Te, joilla on rahallisesti tiukkaa, miksette tee näin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pankkiiri ankka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pankkiiri ankka

Vieras
... ja joskus jää jopa laskut maksamatta. Ettekö osaa/pysty säästämään. Miksette tee niin, laskette koko vuoden kiinteät kulut. Eli se, mitä menee vuokraan/lainanlyhennyksiin, sähköön, veteen, vastikkeenseen, tv-lupaan, nettiin jne jne ja esim. vakuutuksiin ja kaikkeen, minkä summan etukäteen tiedätte sentilleen. Sitten jaatte saadun summan 12:lla ja pistätte joka kuukausi sen summan tilille.

Tällöin teillä on aina varaa maksaa kiinteät kulut ja loput jää juokseviin menoihin (ruoka, bensat, vaatteet, puhelin jne). Tällöin pystyy paljon helpommin kontrolloimaan sitä, mitä oikeasti on käytettävissä joka kuukausi, eikä tarvitse etukäteen miettiä että kun kahden kuukauden päästä pitää maksaa 500 euron vakuutusmaksut ja sen jälkeen menee taas talous sekaisin.

mutta kaikki ei ole fiksuja rahankäytön suhteen, kyllä sitä päätään pyörittelee kun kuulee paljonko kaveri pariskunnalla on pikavippejä ja käyttöluottoja. Itse olen sitä mieltä,että pitää elää tulojensa mukaan!

Ei tuo välttämättä onnistu niiltä kaikkein pienituloisimmilta ja tuossa ei ole lainkaan huomioituna yllättäviä menoja.

Esmerkkinä vaikkapa meidän tämän vuoden menomme tammikuulta. Meillä on tarkat laskelmat jonne on merkitty kaikki juokevat kulut jolloin siis tiedämme paljonko meille jää rahaa ruokaan, bensaan jne. Mutta meille paukahtikin 3 laskua jotka olivat yllättäviä, täysin puuntakaa tulleita kuluja. Yhteissummaltaan ne tekivät 300?. Aikamoinen summa meidänkin tuloistamme, saati sitten toimeentulotuen varassa elävälle perheelle.

Ideasi on siis ihan hyvä, muttei sekään takaa varmaa taloudellista "turvaa".

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Ei tuo välttämättä onnistu niiltä kaikkein pienituloisimmilta ja tuossa ei ole lainkaan huomioituna yllättäviä menoja.

Esmerkkinä vaikkapa meidän tämän vuoden menomme tammikuulta. Meillä on tarkat laskelmat jonne on merkitty kaikki juokevat kulut jolloin siis tiedämme paljonko meille jää rahaa ruokaan, bensaan jne. Mutta meille paukahtikin 3 laskua jotka olivat yllättäviä, täysin puuntakaa tulleita kuluja. Yhteissummaltaan ne tekivät 300?. Aikamoinen summa meidänkin tuloistamme, saati sitten toimeentulotuen varassa elävälle perheelle.

No joo. Meillä nyt ei oma talous ole ihan äärirajoilla ja siksi me laitetaankin tuolle kiinteiden kulujen tilille joka kuukausi 100 euroa (joskus 200 euroa) ylimääräistä, ja jos tulee jotain yllättävää menoa, niin sitten otamme sieltä rahat.

No entäpäs jos tähän kuvioon yhdistettäisiin säästäminen. Jokaisen ihmisen kannattaisi pyrkiä säästämään tililleen yllättäviä tilanteita varten sellainen 500e - 1500e. Pienituloiset voivat toki väittää ettei säästäminen onnistu, mutta kyllä se onnistuu jos vaikkapa puolen vuoden ajan karsii KAIKKI turhat menot, ja vasta sitten kun on saanut pienen pesämunan kasaan, elää vähän vapaammin.

Jotenkin vaan tuntuu että aika monet pienituloiset kompensoivat huonoa ostovoimaansa ostamalla paljon kaikkea turhaa halpakrääsäkaupoista ja postimyynnistä etc.

muuten toi olis hyvä idea, mutta kun nyttekään ei rahat riitä laskujen maksamiseen.. ja uus pesukonekkin pitä ostaa, ettei äitillä tarvi käyä pesee.. tilillä 10e ja sillä pitäs pärjätä 15 päivään asti. Et ihan jees.

