
http://www.al-anon.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=nuorille
Kyllä tyttö varmasti on huomannut tilanteen itsekin ja hänelle on varmasti iso helpotus, että pääsee jollekin puhumaan asiasta. Lapsilla on kova tarve suojella vanhempiaan ja salailla asiaa.

peesi, muista myös ap ottaaa huomioon että tyttö ei välttämättä tajua/halua tajuta äitinsä alkoholismia.

Aivan mahtava lukea ihmisestä, joka oikeasti välittää noin paljon läheisistään!!!
Mielestäni tyttärelle puhuminen on hyvä idea (noin monen yrityksen jälkeen äidin suhteen). Muista kuitenkin sellainen juttu, että lapset usein peittelevät vanhempiensa pahoja tekoja ja puolustavat heitä viimeiseen asti. Tytär saattaa siis asettua äitinsä "puolelle" ja suojella häntä sinulta. Ei sillä, että näin välttämättä kävisi, mutta mm. monet pahoinpidellyt lapset valehtelevat ja huijaavat viimeiseen asti, jottei heidän vanhemmilleen kävisi huonosti.
Olen myös ehdottomasti sitä mieltä, että sossu on hyvä vetää hommaan mukaan ja ehkä jopa keskustella siitä avoimesti äidin kanssa. Eihän sossu tarkoita automaattisesti sitä, että lapsi esim. huostaanotettaisiin. Sossulla saattaa olla resursseja auttaa tätä äitiä mm. tukiperheet yms. Onko äitiin otettu yhteyttä lapsen koulusta? Onko siellä huomattu lapsen tilanne?
Onnea matkaan!!

Kiitos kaikille vastauksista. Ja tuo chat-ryhmä on tosi hyvä idea, otan sen esille.

Missään nimessä en halua kääntää tyttöä äitiään vastaan. Äiti rakastaa tytärtä syvästi ja tytär äitiä, he ovat erittäin läheiset, kaksistaan kun ovat. Ja on se äiti rakas ihminen minullekkin, vaikka todella vihainen välillä hänelle juomisen takia olenkin.

Itse kuulun alkoholin kohtuukäyttäjiin, tai oikeastaan harvoin käytän. Vaikka kuinka olen lukenut alkoholin riippuvuutta aiheuttajista tekijöistä, en vain voi käsittää sitä, miten joku voi saattaa itsensä tuohon tilaan. Kun ei ole sitä omakohtaista kokemusta.

Ja en varmaan voi käsittää sitäkään, miltä tuosta tyttärestä tuntuu, koska omat vanhempani eivät ole alkoholisteja. Huoli vain on todella syvä.

Meidän tulevassa keskustelussa voi kyllä käydä niinkin, että tyttö ei myönnä mitään ongelmaa, sillä joskus hän on jotenkin hmmm.... miten sen sanoisi.... huolehtiva ja suojeleva äitiään kohtaan.

Olen saanut äidiltä luvan puhua asiasta tytölle, kun sellainen tarve tulee, mutta siitä on aikaa. Nyt en ole varoittanut tai kysellyt äidiltä mitään ja ajattelin, että sanon tytölle, että voi kertoa äidille keskustelustamme, jos haluaa. Ja saatan itsekkin kertoa äidille, että olen puhunut tytön kanssa.

Mutta lämmin kiitos kaikille vastanneille, sain teiltä kaipaamani vahvistusta, että teen varmasti oikein.

Asiaa eläneenä en uskaltaisi ehdottaa sossun mukaan ottamista. Ainakaan tytölle ei välttämättä olisi oikea apu, tosin äidin saattaisi herättääkin. Riippuu toki sossun henkilöistä. Ja juuri siksi ei kannata odottaa tytön puhuvan tai kommentoivan heti asiaa, koska todennäköisesti tytön ensimmäinen reaktio on asiaa ja sinua vastustava. Anna ajan kulua. Hän juttelee sitten kun haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Itse kuulun alkoholin kohtuukäyttäjiin, tai oikeastaan harvoin käytän. Vaikka kuinka olen lukenut alkoholin riippuvuutta aiheuttajista tekijöistä, en vain voi käsittää sitä, miten joku voi saattaa itsensä tuohon tilaan. Kun ei ole sitä omakohtaista kokemusta.

