Täyttä helvettiä olla koulutettu, työssäkäyvä ja tienaava äiti tällä paikkakunnalla!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kylän harakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No, tohtorina ymmärtänet, että en voi, koska en tosiaan muista muuta kuin sen, että olen joskus jotain tuollaista lukenut ja en jaksa todellakaan alkaa etsiä. Tohtorina osaat todennäköisesti käyttää erilaisia tietokantoja ja etsiä sieltä erilaisilla hakusanoilla, jos kiinnostaa.

Ja keskiarvoja ja erilaisia hajontalukuja tietystä perusjoukosta nuo tutkimustulokset ovat (kuten varmaan tiedätkin), joten varmaan löytyy myös muita puutarhanhoitoa harrastavia tohtoreita.

Jännä, että akateemiset ihmiset ei osaa itse etsiä tietoa;)

Tohtorina olen tottunut siihen, että jos joku heittää että "tästä on tutkimuksia" kertoo edes sen, että mitkä ne tulokset ovat. Etkö ensin sanonut että koulutetut harrastavat erilaisia juttuja kuin ei-koulutetut, mutta et kuitenkaan edes kertonut että mitä ne eri jutut on. Tarkoititko sitä liikuntaa ja lukemista, mihin täällä viitattiin? Joo, ja mulla ei ole töissä tapana haukkua ihmisiä laiskoiksi tai kykenemättömiksi etsimään tietoa, jos MUUT eivät etsi todisteita minun esittämille väitteille. Kyllä se meillä on ihan minun duuni.

öh, eiköhän tossa kuvailtu 90% Suomen pienemmistä kaupungeista.

Peesi tälle! Onneksi pääsin itse pois perheeni kanssa tietyistä ympyröistä. Kotipaikkakunnallani minä muutuin koppavaksi ja ylimieliseksi kun menin naimisiin helsinkiläisen miehen kanssa. Ja vielä menin Helsinkiin töihin!!! Oli siinä kotimammoilla maalla juoruilun aihetta. Sori vaan lapsuudenystävät... kyllä mä silti teistä edelleen tykkään vaikka haluankin elämältäni muut kuin te.

öh, eiköhän tossa kuvailtu 90% Suomen pienemmistä kaupungeista.

Peesi tälle! Onneksi pääsin itse pois perheeni kanssa tietyistä ympyröistä. Kotipaikkakunnallani minä muutuin koppavaksi ja ylimieliseksi kun menin naimisiin helsinkiläisen miehen kanssa. Ja vielä menin Helsinkiin töihin!!! Oli siinä kotimammoilla maalla juoruilun aihetta. Sori vaan lapsuudenystävät... kyllä mä silti teistä edelleen tykkään vaikka haluankin elämältäni muuta kuin te.

Peesi tälle! Onneksi pääsin itse pois perheeni kanssa tietyistä ympyröistä. Kotipaikkakunnallani minä muutuin koppavaksi ja ylimieliseksi kun menin naimisiin helsinkiläisen miehen kanssa. Ja vielä menin Helsinkiin töihin!!! Oli siinä kotimammoilla maalla juoruilun aihetta. Sori vaan lapsuudenystävät... kyllä mä silti teistä edelleen tykkään vaikka haluankin elämältäni muuta kuin te.

Tai olisko niin että sä vaan luulet? Ei ne muut taida niin kauheasti sun elämää ja tekemisiä miettiä, mitä sä kuvittelet. Ehkä tuosta on tullut nyt sulle vaan joku itseään toteuttava kehä.

Minäkin ihmettelen paria asiaa. Eli miten ap voi tietää paikkakuntalaisten koulutustaustat sen perusteella, että paikkakunnalla ei ole kuin joku tehdas, jossa on väkeä enemmän töissä. Käyhän hän itsekin naapuripaikkakunnalla töissä, miksei muut kävisi.

Ja minua kiinnostaisi mitä ovat nämä ap:n tärkeät ja aikaavievät harrastukset.

Tulee tekstistä kyllä ylimielinen vaikutelma, kun parin kuukauden asumisen jälkeen tiedetään kaikki paikkakuntalaisten koulutustaustat ja kiinnostuksen kohteet ja niputetaan kaikkin juoruilijoiksi (joita ei kylällä kuitenkaan montaa tarvitse olla, jotta koko kylä asiat tietää).

