Tätä tämä kodin ja koulun yhteistyö on :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "just"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[quote="aapee";28856655]no arvaa sanoinko eka kerran, ja toisenkin kerran.

Mutta kun se on jo pahentunut tuoksi katseluksi ja tirskumiseksi, niin minusta olisi ok jos näitä eräitä tyttöjä koulussa pidettäisiin opettajienkin taholta vähän enemmän silmällä, heidän puheitaan ja nimittelyjään.[/quote]

no mikset ota yhteyttä opettajaan pöllö

[QUOTE="aapee";28856678]???

Tämän koko ketjun aloitusviestissä kerroin, että otin yhteyttä opettajaan...[/QUOTE]

no jos se ingnoorasi sen niin pitäiskö ottaa puhelin kauniiseen käteen ja soittaa.

Itse jos olisin tuossa tilanteessa äitinä, kyselisin Wilman kautta tarkemmin asiasta, kertosin,että lapseni ymmärsi näin ja näin,mitä ope olikaan tarkoittanut...Missään nimessä ei soitella tuollaisesta REHTORIN KOTINUMEROON!!??

No oikeastaan niin kurjaa kuin se onkin, niin se on voi voi. Sitä se tulee olemaan ihan oikeasti loppuelämä, että joskus jotakuta eristetään porukasta. Se on väärin, mutta sitä tuskin millonkaan saadaan kitkettyä kouluista ja työpaikoista täysin pois.

Onko tytölläsi muita kavereita luokassa? Jos on, niin ongelmaa ei ole kun tyttösi keskittyy omiin kavereihinsa, eikä ala uhriksi sille johtajatytölle ja yritä päästä hänen porukkaansa mukaan. Ei kukaan voi kiusata jos kiusattu ei välitä siitä nimittelystä, pohja putoaa pois. Ymmärrätköhän mitä tarkotan. Oma koulukiusaamiseni lakkasi, kun en välittänyt nimittelystä, vaan olin rohkeasti mikä olin.

Tällaiste asenteiden takia sitä kiusaamista juuri ei saadakaan kitkettyä pois. Kun se vaan on voi voi, elämä on. Häpiä aikuinen.

Meillä oli astetta vakavampi tapaus, kun isompi poika kiusasi esikoulua käyvää tyttöämme.
Luotin pitkän aikaa siihen että opettajat hoitavat homman ja kiusaaminen loppuu, saatiin siis vastaavanlaisia viestejä eli "kiitos ilmoituksesta".

Kun muutaman kuukauden päästä selvisi että kiusaaminen olikin jatkunut koko ajan, yritin saada kontaktia opettajaan ja selvittää että mitä koulussa tehdään asian suhteen. Voisiko välitunnilla seurata tarkemmin? Vastaus oli että ei onnistu, lapsia on niin ja niin paljon. Opettaja antoi suoraan ymmärtää että eivät voi asialle mitään.
En tiedä oliko opettaja sanonut lapsellemme jotain, koska tuntui että lapsi alkoi inhota esikouluun menoa ja puhui usein siitä että opettaja huutaa.

KiVa -koulu se on meilläkin, tai siis ainakin nettisivuilta selvisi. En tiedä miten toimii käytännössä.
Kiusaaminen loppui siihen kun otin yhteyttä kiusaajalapsen vanhempiin. Koululta en koe saaneeni juurikaan apua ja jos sain, tapahtui se liian myöhään.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;28856759:
Itse jos olisin tuossa tilanteessa äitinä, kyselisin Wilman kautta tarkemmin asiasta, kertosin,että lapseni ymmärsi näin ja näin,mitä ope olikaan tarkoittanut...Missään nimessä ei soitella tuollaisesta REHTORIN KOTINUMEROON!!??

Näin mä tein.

En soitellut mihinkään. Opea on hankalaa tavoittaa puhelimella, ja hänelle pitää jättää soittopyyntö. Sitten voi soittaa kuitenkin mulle huonoon aikaan (en voi töissä hoidella helposti omia asioitani).

[QUOTE="aapee";28855747]Sain mä sen, minkä tuossa julkaisinkin. Eli kiitos viestistä, asiaa käsitellään.

Mutta käsittely olikin sellainen, että opettaja puhutteli oman lapseni, että tällaisista asioista ei laiteta wilmaviestejä.[/QUOTE]

Tähän liittyen olen samaa mieltä kuin nikki "opettaja". Opettaja on todella voinut esittää toivomuksen, että kiusaamisasiasta kerrottaisiin hänelle. Silloin asia saataisiin tuoreeltaan selvitettyä asianosaisten kanssa.

