Täyskahjo kolmevuotias!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ralliruutu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kylläpä nyt oikein hauskaksi heittäydyit. Tätä juuri kaipasinkin vielä, aikuisen ihmisen ivaa. Tehoaako sinuun paremmin se, että jätetään moinen käytös huomioitta vai otetaanko syliin ja lohdutetaan?

Kerrosviilin (se nyt ei kai olekaan viilis, sori, mun moka) hillossa on näköjään sokeria, JOTEN OLIN VÄÄRÄSSÄ. Tunnustan. Se, että lapsi saa kerrosviilin tai maustamattoman viilin tai vaikka sen viiliksen mikä nyt onkaan kerran tai kahdesti viikkoon, ei tee siitä sokeririippuvaista tai saa riekkumaan sokerihumalassa. Viili oli nyt vaan yksi esimerkki mitä voi joskus iltapalalla saada, ei joka päivä. Saman määrän sokeria saa varmaan siitä banaanista tai mandariinista, joita samainen lapsi ei voi syödä, koska meinaa oksentaa. Oon vuosikausia ollut oikein onnellinen, että tuo vanhempi suostuu syömään edes JOTAIN, kun vähänkään liian jäykkä jugurtti, karhea ruisleipä tai yksi makaronilaatikon kovempi makaroni käynnistää yökkäysrefleksin. Ja syöttäisin sille vaikka pelkkää sokerilientä, jos se olisi ainoa, joka ei meinaa tulla ylös.

Toinen eli nuorempi taas ei syö muroja, ei viiliä, ei jugurttia tai mitään muutakaan, jossa on lisättyä sokeria. Ja nuorempi on nimenomaan se, joka tätä hullunmyllyä toiminnallaan pyörittää. Pointti oli se, että iltapalan sokeripitoisuus ei ole se, joka meillä aiheuttaisi näitä ongelmia.

Oliko sulla jotain vielä mielessä vai voitko siirtyä ivailemaan jollekin toiselle, jos se jotain tarvetta tyydyttää?

ap

Ootko milloinkaan maistanut, miten herkullista on mansikkaviilis jääkaappikylmänä kun on helteinen kesäilta?

Et vissiin. En ivaillut.

Tsemppiä sulle sinne! Onneksi ne kasvavat ja sit yhtäkkiä ovatkin niin isoja että muuttavat kotoa. Sit on sullakin aikaa antaa Typeriä neuvoja niinko mulla.

Kylläpä nyt oikein hauskaksi heittäydyit. Tätä juuri kaipasinkin vielä, aikuisen ihmisen ivaa. Tehoaako sinuun paremmin se, että jätetään moinen käytös huomioitta vai otetaanko syliin ja lohdutetaan?

Kerrosviilin (se nyt ei kai olekaan viilis, sori, mun moka) hillossa on näköjään sokeria, JOTEN OLIN VÄÄRÄSSÄ. Tunnustan. Se, että lapsi saa kerrosviilin tai maustamattoman viilin tai vaikka sen viiliksen mikä nyt onkaan kerran tai kahdesti viikkoon, ei tee siitä sokeririippuvaista tai saa riekkumaan sokerihumalassa. Viili oli nyt vaan yksi esimerkki mitä voi joskus iltapalalla saada, ei joka päivä. Saman määrän sokeria saa varmaan siitä banaanista tai mandariinista, joita samainen lapsi ei voi syödä, koska meinaa oksentaa. Oon vuosikausia ollut oikein onnellinen, että tuo vanhempi suostuu syömään edes JOTAIN, kun vähänkään liian jäykkä jugurtti, karhea ruisleipä tai yksi makaronilaatikon kovempi makaroni käynnistää yökkäysrefleksin. Ja syöttäisin sille vaikka pelkkää sokerilientä, jos se olisi ainoa, joka ei meinaa tulla ylös.

Toinen eli nuorempi taas ei syö muroja, ei viiliä, ei jugurttia tai mitään muutakaan, jossa on lisättyä sokeria. Ja nuorempi on nimenomaan se, joka tätä hullunmyllyä toiminnallaan pyörittää. Pointti oli se, että iltapalan sokeripitoisuus ei ole se, joka meillä aiheuttaisi näitä ongelmia.

Oliko sulla jotain vielä mielessä vai voitko siirtyä ivailemaan jollekin toiselle, jos se jotain tarvetta tyydyttää?

ap
Älä välitä. Ihan tyypillistä v*ttuilua tuolta mikä lie roosalta.

En jaksanut lukea mitä kaikkia ohjeita sait.

Ihan ensimmäisenä, onhan teillä jotkin vaihtoehtoiset kommunikaatiokeinot käytössä? Kuvat, viittomat, ilmeet, eleet? Elämä helpottuu huomattavasti, kun lapsi pystyy ilmaisemaan itseään ymmärrettävästi.