Ensinnäkin et varmaankaan kauhean hyvin ole ehtinyt tutustumaan kylän ihmisiin jos et vietä kovin paljon aikaa heidän kanssaan. Ja toisekseen kaikki sinun kaltaiset ihmiset ovat elämässään ihan yhtä kiireisiä kuin sinäkin ja siksi et heihin ole tutustunut, kaltaisesi ihmiset eivät osallistu mammakerhoihin, marttoihin ja muihin kylän sosiaalisiin tapahtumiin ;) Niihin ehtii osallistua ne mammat joilla ei ole työkiireitä ja joilla lukuisat kylän sosiaaliset kontaktit tuovat suuren osan elämän sisällöstä. Elämäntilanteenne ovat siis erilaiset.

Toisaalta peesailisin kyllä vilukissaa siltä osin, että omalla asenteella voi vaikuttaa aika paljon niihin kyläläisten asenteisiin sinua kohtaan. Kannattaa lähteä juttuihin mukaan avoimin mielin ja nähdä ne sijoituksena elämänlaatuun, hyvinvointiin ja kenties jopa omaan mielenterveyteen, eikä kallisarvoisen ajan hukkana. Uudet sosiaaliset kontaktit eivät liene kenellekään haitaksi pikemminkin päinvastoin. Ei jokaisen tutun kanssa tarvitse sydänystävä olla vaan nimenomaan edes se hyvän päivän tuttu, niistäkin voi ajan kanssa muotoutua tärkeitä ihmissuhteita, mutta eivät ne mistään taikaiskuista yleensä synny.

Mammani tapasi sanoa että "ei se häävi ole joka toisesta sanoo" joten juoruilut kannattaa jättää ihan omaan arvoonsa, antaa lintujen laulaa - täytyyhän niilläkin joku tarkoitus elämässään olla ;)

ap ei taida tajuta sitä että esimerkiksi kaikenmaailman mammakerhot eivät kiinnosta pätkän vertaa edes niitä jotka niissä käyvät. ei niihin mennä sen kerhotoiminnan takia, vaan lasten vuoksi ja siinä samalla on helppo tutustua muihin ja viettää aikaa muiden kanssa. sosiaaliseen yhteisöön kuuluminen on useimmille ihmisille tärkeää ja yhteinen toiminta auttaa pitämään yhteisöä kasassa. Harva nauttii pihatöistäkään yksinään mutta viihtyy kyllä niissä silti muiden ihmisten kanssa pihatalkoissa.

sinänsä ap:n on siis melko turha ihmetellä, miksi häntä saatetaan katsoa kieroon.
ap tekee kaikkensa jotta EI missään nimessä joutuisi mukaan mihinkään kyläläisten toimintaan, halveksii "mammakerhoja" ja samalla koko yhteisöä.

Nimittäin se, että tekee kaikille selväksi että ei halua kuulua yhteisöön yhtenä sen jäsenistä, aiheuttaa aivan takuuvarmasti jonkunlaisen vastareaktion.

Minä korkeasti koulutettu asun 3500 asukkaan tuppukylässä. Olen ollut täällä 10 v töissä. Asunut 2 vuotta. En ole tutustunut yhteenkään ihmiseen niin, että olisin käynyt kylässä tms. Ja minulla on kouluikäisiä lapsia. Olen sosiaalinen ja minulla on paljonkin ystäviä - muualla.

Silti en kyllä tiedä, mitä minusta ajatellaan. Tulikin nyt mieleen, josko minustakin ajatellaan noin. Ja olen vielä yh. Aharistaa alkaa ajatella, että minusta ajatellaan jotain. Huh. Tähän asti menikin hyvin.

Toisaalta ap ymmärrän sinua, toisaalta en. Asun itse maaseutukunnassa, jonne muutimme n.3 v. sitten ja varmasti katsottiin kaupunkilaista kieroon, kun menin paljastamaan "tyhmyyteni" maalaisille. Alussa oma käyttäytyminen vaikuttaa paljon siihen, mihin ilmapiiri muuttuu kun alueella on asunut kauemmin.