Oikeastaan sitä on mahdotonta käsittää, jos ei ole alkoholisti, mutta mä olen käyttäny esimerkkininä tupakointia. Ei tupakoitsijakaan saa mitän tupakasta, vaan käyttää sitä, joska ilman on niin kamala olla. Alkoholistilla tilanne on ihan sama, hän juo, jotta olo olisi normaali.

Onko äidillä katumus hetkiä? Krapulapäiviä, jolloin on armoton morkkis? Koita joskus iskeä sellaiseen ja toimittaa hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Menhit:
peesi, muista myös ap ottaaa huomioon että tyttö ei välttämättä tajua/halua tajuta äitinsä alkoholismia.

Niin, juuri tätä minäkin olen miettinyt ja siitäkin syystä olenkin lykännyt keskustelua tähän asti. Entä jos lapsi sanoo, että äiti ei juo, sanonko hänelle, että kyllä se vaan juo ja paljon ja se ei ole normaalia? Vai miten sitten pitäisi reagoida?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Nyt vielä uudestaan luin tämän vastauksen ja tuo on hyvä pointti, että ei ole lapsen vika, että äiti juo.

Tiiä, vaikka humalapäissään on syyttänytkin lasta, tiedän, että ainakin omalle äidilleen (joka on maailman kultasin mummeli) on päin naamaa huutanut, että on hänen vika, että juo.

Niin, juuri tätä minäkin olen miettinyt ja siitäkin syystä olenkin lykännyt keskustelua tähän asti. Entä jos lapsi sanoo, että äiti ei juo, sanonko hänelle, että kyllä se vaan juo ja paljon ja se ei ole normaalia? Vai miten sitten pitäisi reagoida?

Sanot että on ihan normaalia, että hän ei näe ongelmaa, koska elää sen kanssa koko ajan, mutta tosiasia on, että äiti juo liikaa. Sanot olevasi käytettävissä tarvittaessa, mutta et painosta ja sanot vielä, että et halua painostaa mihinkään, ainoastaan tarjoat apua.
Myöhemmin sitten kysyt joskus sopivan tilaisuuden tullen tytöltä, mitä kuuluu, mutta et painosta vastaamaan enempää kuin mihin hän on valmis.

Alkuperäinen kirjoittaja unikeko80:
Aivan mahtava lukea ihmisestä, joka oikeasti välittää noin paljon läheisistään!!!
Mielestäni tyttärelle puhuminen on hyvä idea (noin monen yrityksen jälkeen äidin suhteen). Muista kuitenkin sellainen juttu, että lapset usein peittelevät vanhempiensa pahoja tekoja ja puolustavat heitä viimeiseen asti. Tytär saattaa siis asettua äitinsä "puolelle" ja suojella häntä sinulta. Ei sillä, että näin välttämättä kävisi, mutta mm. monet pahoinpidellyt lapset valehtelevat ja huijaavat viimeiseen asti, jottei heidän vanhemmilleen kävisi huonosti.
Olen myös ehdottomasti sitä mieltä, että sossu on hyvä vetää hommaan mukaan ja ehkä jopa keskustella siitä avoimesti äidin kanssa. Eihän sossu tarkoita automaattisesti sitä, että lapsi esim. huostaanotettaisiin. Sossulla saattaa olla resursseja auttaa tätä äitiä mm. tukiperheet yms. Onko äitiin otettu yhteyttä lapsen koulusta? Onko siellä huomattu lapsen tilanne?
Onnea matkaan!!

Olen monesti miettinyt sitä, että onko koulussa huomattu (no on varmaan, koska se on ollut päissään joulujuhlassa ja vanhempainillassakin...) ja puututtu mitenkään. Vaikka muuten avoimesti äidin kanssa puhummekin hänen juomisestaan, hän ei suostu puhumaan juomisen vaikutuksesta lapseen. Suorastaan kieltää sillä olevan lapseen mitään haitallista vaikutusta ja suuttuu joka kerta, kun tuohon asiaan vetoan.

Voi että sä olet ap ihana ihminen. Oikeesti. Aloin oikein miettimään itseäni lapsena. Meille mukuloille toitotettiin usein ja hartaasti että kotiasioista EI SAA PUHUA. Eikä kukaan puuttunut tai auttanut.

Jo pelkkä tieto että olis ollut yksikin ihminen, joka tietää missä mennään ja joka on valmis auttamaan. Olis muuten helpannut ja paljon.