Mulla jää käteen kiinteiden kulujen jälkeen siis (vuokra, netti, bussikortti, lääkelasku nämä siis joka kuun menot ) 502e josta on maksettava ruoka ja muut menot.
Eio paljon jää säästöön kun on kaksi lasta ruokittavana. Ja kesällä jos aikoo esim mummkolaan mennä niin juna maksaa meno-paluu 70e joten en siis käy siellä kun toooosi harvoin.

Silti mulla ei ole koskasan rahat ihan loppu ja eri tarvi kituuttaa seuraan rahapäivään.

Mä teen joka kuukausi niin, että tilipäivänä olen kerännyt kaikki laskut yhteen nippuun ja maksan ne kaikki välittömästi pois. Sen jälkeen jäljellä olevan rahan on riitettävä koko kuukauden ajan seuraavaan tiliin asti. Mitään laskua en jätä maksamatta, koska ne on aina huolehdittava ensin pois ja sillä selvä.

Alkuperäinen kirjoittaja pankkiiri ankka:

No joo. Meillä nyt ei oma talous ole ihan äärirajoilla ja siksi me laitetaankin tuolle kiinteiden kulujen tilille joka kuukausi 100 euroa (joskus 200 euroa) ylimääräistä, ja jos tulee jotain yllättävää menoa, niin sitten otamme sieltä rahat.

Ne jotka saavat vaikka toimeentulotukea eivät voi laittaa rahaa sivuun, koska sitä ole niin paljon missään vaiheessa että vois laittaa, jos meinaa maksaa ne välttämättömät laskunsa ja vielä syödä.

Voit ihan itse "pankkiiri anka" käydä tekemässä laskutoimitukset että miten paljon sitä rahaa toimeentulotukea saavilla kuukaudessa on. Se on yllättävän vähän millä pitää toimeen tulla muuten.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
muuten toi olis hyvä idea, mutta kun nyttekään ei rahat riitä laskujen maksamiseen.. ja uus pesukonekkin pitä ostaa, ettei äitillä tarvi käyä pesee.. tilillä 10e ja sillä pitäs pärjätä 15 päivään asti. Et ihan jees.

En kyl ihan ymmärrä että millaisessa tilanteessa menot on jo lähtökohtaisesti suuremmat kuin tulot? Kannattaisi elää suu säkkiä myöden niin ei tarttis olla jatkuvasti kierteessä, jossa rahat loppuu ennen aikojaan.

meille paukahtikin 3 laskua jotka olivat yllättäviä, täysin puuntakaa tulleita kuluja.

mä en oikeasti ymmärrä miten kenellekään voi tulla "yllättäviä, täysin puuntakaa" laskuja, ellei kyse ole sitten vesivahingosta, tulipalosta tai isommasta sairastumisesta siis ei mikään flunssa tai vesirokko tms

Alkuperäinen kirjoittaja Kultapossu:
No entäpäs jos tähän kuvioon yhdistettäisiin säästäminen. Jokaisen ihmisen kannattaisi pyrkiä säästämään tililleen yllättäviä tilanteita varten sellainen 500e - 1500e. Pienituloiset voivat toki väittää ettei säästäminen onnistu, mutta kyllä se onnistuu jos vaikkapa puolen vuoden ajan karsii KAIKKI turhat menot, ja vasta sitten kun on saanut pienen pesämunan kasaan, elää vähän vapaammin.

Jotenkin vaan tuntuu että aika monet pienituloiset kompensoivat huonoa ostovoimaansa ostamalla paljon kaikkea turhaa halpakrääsäkaupoista ja postimyynnistä etc.

Täytyy kyllä sanoa, että puoli vuotta ilman mitään turhaa on pitkä aika, ja se turhuus on yleensä omaa mieltä kohottavaa, satunnainen kuntosali, karkkipussi joskus, sauna olut.., eli säästäjän täytyy käydä vain töissä, nukkua, säästää, ei voi lenkkeillä, kun ei voi tilata postimyynnistä edes niitä lenkkikenkiä.
Sitten kun on hermoja kiristellen saanut puolessa vuodessa säästettyä sen 500e, hajoaa pesukone ja hupsis.. säästöt meni ja aloitetaan alusta.
En ymmärrä miten postimyynti ei kuulu säästäjän sanavarastoon.. useimmiten ne vaatteet tulee ainakin maalla asuvalle halvemmaksi, kun lähteä ostamaan pienestä kalliista putiikista, pitää vain miettiä mitä oikeasti tarvii..

