Täyttääkö tää alkoholismin merkit mielestänne?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 7thHeaven
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
7

7thHeaven

Vieras
Tajusin juuri, että kun mulla menee kuukaudessa elintarvikkeisiin ~300e, siitä ainakin 100 menee alkoholiin. Tämän viikon aikana olen juonut yksikseni 3 pulloa viiniä, äsken ostin viikonlopuksi viinitonkan ja ufoshottipullon.

Ikuna en ole töistä ollut pois, tai siellä huonossa hapessa alkoholin takia, kouluni ei kärsi, läheiset eivät ole huomautelleet/olleet asiasta huolissaan. Viikonloppuisin olen usein radalla kavereiden kanssa ja harvinaisen usein menee yli, sen olen itsekin jo myöntänyt olevan "viikonloppu alkoholismia". Kuitenkaan en mokaile, juon vain liikaa.

Pidemmän päälle tämä ei tule olemaan terveellistä, ei fyysisesti eikä henkisesti. Miten tästä voi päästä eroon kun motivaatio mitä asiaa kohtaan tahansa on yleensä kausiluontoista. Alkoholi ei estä liikuntaharrastuksiani, niistä tulee hiprakkaan verrattava hyvä olo mutta sekään ei riitä.

Onko muita jotka on saanut katkaistua uhkaavan tien ajoissa, vai pitääkö käydä pohjan kautta että tyhmä ymmärtää mitä tekee?

Onhan tuo tosi paljon.

Ja jos tosiaan kauppaan menee 300 € ja siitä 100 € on alkoholeja, niin sekin puhuu omaa karua kieltään, kuten myös se että tulee juotua enemmän mitä ajatteli juoda.

Ei muuta kuin vähemmälle, ellei ihan kokonaankin pois.

Vastaavassa tilanteessa jättäisin ihan tietoisesti alkoholin määrätyksi ajaksi (esim. 2kk) aivan kokonaan pois. Vähentäminen voi olla vaikeampaa, itseä voi tulla helpommin huijattua. Parin kk kuluttua katsoisin, mikä on tunnelma ja miten edetään...

Jaaa melko paljon kyllä on.Taitaa täyttää alkoholistin määritelmän.Ei muuten kaikki alkoholistit ole poissa töistä,koulusta tms vaan pystyvät hyvinkin hoitamaan ne.Samoin kuin kodin.

Jos saisit vähennettyä edes kerran joka toinen viikko se olisi jo kohtuu juomista. Jotenkin vielä sulatan kerran viikossa juomisenkin kunhan se jää siihen kertaan viikossa.

Jaaa melko paljon kyllä on.Taitaa täyttää alkoholistin määritelmän.Ei muuten kaikki alkoholistit ole poissa töistä,koulusta tms vaan pystyvät hyvinkin hoitamaan ne.Samoin kuin kodin.

Nimenomaan alkoholismi ei pelkästään ole kotona viisi viikkoa rypemistä tai ostarilla kuset housussa makaamista.

Koko teini- ja aikuisikäni olen tiedostanut juovani paljon, mutta helposti se on pistetty suomalaisen ja venäläisen perimän "piikkiin", ja viikonloppuisin en suinkaan ole se joka eniten juo.

Kaikista typerintä on se, etten edes tiedä haluanko lopettaa. Tai kun tavallaan haluan, mutta en niin paljon että olisin varma etten lähtisi tovereiden mukaan viikonloppuna, jos pyytävät siiderille. Tää menee siihen "mitä valitat jos tiedät mitä pitää tehdä, muttet tee"- osioon. Toisaalta ehkä yritän turruttaa tällä toiminnalla sitä, etten koe elämää tarpeeksi mielenkiintoiseksi. Olen saanut kaiken mitä haluan ja tavallaan targetit on nyt loppu. Jännää, etten ole vielä edes kännissä vaikka suollan tällaista paskaa.

Pikkuveljelläni oli aikoinaan aika samanlaista elämää, kavereiden kans otettiin viikonloppuisin ja aina välillä viikollakin, nykyään hän on alkoholisoitunut, luottotiedot mennyt, työpaikat (useamman juonut alta) menneet, asustelee kaupungin vuokra asunnossa (kun ei mitään muuta enää saa) ja ryyppäilee aina kun on rahaa uusien kavereiden kanssa, joihin lukeutuu esim. alakerran 60 vuotias alkoholisoitunut vanha akka. Veljeni on 28 vuotias.

