Te, joilla on rahallisesti tiukkaa, miksette tee näin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pankkiiri ankka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yksi hyvä keino olla perillä kaikista menoistaan on maksaa kaikkia juoksevat kulut luottokortilla ja maksaa kaikki laskut ,mukaanlukien luottokortti, kerralla tilipäivänä. Ja loput säästöön.

Tarkennetaan vielä, että pankkiiri ankka itse on opiskelija ja mies töissä. Ja pelkkiin opintomatkoihin ja majoittumiseen menee jo kuussa noin 200 euroa...

Ja noihin yllättäviin menoihin pitäis just jokaisen pystyä pistämään omien tulojensa mukaan muutama kymppi tai muutama satanen kuussa. Että jos vaikka autoa pitää rempata, hajoaa pyykkikone tai lämmityskulut nousee...

Alkuperäinen kirjoittaja jjx:
Yksi hyvä keino olla perillä kaikista menoistaan on maksaa kaikkia juoksevat kulut luottokortilla ja maksaa kaikki laskut ,mukaanlukien luottokortti, kerralla tilipäivänä. Ja loput säästöön.

Luottokortilla maksaminen ei sovi monille siksi, että tuossa metodissa helposti ylittää tulonsa. Vaikeampaa se tulojen ylittäminen jos maksaa kaiken mahdollisen käteisellä, ja nostaa rahaa aina vain viikon menoja varten. Konkreettisempaa se rahankulutus kun ne ovat kädessä eikä numeroina tilillä.

Kukkaron herraksi -ohjelmassakin käsketään ekana leikata luottokortit ja lopettaa minkään asian ostaminen luotolla.

Alkuperäinen kirjoittaja jjx:

Mun mielestä meidän keino on siksi parempi, että jos jossain kuussa tulee vaikka vakuutusmaksut (1000 euroa), kiinteistövero ja muutaman kuukauden sähkölasku + vaikkapa dieselvero ja opintolainan lyhennys samalla kertaa, niin silti pitäis olla varaa maksaa se, koska niitä on kerrytetty pitkin vuotta.

Tiesithän ap, jos/kun hakeea sossusta tukea niin sieltä pyydetään tilioten ja jos on edes 5? ylimääräistä niin niitäkin lasketaan. Ihan turha viisastella vaikka kuinka "hyvin" itselläs menisi. Jokainen päättää itse minne ne rahat menee.

Alkuperäinen kirjoittaja pankkiiri ankka:
Tarkennetaan vielä, että pankkiiri ankka itse on opiskelija ja mies töissä. Ja pelkkiin opintomatkoihin ja majoittumiseen menee jo kuussa noin 200 euroa...

Ja noihin yllättäviin menoihin pitäis just jokaisen pystyä pistämään omien tulojensa mukaan muutama kymppi tai muutama satanen kuussa. Että jos vaikka autoa pitää rempata, hajoaa pyykkikone tai lämmityskulut nousee...

Sillä joka saa toimeentulotukea ei kuule oo laittaa edes sitä kymppiä säästöön.

Ei se raha kyllä meillä puussa kasva,mutta pärjätään kun ei ostella mitään turhia ja haen kerralla pakkaset ruokaa täyteen. Maito kaupassa toki pitää sitten käydä.Jokaisen lapsen tilille laitan 10?/kk säästöön jos sillä kuulla sattuu olemaan sen verran laittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja krista:
Tiesithän ap, jos/kun hakeea sossusta tukea niin sieltä pyydetään tilioten ja jos on edes 5? ylimääräistä niin niitäkin lasketaan. Ihan turha viisastella vaikka kuinka "hyvin" itselläs menisi. Jokainen päättää itse minne ne rahat menee.

Tiedän. Olen itsekin sossusta joskus rahaa hakenut, enkä tosin ole saanut. Kun sossun mukaan mun piti tulla toimeen 1600 euron nettopalkalla 2,5 kuukautta (vuokra oli 500 euroa). Ja siis en saanut, mutta homma on mulle tuttua. En saanut mistään rahaa noin kolmeen kuukauteen sit, siis sillä ajalla kun odottelin työttömyysrahapäätöstä. Eikä tilisäästö tietenkään tällaisille sovi.