Alkuperäinen kirjoittaja salla:
meille paukahtikin 3 laskua jotka olivat yllättäviä, täysin puuntakaa tulleita kuluja.

mä en oikeasti ymmärrä miten kenellekään voi tulla "yllättäviä, täysin puuntakaa" laskuja, ellei kyse ole sitten vesivahingosta, tulipalosta tai isommasta sairastumisesta siis ei mikään flunssa tai vesirokko tms

Peesan tätä. MInäkään en ymmärrä, että joku lasku voi tulla totaalisen yllättävästi. Vahingot tietysti erikseen. Mutta siinä vaiheessa, kun lasku tulee, se on kuitenkin tiedossa. Lasku on aina seuraus kulutuksesta, joten ei voi olla yllätys!

Ja ton ap:n mainitsema systeemi toimii vallan loistavasti. Itselläni ollut käytössä sama jo useamman vuoden ja aina ovat rahat riittäneet, tuli sitten laskuja kuukaudessa 20eurolla tai 2000eurolla.

Alkuperäinen kirjoittaja tarkan markan pirkko:
Mä teen joka kuukausi niin, että tilipäivänä olen kerännyt kaikki laskut yhteen nippuun ja maksan ne kaikki välittömästi pois. Sen jälkeen jäljellä olevan rahan on riitettävä koko kuukauden ajan seuraavaan tiliin asti. Mitään laskua en jätä maksamatta, koska ne on aina huolehdittava ensin pois ja sillä selvä.

Meillä kanssa tehdään näin.

Mutta eihän asiat aina mene niin kuin suunnitteli. Minä sairastuin kuopuksen synnytyksen jälkeen (sektiossa komplikaatioita) ja sen jälkeen aukesivat raha-hanat kun on ollut pakko koittaa saada itseään kuntoon. 3000? hätävarasäästöt hupenivat samantein lääkkeisiin ja hoitokuluihin. Toki osan on saannut takaisin, mutta ei samantien. Siksi olemme joutuneet muutamia laskuja "venyttämään" hieman. Kuitenkin niin että olemme olleet yhteydessä laskuttajaan ja sopineet asiasta, näin ei mene viivästyskorkojakaan. Elämä voi yllättää siksi ei kannata ihan kamalasti aina pröystäillä silläkään että kuinka hyvin osaa talouttaan pitää. Minä ainakin olen tuon nyt oppinut. En olisi ikinä uskonut että näin tiukille joudutaan, aina ollaan varman päälle yritetty elää-

Ymmärrätkö sinä edes mitä tarkoittaa olla kaikista pienituloisin?? Eli opiskelija/työtön?? Kun joka kuukauden budjetti on reippaasti miinuksella vaikka karsis ihan joka ikisen ylimääräisen menon pois ja vähän pakollisiakin?? Siitä ei todellakaan säästetä senttiäkään, kun viimeinen viikko enen rahojen tulemista pitää pärjätä 20-40e...

Alkuperäinen kirjoittaja maailmaan mahtuu:
Alkuperäinen kirjoittaja tarkan markan pirkko:

Meillä kanssa tehdään näin.

Mutta eihän asiat aina mene niin kuin suunnitteli. Minä sairastuin kuopuksen synnytyksen jälkeen (sektiossa komplikaatioita) ja sen jälkeen aukesivat raha-hanat kun on ollut pakko koittaa saada itseään kuntoon. 3000? hätävarasäästöt hupenivat samantein lääkkeisiin ja hoitokuluihin. Toki osan on saannut takaisin, mutta ei samantien. Siksi olemme joutuneet muutamia laskuja "venyttämään" hieman. Kuitenkin niin että olemme olleet yhteydessä laskuttajaan ja sopineet asiasta, näin ei mene viivästyskorkojakaan. Elämä voi yllättää siksi ei kannata ihan kamalasti aina pröystäillä silläkään että kuinka hyvin osaa talouttaan pitää. Minä ainakin olen tuon nyt oppinut. En olisi ikinä uskonut että näin tiukille joudutaan, aina ollaan varman päälle yritetty elää-

