Tässä kaikille tiedoksi toimeentulotuen määrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kannattaako kadehtia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin sitä ajattelis mutta käytännössähän ei voida ihmistä täysin tulottomaksi jättäää.

Kannattaa muistaa että tuo on vaan perusosa. tuloton, työtön vuokralla asuja saa kyllä enemmänkin. Ja Onhan meillä suomessa kelan etuudet, jotka tietysti huomioidaan laskelmassa. Sähköt ja terveysmenot maksetaan myös päätöksen voimassaoloajalta.

Silmälaseista ja vaikka siitä pesukonesta voidaan tehdä täydentävä tttukipäätös. Luonnollisesti maksetaan edullisimmasta tai ainakin sen mukaan. Yksinasuvan oletetaan pääsevän pesutupaan jos sellainen on. Lapsiperheillä erilainen käytäntö.

Kaikki toimarit on harkinnanvaraisia. Ts. Edellisen kuun normiylijäämää voidaan siirtää eteenpäin kohti haettua kuukautta. Toisinaan siis tukea ei saa vaikka haetun kuukauden laskelma olisikin miinusmerkkinen.

Olet muuten oikeassa, mutta normiylijäämää ei voida katsoa seuraavassa kuussa tuloksi. Tästä on olemassa Korkeimman oikeuden päätös. Jos ihminen saa säästettyä toimeentulotuesta, ei sitä enää katsota seuraavan kuun tuloksi.

Eli 1777,77 jäis vuokran jälkeen. Suunilleen saman verran, kuin nyt, kun tehdään työtä. Paitsi, että nyt joudutaan maksaa lääkkeet, lääkäri, sähkö ym. ihan tuosta samasta summasta, kun taas sossun asiakkaat saa niihinkin rahaa...
Kyllä vähempikin riittäisi, jos ei ole rahan eteen valmis mitään tekemään niin pitäis sitten edes jostain joutua tinkimään, niin taviksetkin joutuu tekemään.

[QUOTE="nii";23573575]Eli 1777,77 jäis vuokran jälkeen. Suunilleen saman verran, kuin nyt, kun tehdään työtä. Paitsi, että nyt joudutaan maksaa lääkkeet, lääkäri, sähkö ym. ihan tuosta samasta summasta, kun taas sossun asiakkaat saa niihinkin rahaa...
Kyllä vähempikin riittäisi, jos ei ole rahan eteen valmis mitään tekemään niin pitäis sitten edes jostain joutua tinkimään, niin taviksetkin joutuu tekemään.[/QUOTE]

Tuo perusosa pitää jäädä kaikkien asumiskulujen jälkeen: sähkö, vuokra, vesi.

[QUOTE="aloittaja";23573552]Olet muuten oikeassa, mutta normiylijäämää ei voida katsoa seuraavassa kuussa tuloksi. Tästä on olemassa Korkeimman oikeuden päätös. Jos ihminen saa säästettyä toimeentulotuesta, ei sitä enää katsota seuraavan kuun tuloksi.[/QUOTE]

Puhutaankohan eriasiasta. Tarkoitan esim tilannetta, jossa A hakee toimeentulotukea huhtikuulle. A on saanut satunnaisesta keikkatyöstä palkkatuloa maaliskuussa 300e joten hänelle tehdään laskelma maalis ja huhtikuulta. Oletetaan että maaliskuun ylijäämä on 200e, se voidaan siirtää kyllä huhtikuulle, koska A:lla on jäänyt perusosan (419) jälkeen vielä käteen se 200e jolla olisi voinut rahoittaa huhtikuun menoja.

Uskallan väittää että normiylijäämää ei voi jäädä niin paljon jos pelkällä toimeentulotuella elelee kuusta toiseen. Paljolla tarkoitan nyt jotain n. 70e ylimenevää summaa joka periaatteessa olisi mahdollista siirtää haetulle kuulle.

[QUOTE="aloittaja";23573533]Varmasti harmittaakin. Toisaalta ilman näitä tukitoimia, lapsi todennäköisesti menettäisi äitinsä. Noilla toimilla turvataan lapsen elämää.[/QUOTE]

Jos lapsi on tuonakin aikana ollut pari kertaa huostaanotettuna äidin retkahduksen takia,eikä äidin edes tarvitse hakea töitä vaikka lapsi on yli kolme... Voin kertoa että kun itse jouduin työttömäks,olin kotona lapsen kanssa, työttömänä,erosin lapsen isästä, jouduin menemään sossun luukulle että saisin rahaa vuokratakuuseen, huonekaluihin, ensimmäisen kuun vuokraan, sain silloin itse vain 500€kk rahaa, SAIN sossusta vain 400. revi tuosta huumoria, turvattiinko tuolla minun lapseni nälkä ja katto pään päälle? EI!!

[QUOTE="aloittaja";23573599]Tuo perusosa pitää jäädä kaikkien asumiskulujen jälkeen: sähkö, vuokra, vesi.[/QUOTE]

Juu juu. Sitähän just laskeskelin, että toimeentulotukea sais enemmän, kuin palkkaa, kun meille jää saman verran vuokran jälkeen, kuin perusosa ja siitä menee sitten vielä nuo muut kulut.