Tosin, anteeksi vain, mutta olen sitä mieltä että kyllä jokaisella on varaa laittaa kymppi säästöön joka kuukausi. Jos ei ole, niin silloin pitää miettiä omaa kulutustaan ja esim. asumismenoja. Minä esim. em. tapauksessa jouduin irtisanomaan asuntoni ja muuttamaan sinne missä oli halvempaa. Työttömänähän ei mikään estä muuttamassa hevon kuuseen, jossa on halvempi asua. (...joo tiedän, saan tästä hyvästä paskaa niskaan...)

Muuten kuulostaakin ihan hyvältä, mutta esim tammikuussa tuli hieman yllätysmenoja -lääkärikäynteihin ja apteekkiin meni noin 250?, niin ja nuo siis tytön lääkärikäynneistä
+ sitten miehelle menny kuukauden sisällä hammaslääkäriin ja terveyskeskuslääkäriin reilut 100? ja noita menoja ei oikein vuotta aiemmin tiedä.

vaikka meillä on tiukkaa ja kesän jälkeen tulee vielä tieukempaa niin silti LASKUT maksetaan ajoissa. Nälkää ei nähdä ja vaateita on .

Ei meillä hätää, vaikka kikkea kivaa ei saadakaan.
Auto on muuten yks mikä on kallis pitää, onneks meidän auto on seisonnassa kun pärjätään ilman sitäkin

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muuten kuulostaakin ihan hyvältä, mutta esim tammikuussa tuli hieman yllätysmenoja -lääkärikäynteihin ja apteekkiin meni noin 250?, niin ja nuo siis tytön lääkärikäynneistä
+ sitten miehelle menny kuukauden sisällä hammaslääkäriin ja terveyskeskuslääkäriin reilut 100? ja noita menoja ei oikein vuotta aiemmin tiedä.

Yllättäviä menoja vartenhan sinne tilille just pitäiskin omien tulojen mukaan pistää se muutama kymppi ylimääräistä.

Tiedän. Olen itsekin sossusta joskus rahaa hakenut, enkä tosin ole saanut. Kun sossun mukaan mun piti tulla toimeen 1600 euron nettopalkalla 2,5 kuukautta (vuokra oli 500 euroa). Ja siis en saanut, mutta homma on mulle tuttua. En saanut mistään rahaa noin kolmeen kuukauteen sit, siis sillä ajalla kun odottelin työttömyysrahapäätöstä. Eikä tilisäästö tietenkään tällaisille sovi.

Tosin, anteeksi vain, mutta olen sitä mieltä että kyllä jokaisella on varaa laittaa kymppi säästöön joka kuukausi. Jos ei ole, niin silloin pitää miettiä omaa kulutustaan ja esim. asumismenoja. Minä esim. em. tapauksessa jouduin irtisanomaan asuntoni ja muuttamaan sinne missä oli halvempaa. Työttömänähän ei mikään estä muuttamassa hevon kuuseen, jossa on halvempi asua. (...joo tiedän, saan tästä hyvästä paskaa niskaan...)

Ja lapset mukaan tosta vaan vaihtamaan myös ympäristöä, koulua jne..

Kun kaikki asiat ei vaan ole niin musta/valkoista.

Kyllä useille tuntemilleni vähävaraisille perheille se lapsen hyvinvointi kokonaisuudessa on ONNEKS se tärkein asia. Monista muista asioista luopuvat tämän edessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:

Kyllä useille tuntemilleni vähävaraisille perheille se lapsen hyvinvointi kokonaisuudessa on ONNEKS se tärkein asia. Monista muista asioista luopuvat tämän edessä.

Ja omakotitalossa asuja ei niin vaan irtisano asuntoa.. samanverran vuokraa saisi maksaa sopivasta vuokra-asunnosta, kun lainanlyhennyksiä.. erona tietenkin, että vuokralla saa helpommin asumistukea..

Kolme kuukautta on aivan eri asia kuin kolme vuotta.

Pärjäähän sitä pelkällä kaurapuurollakin ja vaatteetkin saa kierrätyksestä, oletko jotenkin kateellinen siitä että joku uskaltaa elää elämäänsä murehtimatta ja säästämättä vai miks ahdistaa muiden talous??

Alkuperäinen kirjoittaja suski:

Kolme kuukautta on aivan eri asia kuin kolme vuotta.

No tuskin kukaan on kolmea vuotta ilman mitään tuloja?