Mutta semmoinen varoituksen sana, että tuo tyttökin saattaa olla manipuloinnin uhri. Hän saattaa olla kuin minä, joka vasta esikoisensa saatuaan ymmärsi miten väärin sitä oli kohdeltu. Kun äitini on aina osannut filmata ja manipuloida. Niin omansa kuin vieraatkin. Mä luulen että hän itse uskoo asioiden olevan täysin kunnossa.

Koitan vaan sanoa, että älä luovuta tai pahastu jos tyttö tyrmää sut. Hän ei välttämättä ymmärrä äitinsä alkoholismia. Eikä sitä että hän on kaltoin kohdeltu. Mutta sun apuasi hän osaa arvostaa aivan takuulla. Jos ei nyt, niin myöhemmin.

:hug: :hug: Sekä sulle että tuolle tytölle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras vielä:
Asiaa eläneenä en uskaltaisi ehdottaa sossun mukaan ottamista. Ainakaan tytölle ei välttämättä olisi oikea apu, tosin äidin saattaisi herättääkin. Riippuu toki sossun henkilöistä. Ja juuri siksi ei kannata odottaa tytön puhuvan tai kommentoivan heti asiaa, koska todennäköisesti tytön ensimmäinen reaktio on asiaa ja sinua vastustava. Anna ajan kulua. Hän juttelee sitten kun haluaa.

Täytyy vielä miettiä tuota sossua, itselläkin on vähän ennakkoluuloja sossulaa kohtaan, ei ole kokemusta. Entä jos päätyvätkin huostaanottoon? Saisiko lapsi siinä tapauksessa tulla meille tai jollekkin toiselle sukulaiselle?

Oikeastaan sitä on mahdotonta käsittää, jos ei ole alkoholisti, mutta mä olen käyttäny esimerkkininä tupakointia. Ei tupakoitsijakaan saa mitän tupakasta, vaan käyttää sitä, joska ilman on niin kamala olla. Alkoholistilla tilanne on ihan sama, hän juo, jotta olo olisi normaali.

Onko äidillä katumus hetkiä? Krapulapäiviä, jolloin on armoton morkkis? Koita joskus iskeä sellaiseen ja toimittaa hoitoon.

Morkkista hän ei minulle ole näyttänyt. Aamusta hän kyllä tutisee (pää ja kädet) ennen ensimmäistä ryyppyä. Siitäkin aina huomaan, että jaahas, nyt on juonut, kun ei tutise. Niin, se tosiaan tarvii ne ryypyt, jotta voisi olla "normaali", ilman tärinää.

Olen yrittänyt katkaisuhoidostakin hänelle puhua, mutta hän ei kuulemma raski olla lapsestaan erossa viikkoa, kahta, vaikka olen luvannut (ja tietää muutenkin), että tottakai lapsi saa olla meillä sen ajan ja me hoidetaan häntä hyvin....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras vielä:

Täytyy vielä miettiä tuota sossua, itselläkin on vähän ennakkoluuloja sossulaa kohtaan, ei ole kokemusta. Entä jos päätyvätkin huostaanottoon? Saisiko lapsi siinä tapauksessa tulla meille tai jollekkin toiselle sukulaiselle?

todennäköisesti saisi, mutta siitä kannattaa hyvissä ajoin puhua sossujen kanssa. eka paikka saattaisi olla turvakoti, josta sitten voisi päästä teille.

ja sit vielä tohon et mitä tehdä jos tyttö ei "tajua" äitinsä alkoholismia. koita selittää mahdollisimman tarkasti mitä se on, käytte vaikka alkoholi annosten määriä läpi ja selitä mikä on liikaa ja miksi. tueksi voit ottaa vaikka joitan nettisivuja tai kirjoja, jottan tyttö näkee myös mustaa valkoisella asiasta, ja muista sanoa että vika ei mitenkään ole hänessä.

