Tässä kaikille tiedoksi toimeentulotuen määrä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kannattaako kadehtia?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
outoo et toisille sossu maksaa puhelinlaskut ja tv-luvat ja lehdet, ja terveydenhuoltokustannuksia, omalla kohalla ei todellakaan niin ole ollut. Turhaan on tarjottu puhelinlaskua tms et tarvis apua siinä, ni sossu ojentaa ne takaisin ja sanoo et ne pitää kyllä maksaa ihan ite. Joo, mut mistä, jos sossu maksaa tasan sen vuokran verran? siis edellytetään et ite maksaa vuokran ku tuki tulee tilille. ja ei tod. jää asumis- ja muiden menojen jälkeen edes tonnia. käteen jää parhaassakin tapauksessa 80 euroo siitä, tai sit 60 euroo vuokran jälkeen. Sillä sit pitäs elää kuukausi. Mitään lehtitilauksiakaan ei ole, hammaslääkäriä tai muita terveyspalveluita en oo käyttäny vähään aikaan...ainoa syy on se, etten ole saanut töitä hakemisesta huolimatta. Yhtä ja toista on ollut vireillä ja haussa, mut lopulta tulee seinä vastaan alkaa turhauttaa ja jotkut narisee siitä miten on laiska eikä mee töihin kun jää kotiin nukkumaan! Mihin työpaikalle saa vaan kävellä ja sanoo et terve, tulin töihin!? sillon vasta vähäjärkiseksi katottais ja soitettais valkotakkiset paikalle hakemaan.Kuollako tässä pitäs sit et ei tarvis kuluttaa jonkun verorahoja häh?

siis ainoa syy sille, että oon toimeentulotuella on se, etten ole saanut töitä hakemisesta huolimatta!!!
Mussa vissiin on joku perustavanlaatuinen vika ku ei huolita töihin.

No meille jää kuukaudessa käteen rahaa nelihenkiselle perheelle, 2+2, vuokran jälkeen rahaa 1340e suunnilleen kuukaudessa. Saamme erilaisten tukien muodossa nämä. Mukana on ylläpitokorvaus 180e kuussa, jota ei sossusa lasketa tuloksi. Sen saa mies kun käy kursseilla. saadaan enemmän rahaa kuin mitä saatais jos mies kävisi ansiotyössä. Minä olen opiskelija.Lisäksi saadaan sähkölasku, kotivakuutus ja julkiset terveydenhuoltomenot. Lisäksi harkinnanvaraisena ollaan saatu lapsen sänky, pyörä, rattaisiin rahaa, harrastukseen lapselle rahaa.

Kaikki ei käsitä että sillä perusosalla pitää kattaa kaikki tuossa kohdassa luetellut menot, esim. puhelin, terveydenhuolto, hygienia jne, siis sillä 419 eurolla. Ei niihin jokaiseen saa erikseen tukea.

outoo et toisille sossu maksaa puhelinlaskut ja tv-luvat ja lehdet, ja terveydenhuoltokustannuksia, omalla kohalla ei todellakaan niin ole ollut. Turhaan on tarjottu puhelinlaskua tms et tarvis apua siinä, ni sossu ojentaa ne takaisin ja sanoo et ne pitää kyllä maksaa ihan ite. Joo, mut mistä, jos sossu maksaa tasan sen vuokran verran? siis edellytetään et ite maksaa vuokran ku tuki tulee tilille. ja ei tod. jää asumis- ja muiden menojen jälkeen edes tonnia. käteen jää parhaassakin tapauksessa 80 euroo siitä, tai sit 60 euroo vuokran jälkeen. Sillä sit pitäs elää kuukausi. Mitään lehtitilauksiakaan ei ole, hammaslääkäriä tai muita terveyspalveluita en oo käyttäny vähään aikaan...ainoa syy on se, etten ole saanut töitä hakemisesta huolimatta. Yhtä ja toista on ollut vireillä ja haussa, mut lopulta tulee seinä vastaan alkaa turhauttaa ja jotkut narisee siitä miten on laiska eikä mee töihin kun jää kotiin nukkumaan! Mihin työpaikalle saa vaan kävellä ja sanoo et terve, tulin töihin!? sillon vasta vähäjärkiseksi katottais ja soitettais valkotakkiset paikalle hakemaan.Kuollako tässä pitäs sit et ei tarvis kuluttaa jonkun verorahoja häh?

Kerropas:
Kenelle toisille sossu maksaa mainitsemasi asiat?

Puhelinlasku ei todellakaan kuulu toimeentulotuessa maksettavaksi.

Laskepas tuosta aloituksen laskelmasta tulosi ja menosi ja jääkö niiden jälkeen vajausta.