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Pärjäähän sitä pelkällä kaurapuurollakin ja vaatteetkin saa kierrätyksestä, oletko jotenkin kateellinen siitä että joku uskaltaa elää elämäänsä murehtimatta ja säästämättä vai miks ahdistaa muiden talous??

Ei minua ahdistakaan. Mutta kun täälläkin on päivittäin niitä ketjuja, joissa ihmiset valittaa että on vain kymppi rahaa ja seuraavat tulee kahden viikon päästä. Pikemminkin yritin antaa vinkkiä siitä, miten me talous hoidetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja b:
Mulla jää käteen kiinteiden kulujen jälkeen siis (vuokra, netti, bussikortti, lääkelasku nämä siis joka kuun menot ) 502e josta on maksettava ruoka ja muut menot.
Eio paljon jää säästöön kun on kaksi lasta ruokittavana. Ja kesällä jos aikoo esim mummkolaan mennä niin juna maksaa meno-paluu 70e joten en siis käy siellä kun toooosi harvoin.

Silti mulla ei ole koskasan rahat ihan loppu ja eri tarvi kituuttaa seuraan rahapäivään.

Siis ootko ihan tosissasi?! Viisi sataa euroa on paljon, sillä voi elää jo varsin mukavasti. Mulla ei ole IKINÄ jäänyt niin paljon käyttörahaa kuukaudeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja salla:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
meille paukahtikin 3 laskua jotka olivat yllättäviä, täysin puuntakaa tulleita kuluja.

mä en oikeasti ymmärrä miten kenellekään voi tulla "yllättäviä, täysin puuntakaa" laskuja, ellei kyse ole sitten vesivahingosta, tulipalosta tai isommasta sairastumisesta siis ei mikään flunssa tai vesirokko tms

Peesan tätä. MInäkään en ymmärrä, että joku lasku voi tulla totaalisen yllättävästi. Vahingot tietysti erikseen. Mutta siinä vaiheessa, kun lasku tulee, se on kuitenkin tiedossa. Lasku on aina seuraus kulutuksesta, joten ei voi olla yllätys!

Ja ton ap:n mainitsema systeemi toimii vallan loistavasti. Itselläni ollut käytössä sama jo useamman vuoden ja aina ovat rahat riittäneet, tuli sitten laskuja kuukaudessa 20eurolla tai 2000eurolla.

No mitä ymmärtämistä siinä nyt sen kummemmin on :D

Tammikuussa lapsi joutui yllättäen TYKS:iin ja viikon perästä tuli lasku. Eli kyllä se lapsen sairastuminen (joka siis vaati sairaalatason hoitoa) ja nopea laskutus meille ihan yllätyksenä tuli.

Jos joku osaa joka kuukausi varautua siihen, että lapsi joutuu mahdollisesti sairaalaan, niin kivat hälle. Meistä se kuitenkin on odottamaton, vaikkakin siis toki mahdollinen asia.

Toinen lasku oli kyllä ns. omaa syytä, eli mies oli unohtanut maksaa internetlaskun vanhaan osoitteeseemme marraskuulta. Mutta kyllä se silti mulle (ja miehelle) yllätyksenä tuli, sillä hän olisi voinut vaikka vannoa maksaneensa laskun. Mutta se nyt oli summaltaan pieni, eli ei varmaan kenenkään taloutta yksistään kaataisi.

Kolmas lasku, joka oli suuruudeltaan yli 200? tuli kyllä niin puun takaa, kuin olla vaan voi. Eräs instanssi oli unohtanut kertoa meille että heiltä tulee meille iso lasku. Meille kun oltiin aiemmin vakuutettu että kulut menee toisesta paikasta.
He pyysivät kovasti anteeksi jne. eli ei tosiaan ollut meidän vikamme, että näin kävi.

