Auttakaa =( Mitä tehdä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras

Kyse on 13-vuotiaasta veljeni tytöstä, hän kertoi eilen minulle sairastavansa paniikkihäiriötä ja ahdistusta. Itse sairastan myös paniikkihäiriötä , juteltiin pitkään tytön kanssa asiasta . Sitten hän näytti käsivartaan, hän viiltelee itseään. Kertoi tehneensä sitä jo 2 vuotta. Hän sanoi, ettei halua äitinsä tietävän viiltelystä ja sanoi etten kertoisi hänelle. Hän on käynyt koululääkärillä puhumassa asiasta ja hänelle on varattu jo aika psykologille. Kerroin miten hienoa on , että hän kertoo asiasta ja että apua on saatavissa, olenhan elävä esimerkki itse, että olo voi parantua. Tyttö kertoi monesti kuinka olen hänelle tärkeä ja minä hänelle kuinka hän on minulle, olen hoitanut häntä aivan vauvasta, monia monia kertoja, olemme aina olleet todella läheisiä.

Mietin vain kerronko viiltelystä hänen äidilleen heti, vai koitanko saada hänet itse kertomaan asiasta. Mutta jos kerron, niin mitä jos tyttö ei sitten enään halua minulle puhua mitään ja suuttuu minuun kun petin hänen luottamuksensa, käpertyy kuoreensa.

Tyttö tulee tänään taas käymään, kerroin , että hän voi aina soittaa minulle ja minä kuuntelen aina ihan aina häntä.

Juttelin hänen äitinsä kanssa tuosta , että puhuttiin tytön kanssa paniikkihäiriöstä. Mutta viiltelystä en sanonut, veilä.

:´(

Älä petä tytön luottamusta, ei tuossa iässä osaa ajatella välttämättä niin, että toinen ajatteli parasta vilpittömästi. Ja kyllä aikuinenkin loukkaantuisi, jos olisi ensin halunnut avautua luottamaansa henkilöön ja se sitten kertoisi eteenpäin. Pääasiahan on se, että tyttö on jo hakenut apua.

Seuraile tilannetta ainakin hetki ennen kuin tosiaan menet kertomaan. Onhan se hyvä, että tytöllä on lähipiirissä edes joku joka tietää missä mennään. Tyttö on hakenut apua ja ilm. sitä myös saamassa myös koulun kautta, joten ole tukena ja turvana - luottoihmisenä. Jos asiat alkavat pahentua, niin sitten on ehkä syytä miettiä uudelleen.

hmmm, en pettäisi luottamusta, varsinkaan kun tyttö on jo menossa hakemaan apua. jos tyttö turvaa sinuun, sinun on oltava vahvana, hänen tukenaan. näin hän selviää. voimia.

Alkuperäinen kirjoittaja wannabemommy:
koita saada se ite keromaan. jos pahenee kovasti ni sitte kerro ite. mut on tärkeetä että se voi luottaa suhun.

Aivan, näin ajattelin toimia. Pelottaa vaan niin kovasti, että mitä jos tyttö tekee itselleen jotain ja äitinsä ei ole tiennyt viiltelystä mitään. Sitä en antaisi ikinä itselleni anteeksi. =`(

Sydämeen sattuu =(

Hienoa kun tyttö hakee apua, se on jo iso hätähuuto! Voisitko ottaa yhteyttä hänen koululääkäriinsä? Tietenkin äidin pitäisi asiasta tietä, mutta et voi pettää tytön luottamusta, hän menettää uskonsa aikuisiin, eikä ehkä koskaan puhu enää kenellekkään mitään.
Ole hänen tukenaan niin paljon kuin voit ja koita saada hänet kertomaan äidilleen tai jos kertoisitte vaikka yhdessä, jos hän ei itse uskalla?
Olethan luottamuksen arvoinen. :hug:

Jotenkin hirvittää, osaanko olla oikein ja sanoa oikeita asioita. Hän kyllä selvästi helpottui kun kertoi ja aina hän on kanssani jutellut vaikeistakin asioista, kuten myös hänen siskonsakkin. Rakastan heitä koko sydämestäni, ovat kuin "omia" lapsiani.<3

ap

Alkuperäinen kirjoittaja triplamama:
hei, voisitko sinä soittaa sille koulun psykologille ja kysyä, miten sinun kannattaisi toimia tässä tilanteessa, että olisit parhaiten apuna ja tukena?

En tiedä kuka on tämä koululääkäri, toki voisin ottaa selville, pieni paikkakunta ja varmasti selviäisi, mutta voinko luottaa ettei hän kerro asiasta eteenpäin?

ap

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja triplamama:
hei, voisitko sinä soittaa sille koulun psykologille ja kysyä, miten sinun kannattaisi toimia tässä tilanteessa, että olisit parhaiten apuna ja tukena?

En tiedä kuka on tämä koululääkäri, toki voisin ottaa selville, pieni paikkakunta ja varmasti selviäisi, mutta voinko luottaa ettei hän kerro asiasta eteenpäin?

ap

Koululääkärillä ja koulupsykologilla on ehdoton vaitiolo velvollisuus, ota ihmeessä yhteyttä!

Löysin kouluterveydenhoitajan, sattumalta tiedänkin kyseisen henkilön, on todella mukava ihminen. Jos soitan hänelle, mitä sanon, onko hänelläkin vaitiolovelvollisuus, tyhmä kysymys.

Itse en kertoisi tytön äidille, ettei tyttö tosiaan ajattelisi ettei sinuunkaan voi luottaa tms.
Voithan kysyä terkalta tai psykologilta ensin, et onhan heillä tuo vaitiolovelvollisuus,ennen kuin alat asiaa puimaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Löysin kouluterveydenhoitajan, sattumalta tiedänkin kyseisen henkilön, on todella mukava ihminen. Jos soitan hänelle, mitä sanon, onko hänelläkin vaitiolovelvollisuus, tyhmä kysymys.

soita ihmeessä, hän osaa neuvoa sinua eteenpäin. vaitiolo velvollinen on.

Yhteistyössä