Tarvitsevatko kaikkien miehet näin paljon aikaa töiden jälkeen rentoutumiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Riinu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"Riinu"

Vieras
Nyt mies on kotona ja minä olen aloittanut työt. Olen ollut nyt viikon töissä ja ensiviikko kauhistuttaa, miten jakssn :(

Kun mies tuli töistä tarvitsi hän aina vähintään 3 tuntia aikaa olla rauhassa kotona ennen kun voi edes hetken olla lasten kanssa ja sitten onkin jo lasten iltapalan ja pesujen aika mitä mies ei tee eli minun aika jolloin saan syödä rauhassa, käydä suihkussa, lukea, siivota yms. On sen jälkeen kun lapset ovat nukahtaneet.

Tehdään siis miehen kanssa samaa työtä eli miehellä ei ole raskaampi työ ja lisäksi minä hoidan yöheräämiset. perjantain vastaisenakin yönä unet jäivät noin neljään tuntiin ja siinäkin oli välissä yksi herääminen. Pisimmät yöunet taisivat olla viimeviikolla 6 tuntia ja välissä tietysti oli muutama herätys ainakin. Olisin ollut perjantaina pienten päiväunien tarpeessa työpäivän jälkeen mutta mies koki, että hän tarvitsee enemmän lepoa/ omaa rauhaa kun on ollut lasten kanssa koko päivän.

Kun siis tulen töistä kotiin minä en saa ottaa edes nopeaa välipalaa kun mies haluaa olla rauhassa tietokoneella tai jotain muuta vastaavaa ja sitten lapset kaipaavat heti ruokaa, vaipan vaihtoa, haluavat istua sylissä yms. Tottakai olen mielelläni lasten kanssa kun olen ollut päivän pois kotoa mutta silti
harmittaa kun tuntuu ettei mene tasan. kun mies tulee töistä kotiin on kolme tuntia aika jonka yleensä haluaa viettää "yksin" eli netissä ja tv:tä katsellen tai miten milloinkin mutta ei voi tehdä lasten kanssa mitään/ olla edes hetkeä lasten kanssa.

Ärsyttää vaan kun tämä menee näin eli tällainen ärsytys avautuminen millä ei oikeastaan ole edes mitään pointtia :)

Sen takia koska minä kuulemma valitan vain tavanvuoksi väsymystä (vaikka en oikeasti ole väsynyt) mutta mies on omasta mielestään oikeasti väsynyt/ tarvitsee aikaa olla rauhassa.

Taitaa olla pitkän ja hartaan keskustelun paikka siellä teidän perheessä? Tuohan on aivan kestämätön tilanne ja ei todellakaan ratkea itsestään ajan kuluessa. Meillä mies käy töissö ja minä olen kotona, mutta molemmat hoitavat lapsia ja kotia tasa-arvoisesti. Minä käyn pari kertaa viikossa jumpassa ja mies lenkkeilee pari kertaa. Viikonloppuisin tehdään niin, että molemmat saavat kolmisen tuntia "omaa aikaa" eli tuolloin toinen vastaa lasten tarpeista kokonaan.. omaa aikaa viettävä on sitten kotona tai voi lähteä jonnekin tai mitä nyt milloinkin huvittaa. Muuten pyöritetään tätä rumbaa yhdessä tuumin.

Mun mielestä jokainen tarvii pienen hengähdystauon töistä kotiin tullessa, joten sinuna vaatisin saada olla rauhassa 30min-tunti.

Kävelet NYT ukkosi luokse ja ilmoitat että tarvitset tuon ajan ihan joka päivä töistä kotiin tullessa ja tämä tapahtuu maanantaista alkaen.

Tuu sanomaan sitten kun oot tuon tehnyt.

Älä ala tuohon ollenkaan. Molemmilla on oltava yhtä paljon vapaa-aikaa lasten valveilla ollessa ja yhtä paljon velvollisuuksia. Vellihoususi yrittää sitä samaa, mitä useimmat miehet, kun ovat niin laiskoja.

3 tuntia???
Mies tulee ennen viittä kotiin. Syödään ja kun pikkukakkonen pärähtää alkuun, niin mä lähden lenkille. Mies ottaa tuon tunnin iiisisti eli juo kahvit ja lukee lehden. On kuitenkin se vastuullinen vanhempi senkin ajan. En suostuis tuommoiseen.