Jos joku ei nyt sitten näiden selitystenikään jälkeen ymmärrä sitä, että yllättäviä laskuja voi tulla, niin sille mä en sitten mitään voi. Yrittänyt ainakin olen selittää parhani mukaan B)

Alkuperäinen kirjoittaja Tirri:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:

Ja omakotitalossa asuja ei niin vaan irtisano asuntoa.. samanverran vuokraa saisi maksaa sopivasta vuokra-asunnosta, kun lainanlyhennyksiä.. erona tietenkin, että vuokralla saa helpommin asumistukea..

joillekin lapelle paras on se että ei jatkuvasti muuta. Joillakin saatttaa olla pahojakin sopeutumisvaikeuksia ja aiheuttaa ongelmia koulussa.
meidän kuopus on tällainen. Eka vuosi koulussa meni vähän huonosti, nyt on sujunut mainiostti, ku on löytynyt kavereita ja kouluun on sopeutunut. jos on suuri vaihtuvuus esiim opettajissa on vaikeaa, Kauhullajattelen yläastetta, onneksi siihen on vielä aikaa

Alkuperäinen kirjoittaja Rollolainen:
vaikka meillä on tiukkaa ja kesän jälkeen tulee vielä tieukempaa niin silti LASKUT maksetaan ajoissa. Nälkää ei nähdä ja vaateita on .

Ei meillä hätää, vaikka kikkea kivaa ei saadakaan.
Auto on muuten yks mikä on kallis pitää, onneks meidän auto on seisonnassa kun pärjätään ilman sitäkin

Palauttiko te muuten auton kilven kun otitte auton pois liikennekäytöstä?

Mikäli ette palauttanut, on vakuutusyhtiöllä oikeus periä pienimuotoinen maksu liikennevakuutuksen osalta, vaikka auto on pois liikennekäytöstä.

en tarkota pahalla, mut toi saattaa toisille tulla yllätyksenä et noin on. Kaikki vakuutusyhtiöt ei tosin sitä peri, vaikka oikeus niillä siihen on.

Alkuperäinen kirjoittaja Kultapossu:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Ymmärrätkö sinä edes mitä tarkoittaa olla kaikista pienituloisin?? Eli opiskelija/työtön?? Kun joka kuukauden budjetti on reippaasti miinuksella vaikka karsis ihan joka ikisen ylimääräisen menon pois ja vähän pakollisiakin?? Siitä ei todellakaan säästetä senttiäkään, kun viimeinen viikko enen rahojen tulemista pitää pärjätä 20-40e...

Ymmärrän. Minä olen ollut opiskelija 10 vuotta, ja työtön muutamia vuosia. Opiskelujen takia mulla oli myös opintolainaa tukien lisäksi, jonka maksoin nyt työlämässä muutamassa vuodessa pois. Opiskelujen aikana kävin myös kesätöissä ja tein hommia viikonloppuisin saadakseni talouteen vähän liikkumavaraa. Silloin budjetti ei ole reippaasti miinuksella, eikä kaikkia menojakaan tarvitse karsia.

Taloudenhallinta on ihan oma valinta. Jos aikoo istua perseellään ja pärjätä pelkällä opintotuella ja asumislisällä, niin itseään saa syyttää jos tekee tiukkaa.

Et tunnu kuitenkaan ihan ymmärtävän. Luuletko että kesä- ja vkltöitä löytyy jokaiselle opiskelijalle? Kyllä meidänkin tuttavapiirissä jokainen opiskelija on hakenut lukuisiin eri kesätyöpaikkoihin ja joskus onnistaa, joskus ei. Kaikista ihmisistä ei ihan oikeasti ole puhelinmyyjän hommiin niin ne viikonlopputyötkin voivat olla aika tiukassa. Puhumattakaan sitten siitä, jos on jo vaikka perhettä. Osa-aikaisen homman takia ei kyllä kannata lasta hoidossa juoksuttaa, miinuksille jää tuurilla ja on pirun stressaavaa koko perheelle.

Soskun tuella ei tosiaan voi säästää ellei tunge jotain seteleitä patjan väliin jne. Joku opintotuki taas on niin naurettavan pieni, että se ei ihan oikeasti edes riitä elämiseen, saati sitten koulumateriaaliin tai välttämättömiin vaatteisiin. Vanhemmathan ne yleensä auttaa opiskelijoita, mutta kaikilla ei ole niitä vakavaraisia auttavia vanhempiakaan. Nykyään lainankin ottaminen on vähän niin ja näin, kun töitä ei irtoa millään vaikka olisi tutkintokin.