[QUOTE="hih";23574099]No meille jää kuukaudessa käteen rahaa nelihenkiselle perheelle, 2+2, vuokran jälkeen rahaa 1340e suunnilleen kuukaudessa. Saamme erilaisten tukien muodossa nämä. Mukana on ylläpitokorvaus 180e kuussa, jota ei sossusa lasketa tuloksi. Sen saa mies kun käy kursseilla. saadaan enemmän rahaa kuin mitä saatais jos mies kävisi ansiotyössä. Minä olen opiskelija.Lisäksi saadaan sähkölasku, kotivakuutus ja julkiset terveydenhuoltomenot. Lisäksi harkinnanvaraisena ollaan saatu lapsen sänky, pyörä, rattaisiin rahaa, harrastukseen lapselle rahaa.[/QUOTE]

Aivan mahdollista. Olette ns. sosiaaliloukussa eli ei kannata mennä töihin, koska tulot tippuisivat tai pysyisivät samana. Mutta sehän ei ole teidän vikanne.

[QUOTE="hih";23574099]No meille jää kuukaudessa käteen rahaa nelihenkiselle perheelle, 2+2, vuokran jälkeen rahaa 1340e suunnilleen kuukaudessa. Saamme erilaisten tukien muodossa nämä. Mukana on ylläpitokorvaus 180e kuussa, jota ei sossusa lasketa tuloksi. Sen saa mies kun käy kursseilla. saadaan enemmän rahaa kuin mitä saatais jos mies kävisi ansiotyössä. Minä olen opiskelija.Lisäksi saadaan sähkölasku, kotivakuutus ja julkiset terveydenhuoltomenot. Lisäksi harkinnanvaraisena ollaan saatu lapsen sänky, pyörä, rattaisiin rahaa, harrastukseen lapselle rahaa.[/QUOTE]

Tämä on niin väärin, niin väärin!!

Kyllä työhön kannattaa mennä, jos siitä maksetaan palkka, jolla voi a) nykysuomessa elää normaalia elämää b) työtä varmasti löytyisi jokaiselle halukkaalle, palkanmaksajia vaan ei löydy mistään. Työttömiä tai muita tukien varassa eläviä olisi jo syytä heretä soimaamasta tilanteesta.

[QUOTE="aloittaja";23574148]Aivan mahdollista. Olette ns. sosiaaliloukussa eli ei kannata mennä töihin, koska tulot tippuisivat tai pysyisivät samana. Mutta sehän ei ole teidän vikanne.[/QUOTE]

Eikö sinulle ap tullut mieleen, että työssäkäynti voisi kuitenkin vastaavassa tilanteessa kannattaa tilanteessa kannattaa? Kotona makaaminen ei kartuta eläkettä. Lisäksi vastaanottamalla "huonompikin" työ, esimerkiksi osa-aikainen tai omaan alaan kuulumaton, voi tämä työ hyvin hoidettuna poikia vakituisen/kokoaikaisen/muuten paremman paikan?

Itse en terveenä aikuisena ihmisena haluaisi vain maata kotona, vaikka olen itsekin tilanteessa, että vaikka käyn töissä, elän silti suunnilleen samoilla tuloilla kuin toimeentulotukea saava ystäväni. Sitäpaitsi tykkään työstäni :)

[QUOTE="viides";23574180]Eikö sinulle ap tullut mieleen, että työssäkäynti voisi kuitenkin vastaavassa tilanteessa kannattaa tilanteessa kannattaa? Kotona makaaminen ei kartuta eläkettä. Lisäksi vastaanottamalla "huonompikin" työ, esimerkiksi osa-aikainen tai omaan alaan kuulumaton, voi tämä työ hyvin hoidettuna poikia vakituisen/kokoaikaisen/muuten paremman paikan?

Itse en terveenä aikuisena ihmisena haluaisi vain maata kotona, vaikka olen itsekin tilanteessa, että vaikka käyn töissä, elän silti suunnilleen samoilla tuloilla kuin toimeentulotukea saava ystäväni. Sitäpaitsi tykkään työstäni :)[/QUOTE]

On toki tullut. Käyn töissä, josta saan palkkaa. En kuitenkaan kävisi töissä, jos saisis saman toimeentulotukena.

1936,96. Olisikin ihana jos tällähetkellä olisi noinpaljon rahaa perusmenoihin. Mutta en halua muuttaa kerros/rivariin vuokralle, enkä jaksaisi alkaa lippuja ja lappuja täyttelemään.

[QUOTE="aloittaja";23574223]On toki tullut. Käyn töissä, josta saan palkkaa. En kuitenkaan kävisi töissä, jos saisis saman toimeentulotukena.[/QUOTE]

No joo, on mun palkka suurempi kuin toimeentulotuki :D Eivät vain taida hyväksyä asuntolainan lyhennyksiä menoiksi sossussa.

