Te, joilla on vain yksi lapsi...

23.01.2009
688
0
16
ettekä aio lisää "hankkia", mikä syy tähän? ja mitä lähipiiri sanonut asiaan?

siis minulla on yksi lapsi, eikä toisen "tekeminen" yhtään houkuta. Ainakaan vielä. Tuntuu, että jokainen sukulainen ja ystävä kyselee milloin tulee vauva. Eihän tuo lapsi ole kuin 1v3kk, niin pitäis jo olla seuravaa pukkaamassa.

Itse haluan keskittyä tähän yhteen lapseen ja toista voisi kuvitella ehkä kahden vuoden kuluttua jos silloinkaan.

Oonko mä jotenkin viallinen, kun en halua heti perään toista lasta?

ja mikä siinä on niin ihmeellistä, jos ei halua kuin yhden lapsen? Onko sitten itsekäs, kun ei tee lapselle sisaruksia?

On hieman itsekästä toki mutta ei mitenkään pahalla tavalla. Plussaa on jos lapsen ympärillä on läheisiä suht samanikäisiä sukulaisia joiden kanssa tulee olemaan mahdollisesti koko elämänpituinen suhde.
On kuitenkin ihanaa kun on joku jonka kanssa jakaa samat lapsuusmuistot.
Minulla on kaksi lasta ja ovat hyvin läheisiä mutta jos toista ei olisi tullut niin varmaan saman ikäinen serkku olisi ollut jos mahdollista niin entistäkin läheisempi esikoiselle.

No eihän sitä tarvitse tehdä lapsia jos ei halua. Mitäs se muille kuuluu. Meillä on ikäeroa 3v. Monilla tutuillani on vain yksi lapsi. Joillakin useampia, yhdellä 7v ikäero kahdella muksullansa. Omat valinnat kullakin, älä ota sukulaisien kommentteja itseesi.

Eksän kanssa ollessa oli sen verran tiukkaa että ei voitu tehdä enempää lapsia. Nykyinen mies 30v. ei halua lapsia. Ja mulla alkaa tulla ikä vastaan.

Ei ole kukaan puhunut mitään. Mulla ei ole muita sukulaisia kuin vanhemmat ja sisarukset.

Minulla on yksi lapsi ja en aio hankkia lisää. Ja syy siihen on vain,että en halua enempää lapsia ,kuin tämän yhden kultakimpaleen,joka minulla on. En tiedä miksi siihen pitäisi olla joku syy,että miksi ei halua enempää,kuin yhden lapsen?? Minulta/meiltä ei ole kukaan kysellyt tai ihmetellyt,että miksi emme aio hankkia enempää lapsia,sehän on meidän oma päätös..Meille riittä yksi lapsi ja sille me pystymme tarjoamaan kaiken mitä hän tarvitsee. :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Tähdenlennon tavoittelija:
eikö ole ketään, joilla vain yksi lapsi eikä lisää tulossa?? Tai sitten isompi ikäero lapsien välillä?

Minulla ja ainoalla veljelläni on ikäeroa 6v.
Jossain vaiheessa se toki on tuntunut paljolta mutta nyt hän on minulle erittäin läheinen eikä ikäerolla ole merkitystä.
Suhde häneen on ainutlaatuinen juuri yhteisen lapsuuden kautta, olemme jakaneet paljon samoja kokemuksia ja taphtumia eikä kukaan voisi ymmärtää minua samalla tavalla.
Toki suhde sisarukseen voi olla etäinenkin.

Mä olin tossa vaiheessa ihan varma että lapsiluku jää yhteen. Annoin pois ja myin kaikki vauvakamatkin kun olin NIIN varma etten moiseen rääkkiin toiste ryhdy. Mutta kun poika on leikkinyt jo vuoden verran mielikuvitus "pikkusiskon" kanssa ja omat muistot alkaa haalistua, niin tässähän sitä ollaan, rv 10. Vähän arveluttaa edelleen, mut kun siitä eka vuodesta selviää niin kyl me sit jaksetaan. Toinen tuli siis laitettua alulle kun onhan se kiva että lapsilla on toisensa nyt lapsena ja aikuisenakin, ja se oli tehtävä nyt tai unohdettava, kun ikä tulee vastaan. Esikoinen siis täyttää kohta kolme.