Varmasti on ihmisiä, jotka tuhlaa ihan liikaa. Meilläkin voisi kukkaroa vielä kiristää, mutta saadaan apua tytön menoihin isovanhemmilta, niin ei aleta ihan kaurapuurolinjalle. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikille ihmisille oikeasti löytyisi rahaa ja hommia ja että jokaisen menon voisi etukäteen suunnitella. Vaikka kuinka koittaisit jemmata jotain niille ylimääräisillekin menoille, niin kyllä niitäkin voi tulla useampi peräkanaa. On todella lyhytnäköistä jankuttaa siitä, että muiden vaikeudet on aina vaan heidän oma vikansa, kyllä minusta vähävaraiset saavat ihan rauhassa valittaa kun menee oikein tiukalle. Täällähän ihmiset nurisee kun joku pakkaa kaupassa ostoksensa liian hitaasti tai vilkaisee jotenkin väärin. En ymmärrä sitä, että aina pitäisi olla kiitollinen siitäkin vähästä mitä on, eikä ikinä saisi purkaa ärtymystään.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja salla:
meille paukahtikin 3 laskua jotka olivat yllättäviä, täysin puuntakaa tulleita kuluja.

mä en oikeasti ymmärrä miten kenellekään voi tulla "yllättäviä, täysin puuntakaa" laskuja, ellei kyse ole sitten vesivahingosta, tulipalosta tai isommasta sairastumisesta siis ei mikään flunssa tai vesirokko tms

Peesan tätä. MInäkään en ymmärrä, että joku lasku voi tulla totaalisen yllättävästi. Vahingot tietysti erikseen. Mutta siinä vaiheessa, kun lasku tulee, se on kuitenkin tiedossa. Lasku on aina seuraus kulutuksesta, joten ei voi olla yllätys!

Ja ton ap:n mainitsema systeemi toimii vallan loistavasti. Itselläni ollut käytössä sama jo useamman vuoden ja aina ovat rahat riittäneet, tuli sitten laskuja kuukaudessa 20eurolla tai 2000eurolla.

No mitä ymmärtämistä siinä nyt sen kummemmin on :D

Tammikuussa lapsi joutui yllättäen TYKS:iin ja viikon perästä tuli lasku. Eli kyllä se lapsen sairastuminen (joka siis vaati sairaalatason hoitoa) ja nopea laskutus meille ihan yllätyksenä tuli.

Jos joku osaa joka kuukausi varautua siihen, että lapsi joutuu mahdollisesti sairaalaan, niin kivat hälle. Meistä se kuitenkin on odottamaton, vaikkakin siis toki mahdollinen asia.

Toinen lasku oli kyllä ns. omaa syytä, eli mies oli unohtanut maksaa internetlaskun vanhaan osoitteeseemme marraskuulta. Mutta kyllä se silti mulle (ja miehelle) yllätyksenä tuli, sillä hän olisi voinut vaikka vannoa maksaneensa laskun. Mutta se nyt oli summaltaan pieni, eli ei varmaan kenenkään taloutta yksistään kaataisi.

Kolmas lasku, joka oli suuruudeltaan yli 200? tuli kyllä niin puun takaa, kuin olla vaan voi. Eräs instanssi oli unohtanut kertoa meille että heiltä tulee meille iso lasku. Meille kun oltiin aiemmin vakuutettu että kulut menee toisesta paikasta.
He pyysivät kovasti anteeksi jne. eli ei tosiaan ollut meidän vikamme, että näin kävi.

Jos joku ei nyt sitten näiden selitystenikään jälkeen ymmärrä sitä, että yllättäviä laskuja voi tulla, niin sille mä en sitten mitään voi. Yrittänyt ainakin olen selittää parhani mukaan B)

meilläkin tullut tässä kuussa yllättävä päivystysmaksu aj tämän kuun aikana myös tulee luultavasti ysi ambulanssimaksu ja toinenkin päivystyspolimaksu. Aina kun ei tiedä joukuko käymään lääkärisä vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:

Ei minua ahdistakaan. Mutta kun täälläkin on päivittäin niitä ketjuja, joissa ihmiset valittaa että on vain kymppi rahaa ja seuraavat tulee kahden viikon päästä. Pikemminkin yritin antaa vinkkiä siitä, miten me talous hoidetaan.

Voin kertoa että vinkkejä ei anneta syyllistämällä, koska kukaan ei silloin sinua kuuntele. Sinä et ymmärrä ketään muuta kuin itseäsi. Jos sinulla olisi joskus oikeasti ollut rahallisesti rankkaa niin et varmasti olisi täällä pätemässä vaan yrittäisit aidosti auttaa.

Yhteistyössä