Sitä en ymmärrä sinulta, jos olet korkeastikoulutettu, että alat katselemaan alaspäin toisia sen lyhykäisen asumisen jälkeen "ei täällä muita ole kuin ammattiduunareita" eli vedät rajaviivan siihen, että oletat heidän olevan vain vähän koulutettuja. Mutta rakas ystäväiseni: tiedätkö, että joskus se korkeastikoulutettukin tulee tippumaan ja lujaa alas sieltä yliopistotason työstä(minkä annat ymmärtää itsestäsi, että olet tohtoritason ihminen) kun joutuu työttömäksi, ja on pakko saada edes jotain töitä henkensä pitimiksi, eikä ole varaa enää nirsoilla minkään suhteen. Mistä tiedät etteivät ne"duunarit" ole maistereita tai muuta korkeakoulututkintoa suorittaneet.

Kyllä varmaan tiedät, että näitä palstoja lukee muutkin kuin korkeastikoulutetut kaupunkilaiset...

En nyt tarkoittanut alleviivata tai korostaa koulutusta ylemmyydentunnossani, vaan ihan siitä syystä, että mm. koulutuksestani johtuen arkeni rytmittyy hyvin eri tavalla kuin muilla kyläläisillä, ikäisilläni naisilla ja sitä pidetään kummallisena. Kyse ei nyt ollut siitä, että pitäisin itseäni parempana.

Ja ei, en ole kovin hanakasti yrittänyt tuoda itseäni tykö tai tutustua, koska mulla on työ ja omat jutut, aika ei vain riitä. Ja vaikka riittäisikin, niin ei välttämättä kiinnosta. Olen silti kohtelias ja mukava muille ja hoidan sosiaalisen kanssakäymisen asiallisesti

Mielestäni meillä olisi oikeus tulla kohdelluiksi normaalisti, vaikka en osallistukaan mammakerhoihin tai leivo myyjäisiin. Meillä on kuitenkin oma elämä, jota haluamme elää, emme halua käyttää sitä kylätoimikunnan juttuihin. Minusta se on ihan normaalia niin.

Tästä tekstistä löytyy ne suurimmat syyt. Sinua itseäsi ei kiinnosta tutustuminen eikä kanssakäyminen paitsi asiallinen kohteliaisuus. Kuulostaa aika ärsyttävältä ihmiseltä, olipa koulutettu tai ei. Väkisin saa ylimielisen ihmisen kuvan.

[QUOTE="hilla";23205281]Tästä tekstistä löytyy ne suurimmat syyt. Sinua itseäsi ei kiinnosta tutustuminen eikä kanssakäyminen paitsi asiallinen kohteliaisuus. Kuulostaa aika ärsyttävältä ihmiseltä, olipa koulutettu tai ei. Väkisin saa ylimielisen ihmisen kuvan.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä ihmisen pitäisi edes olla kiinnostunut tutustumaan uuden asuinpaikkansa kyläläläisiin? Jos harrastukset ja sosiaalinen elämä on muualla, niin miksi vain asuinpaikan takia pitäisi vähäinen vapaa-aika käyttää tutustumiseen paikallisiin ihmisiin, jotka eivät edes kiinnosta?
Merkillistä, että asiallisesta kohteliaisuudesta saa ylimielisen kuvan. Ei minuakaan kiinnostaisi uuden pikkukylän ihmiset ja heidän asiansa. Ei se, että muuttaa jonnekin tarkoita sitä, että ihan koko elämä pitää sorvata uudelle paikkakunnalle. Voihan siellä ihan mainiosti vain asua omassa rauhassaan häiritsemättä muita ja elää työ- ja sosiaalista elämäänsä harrastuksineen ihan muualla. Se ei vain tunnu mahtuvan palstallakaan jonkun päähän, vaan leimataan ylimieliseksi. Olisivat tyytyväisiä, että kunta on saanut uuden veronmaksajan pääasiallisten perhekerholaisten kuluja kattamaan.