Mei ei välttämättä tehdä toista lasta. Nyt meillä on 1v2kk ikäinen lapsi. Tuntuu, että tähän yhteen menee niin paljon aikaa ja rahaa että en tiedä miten pärjättäis kahden kanssa. :p

Meillä on 7 v ikäeroa noilla lapsosilla. Kaksi on ja lisää ei tule. :heart: Yksin on ok, ei musta ole mitenkään kirjoihin kirjoitettu että pitäis olla kaksi vähintään. Itsen olen ainokainen ja hyvin on mennyt. B)

Meillä on tirppa pian 4v ja ainooks jää.
Meillä ei yksinkertasesti ole halua hankkia lisää lapsia ja pelkästä velvollisuudesta lapsen tekeminen ei ole oikein ketään kohtaan.
Lähipiiri joko ymmärtää tai on ymmärtämättä, mut ei meitä kukaan juurikaan kukaan edes "uskalla" painostaa mihinkään.

meillä tyttö täyttyi juuri 3v ja olen sitä mieltä että sisaruus on suuri rikkaus...

toistaiseksi olen erittäin tyytyväinen näin mutta ehkä tässä kohta mieli muuttuu, ja toisaalta mietityttää että koko ajan ikäero kasvaa suuremmaksi.... :(

ja eihän sitä tiedä suodaanko meille edes koskaan toista lasta.
kyselyjä tulee sukulaisilta ja ystäviltä koko ajan...

ettekä aio lisää "hankkia", mikä syy tähän? ja mitä lähipiiri sanonut asiaan?

ja mikä siinä on niin ihmeellistä, jos ei halua kuin yhden lapsen? Onko sitten itsekäs, kun ei tee lapselle sisaruksia?

Mulla on yksi lapsi. Koska mä olin jo vanha hänet saadessani niin multa udeltiin että kai mä teen heti perään toisen. Siinähän utelivat. Mun oli toki tosi helppo todeta että joo, tekisin jos olisin 10 vuotta nuorempi.

Mutta, mä ihan oikeasti tekisin toisen. Nyt kun neiti on 5v hän kaipaa ihan hirveästi seuraa ja kaveria. Sisaruksesta sellaiseen olisi, tai edes tappelukaveriksi.

Mutta onko se itsekkyyttä ettei tee toista. En mä sitä näe niin, vaikka mulla se on ikä joka "estää" sen toisen tekemisen. Keskity sinä rauhassa yhteen ja katso mitä maailma tuo tullessaan jos aikaa vielä on.
Vastaa vaan kyselijöille että antakaahan mun nyt nauttia tästä yhdestä.

eikö ole ketään, joilla vain yksi lapsi eikä lisää tulossa?? Tai sitten isompi ikäero lapsien välillä?

Ainokainen on 4 vuotias nyt ja lisää lapsia ei ole tulossa. Mielestäni ainokaisen asemaa ei tarvitse perustella mitenkään. Totean lisälapsi kyselyihin usein, että hyvä kun on tämäkin. Suvussa on muitakin lapsia, joten melkoisen rauhassa ollaan saatu perheenlisäys kyselyiltä olla.
Leikkikavereita ei mielestäni nykyään "tarvitse tehdä", kun useimmat lapset ovat päivähoidossa, jossa leikkikavereita on ihan tarpeeksi.