Kai teillä on noihin siirtymätilanteisiin (iltatoimet yksityiskohtineen) kuvataulut, mitä seuraatte eli säännönmukainen rutiini, minkä lapsikin näkee. Selkeät vaiheet, mistä lapsikin ymmärtää, mitä seuraavaksi. Erityiskoulussa saivat itse tehdä kuvasarjan aamutoimista, pienemmänkin lapsen voi ottaa mukaan tekemään ja antaa vaikka päättää tehdessä laitetaanko ensin potalla käynti vai hampaiden pesu. Jos kuvataulut ei ole tuttu, niin se on sarja kuvia jokaisesta toimesta, mitän tehdään ja tehdyn kuvan voi vaikka selvyyden vuoksi kääntää pois, kun se on tehty. Joku muovinen monen taskun valokuvasivu tai keräilykorttialbumin sivu sopii hyvin, kun siihen saa koko sarjan esiin.

Kysele kyselylomaketta (toiminta - ja fysioterapeutti) aisti yli- ja aliherkkyyksistä. Sensorisen integraation häiriöt tulee osin mieleen kertomastasi. Jos lomakkeilla löytyy epäily, niin suosittelen SI-toimintaterapiaa, jos joku sellaisen myöntää.

• Tykkää
Reactions: Echo

ap

Pahoittelut myös omasta puolestani siitä, että keskustelu kääntyi tuohon sokeri asiaan. En usko, että sokerilla ja lastesi käytöksellä on tekemistä toistensa kanssa.
Tarvitset ammattiapua. En usko, että tällä palstalla on yhtäkään henkilöä, joka voisi auttaa mitenkään muuten, kuin kuuntelemalla, kun purat tuntojasi. Ymmärrän ahdistuksesi. Joskus ammattiavun saamiseksi joutuu taistelmaan ja prässäämään hoitohenkilökuntaa. Älä anna heidän jättää asiaa sikseen, vaan kysele ja vaadi apua.

"Kasvattaja"? Mitä sekin sitten tarkoittaa?

Tässä tapauksessa se tarkoittaa sitä että "kasvattaja" vetäytyy "ammattimaisuuden" taakse, pitää lapsiaan poikkeuksina.
Ja näin ollen vanhempia viedään taas kuin pässiä narussa.

Jos kerta olet kasvattaja(?) Niin mitkä on ne perusohjeet? Vaikka kyseessä olisi psykiatrinen psykoosissa oleva kuuro sokea mykkä lapsi??

RUTIINIT
RAJAT
RAKKAUS

Rutiinit, ja rajat; kaikki tehdään aina samalla tavalla, samassa järjestyksessä, eikä rutiineja rikota kiukuttelun vuoksi. Ei jokaista katastrofia jäädä setvimään, koska se on lapselta tilanteen hallintaa: "uimpa kakkapotassa niin ei tarvitse mennä nukkumaan" "empä syö tätä enkä tota Niin vanhemmat skitsoilee"
- Kummasta sää nyt edes puhut?? Sulla menee tunnetasolla lapset täysin sekaisin kun puhut ruuasta. Ja hei joku järki! Jos esikoinen temppuilee ruokapöydässä, niin et sää todellakaan voi kuvitella, että kolme vuotias pystyisi istumaan sen ajan ruokapöydässä??! Miksi edes yritätte pakottaa??? Hän on 3(!!) Hän istuu ihan korkeintaan vartin paikallaan. Eikä häntä muutenkaan pidä pakottaa istuu katsomassa toisen yökkäilyä jne.
- Ja ne vaihtoehdot. Nyt kasvattaja ei näe metsää puilta. Ei vaihtoehdon vaihtoehtoja. Laitat iltapalan / vaihtoehtoineen pöytään ja siitä otetaan. Ei muuta.

Sun on mahdoton ajatella että kaikki lähtis toimimaan nyt ja heti. Ja pidät epäreiluna ettei teillä ole diagnoosia.
Mutta mitäs jos nyt suhtautuisit lapseen kuin hän olisi täysin kehitysvammainen eikä näin ollen mikään tule onnistumaan.
Mutta ei kehitysvamma ja ongelmat saa viedä kaikkea huomioo, ei jokaisesta "normista" ja rikkomuksesta aleta kasvattaa yhteiskuntakelpoista, koska muuten elämä olisi vain negatiivista kieltämistä 24/7.
Otatte vaikka sen nukkumaan menon, harjoittelette sitä, se on varmasti kaikkien etu, ja muusta yritätte olla hirveästi välittämättä. Vain vaaralliseen ja väkivaltaiseen tekoon puututaan selkeämmin.

Yhteistyössä