Miksi ihmeessä ihmisen pitäisi edes olla kiinnostunut tutustumaan uuden asuinpaikkansa kyläläläisiin? Jos harrastukset ja sosiaalinen elämä on muualla, niin miksi vain asuinpaikan takia pitäisi vähäinen vapaa-aika käyttää tutustumiseen paikallisiin ihmisiin, jotka eivät edes kiinnosta?
Merkillistä, että asiallisesta kohteliaisuudesta saa ylimielisen kuvan. Ei minuakaan kiinnostaisi uuden pikkukylän ihmiset ja heidän asiansa. Ei se, että muuttaa jonnekin tarkoita sitä, että ihan koko elämä pitää sorvata uudelle paikkakunnalle. Voihan siellä ihan mainiosti vain asua omassa rauhassaan häiritsemättä muita ja elää työ- ja sosiaalista elämäänsä harrastuksineen ihan muualla. Se ei vain tunnu mahtuvan palstallakaan jonkun päähän, vaan leimataan ylimieliseksi. Olisivat tyytyväisiä, että kunta on saanut uuden veronmaksajan pääasiallisten perhekerholaisten kuluja kattamaan.

Suomalaisen heikko itsetunto ehkä syynä: jos et ole kiinnostunut minusta, alkaa häiriköinti.

Ah, kuulostaa ihan mun lapsuuden kotikunnalta. Koska en ollut ihan samanlainen kuin muut, oli muiden mielestä ihan sopivaa nälviä, kiusata ja kiduttaa mua niin kauan kuin siellä asuin. Koulussakin tämä tapahtui opettajien siunauksella. Muutin kaupunkiin heti kun pystyin ja maalle tai mihinkään lähiöön en enää koskaan lähtisi. Pelkästään maalaiskuntien ja pikkukylien näkeminen aiheuttaa ahdistusta.

Olette asuneet siellä niin vähän aikaa...menee aikansa tottua puolin ja toisin ja oppia ymmärtämään. Keskity vaan nyt omaan elämään ja mukavaan kotielämään sekä zen-asenteeseen. Sun elämä on nyt sellaista, jonkun muun toisenlaista. Voit toki tehdä sellasen "myönnytyksen" että jos on jokin tapahtuma perheille, niin ainakin käyt siellä perheen kanssa tai jos mahdollista, auta jossain helpossa hommassa pari tuntia. Ite olen ollut myymässä lippuja ja maalaamassa kasvoja, niin se oli helpompaa kuin jokin säännöllinen juttu. Sain tuttujakin...

Ite asun pikkukylällä ja täällä tosiaan tiedetään kaikki ja arvaillaan loput. Esim. naapurin koira oli pitkään kuuma puheenaihe, että onko se tiineenä. Minä olen kuulemma taas raskaana, mutta oikeasti mun laihdutus ei vaan etene...ja ollaan kuulemma erottukin miehen kanssa :) kun ajaa autolla kylällä niin kaikkia tuijotetaan että kenen auto, kuka ajaa...no, huvit kullakin.

Anna vaan mennä juttujen toisesta korvasta sisään, toisesta ulos ja ole oma ittes :) antaa ämmien louskuttaa :)

Jos on luonnostaan noin epäsosiaalinen, kannattaa varmaan muuttaa takaisin isompiin ympyröihin joihin voi vapaasti hukkua, ketään ei kiinnosta eikä tarvitse kiinnostua kenestäkään. Kiusaamista en ymmärrä mutta en myöskään sitä että ihmiset ovat kuin esineitä joihin ei välitä tutustua koska oma elämä on muissa sosiaalisissa ympyröissä ja harrastuksissa.

Juuri näin! Tämä on juuri se, mitä tarkoitan. Kiitos.

[QUOTE="hilla";23205281]Tästä tekstistä löytyy ne suurimmat syyt. Sinua itseäsi ei kiinnosta tutustuminen eikä kanssakäyminen paitsi asiallinen kohteliaisuus. Kuulostaa aika ärsyttävältä ihmiseltä, olipa koulutettu tai ei. Väkisin saa ylimielisen ihmisen kuvan.[/QUOTE]

Mutta miksi pitäisi olla kiinnostunut käymään mammakerhoissa tai viettämään aikaa kylän naisten kanssa, jos se ei ole sellaista ajanvietettä, josta pitää? Se, että ei osallistu tuollaisiin aktiviteetteihin, ei oikeuta asiatonta kohtelua.

Jos on työssäkäyvä ihminen, joka vielä harrastaa ja elämä on pääasiassa muualla, niin miten ihmeessä sitä repii aikaa vielä johonkin mammakerhoon, joka ei edes kiinnosta? Ja keneltä se on pois, että jotain ei kiinnosta sellaine touhuaminen?