[QUOTE="viides";23574180]Eikö sinulle ap tullut mieleen, että työssäkäynti voisi kuitenkin vastaavassa tilanteessa kannattaa tilanteessa kannattaa? Kotona makaaminen ei kartuta eläkettä. Lisäksi vastaanottamalla "huonompikin" työ, esimerkiksi osa-aikainen tai omaan alaan kuulumaton, voi tämä työ hyvin hoidettuna poikia vakituisen/kokoaikaisen/muuten paremman paikan?

Itse en terveenä aikuisena ihmisena haluaisi vain maata kotona, vaikka olen itsekin tilanteessa, että vaikka käyn töissä, elän silti suunnilleen samoilla tuloilla kuin toimeentulotukea saava ystäväni. Sitäpaitsi tykkään työstäni :)[/QUOTE]

Nimeomaan:) ajattelen että kyse on nykyihmisen asenteesta. Ajatushan on että työ antaa muutakin kuin rahaa, se tukee sosiaalisia suhteita ja pitää liikkeessä, tuo elämään säännöllisyyttä. Ne puolestaan ehkäisevät syrjäytymistä. Työelämästä syrjäytyminen voidaan kuitenkin laskea syrjäytymiseksi vaikka muilla elämän osa-alueilla ei syrjäytynyt olisikaan.
Mun mielestä on ikävä kuulla että haluaa elää tuilla koska SAMAN (tai lähes) rahan sais työstä. Asennevikaa? Ymmärtäisin, jos tilanne olisi se että tukia sais enemmän kuin palkkaa mutta mutta...

Nimeomaan:) ajattelen että kyse on nykyihmisen asenteesta. Ajatushan on että työ antaa muutakin kuin rahaa, se tukee sosiaalisia suhteita ja pitää liikkeessä, tuo elämään säännöllisyyttä. Ne puolestaan ehkäisevät syrjäytymistä. Työelämästä syrjäytyminen voidaan kuitenkin laskea syrjäytymiseksi vaikka muilla elämän osa-alueilla ei syrjäytynyt olisikaan.
Mun mielestä on ikävä kuulla että haluaa elää tuilla koska SAMAN (tai lähes) rahan sais työstä. Asennevikaa? Ymmärtäisin, jos tilanne olisi se että tukia sais enemmän kuin palkkaa mutta mutta...

Valitettavasti joissakin tapauksissa näin on, että tuki on enemmän kuin palkka. Kävisitkö sinä, jos olet täysin rehellinen, töissä, jos saisit saman rahan muuten?

[QUOTE="aloittaja";23574295]Valitettavasti joissakin tapauksissa näin on, että tuki on enemmän kuin palkka. Kävisitkö sinä, jos olet täysin rehellinen, töissä, jos saisit saman rahan muuten?[/QUOTE]

Jos saisin saman rahan niin kävisin. Mä tarvitsen työtä tunteakseni oloni terveeksi ja elinvoimaseksi. Toisekseen, ajattelen että työtä kuuluu tehdä ja kotona olemalla laiskistuu. Uskon myös että tahdon avulla työssä eteneminen tai paremman työpaikan toivo säilyy ja mahdollisuudet kasvaa. Kotona makaamalla ei. Älkää käsittäkö väärin, teen muutossosiaalityötä joten tiedän kyllä että elämäntilanteita on monenlaisia. Jokainen niistä on kyllä potentiaalinen muuttumaan, tavalla tai toisella.

[QUOTE="nii";23573628]Juu juu. Sitähän just laskeskelin, että toimeentulotukea sais enemmän, kuin palkkaa, kun meille jää saman verran vuokran jälkeen, kuin perusosa ja siitä menee sitten vielä nuo muut kulut.[/QUOTE]

Silloin olette oikeutettuja toimeentulotukeen. Mikään ei kiellä työssäkäyvää hakemasta toimeentulotukea palkkojen päälle, jos palkat jäävät alle perusosan. Toimeentulotuen alikäyttö on Suomessa todella hurjaa. On arvioitu, että toimeentulotuen piiriin kuuluisi jopa 2,5 kertainen määrä asiakkaita kuin mitä sitä nyt saa. Joten jos todellakin nettoansiotuloista miinustettaessa ttt:n hyväksymät kulut jäädään miinukselle, niin mars luukulle. Ei tarvitse jatkossa täällä mollata miten toimeentulotukietuuksiaan oikeutetusti käyttävät ihmiset saavat enemmän rahaa kuin työntekijät, koska moni pienipalkkainen työntekijäkin olisi tukeen oikeutettu, mutta ei vain sitä tietämättömyyttään hae!