Puhutaankohan eriasiasta. Tarkoitan esim tilannetta, jossa A hakee toimeentulotukea huhtikuulle. A on saanut satunnaisesta keikkatyöstä palkkatuloa maaliskuussa 300e joten hänelle tehdään laskelma maalis ja huhtikuulta. Oletetaan että maaliskuun ylijäämä on 200e, se voidaan siirtää kyllä huhtikuulle, koska A:lla on jäänyt perusosan (419) jälkeen vielä käteen se 200e jolla olisi voinut rahoittaa huhtikuun menoja.

Uskallan väittää että normiylijäämää ei voi jäädä niin paljon jos pelkällä toimeentulotuella elelee kuusta toiseen. Paljolla tarkoitan nyt jotain n. 70e ylimenevää summaa joka periaatteessa olisi mahdollista siirtää haetulle kuulle.

Nyt ymmärrän. Olet aivan oikeassa. Ymmärsin sinun tarkoittavan, että jos jää toimeentulotukea edellisestä kuusta. Kun hakee toimeentulotukea, on todellakin toimitettava parin edellisen kuun tiliotteet, joista tulot ja menot näkyvät.

Alkuperäinen kirjoittaja öö...;23573625:
Jos lapsi on tuonakin aikana ollut pari kertaa huostaanotettuna äidin retkahduksen takia,eikä äidin edes tarvitse hakea töitä vaikka lapsi on yli kolme... Voin kertoa että kun itse jouduin työttömäks,olin kotona lapsen kanssa, työttömänä,erosin lapsen isästä, jouduin menemään sossun luukulle että saisin rahaa vuokratakuuseen, huonekaluihin, ensimmäisen kuun vuokraan, sain silloin itse vain 500€kk rahaa, SAIN sossusta vain 400. revi tuosta huumoria, turvattiinko tuolla minun lapseni nälkä ja katto pään päälle? EI!!

Olet aivan oikeutetusti vihainen. Suomessa on asiat niin, että lastensuojelu ei aina suojele lasta.
Siltikin erilaisilla tukitoimilla tähän pyritään. Toimeentulotuessa ei kuitenkaan voida ottaa huomioon jokaisen eroavan parin uusia huonekaluja, vuokria, vuokratakuita ym. Saamasi 400 on todennäköisesti ollut normilaskelmien mukainen.

[QUOTE="nii";23573628]Juu juu. Sitähän just laskeskelin, että toimeentulotukea sais enemmän, kuin palkkaa, kun meille jää saman verran vuokran jälkeen, kuin perusosa ja siitä menee sitten vielä nuo muut kulut.[/QUOTE]

Olette kovin pienipalkkaisia.

Taas rupesi harmittamaan.

En ole aiemmin miettinyt toimeentulotukea, mutta nyt kun tuon summan sanoit, niin on todella väärin, että sitä joka ikinen aamu raahautuu töihin, jotta valtio voi antaa tuolaisen summan kulutettavaksi jollekin.

Tuon rahan saa näihin menoihin:

Perusosalla toimeentulotuen saajan pitää kattaa:
* ravintomenot
* vaatemenot
* vähäiset terveydenhuoltomenot
* henkilökohtaisen puhtauden ja kodin puhtauden menot
* paikallisliikenteen maksut
* lehtitilaukset
* televisiolupa
* puhelimen käyttö
* harrastus- ja virkistystoiminta.

Se on liikaa.
Ruokaan menee jonkin verran, vaatteita ei joka kuukausi tarvitse ostaa, puhtauden menoihin, tiskirätit, astianpesuaineet saippuat.
Lehtiä ei ole pakko tilata kymmentä eri laatua, jos ei ole töissä eikä tienaa.
Harrastuksiin ei paljon mene rahaa, jos pitää niissäkin järjen koossa.

Joten tässä on todella paljon liikaa rahaa, KUN TÄMÄN PÄÄLLE SAA VIELÄ:
Perusosan lisäksi perustoimeentulotukea annetaan asumismenoihin, kuten vuokraan tai vastikkeeseen, vesimaksuun, lämmitykseen, sähkölaskuun ja kotivakuutusmaksuun sekä vähäistä suurempiin terveydenhuollon menoihin.

Joten tosi kivaa taas mennä tienaamaan töihin, no mietin aamulla niitä jotka makaavat kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja Olis kirveellä töitä;23573783:

En ole aiemmin miettinyt toimeentulotukea, mutta nyt kun tuon summan sanoit, niin on todella väärin, että sitä joka ikinen aamu raahautuu töihin, jotta valtio voi antaa tuolaisen summan kulutettavaksi jollekin.

* ravintomenot
* vaatemenot
* lehtitilaukset
* televisiolupa
* puhelimen käyttö

Se on liikaa.
Ruokaan menee jonkin verran, vaatteita ei joka kuukausi tarvitse ostaa, puhtauden menoihin, tiskirätit, astianpesuaineet saippuat.