Minusta tälläiset sairastumis yms tapaukset ovat kyllä asia erikseen. Sellainen sairastuminen jossa tarvii kuntoutusta pistää yleensä talouden kun talouden hiukan kuralle, ihan samaa kuinka hyvin ne raha-asiat on aikaisemmin hoitanut.
Mutta jos jää sellaisen kierteiseen, että ihan normaalielämässä ovat aina rahat loppu, kuukaudesta toiseen, laskut maksamatta ja ruokarahaa muutama euro, niin sitten kannattaa kyllä järkeistää taloudenpitonsa.

Minä olen sitä mieltä että Laskut maksetaan aina ensin, jos sen jälkeen ei ole rahaa, on asiat sitten niin huonosti, että tarvitsee sosiaalitoimiston palveluja ja tukia. Meillä ainakin toiminut näin se. Eli voi olla, että joku kuukausi syödään hiema niukemmin, mutta laskut on maksettava!

Pystyykö esim lämmityksen menevät kulut muka arvioimaan vuositarkuuddella? Kysyn vaan...Ei ainakaan omakotitalossa. Kyllä tämän vuoden lämmityskulut on tullut ihan puun takaa, harvemmin tälläisiä talvia on. Ei siinä että meitä olis haitannut kun lämmitetään tupa oman metsän puilla ja kakkavaipoilla, mutta varmasti nuo kulut on tänä vuonna montaa koetellut. Kerskakulutus on asia eri, mutta elämiskustannukset voi muuttua paljonkin eri vuosina (varsinkin tosiaan omakotitalossa). Ja voihan sitä taloyhtiölle yhtäkkiä puka joku pakollinen remontti ja asumiskustannukset kerros- tai rivitalossa nousee äkkiä pilviin.

Itse asuin aikanaa rivitaloyhtiössä jossa jokaisessa osakeessa oli takka. Ja takat alkoivat yksi kerrallaan sortua sisältä päin. Näin ollen sinä vuonna meni yhteisiin takkoihin 6000? ylimääräistä...

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja pankkiiri ankka:

Ne jotka saavat vaikka toimeentulotukea eivät voi laittaa rahaa sivuun, koska sitä ole niin paljon missään vaiheessa että vois laittaa, jos meinaa maksaa ne välttämättömät laskunsa ja vielä syödä.

Voit ihan itse "pankkiiri anka" käydä tekemässä laskutoimitukset että miten paljon sitä rahaa toimeentulotukea saavilla kuukaudessa on. Se on yllättävän vähän millä pitää toimeen tulla muuten.

niin ja jos toimeentulotukea saava laittaa rahaa sivuun se sivussa oleva raha summa ei voi näkyä missää tiliotteissa, koska silloin se vaikuttaa seuraavaan tt-tuki päätökseen...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

En kyl ihan ymmärrä että millaisessa tilanteessa menot on jo lähtökohtaisesti suuremmat kuin tulot? Kannattaisi elää suu säkkiä myöden niin ei tarttis olla jatkuvasti kierteessä, jossa rahat loppuu ennen aikojaan.

Ei sitä aina varmaan ymmärräkkään sellaset jotka on syntyneet kultalusikka suussa. Mulla ei rahaa mee mihinkään ylimääräseen,en edes muista millon viimeks olisin ittelleni tai muille mitään ylimäärästä ostanu, rahat ei ykinkertasesti riitä. Jouduttiin muuttaa paikkakunnalta työn perässä ja tää alku on ollu todella tiukkaa. Takuuvuokra saatiin tammikuun alussa maksettua 1500e ja laskuja jäi maksamatta. nyt niitä siis maksellaan, eikä herroiks kyllä olla eletty ennen muuttoakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Ymmärrätkö sinä edes mitä tarkoittaa olla kaikista pienituloisin?? Eli opiskelija/työtön?? Kun joka kuukauden budjetti on reippaasti miinuksella vaikka karsis ihan joka ikisen ylimääräisen menon pois ja vähän pakollisiakin?? Siitä ei todellakaan säästetä senttiäkään, kun viimeinen viikko enen rahojen tulemista pitää pärjätä 20-40e...