Tuosta kannattaa tietysti opettajaan olla yhteydessä uudestaan, parhaiten puhelimessa. Voit mainita, että lapselle on tullut sellainen käsitys, että wilma-viestin lähettäminen on ollut väärin. Mutta juttele nyt ensin oman tyttösi kanssa vielä. Hänkö ei ole nimitellyt toisia tyttöjä mitenkään? Uskon, että toiset ovat aloittaneet, mutta jos puolustautuu on tavallista, että sanat lentää puolin ja toisin. Jos tyttösi on nimitellyt takaisin kiusaajiaan, on molemmat osapuolet open puhuttelun kohteita!

[QUOTE="vieras";28857222]Tähän liittyen olen samaa mieltä kuin nikki "opettaja". Opettaja on todella voinut esittää toivomuksen, että kiusaamisasiasta kerrottaisiin hänelle. Silloin asia saataisiin tuoreeltaan selvitettyä asianosaisten kanssa.

Tuosta kannattaa tietysti opettajaan olla yhteydessä uudestaan, parhaiten puhelimessa. Voit mainita, että lapselle on tullut sellainen käsitys, että wilma-viestin lähettäminen on ollut väärin. Mutta juttele nyt ensin oman tyttösi kanssa vielä. Hänkö ei ole nimitellyt toisia tyttöjä mitenkään? Uskon, että toiset ovat aloittaneet, mutta jos puolustautuu on tavallista, että sanat lentää puolin ja toisin. Jos tyttösi on nimitellyt takaisin kiusaajiaan, on molemmat osapuolet open puhuttelun kohteita![/QUOTE]

Tytöt ovat aloittaneet.

Minutkin pitää sitten puhutella, koska käskin sanoa niille, että tietävätkö he edes, mikä on pissis, ja kerroin mikä se on alunperin ollut (eli humalainen hyvin paljastavissa vaatteissa pyörivä teinityttö, joka pissailee kadulle ym). Arvelin ettei tytöt tiedä, ja käskin omani sanoa, että ylipäätään nimittely on tyhmää, ja se on vielä tyhmempää jos ei edes tiedä ninittelysanaa.

Eli toiset tytöt saattavat sanoa, että omani sanoi heitä tyhmäksi. Vaikka nimenomaan teroitin, että sanoo sitä tekoa tyhmäksi. Eli ettei sano: te olette tyhmiä koska vaan sanoo nimittely on tyhmää ja vielä tyhmempää kun ei tiedä miksi edes nimittelee.

Käytin tätä aiemminkin menestyksellisesti kun poikaa haukuttiin homoksi. Tosin se oli vapaa-ajalla, ei koulussa. Tiedän että homo on nykyään joku yleishaukkumasana, mutta kävi vaan ärsyttämään se.

Musta on väärin, ettei saa puolustautua mitenkään.

Tässä mitä lähetin:

---

Hei!

Onkohan X ymmärtänyt jotakin väärin, kun hän koki sinun moittineen wilmayhteydenottoani? X puhui että pissis-nimittelyasiaa käsiteltiin vain hänen kanssaan ja siinä oli jotain puhetta, ettei läheteltäisi wilmaviestejä tästä asiasta?

En tiennyt, oletteko jo koulussa tietoisia tuosta pissis-nimittelymuodista. Toivottavasti asia käsitellään luokankin kanssa.

Olisiko käynyt niin, että pyysit häntä jatkossa tulemaan kertomaan heti asiasta sinulle, jotta saadaan tilanne korjattua (tämänhän X on voinut tulkita niin, että "mitä ihmettä menit äidillesi kertomaan ja äiti lähetti sitten wiilmaviestin, kun et kerta mulle ole mitään sanonut).

Varmaan se olisikin parempi niin, mutta jos asia tulee mieleen vasta kotona, niin ehkä kumminkin parempi että tulee esiin ja saadaan tiedoksi, vaikkakin mutkan kautta.

X sanoi, että se on edennyt sellaiseksi tyttöjen peliksi, jossa tuijotellaan merkitsevästi vaikka jotain kenkiä, ja tirskutaan jne.

T: Mun nimi

---

Oliko tämä myös asiallinen?

[QUOTE="aapee";28857312]Tässä mitä lähetin:

---

Hei!

Onkohan X ymmärtänyt jotakin väärin, kun hän koki sinun moittineen wilmayhteydenottoani? X puhui että pissis-nimittelyasiaa käsiteltiin vain hänen kanssaan ja siinä oli jotain puhetta, ettei läheteltäisi wilmaviestejä tästä asiasta?