Huup: tiedän jo kysymätyäkin, että vastaus on "kstsotaan sitä sitten huomenna" ja sitten ei sovi miehelle järjestely kun tulen töistä. Sama homma aamuheräämisyen kanssa en jaksa edes enää kysyäkun vadtaus on tuo sama ja sitten aamulla (jos kummallakin vapaapäivä) mies ei jaksa herätä vaan nukkuu ainakin muutaman tunnin pidempään. Tai no, on kyllä 2 kertaa herännyt tämän kolmen vuoden aikana niin, että minä olen saanut nukkua "niin pitkään kun haluan". Toisella kerralla mirs tuli kysymään jo 15 min päästä ensimmäisen kerran aijonko jo herätä ja kun oli käynyt kolme kertaa lyhenevillä väleillä kysymässä luovutin ja nousin ylös. toisella kerralla jaksoi olla puolituntia lasten kanssa kunnes toi ne makkariin koska minun ei tarvitse koko päivää nukkua.

Minusta tuntuu pahalta alkaa tappelemaan siitä kumpi joutuu olemaan lasten kanssa varsinkaan lasten kuullen. vaikka pienempi ei vielä varmaan ymmärräkkään mistä on kysymys. Kuulostaa jotenkin siltä etten välittäisi lapsista enkä haluaisi olla heidän kanssaan.

Öö.. Miksi sä suostut tollaseen? Siis miksi suostuit miehen käydessä töissä tohon että työpäivän jälkeen menee 3 TUNTIA ennen kun hän voi olla lasten kanssa ("ja sitten onkin jo lasten iltapalan ja pesujen aika mitä mies ei tee..")?? Ja miten niin mies "ei tee" lasten iltatoimia??

Anteeksi mutta mä en vaan käsitä tällaisia naisia jotka ensin antaa miehen tehä just niin ku ite tahtoo ja sit nainen tulee tänne palstalle avautumaan kun on niin epäreilua..

Meillä,siis minulla ja miehelläni,on kaksi lasta. Lapset ovat MEIDÄN,eivät minun tai hänen,joten me yhdessä heidät myös hoidamme. Itse olen hoitovapaalla ja mies käy töissä eli minä olen lasten kanssa enemmän,mutta esim kotityöt jaetaan melko tasan,ja saan - ja myös otan - omaa aikaa vaikka joka päivä. Arkisin eli miehen työpäivinä mun "oma aika" saattaa olla vartti aamulla (käyn suihkussa) tai puoli tuntia alkuillasta (juon kupin kahvia sängyssä lehteä lukien),mutta halutessani voin lähteä vaikka koko illaksi kaveria tapaamaan. Samoin kun mies tulee töistä,usein lapset juoksee ovelle vastaan eli mitään "työstä palautumis-aikaa) ei heti ole,mutta halutessaan voi esim puoli tuntia - tunnin levätä,syödä rauhassa tms. Mutta harvoin sekään ihan katkeamatonta aikaa on,ei se malta kieltää lapsia tulemasta kertomaan päivän kuulumisiaan..

Mä ihan oikeesti harkitsisin tossa tilanteessa jo miehen jättämistä. Mikä sen oikeuttaa tohon ja miksi itse alistut? Aika kauan olet jaksanut.... Käyn siis itse töissä ja mies nyt kotona pienten kanssa.

Öö.. Miksi sä suostut tollaseen? Siis miksi suostuit miehen käydessä töissä tohon että työpäivän jälkeen menee 3 TUNTIA ennen kun hän voi olla lasten kanssa ("ja sitten onkin jo lasten iltapalan ja pesujen aika mitä mies ei tee..")?? Ja miten niin mies "ei tee" lasten iltatoimia??

Anteeksi mutta mä en vaan käsitä tällaisia naisia jotka ensin antaa miehen tehä just niin ku ite tahtoo ja sit nainen tulee tänne palstalle avautumaan kun on niin epäreilua..