Perusosan lisäksi perustoimeentulotukea annetaan asumismenoihin, kuten vuokraan tai vastikkeeseen, vesimaksuun, lämmitykseen, sähkölaskuun ja kotivakuutusmaksuun sekä vähäistä suurempiin terveydenhuollon menoihin.

Joten tosi kivaa taas mennä tienaamaan töihin, no mietin aamulla niitä jotka makaavat kotona.

Paljonko tienaat käymällä töissä? Varmasti kuitenkin enemmän kuin toimeentulotukea saava.

Alkuperäinen kirjoittaja Olis kirveellä töitä;23573783:

* ravintomenot
* vaatemenot
* lehtitilaukset
* televisiolupa
* puhelimen käyttö

Se on liikaa.

Ei koko vuokraa makseta kuitenkaan. Ja vaikka maksettaisiin ja mulle yksinasuvana jäisi tuo 400 eur ja risat kuukaudessa käytettäväksi, ei naurattaisi todellakaan yhtään.
Mä saan 1700 eur kuussa käteen josta asumiskuluihin menee noin 700 eur. En mä silti mielestäni mitenkään pröystäile vaan elän ihan tavallista elämää.

[QUOTE="aloittaja";23573801]Paljonko tienaat käymällä töissä? Varmasti kuitenkin enemmän kuin toimeentulotukea saava.[/QUOTE]

Tietenkin.
Miten ihmeessä voi edes verrata palkkaa ja toimeentulotukea.

Palkkaa saadaan työnantajalta vastineeksi siitä, että on tehnyt oman panoksensa firman hyväksi.
Toimeentulotukea saadaan kun ei viittitä ehdä mitään. Ei siitä kuulu jäädä säästöön, eikä sillä kuulu tehdä kivoja shoppailuja ja herkutella.
Se on tarkoitettu siihen, että päästään jaloilleen ja mennään töihin.

EI SE OLE MIKÄÄN ANSIOTULO.

Sitä kuuluisi antaa sen verran, että saa ruuat ostettua ja mieluummin lahjakortteina ruokakauppaan ja vaatekauppaan, kuin rahana.

Alkuperäinen kirjoittaja Olis kirveellä töitä;23573848:
Tietenkin.

Palkkaa saadaan työnantajalta vastineeksi siitä, että on tehnyt oman panoksensa firman hyväksi.
Toimeentulotukea saadaan kun ei viittitä ehdä mitään. Ei siitä kuulu jäädä säästöön, eikä sillä kuulu tehdä kivoja shoppailuja ja herkutella.

Sitä kuuluisi antaa sen verran, että saa ruuat ostettua ja mieluummin lahjakortteina ruokakauppaan ja vaatekauppaan, kuin rahana.

Tämä on kyllä hyvin sanottu. Toimeentulotuki on tosiaan se ihan viimeinen vaihtoehto eikä sen ole tarkoitus kattaa mitään makeaa elämään vaan nimensä mukaisesti niin että toimeen tulee ja hengissä selviää. Eikä se ole tarkoitettu pysyväksi tulonlähteeksi kenellekään.

Ei koko vuokraa makseta kuitenkaan. Ja vaikka maksettaisiin ja mulle yksinasuvana jäisi tuo 400 eur ja risat kuukaudessa käytettäväksi, ei naurattaisi todellakaan yhtään.
Mä saan 1700 eur kuussa käteen josta asumiskuluihin menee noin 700 eur. En mä silti mielestäni mitenkään pröystäile vaan elän ihan tavallista elämää.

oikeesti??siis sossusta vai?sähän tienaat sossusta paremmin kun mä kokopäiväisestä työstä kk-palkkalaisena ja asumiskulut sulla on vähemmän..vaan eipä silti,mieluummin mä töissä käyn kun toimittelen lippuja ja lappuja jonnekin luukulle

Alkuperäinen kirjoittaja Olis kirveellä töitä;23573848:
Tietenkin.

Mitä sitten kadehdit? Ei kukaan ole väittänyt, että toimeentulotuki olisi ansiotulo. Kukaan ei ole myöskään väittänyt, että sillä eläsi leveästi. Toimeentulotukea voi saada, vaikka syynä ei olsi laiskuus mennä töihin.

oikeesti??siis sossusta vai?sähän tienaat sossusta paremmin kun mä kokopäiväisestä työstä kk-palkkalaisena ja asumiskulut sulla on vähemmän..vaan eipä silti,mieluummin mä töissä käyn kun toimittelen lippuja ja lappuja jonnekin luukulle

Käyn töissä ja tienaan rahani :)
Tarkoitukseni oli siis vain pohtia sitä miten pieni rahat 400 eur on joten en koskaan kadehtisi toimeentulotukiasiakkaita vaikka se jonkun mielestä voi olla "helppoa rahaa vai kotona makaamalla".

Alkuperäinen kirjoittaja häh;23574030:
Kyllä taas näkee, miten opiskelijoita syrjitään. Sossun luukulla asuvat saavat enemmän rahaa kuin opiskelijat... Huhhuh.

Otathan huomioon, että sossun luukulla voi olla hän, joka on saanut opintonsa päätökseen eikä ole saanut töitä?

Yhteistyössä