Ymmärrän. Minä olen ollut opiskelija 10 vuotta, ja työtön muutamia vuosia. Opiskelujen takia mulla oli myös opintolainaa tukien lisäksi, jonka maksoin nyt työlämässä muutamassa vuodessa pois. Opiskelujen aikana kävin myös kesätöissä ja tein hommia viikonloppuisin saadakseni talouteen vähän liikkumavaraa. Silloin budjetti ei ole reippaasti miinuksella, eikä kaikkia menojakaan tarvitse karsia.

Taloudenhallinta on ihan oma valinta. Jos aikoo istua perseellään ja pärjätä pelkällä opintotuella ja asumislisällä, niin itseään saa syyttää jos tekee tiukkaa.

no on työttömänä kyllä hankala säästää kun eletään kädestä suuhun. mutta kaikki laskut on saatu maksettua. viime syksy oli vaikea kun loppu kesästä selkä petti et jalat meni alta. sairaala laskuhin meni ihan hirveä märä rahaa. siihen selkäleikkaus ja pitkä sairasloma. onneksi saatiin kaikki maksettua pois.
nyt välilevyn rappeuma ja krooninen selkäkipu. mitä tulevaisuus tuo tullessaan... en tiedä. mies tekee pätkätöitä..... pärjätään kun ei turhia humputella.

Alkuperäinen kirjoittaja sattuu:
Pystyykö esim lämmityksen menevät kulut muka arvioimaan vuositarkuuddella? Kysyn vaan...Ei ainakaan omakotitalossa. Kyllä tämän vuoden lämmityskulut on tullut ihan puun takaa, harvemmin tälläisiä talvia on. Ei siinä että meitä olis haitannut kun lämmitetään tupa oman metsän puilla ja kakkavaipoilla, mutta varmasti nuo kulut on tänä vuonna montaa koetellut. Kerskakulutus on asia eri, mutta elämiskustannukset voi muuttua paljonkin eri vuosina (varsinkin tosiaan omakotitalossa). Ja voihan sitä taloyhtiölle yhtäkkiä puka joku pakollinen remontti ja asumiskustannukset kerros- tai rivitalossa nousee äkkiä pilviin.

Itse asuin aikanaa rivitaloyhtiössä jossa jokaisessa osakeessa oli takka. Ja takat alkoivat yksi kerrallaan sortua sisältä päin. Näin ollen sinä vuonna meni yhteisiin takkoihin 6000? ylimääräistä...

Juuh, ei pysty vuositarkkuudella, mutta aika lähelle kuitenkin. Meillä on kylläkin maalämpö, eli vaikuttanee hiukan sähkölaskuun toi kova pakkanen. Mutta kyllä mä käyn muutenkin välillä kurkkimassa sähkölukemia ja katsomassa, että pysyykö arviolaskutus suurinpiirtein kulutuksen tasolla. Jos ei pysyy, tiedän kyllä jo etukäteen että tasauslaskusta jää maksettavaksi. Muut kulut pystyy kyllä omakotitalossakin arvioimaan minusta aika hyvin. Ei ainakaan omalla kohdalla ole tuottanut ongelmia. Tosin, seuraan elämiseen meneviä kuluja muutenkin.

Mitä taas tulee siihen, ettö kerrostalossa voi tulla äkillinen pakollinen remontti. Aika harvassahan ne ovat ja ainakin isommista reomteista joutuu tekemään yhtiökokouksen päätöksen. Ovat kyllä näin olleen etukäteen tiedoissa nekin kulut, eli eivät mielestäni voi tulla mitenkään puun takaa. Jos on viisas isännöitsijä ja asukkaat, niin isompaan suunniteltuun remppaan kerätään remppavastiketta jo joku aika etukäteen.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:

Mä ymmärrän muuten ton oikein hyvin.

Ollaan muutamien kans yhdessä yritetty miettiä sitä tapaa, jolla noi välttämättömät laskut sais hoidettua ja sitä ruokaa pöytään siten, että edes joskus vois jäädä edes vähän muuhunki sitä rahaa, mut...... :(

Yhteistyössä