[/quote]

Niin, juuri tätä minäkin olen miettinyt ja siitäkin syystä olenkin lykännyt keskustelua tähän asti. Entä jos lapsi sanoo, että äiti ei juo, sanonko hänelle, että kyllä se vaan juo ja paljon ja se ei ole normaalia? Vai miten sitten pitäisi reagoida?[/quote]

Juuri tuon takia pidä keskustelu ekalla kerralla lyhyenä. Älä ryhdy väittelyyn, äläkä aseta tyttöä siihen asemaan, että joutuu ottamaan kantaa ja todennäköisesti puolustaa äitiään. Toteat vain asian, kerrot aikuisena, mitä tyttö tekee (ei syytä itseään ja soittaa sulle, jos on hätä) ja kerrot, että aikuiset vastaa muusta. Tytön ei tarvitse uskoa, ei olla mitään mieltä äidistä eikä hävetä. Enemmän voitte puhua, jos tyttö haluaa. Mutta älä suurentele asiaa, vaikka sinua itseäsi ahdistaisi. Eli älä sano, että äiti on sairas/ei voi koskaan lopettaa/ei ole normaali. Vaan sinä autat äitiä lopettamaan, jos hän haluaa ja apua löytyy. Äiti ei vaan ihan vielä halua tarpeeksi lopettamista.

Sanot että on ihan normaalia, että hän ei näe ongelmaa, koska elää sen kanssa koko ajan, mutta tosiasia on, että äiti juo liikaa. Sanot olevasi käytettävissä tarvittaessa, mutta et painosta ja sanot vielä, että et halua painostaa mihinkään, ainoastaan tarjoat apua.
Myöhemmin sitten kysyt joskus sopivan tilaisuuden tullen tytöltä, mitä kuuluu, mutta et painosta vastaamaan enempää kuin mihin hän on valmis.

No se. Äiti on kertonut minulle alkaneensa juoda, kun tyttö oli vauva. Hän erosi lapsen isästä väkivallan ja juomisen (!!) takia ja pian sen jälkeen lapsen isä kuoli äkilliseen sairaskohtaukseen. Tyttö ei ole siis koskaan pienen elämänsä aikana nähnyt alkoholitonta aikaa kotonaan, on kasvanut siihen, että äiti on tuollainen.

Itse alkoholisti äidin lapsena en halunnut asiasta kellekkään puhua jos joku asiasta kyselin saatoin sanoa aikapahastikin takaisin. Ap ole hyvällä asialla mutta ota huomioon että tyttö ei välttämättä halua asiasta puhua.Sossusta ei ainakaan puhua koska silloin tyttö ei välttämättä ainakaan halua puhua koska äiti on hänelle rakas vaikka kuina alkoholisti onkin eikä tulevaisuuden kuva jossain lastenkodissa paljon innosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:
Voi että sä olet ap ihana ihminen. Oikeesti. Aloin oikein miettimään itseäni lapsena. Meille mukuloille toitotettiin usein ja hartaasti että kotiasioista EI SAA PUHUA. Eikä kukaan puuttunut tai auttanut.

Jo pelkkä tieto että olis ollut yksikin ihminen, joka tietää missä mennään ja joka on valmis auttamaan. Olis muuten helpannut ja paljon.

Mutta semmoinen varoituksen sana, että tuo tyttökin saattaa olla manipuloinnin uhri. Hän saattaa olla kuin minä, joka vasta esikoisensa saatuaan ymmärsi miten väärin sitä oli kohdeltu. Kun äitini on aina osannut filmata ja manipuloida. Niin omansa kuin vieraatkin. Mä luulen että hän itse uskoo asioiden olevan täysin kunnossa.

Koitan vaan sanoa, että älä luovuta tai pahastu jos tyttö tyrmää sut. Hän ei välttämättä ymmärrä äitinsä alkoholismia. Eikä sitä että hän on kaltoin kohdeltu. Mutta sun apuasi hän osaa arvostaa aivan takuulla. Jos ei nyt, niin myöhemmin.

:hug: :hug: Sekä sulle että tuolle tytölle.

Kiitos paljon sanoistasi.

Tiedän, että äiti on manipuloinut tyttöä äitiään eli tytön mummoa vastaan jossain määrin.

Tosi ihanaa, kun jaksatte vastata ja kertoa, mitä kaikkea minulla voi olla vastassa. Kiitos.

Vielä sellainen juttu, että ota asia puheeksi arkisessa tilanteessa. Kun teet ruokaa tms. puuhaa, sanot kuin ohi mennen, että asiahan on näin. Silloin tyttö voi halutessaan ohittaa asian keskustelematta ja jutusta ei tule liian vakavaa, jolloin on se vaara, että muutut painostavaksi.

Yhteistyössä