En tiennyt, oletteko jo koulussa tietoisia tuosta pissis-nimittelymuodista. Toivottavasti asia käsitellään luokankin kanssa.

Olisiko käynyt niin, että pyysit häntä jatkossa tulemaan kertomaan heti asiasta sinulle, jotta saadaan tilanne korjattua (tämänhän X on voinut tulkita niin, että "mitä ihmettä menit äidillesi kertomaan ja äiti lähetti sitten wiilmaviestin, kun et kerta mulle ole mitään sanonut).

Varmaan se olisikin parempi niin, mutta jos asia tulee mieleen vasta kotona, niin ehkä kumminkin parempi että tulee esiin ja saadaan tiedoksi, vaikkakin mutkan kautta.

X sanoi, että se on edennyt sellaiseksi tyttöjen peliksi, jossa tuijotellaan merkitsevästi vaikka jotain kenkiä, ja tirskutaan jne.

---

Oliko tämä myös asiallinen?[/QUOTE]

Vähän pitkä jaaritus, mutta asiallinen kyllä. :)

[QUOTE="aapee";28857351]Varmaan, mutta ajattelin että lyhemmästä tulee helposti töykeän oloinen,[/QUOTE]

On se niinkin, mutta toisaalta asetat tuossa nyt jo valmiiksi asiat, kirjoitat, että olisikohan nyt niin ja käviköhän näin. Miten tuohon pitää vastata? Olisi parempi kysyä, mitä tapahtui, kuin tarjota niitä omia olettamuksiaan. Mutta toivottavasti asia kuitenkin nyt selviää ja kiusaaminen loppuu :)

[QUOTE="aapee";28857312]Tässä mitä lähetin:

---

Hei!

---

Oliko tämä myös asiallinen?[/QUOTE]

Onko tämä X sama tyttö, jonka erityistä lahjakkuutta ei oteta tunneilla huomioon?

Ihan asiallinen viesti. Tosin piti lukea näin aamutuimaan pariin kertaan, että tajusin. Mutta kyllä tosta selvän siis sai. Tosin tuosta viestistä ei ihan käynyt ilmi, että tyttäresi kokee tämän nimittelyn ahdistavana. Tästä viestistä tuli siis sellainen olo, että enemmän äiti ei pidä tuosta pissis-nimittelystä, vaikka ketjun luettuani tiedän, ettei tässä nyt siitä ole kyse. Luulen, että opettaja kokee tuon melko vähäpätöisenä asiana (näiden viestien valossa), vaikka se lapsellesi on iso juttu ja siksi siis tärkeä käsitellä.

Itse käytän paljon viestejä oppilaiden vanhempien kanssa, mutta tämä esimerkki osoittaa, ettei lyhyeen viestiin saa välttämättä kaikkia tunnetiloja hyvin mahtumaan. Siinä mielessä puhelinsoitto on parempi. Jos opettaja vastaa epämääräisesti tähän uuteen viestiin ja tyttäresi kokee, ettei asiaan edelleenkään puututa ja nimittely jatkuu, soittele sitten opettajalle. Tosin ensin voisit mieluiten jutella sen johtajatytön vanhempien kanssa. Se voisi toimia parhaiten. Opettajat eivät mitenkään näe kaikkia esim. välkällä tapahtuvia tilanteita.

Minun lastani on kiusattu ja hän on kiusannut. Minun mielestä tuollainen on kiusaamista,mutta ei pahimmista päästä, ei ehkä tarkoitettu ajatuksella tuottamaan pahaaoloa,voi olla toisten ajattelemattomuutta, eivät ehkä ymmärrä ajatella miltä tuntuisi olla tuon tytön housuissa.

oikeet pissiksethän on niitä jotka voi tehä mitä vaan, koska hei mä oon bimbo.. asenteella, oikeasti on kyse herkistä tytöistä jotka vetää roolia.Tietyntyyppinen pukeutuminen liittyy vahvasti tuohon kulttuuri ilmiöön, mutta pelkkä pukeutuminen ei vielä tee oikeaa pissistä.

olen joskus ittekki pukeutunut kuin pissis,ihan tahallaan,ollakseni provosoiva,jotain muuta kuin se arka kiusattu tyttö. vapaa-ajalla vedin paskaset työhaalarit päälle ja kumisaappaat ja lapioin lantaa.. :D sitäpä ei olis kukaan koulussa uskonut.

nuo toiset oppilaat on luultavasti toiminut ajattelemattomasti, sinä ja lapsesi oikein! Mutta tuo opettaja VÄÄRIN!

