Tässä dataa päivähoidon "turhista" lapsista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rajataanko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
Jauhetaan säästöistä, mutta missä ne vaihtoehdot on????
Niin kaun, kun vaihtoehtoja ei ole, niin aika moni pitää lapsensa osa-päiväisenä, mikä on ihan ymmärrettävää. Jos naapurustossa ei ole saman ikäisiä kavereita. Ja nyt tarkoitan isompia lapsia 4-5v.

Täällä on ainoa vaoihtoehto seurakunnan kerho, joka on täynnä. Ei ole edes varmaa saako lapsensa sinne. Mun tyttö oli siellä, eikä tykännyt yhtään. Mieluummin olisi ollut hoitopaikassa, mutta mä olin silloin niin tyhmä että otin tytön kotiin jäädessäni ä-lomalle.

Komppaan.

Moni ottaisi riemusta kiljuen vaihtoehdon vastaan, mutta jos sitä ei ole, on tyhjästä paha nyhjäistä. Ja vanhemmista lapsista minäkin puhun.

Minusta seurakunta ei ole velvollinen järjestämään ainoana tahona esim. kerhotoimintaa lapsille, ja isoissa kunnissa tällainen kuvio on sitäpaitsi mahdoton. Kaikki halukkaat eivät mahdu mukaan. Kirkollisveron maksajana sekin tuntuu typerältä, että ainoa vastine, jonka verorahoilleen nyt saisi, on yhtälailla myös kirkkoon kuulumattomien ulottuvilla eikä seurakuntaan kuuluminen esim. vaikuta siihen, ketkä paikat kerhosta saavat. En myöskään usko, että kirkkoon kuulumattomat ovat innoissaan viemässä lapsia juuri srk:n kerhoon.

Kaiken tämän taustalla on vain kuntien halu säästää lapsista koituvissa menoissa, ei mikään muu. Puhutaan lasten edusta, mutta todellinen motiivi on raha. Luuletteko, että säästynyt raha tulee perheiden hyväksi tai näkyviin esim. laadukkaampana tai pienempinä päivähoitoyksikköinä? Ei todellakaan tule vaan sitten kun hoitopaikkaa oikeasti tarvitsee, sitä on entistä vaikeampi saada läheltä ja se osoitetaan entistä isommista yksiköistä.

Kolmen äiti ja vieras..näinpä se menee!!! :attn: Valitettavasti! :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras kotiäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä kanssa ihmettelen, miten se äiti voi 5-vuotiaalle korvata samanikäiset kaverit. Tuntuu, että monilla kommentoijilla on ihan pienet lapset vasta, silloin tilanne onkin erilainen.

Laittaisin minäkin mielellään jonnekin muualle kuin hoitoon osa-aikaisesti, mutta uhkana on eskaripaikan menettäminen kodin vierestä ja kaikki kerhopaikat on täynnä.

Kyllä sille 5v:lle löytyy pihalta ja leikkipuistosta ihan riittävästi sosiaalista kontakitia :)

Ihan varmasti sosiaalista kontaktia, mutta kun ne ystävät ja kaverit ovat siellä pk:ssa...ovat olleet jo pari vuotta. Toki lapset ovat nopsia tutustumaan, mutta on heilläkin oikeus pitkäaikaisiin ystävyyssuhteisiin....

Subjektiivinen päivähoitooikeus pitää poistaa kokonaan. Ei se auta, jos kh-tuella olevilta otetaan tuki pois, jos yksi lapsi on hoidossa. Myös työttömät ja äitiyslomalaiset käyttävät tuota oikeutta hyväkseen ja ovat siellä varmaan paljon suurempana ryhmänä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
eikö se nyt ole ihan oikein ettei lapsi jonka vanhemmat ovat kotona mene päivähoitoon kodinulkopuolelle? on olemassa vaikka millaisia kerhoja, perhekerhoja, seurakunnan kerhoja isommille lapsille, avoimia päiväkoteja jne. kyllä pitäisi kaikille löytyä sellaista toimintaa mitä lasi haluaa ettei se aina automaattisesti ole se päiväkoti jota tarvitsevat ne työssä käyvien lapset. joltain se on pois jos viet lapsesi hoitoon ja itse makoilet kotona, eikö?

Ota huomioon, ettei joka kunnassa todellakaan ole mitään virike/kaveritoimintaa päivähoitosysteemin ulkopuolella! Hyvä puhua avoimista päiväkodeista, perhekerhoista jne. esimerkiksi 4000 asukkaan kunnassa, jossa tuskin on edes yhtä kerhoa viikossa (sekin täyteen tupattu ja seurakunnan järjestämä). 3-vuotias ja vaikkapa esikoiseni 5,5-vuotias ovat pikkuisen eri kehitysvaiheessa ja tarvitsevat hieman eri asioita.

lapsia varten on se äiti joka keksii puuhaa lapsille ;) ei se pidä olla kunnan tehtävä järjestää kaikkien lapsille virikkeitä jos äiti on kotona!!!!!!

Mä olen täysin samaa mieltä. Missävaiheessa muka vastuu omien lasten viihdyttämisestä on siirtynyt kunnalle? Ei yhteiskunta ole sitä varten, että se järjestää kaikki asiat ihmisten puolesta. Päivähoito on alunperin tarkoitettu työssäkäyville tai opiskeleville. Ja tilanne pitäisi palauttaa ennalleen ja vanhempien ottaa itse vastuu lapsistaan.

Ensin pitäisi tutkia ennen kuin hutkitaan. Pitäisi selvittää, MIKSI vanhemmat laittavat isomman lapsen hoitoon, vaikka pienempi hoidetaan kotona. Syitä on varmasti monia. Syitä ainakin:

1. Isompi tarvitsee paikan kuntoutukselliista syistä (lääkärin lausunnosta huolimatta työssäkäyvien lapsen menevät jonoissa ohitse)
2. halutaan säilyttää eskaripaikka tietyssä päiväkodissa
3. äiti opiskelee tai tekee osa-aikatyötä, jota (hyvin nukkuva) vauva ei häiritse
4. paikkakunnalta ei löydy kerhoa
5. isompi kaipaa hoitopaikan kavereita, jotka ovat entuudestaan tuttuja
6. perheessä on sosiaalisia tai muita ongelmia/syitä hoitopaikan hakemiselle
7. työttömänä oleva haluaa olla heti valmis ottamaan vastaan työpaikan, eli hoitopaikan saaminen nopeasti ei muutoin onnistu
8. kotona olevalla vanhemmalla on vakava sairaus, minkä vuoksi virikkeiden tarjoaminen kotona tuntuu ylivoimaiselta
9. isompi lapsi halutaan muuten vaan hoitoon, ei löydetä lapselle muutoin kavereita
10 muu, mikä? (joku toinen jatkakoon listaa)

Meillä on syynä 1 ja 3.

26 a § (23.12.1999/1288)
Oikeus esiopetukseen
Lapsella on oppivelvollisuuden alkamista edeltävänä vuonna oikeus saada esiopetusta. Lain 25 §:n 2 momentissa tarkoitetun pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevalla lapsella ja sellaisella lapsella, joka 27 §:n mukaisesti aloittaa perusopetuksen vuotta säädettyä myöhemmin, on oikeus saada esiopetusta myös oppivelvollisuuden alkamisvuonna.

Esiopetukseen osallistumisesta päättää 26 §:n 1 momentissa säädettyä poikkeusta lukuun ottamatta oppilaan huoltaja. Esiopetukseen hakeutumisesta säädetään tarvittaessa asetuksella.

Yhteistyössä