Minusta on aina huolestuttavaa jos kavereiden kanssa täytyy ryypätä viikonloput, kun sitten jossain vaiheessa ei enää osata edes muuta tehdä, mikään muu ei enää olekkaan hauskaa.

Kaikista typerintä on se, etten edes tiedä haluanko lopettaa. Tai kun tavallaan haluan, mutta en niin paljon että olisin varma etten lähtisi tovereiden mukaan viikonloppuna, jos pyytävät siiderille. Tää menee siihen "mitä valitat jos tiedät mitä pitää tehdä, muttet tee"- osioon. Toisaalta ehkä yritän turruttaa tällä toiminnalla sitä, etten koe elämää tarpeeksi mielenkiintoiseksi. Olen saanut kaiken mitä haluan ja tavallaan targetit on nyt loppu. Jännää, etten ole vielä edes kännissä vaikka suollan tällaista paskaa.

Ihan kuin mun suusta... Minkäikäinen olet? Sinkku, perheellinen? Tuntuu vaan niin tutulta.

kaikki nuo vuodet menee harakoille asian ratkaisun kannalta, jotka käytät ongelman välttelyyn. mieti sitä. miksi elämä on itsessään liian tylsä juttu sun viettää?

[QUOTE="vieras";25939749]Pikkuveljelläni oli aikoinaan aika samanlaista elämää, kavereiden kans otettiin viikonloppuisin ja aina välillä viikollakin, nykyään hän on alkoholisoitunut, luottotiedot mennyt, työpaikat (useamman juonut alta) menneet, asustelee kaupungin vuokra asunnossa (kun ei mitään muuta enää saa) ja ryyppäilee aina kun on rahaa uusien kavereiden kanssa, joihin lukeutuu esim. alakerran 60 vuotias alkoholisoitunut vanha akka. Veljeni on 28 vuotias.

Minusta on aina huolestuttavaa jos kavereiden kanssa täytyy ryypätä viikonloput, kun sitten jossain vaiheessa ei enää osata edes muuta tehdä, mikään muu ei enää olekkaan hauskaa.[/QUOTE]

Ilmeisesti oot itse ~30 vähän päälle, meillä ei ole kovin paljoa ikäeroa, mutta sillon kun itse olin 15 niin oli jo enemmän kuin normaalia että joka viikonloppu istuttiin jossain puistossa siiderillä. Nykyisin se tuntuu olevan täysin sääntö jo jopa 13-vuotiaille. Kamalaa, mutta viikonloppuryyppääminen on kuin yhteiskunnan sääntöihin kirjoitettu ajanviettotapa. Kuljen usein paikallisen nuorisotalon ohi ja sen asiakkaat on lähes kaikki vain ulkomaalaisia, he kun usein eivät juo. Ne suomalaiset lapset istuukin sitten 400metrin päässä puistossa kaljat kädessä.

Mulla ei yksinkertaisesti ole kaveripiirissä niitä, jotka ryyppäämisen sijaan ehdottaisi, tai lähtisi mukaan elokuvailtaan tai urheilureissulle perjantai-iltana. Yksi ratkaisu olis kai uusien kavereiden hankkiminen.. luostarista?

suurkulutuksen rajat paukkuvat kyllä aika reippaasti.
alkoholismi ei kuitenkaan ole sama asia kuin alkoholin liikakäyttö. Alkoholisti juo enemmän kuin oli tarkoittanut juoda, juo vaikka ei olisi aikonut juoda, eikä kykene useimmiten omin voimin lopettamaan alkoholinkäyttöä vaan juo siitä huolimatta että ei halua juoda.
eli ensimmäisenä pitää miettiä, haluatko juoda ja kuinka paljon sekä sitä, pystytkö olemaan juomatta. Esimerkiksi juotko yksin ja kuinka usein/paljon. Sosiaalinen juominen on huono mittari alkoholiriippuvuuden selvittämiseksi.

Ihan kuin mun suusta... Minkäikäinen olet? Sinkku, perheellinen? Tuntuu vaan niin tutulta.

21, mies on. 21 kuulostaa niin kovin nuorelta kirjoitettuna, mutta välillä unohdan olevani niin nuori. Käytännössä olen joutunut elämään 11-vuotiaasta asti aikuisen elämää ja luulen toisinaan olevani jo reilusti yli 30.

Musta tuntuu, ettei mikään muu tähänkään iltaan oo antanu säväreitä ku viinihiprakka ja hyvä musiikki. Ei edes pitkä urheiluspurtti ja hyvin onnistunut työpäivä+kodinhoitopäivä.