Naistutkija Sari Näreen mukaan pissikset pyrkivät pukeutumisellaan ja käyttäytymisellään korostamaan aikuismaisia piirteitään äärimmäisyyksiin asti ja vielä sen ylikin.[7] Pissismiksi kutsuttua ilmiötä on pidetty myös tyttöjen omana campina, ja Näreen mukaan siinä on kyse tyttöjen itseironiasta ja suojautumiskeinosta.

ap:llakin on vähän hukassa se mitä pissis tarkoittaa.. humalassa oleva tyttö joka pissailee pitkin :D mä repesin täysin!

No tällaisesta toiminnasta se nimitys on alunperin lähtenyt.. Nykyäänhan merkitys on vähän tainnut muuttua.
Ainakin silloin kun mä olin teini, pissiksiä oli juurikin ne känniset teinitytöt, jotka ei paljon välittänyt mihin tarpeilleen käyvät, kaupungin keskustassa hilluessaan. Pissis = pissaliisa.

ap:llakin on vähän hukassa se mitä pissis tarkoittaa.. humalassa oleva tyttö joka pissailee pitkin :D mä repesin täysin!

Niinkö :) ? Sitä se alunperin tarkoitti. Kysypä vaikka vähän vanhemmilta jos et tiedä. Tai vaikia wilipedialta.

Tiedän kyllä että sitä käytetään myös yleisnimityksena paljastavasti pukeutuvista teinitytöistä, joilla ei äly vilku liikaa mutta stringit senkin edestä.

Tyttäreni ei ole kumminkaan edes sellainen bimbo-pissis.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs opettaja;28857366:
Ihan asiallinen viesti. Tosin piti lukea näin aamutuimaan pariin kertaan, että tajusin. Mutta kyllä tosta selvän siis sai. Tosin tuosta viestistä ei ihan käynyt ilmi, että tyttäresi kokee tämän nimittelyn ahdistavana. Tästä viestistä tuli siis sellainen olo, että enemmän äiti ei pidä tuosta pissis-nimittelystä, vaikka ketjun luettuani tiedän, ettei tässä nyt siitä ole kyse. Luulen, että opettaja kokee tuon melko vähäpätöisenä asiana (näiden viestien valossa), vaikka se lapsellesi on iso juttu ja siksi siis tärkeä käsitellä.

Itse käytän paljon viestejä oppilaiden vanhempien kanssa, mutta tämä esimerkki osoittaa, ettei lyhyeen viestiin saa välttämättä kaikkia tunnetiloja hyvin mahtumaan. Siinä mielessä puhelinsoitto on parempi. Jos opettaja vastaa epämääräisesti tähän uuteen viestiin ja tyttäresi kokee, ettei asiaan edelleenkään puututa ja nimittely jatkuu, soittele sitten opettajalle. Tosin ensin voisit mieluiten jutella sen johtajatytön vanhempien kanssa. Se voisi toimia parhaiten. Opettajat eivät mitenkään näe kaikkia esim. välkällä tapahtuvia tilanteita.

Jaa, toivottavasti keskustelu tyttöni kanssa selvitti, että kyse on hänen harmista ja häntä ahdistavasta nimittelystä. Mua eka kerran vähän huvittikin, että voi luoja mitä nuo pikkupennut keksivät.

Ei kyllä voi kun ihmetellä joitain vastauksia ja suhtautumistapoja täällä.
Miten jotkut voivat ajatella tyyliin: "Pitää vaan kestää, kun kyllä sitä muutenkin elämässä toiset haukkuvat ja ilkeilevät". Niin varmasti tekevätkin, mutta jos toisten nimittely ja tirskuminen vaivaa lasta itseään, niin tottakai siihen on puututtava! Miksi ihmeessä pitäisi odottaa siihen asti, että käydään fyysisesti käsiksi? Eikö kiusaamiseen nimenomaan pitäisi puuttua heti alkuvaiheessa ettei se koskaan kehity vakavammaksi fyysiseksi ja henkiseksi kiusaamiseksi?

Minun mielestäni ap on toiminut hyvin, kun on ottanut opettajaan yhteyttä. Ymmärrän myös sen, että käytää kanavana mieluummin Wilmaa kuin puhelinta, niin käyttäisin minäkin, koska minulla on puhelinkammo.
Opettaja taas on toiminut väärin, jos asia on mennyt noin kuin ap:n tyttö on sanonut. Wilmanhan pitäisi juurikin olla kanava, jonka kautta asioista tiedotetaan. Niin koulusta kotiin päin kuin kotoa kouluun.

Toivottavasti opettajat nyt ottavat asian puheeksi luokissa (ilman nimiä) ja asia selviää.

Yhteistyössä