Meillä,siis minulla ja miehelläni,on kaksi lasta. Lapset ovat MEIDÄN,eivät minun tai hänen,joten me yhdessä heidät myös hoidamme. Itse olen hoitovapaalla ja mies käy töissä eli minä olen lasten kanssa enemmän,mutta esim kotityöt jaetaan melko tasan,ja saan - ja myös otan - omaa aikaa vaikka joka päivä. Arkisin eli miehen työpäivinä mun "oma aika" saattaa olla vartti aamulla (käyn suihkussa) tai puoli tuntia alkuillasta (juon kupin kahvia sängyssä lehteä lukien),mutta halutessani voin lähteä vaikka koko illaksi kaveria tapaamaan. Samoin kun mies tulee töistä,usein lapset juoksee ovelle vastaan eli mitään "työstä palautumis-aikaa) ei heti ole,mutta halutessaan voi esim puoli tuntia - tunnin levätä,syödä rauhassa tms. Mutta harvoin sekään ihan katkeamatonta aikaa on,ei se malta kieltää lapsia tulemasta kertomaan päivän kuulumisiaan..

No ei tuokaan reilua ole, että oot kaikki päivät kotona, mutta ukko joutuu tekemään puolet kotitöistä kuitenkin!
Mitäs sä sitten teet kaikki päivät? Palstailet persaus juurtuneena tuoliin? Sulla olis hyvin aikaa tehdä ainakin 80% kotitöistä.

[QUOTE="Riinu";29653067]Sen takia koska minä kuulemma valitan vain tavanvuoksi väsymystä (vaikka en oikeasti ole väsynyt) mutta mies on omasta mielestään oikeasti väsynyt/ tarvitsee aikaa olla rauhassa.[/QUOTE]

En ymmärrä, miten miehesi voi sanoa noin, jos sinä olet se, joka hoitaa yöheräämisetkin.

Siis, jos tämä on oikeasti totta, niin ihmettelen onko ap teiniäiti tai muuten itsetunnoltaan heikko? Miten sun elämä eroaa yh:n elämästä? Onko sun miehellä _MITÄÄN_ velvollisuuksia kotona? Vai vaan oikeuksia? Nyt on hieman väärä paikka avautua, jos haluat elämääsi jotain muutosta.

Huh huh mikä mies! Meillä oli kyllä aika erilaista. Oltiin molemmat yhtä kauan lasten kans kotona kuopuksen syntymän jälkeen. Kun mies kävi töissä niin minun vapaa-aikani alkoi kun mies tuli kotiin! Syötiin ensin koko perhe yhdessä ja sitten join teetä rauhassa, kävin lenkillä/kaverilla tms. Sama juttu toistepäin. Kun olin töissä ja palasin kotiin alkoi miehen oma aika. Kotona olin vasta klo 16-17 aikaan joten halusin olla lasten kanssa ne muutamat tunnit ennen nukkumaanmenoa. Mies lähti heti kävelylle kun tulin kotiin.

Komppaan edellisiä. Ei tossa ole oikeesti mitään järkeä!!! Meillä joskus mies saattaa unohtua erakoksi tietokoneelleen, mutta sitten sanon hänelle ihan suoraan että hei haloo, perhe tarvitsee sinua! Ymmärrän että hän tarvitsee enemmän omaa rauhaa ja hetken itselleen kun tulee töistä, mutta tajuaa aikuisena ihmisenä että on vastuullinen ja oman osansa hoitava perheenjäsen eikä mikään kuningas. Eli haluaa ja on lapsensa kanssa arki-iltaisin ja voidaan molemmat lähteä urheilemaan tai kaupungille itseksemme ja toinen jää tietenkin lapsen kanssa. Mun ukko tarvitsee semmosen ehkä puolisen tuntia itsekseeen heti kotiin tultuaan, niin sitten on tyytyväinen :D Ja sen hälle suon, vaikken itse semmosta välttämättä tarvitse.

No miehellä oli tänään fyysisesti raskas työpäivä ja kotiutui neljän jälkeen. Puoli tuntia istuskeli kanssani kahvilla ja oli taas kunnossa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mies ei nyt tajua asiaa, varsinkin noi yöheräämiset pitäisi jakaa. Sä olet muuten kohta ihan burnoutissa! Ja älä suostu miehen pompoteltavaksi, lähde viikonloppuna jonnekin muualle yöksi, että saat nukkua, jos se ei kotona onnistu. Onko teillä ketään muuta luottohoitajaa?

Yhteistyössä