[QUOTE="vieras";25939783]suurkulutuksen rajat paukkuvat kyllä aika reippaasti.
alkoholismi ei kuitenkaan ole sama asia kuin alkoholin liikakäyttö. Alkoholisti juo enemmän kuin oli tarkoittanut juoda, juo vaikka ei olisi aikonut juoda, eikä kykene useimmiten omin voimin lopettamaan alkoholinkäyttöä vaan juo siitä huolimatta että ei halua juoda.
eli ensimmäisenä pitää miettiä, haluatko juoda ja kuinka paljon sekä sitä, pystytkö olemaan juomatta. Esimerkiksi juotko yksin ja kuinka usein/paljon. Sosiaalinen juominen on huono mittari alkoholiriippuvuuden selvittämiseksi.[/QUOTE]

Juon yksin arkisin ja viikonloppuisin sitten yleensä kavereiden kanssa. Jos ei ole seuraa saatavilla niin usein viikonloppuisin pystyn olla ottamatta mitään. Juon aina enemmän kun oli tarkoitus, yksi viinilasi = puoli pulloa viiniä vähintään, yksi lonkero on yhtäkkiä -40e pankkitilillä.

Tuntuu typerältä, mutta samalla helpottavalta vihdoin sanoa, kirjoittaa suht anonyymisti sen mitä on halunnut huutaa läheisilleen. En vain halua huolestuttaa ja tuottaa murheita.

Onhan toi määrä todella paljon. Ja kuten muutkin ovat sanoneet, sillä ei ole väliä miten hyvin pystyy juomiseltaan suorittamaan arjen hommia, pääasia on ne määrät ja pystyykö todella olemaan ilman.

Olen itsekin semmonen et jos kaveri ehdottaa et mennään jonnekin viinilasilliselle, niin herkästi tekisi mieli toista ja kolmattakin. Tosin tässä on paljon seurastakin kiinni. Jos toinen on yhtään samanlainen niin voi ns. lähteä lapasesta helpommin.

Mulla on sikäli hyvä kun on pieni lapsi. Ulkona tulee käytyä ehkä kerran kahessa kuussa ja silloinkin tulee tolkku pidettyä matkassa. Toleranssi alkoholin suhteen on todellakin minimoitunut parin täysin alkoholittoman vuoden aikana. Eikä nyt teekään mieli alkaa sitä toleranssia parantamaan.

Kannattaa nyt ensisijassa miettiä tota terveyden kannalta. Vaik nyt tuntus et hyvin jaksaa niin ei se kroppa kauaa kestä tollasia määriä. Sit vaik tuntus ettei oma juominen läheisiä vaivaa, niin onko se asia välttämättä todella niin? Ehkä läheiset eivät vaan ole uskaltaneet puuttua? Ilmaista huoltaan? Ja vaikka ei nyt huolehtisivatkaan vielä niin pian voi olla toinen juttu. Sit kans onhan se aikamoista rahan vetämistä vessasta alas.

Hyvä et olet alkanut miettimään asiaa. Määriä pienemmäks vaan. Tsemppiä!

Suosittelisin käymistä lääkärintarkistuksessa, monesti maksavauriot alkaa oireilla siinä vaiheessa, kun ei ole enää tehtävissä. Ehkä sieltä löytyis motivaatiota ottaa homma haltuun. Naisella 16 annosta eli noin 2.5 viinipulloa viikossa on 'turvaraja', sen yl.i jatkuva nauttiminen on jo selkeä riski.

Alkoholisti juo, koska haluaa juoda eikä pysty lopettaan. Oletko kokeillut pystytkö olemana ilman alkoholia. Määrä ei ratkaise, vaan se voiko halutessa juomisen lopettaa.

21, mies on. 21 kuulostaa niin kovin nuorelta kirjoitettuna, mutta välillä unohdan olevani niin nuori. Käytännössä olen joutunut elämään 11-vuotiaasta asti aikuisen elämää ja luulen toisinaan olevani jo reilusti yli 30.
Varmaan kannattaisi mennä noita kokemuksia työstämään jonnekin (uudestaan, jos olet jo käynyt). On vähän tyhjän päällä alkoholin vähentäminen, jos on paljon paskaa pinnan alla.

Täyttää. Hienoa että olet alkanut itse miettimään asiaa.

Vaikuttaa jotenkin siltä, että et kykene heittäytymään elämään, ja nauttimaan siitä täysillä, vaan tarkkailet tunnetilojasi ikään kuin ulkopuolelta? Mainitsemasi rankat kokemukset varmaan syynä, niitä kannattaisi ehkä koettaa työstää syvemmin nyt.

Yhteistyössä