Jos itse on päivät kotona lasten kanssa ja elää kotiäidin arkea kerhoineen, niin ymmärrän, että voi olla vaikea ymmärtää, että joku toinen samanikäinen nainen käykin töissä ja elää ihan muille asioille ja on kiinnostunut muista jutuista. Ei sellaista voi normaali ihminen ottaa loukkauksena. Pitäisi ymmärtää, että se on normaalia elämää.

Mutta miksi pitäisi olla kiinnostunut käymään mammakerhoissa tai viettämään aikaa kylän naisten kanssa, jos se ei ole sellaista ajanvietettä, josta pitää? Se, että ei osallistu tuollaisiin aktiviteetteihin, ei oikeuta asiatonta kohtelua.

Jos on työssäkäyvä ihminen, joka vielä harrastaa ja elämä on pääasiassa muualla, niin miten ihmeessä sitä repii aikaa vielä johonkin mammakerhoon, joka ei edes kiinnosta? Ja keneltä se on pois, että jotain ei kiinnosta sellaine touhuaminen?

Jos itse on päivät kotona lasten kanssa ja elää kotiäidin arkea kerhoineen, niin ymmärrän, että voi olla vaikea ymmärtää, että joku toinen samanikäinen nainen käykin töissä ja elää ihan muille asioille ja on kiinnostunut muista jutuista. Ei sellaista voi normaali ihminen ottaa loukkauksena. Pitäisi ymmärtää, että se on normaalia elämää.

Olisi kiva tietää, miten ap ja muut samaa sanovat, itse suhtautuvat niihin kyläläisiin? Että jos on kovin ylimielinen, niin melkein voi sanoa, että sitä saa mitä tilaa.

En niin nopeasti tuomitsisi AP:tä nihkeäksi ja ylimieliseksi, voi hyvin olla myös että hänet halutaan nähdä nihkeänä ja ylimielisenä koska isommalta paikkakunnalta muuttanut tohtorinna, uu uu uu. Sitten käytöksestä etsimällä etsitään todisteita nihkeysepäilyille.

Olen itse Helsingistä, viettänyt paljon aikaa pikkupaikkakunnalla x perhesiteiden vuoksi ja törmännyt kyllä aikamoisiin ennakkoluuloihin puhtaasti helsinkiläisyyden perusteella; ikäänkuin se, että olen Helsingistä, automaattisesti tarkoittaisi että olen ylimielinen kusipää ja halveksin paikkakuntalaisia. Omalla käytökselläni ei asian kanssa ole juurikaan tekemistä.

Siis mitä ihmettä?? Pitäisikö sitä väkisin tutustua ihmisiin, joihin ei halua, joille ei riitä aika ja kiinnostus, ihan vain siksi, ettei ala kylillä liikkumaan karmeita mielenterveysepäilyjuoruja?

MITEN tosta sai ylimielisen kuvan?

Ootko pikkupaikkakunnalta?

Olisi kiva tietää, miten ap ja muut samaa sanovat, itse suhtautuvat niihin kyläläisiin? Että jos on kovin ylimielinen, niin melkein voi sanoa, että sitä saa mitä tilaa.

Mutta kun jos ei ole ylimielinen? Itse olen suuresta kaupungista kotoisin, ja kohdannut täysin tuntemattomilta tahoilta (pikkupaikkakuntalaisilta, maaseudun asukeilta) ihan järkyttävää haukkumista, vihaa, perättömiä juoruja ja silkkaa valehtelua. En tuntenut henkilöitä, mutta he "tunsivat" minut. Minua haukuttiin vain ja ainoastaan asuinpaikkani perusteella. Se valitettava tosiasia vain on, että pienillä paikkakunnilla ne piirit pienenevät niin, että kaikki uusi ja vieras on uhka, joka savustetaan ulos, tai ainakin tehdään vaarattomaksi.

No mielestäni on ylimielistä sanoa, että itse on korkeasti kouultettu ja muut ovat duunareita ja sen perusteella ei voi olla kiinnostunut samoista asioista kuin he. Missä ihmeessä on määritelty, ettei duunarit ja korkeasti koulutetut voi olla kiinnostuneita samoista asioista (sanokoot nyt tutkimukset mitä tahansa, ne kun ovat tilastoja, ei suoraan kaikkiin päteviä totuuksia)?

Yhteistyössä