Meillä on yksi 3v lapsi, hoidoilla saatu. En usko että yritämme toista vaikka ensimmäinen luomuna olisi tullutkin. Olen "jo" 35v ja tunnen että minulle henk.koht ikä tulee vastaan. "Vain "yksi" lapsi on ihan yhtä hyvä kuin ne perinteiset kaksi tai enemmän.
Kyselyitä tulee ja se on inhottavaa mutta olen vain todennut että tehtiin kerralla niin hyvä ettei toista taida tarvita :)

Alkuperäinen kirjoittaja 2:
On hieman itsekästä toki mutta ei mitenkään pahalla tavalla. Plussaa on jos lapsen ympärillä on läheisiä suht samanikäisiä sukulaisia joiden kanssa tulee olemaan mahdollisesti koko elämänpituinen suhde.
On kuitenkin ihanaa kun on joku jonka kanssa jakaa samat lapsuusmuistot.
Minulla on kaksi lasta ja ovat hyvin läheisiä mutta jos toista ei olisi tullut niin varmaan saman ikäinen serkku olisi ollut jos mahdollista niin entistäkin läheisempi esikoiselle.

Miten niin itsekästä? Yhtä itsekästä on hankkia monta lasta.

Meilläkin on vaan yksi leikki-ikäinen ja tiedä saako koskaan seuraa. Esim. parisuhde koetuksella lapsen erittäin vaikean vauva-ajan ja vielä taaperoaikanakin. En näe tarpeelliseksi yrittää (by the way, lapsia EI HANKITA) toista lasta, jos tilanne perheessä on mikä on. Haluan turvata edes yhdelle lapselle hyvää lapsuuttaa.

Rakastan sitä pientä ja jos joskus meille siunataan "lisä"lapsilla, niin hyvä niin.

Ja hei, se toitotus että siksi sisarus/sisaruksia että lapsella ois turvaa vanhempana kun vanhemmat kuolee - niin minä olen todiste etti pidä paikkaansa aina.

On montakin sisarusta ja kehenkään en väleissä - tuli niin kauheet perintöriidat mitättömistä asioista ja petkutuksia että niihin voi yhteenkään luottaa turvata!

Alkuperäinen kirjoittaja looooo:
Yksi on vain ja tähän siihen jää. Ei jaksa vaan enää, nyt jo hyvän ikäinen 3v. Sanot kuten minä (vanha heitto) tehtiin kerralla mieleinen ;)

Ja meilläkin siis tämä oli harkinnalla tehty, mutta niin vaikeaa on ollut vauva ja taapero aika (erittäin huonouninen vaikka muuten aivan IHANA lapsi) että parisuhde kovalla koetuksella hirveitten univelkojen takia. Nyt ihan pikkasen helpottaa - ja ettäkö samaan ralliin alkaisin, ei kiitos. Voisi olla helpompi (tiedän) mutta entäs JOS vielä huonompi nukkuja tms. vaikeutta niin...hui.

Alkuperäinen kirjoittaja Marjatta-muori:
Sain lapseni hyvin myöhäisellä iällä, olin jo 41 vuotias tuolloin. Joten siinä syy, miksi on vain yksi.

Sama täällä. Tosin olin "vasta" 40-vuotias lapseni syntyessä. Jo odotusaikana ilmoitin kaikille, että tämä on sitten ainut, eikä lisää enää tehdä, koska olen jo tuon ikäinen.

Minulla on ''vain'' yksi lapsi, ja enempää en vain halua. Osasyynä siihen on se, että en enää jaksa keskenmenoja, ja se mies jonka kanssa olisin lapsia halunnut lisää tehdä on kuollut. On itsekästä hankkia yksi lapsi, mutta vielä itsekkäämpää on tehdä niitä tusinan verran tähän pahaan maailmaan. Onneksi minulla on tuo yksi kultakimpale, jolle voin antaa kaiken rakkauden. Saman ikäisiä leikkikavereita löytyy naapurista, ja serkkuja hänellä on kiitettävästi. Sukulaiset saavat ymmärtää tai olla ymmärtämättä.

Yhteistyössä