Te, joilla esikoinen syntynyt suunnitellusti sektiolla ja toinen alateitse...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja f
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

f

Vieras
Käynnistettiinkö toisen synnytys vai käynnistyikö spontaanisti? Mitkä oli rv:t? Kauanko synnytys kesti? Entä ponnistus? Kumpi synnytystapa oli mielestänne mielekkäämpi?

Toinen ja kolmas käynnistyi ihan ittestään toinen 8 pv ja kolmas 11 pv yli lasketun ajan. N. 5 h kesti kummatkin synnytykset alakautta ensimmäisistä supistuksista alkaen. Ponnistusvaihe n 15 min kummassakin.

Mielekkäämpi on ollut alatiesynnytys. Sektiohaava vaivaa vieläkin vaikka siitä on kohta 14 vuotta aikaa.

Toka käynnistyi suppareilla rv 38+5. kesti kaikkineen 18 tuntia, ponnistus tunnin, imukuppia ja pitkä rivi tikkejä 2. asteen repeämiin. Molemmissa hyvät ja huonot puolet, en osaa sanoa kumman ottasin jos olis pakko valita. Onneksi enempää lapsia ei tule :|

Eka sektio käynnistelyn jälkeen yliaikaisena. Toivuin varsin nopeasti, eikä ongelmia ilmennyt. Alavatsan tunnottomuus tuli yllätyksenä. Toka synnytys käynnistyi itsestään likimain laskettuna päivänä, oli pitkä projekti ja tuskainen ponnistusvaihe (noin vuorokauden ja noin tunnin), tämän jälkeen pidin sektiota paljon helpompana vaihtoehtona. Toipuminen oli hidasta. Kolmas synnytys käynnistyi myös itsestään muutamaa päivää ennen laskettua aikaa ja oli helppo projekti. Kovemmat supistukset kestivät parisen tuntia ja ponnistusvaihe vain hetken. Toivuin nopeasti ja tämä oli huomattavasti sektiota helpompi kokemus.

Mulla oli perätilaesikoinen, joten tehtiin suunniteltu sektio.
Jännäsin kovasti toisen kohdalla että mahtaako syntyä "normisti", kun ei olllut ikinä mitään suppareita. Mutta kyllä, nyt tiedän miltä supistukset tuntuu! Sain supistuksia ja lapsivesi meni rv40+4. Siitä seurasi todella hyvä, joskin aika pitkä synnytys. Valitsisin mieluummin alatiesynnytyksen uudestaan. Tuntui mahtavalta, eikä kipu ollut niin paha kuin olin odottanut. Siitä vaivannäöstä saa niin konkreettista kiitosta :heart: .
Ponnistusvaihe tuntui lyhyeltä, oliko vajaa 30minuuttia.
Mulla oli sen verran huono tuuri että tyttö syntyi käsi poskella jonka seurauksena repesin tosi pahasti sisältä ja ulkoota. En todennäköisesti voi synnyttää enää alateitse koska arvet saattaa revetä ja lopputulos voi olla pussi mahan päällä loppuelämän ajaksi :( . Ja se harmittaa!

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Käynnistettiinkö toisen synnytys vai käynnistyikö spontaanisti? Mitkä oli rv:t? Kauanko synnytys kesti? Entä ponnistus? Kumpi synnytystapa oli mielestänne mielekkäämpi?[/quot

Käynnistyi itsestään neljä päivää ennen laskettua, ihan yllättäen ilman ennakkovaroitusta. Synnytys kesti n. 6 tuntia, josta alku 3 tuntia puuhasin vielä kaikkea muuta. Sairaalassa olin 2,5 tuntia ja ponnistus n. 12 min ja alatiesynnytys ehdottomasti mielekkäämpi. Sektion jälkeen olin niin kipeä.

Mulla toka synnytys käynnistyi spontaanisti supistuksilla rv 39+6.. Synnytys kesti 7h44min josta ponnistus 9min.. Kaikin puolin meni oppikirjojen mukaan.. Ehdottomasti alatie kivempi

Alkuperäinen kirjoittaja f:
Käynnistettiinkö toisen synnytys vai käynnistyikö spontaanisti? Mitkä oli rv:t? Kauanko synnytys kesti? Entä ponnistus? Kumpi synnytystapa oli mielestänne mielekkäämpi?

Eka syntyi perätilan takia suunnitellulla sektiolla, toinen käynnistettiin raskauskomplikaatioiden takia rv 38. Synnytys kesti alle 5 tuntia, ponnistus 6 minuuttia. Ehdottomasti haluaisin alatiesynnytyksen jos lapsia lisää tulisi, oli ihana saada vauva suoraan rinnalle eikä joutua siitä heti eroon kun itse jäin leikkauspöydälle parsittavaksi ja vauva vietiin pesuun ja punnitukseen. Myös toipuminen alatiesynnytyksen jälkeen oli huomattavasti nopeampaa kuin sektion jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toka käynnistyi suppareilla rv 38+5. kesti kaikkineen 18 tuntia, ponnistus tunnin, imukuppia ja pitkä rivi tikkejä 2. asteen repeämiin. Molemmissa hyvät ja huonot puolet, en osaa sanoa kumman ottasin jos olis pakko valita. Onneksi enempää lapsia ei tule :|

Mulla täysin sama muuten mutta käynnistyi 38+4. Kesti tosiaan 18 tuntia suunnilleen ja ponnistus tunnin ja imukupilla jouduttiin tyttö ottamaan ja iso eppari piti tehdä jonka lisäksi sain repeämiä sinne sun tänne. Tunti odoteltiin ja runnottiin istukkaa ulos ja sen jälkeen ommeltiin rämemajavaa kasaan joku puolitoista tuntia. Synnytyksesta nyt 5vkoa ja tänäänkin kävin terkkarilla värkkiä näyttämässä kun ei vaan tahdo parantua eikä "itsestään sulavat ompeleet" sulaa ollenkaan :( Minä paranin esikoisen perätilasektiosta huomattavasti nopeammin kuin nyt tästä alatiesynnytyksestä.

Yhteistyössä