Alkuperäinen kirjoittaja häh;23573866:
Toihan on reilusti enemmän mitä opintotuki! :O

Siksi porukka on mieluummin työttömänä, kuin opiskelijana.

Niin myös minäkin. :D

Opintolaina pois ja opintotuen määrää isommaksi. Ja samat ehdot ja kriteerit opintojen editymisestä.
Alkaa tulee opiskelijoita, kun ei voi jäädä makaamaan toimeentulotukea saaden, vaan saa enenmmän rahaa kun opiskelee uuden ammatin-> paremmat mahdollisuudet työn saantiin, ja töistä kun ei voi kieltäytyä...

Ja toimeentulotukeen LAINA joka pitää sit maksaaa takaisin kun pääse jaloilleen ja töihin!

Silloin olette oikeutettuja toimeentulotukeen. Mikään ei kiellä työssäkäyvää hakemasta toimeentulotukea palkkojen päälle, jos palkat jäävät alle perusosan. Toimeentulotuen alikäyttö on Suomessa todella hurjaa. On arvioitu, että toimeentulotuen piiriin kuuluisi jopa 2,5 kertainen määrä asiakkaita kuin mitä sitä nyt saa. Joten jos todellakin nettoansiotuloista miinustettaessa ttt:n hyväksymät kulut jäädään miinukselle, niin mars luukulle. Ei tarvitse jatkossa täällä mollata miten toimeentulotukietuuksiaan oikeutetusti käyttävät ihmiset saavat enemmän rahaa kuin työntekijät, koska moni pienipalkkainen työntekijäkin olisi tukeen oikeutettu, mutta ei vain sitä tietämättömyyttään hae!

Tällöin vain ei taida saada olla yhtään säästöjä, joita pystyy halutessaan aika pienistäkin tuloista kartuttamaan pikkuhiljaa?

^ Säästöt tulee tietenkin käyttää ensin, mutta tuskinpa minimipalkalla kovin suuriin säästöihin päästään. Jos kokee tarpeelliseksi valittaa elämänlaadustaan palkoillisena, mutta olisi silti oikeutettu toimeentulotukeen palkkatulojen päälle, niin voi miettiä haluaako hampaat irvessä säästää siitä minimipalkasta "pahan päivän varalle", vai käyttää säästöt ja sen jälkeen ruveta hakemaan oikeutettua toimeentulotukiosaa. Toimeentulotuesta säästäminen ei ole kiellettyä, mutta etukäteissäästöt ennen ttt:n hakua on käytettävä elämiseen / juoksutetaan tuloiksi tuleville kuukausille.

Ja se kuka sanoi 2. sivulla, että ehdottomasti pitää ottaa koko ttt pois, jos ei halua vastaanottaa koulupaikkaa, niin olisiko sinusta hyvä, että koulut täyttyvät ihmisistä jotka eivät sinne halua mennä opiskelemaan, mutta joutuvat menemään sossun pakotuksesta, vai että opiskelemaan pääsisivät ne, jotka siellä oikeasti haluavatkin opiskella ja jopa valmistua? Jos oma tilanteesi olisi nyt sellainen, että joudut toimeentulotuelle yllättävän eron ja työpaikanmenetyksen myötä, ja saisit osoituksen, että lähdepä opiskelemaan suurtalouskokiksi (tms inhoamasi ala), niin lähtisitkö ilomielin kolmeksi vuodeksi opiskelemaan inhoamaasi alaa, kun olet sitä mieltä, että toimeentulotukea ei tulisi saada jos on mahdollisuus päästä opiskelemaan. Entä tulisiko yhtään huono omatunto siinä vaiheessa, kun tedät vieväsi lintsaamisellasi ja purkanjauhannallasi paikan sellaiselta peruskoulun päättäneeltä, joka haluaisi eniten elämässään opiskelemaan suurtalouskokiksi ja rakastaa ruoanlaittoa, mutta joutuu sinun pakollisen sossukoulutuksesi takia itse sossun luukulle ja pitämään välivuoden. 40 prosentin alennus perusosaan kolauttaa jo todella pahasti toimeentulotuen varassa elävää, mutta sen valitsemalla voi vaikuttaa siihen, ettei vie koulupaikkaa sellaiselta joka sen haluaa, jos itseään ei kiinnosta (tai ei voi esim. allergian takia tehdä) kyseinen ala tippaakaan.

[QUOTE="aloittaja";23574295]Valitettavasti joissakin tapauksissa näin on, että tuki on enemmän kuin palkka. Kävisitkö sinä, jos olet täysin rehellinen, töissä, jos saisit saman rahan muuten?[/QUOTE]

Minä käyn ja tämä on täysin rehellinen vastaus. Tosin vain osa-aikaisesti, kokopäivätöihin en menisi vaikka saisin enemmän. Rakastan työtäni.

Yhteistyössä