Te, joilla vaan peruskoulun paperit..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gluteus maximus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Gluteus maximus

Vieras
Mitä olette tehneet peruskoulun jälkeen ja miksi, ette lähteneet heti opiskelemaan lisää? Nyt kun on puhuttu paljon näistä väliinputoajista lehdissä (siis ilman koulutusta olevista) niin mietin vaan, että miten tähän tilanteeseen voi joutua? Eikö vanhemmat kannusta jatkamaan opintoja, koska 15v on kuitenkin lapsi vielä ja vanhemmilla täysi vastuu. Ihan uteliaisuudesta kysyn. En halua mitään tappelua.

yläasteella olin vielä tunnollinen ja menin sen jälkeen lukioon kun en tiennyt et mitä muutakaan tekisin. Lukion lähestyessä loppuaan ajattelin pitäväni välivuoden kun en vieläkään tiennyt että mitä haluaisin opiskella. Tulinkin raskaaksi ja se välivuosi on nyt sit jatkunut sellaset 6 vuotta :D
enkä vieläkään tiedä mitä haluaisin opiskella :ashamed:
ei mun vanhemmat hyvää tykännyt tästä mun polun valinnasta, ne olis halunnu mulle ammatin ja koulutuksen mut mulla on motivaatio täysin hukassa kun pitäis opiskelua ajatella. missähän se on?
töihin riittäis kyl motivaatiota =)

En ole koskaan halunnut tehdä muuta kuin töitä, joten menin töihin. 80-luvun alussa työpaikan löytäminen oli helppoa, varsinkin kun olin 13-vuotiaasta tehnyt viikonlopputöitä. Kaikenlaista tuli tehtyä ennen kuin löysin alan jolla olen ollut jo 21-vuotta. Sanoisin myös että tälle alalle moni haluaa ja opiskeleekin mutta töitä ei niin vaan löydykään :/

Mä menin heti yläasteen jälkeen ammattikouluun, mutta aloin kärsiä sosiaalisesta pelosta (yhdesti myös masennuksesta) ja siihen tyssäs se ammattikoulu ja sitten yritin toista ja sekin tyssäs.. Välillä olin yhdellä työpajalla ja siellä viihdyinkin.

Itse peruskoulun jälkeen lähdin opiskelemaan ammattioppilaitokseen, minkä lopetin vuoden päästä siksi että vanhempien tulojen takia en saanut opintotukea enkä asumislisää (muutin siis 16v pois vanhempien luota) eikä näinollen ollut muuta mahdollisuutta kun lopettaa koulu ja mennä töihin. Töitä tein äitiyslomaan asti ja aion mennä opiskelemaan sitten kun lapsi on sen ikäinen että voin hänet päiväkotiin laittaa =)

Yläasteen jälkeen aloin seurustella vakavasti ja pian olinkin jo toivotusti raskaana. Sitten niitä lapsia on vaan tulla tupsahdellut tasaisella tahdilla ;) Ei tässä ole koulunpenkille joutanut, eikä kyllä ihan hirveesti ole kiinnostanutkaan.

Peruskoulun jälkeen vanhemmat pakotti lukioon. Lukiossa sitten meni niin päin persiitä kun ei yhtään ollu motivaatiota että hain ammattikouluun. Aloitin siellä ja tulin raskaaksi kesken kaiken (ihan suunniteltu lapsi, naimisissa olin), koulu jäi kesken. Sain lapsen, toisenkin ja nyt olen jatkanut koulua.

mä olin 17v ku jätin ammattikoulun kesken, ihan vaan sen takia koska ala ei tuntunu mulle sopivalta.. ja sit samana kesänä tulinki raskaaks ja nyt ollu kotona kotiäitinä 4v. nyt ku lapset on päiväkodissa, aloitin tyäharjoittelun, ehkä menen vielä opiskelemaan.. en tiiä..

Lähdin opiskelemaan suoraan lähihoitajaksi, sitä koulua kävin melkein 1½ vuotta, ei ollut mun juttu. Vaihdoin ammattikouluun ja kävin sielä yhtä linjaa 1½ vuotta mutta tulin raskaaksi ja jouduin keskeyttämään. Tarkoitus oli jatkaa samaa alaa mutta kolmessa vuodessa mieli muuttui eikä tämäkään ala ole mulle se oikea.

Alkuperäinen kirjoittaja Ursus maritimus:
Yläasteen jälkeen aloin seurustella vakavasti ja pian olinkin jo toivotusti raskaana. Sitten niitä lapsia on vaan tulla tupsahdellut tasaisella tahdilla ;) Ei tässä ole koulunpenkille joutanut, eikä kyllä ihan hirveesti ole kiinnostanutkaan.

Onneksi hyvinvointiyhteiskunta pitää leivässä. On se kumma että naisia ei yhtään kiinnosta esim. eläke-edut ja kunnon tulot. Sitten kouluttamattomana matalapalkka-alalle. Se se vasta elämää on... Siinä on myös hyvää mallia lapsille, kun äitiä ei kiinnosta opiskelu eikä työnteko...

Mielenterveysongelmat puhkesivat yläasteella, joten sen jälkeen meni ilosesti viitisentoista vuotta painiessa niiden kanssa.
Nyt olen vihdoin kykeneväinen opiskelemaan, ja olen ammattikoulussa hankkimassa itselleni ammattia.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Onneksi hyvinvointiyhteiskunta pitää leivässä. On se kumma että naisia ei yhtään kiinnosta esim. eläke-edut ja kunnon tulot. Sitten kouluttamattomana matalapalkka-alalle. Se se vasta elämää on... Siinä on myös hyvää mallia lapsille, kun äitiä ei kiinnosta opiskelu eikä työnteko...

No minua kiinnotaa omat lapset enemmän kuin raha
:snotty:
Että empä sit tiedä onko se välttämättä niin huonoa esimerkkiä pitää omistaan huolta.
Ja mies meillä elättää perhettä mutta on myös perheen kanssa.
Enkä sanonut ettei mua työelämä kiinnostaisi!!
Työn aika ei vaan ole nyt, koska lapset tarvitsee minua. Kyllä minä vielä kerkeän töitäkin tehdä.

ammattikouluun hain ja pääsin mutta jouduin perumaan paikkani terveydellisistä syistä. sitten olin yhdessä rerheessä lasten hoitajana ja kun se päättyi olin päiväkodissa avustajana siihen asti kunnes jäin äitiyslomalle.

Mun oli taloudellisista syistä pidettävä välivuosi aikoinaan, kun peruskoulusta pääsin. Ei sillä ettenkö olisi kouluun päässyt vaan ei yksinkertaisesti ollut yh:n lapsena varaa.

Myöhemmin ei sitten ole opiskelu maistunut, vaikka olen muutamaan otteeseen koulua aloitellut. Nyt sitten otan vahingon takaisin ja yritän saada opiskeltua itseni edes merkonomiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Miksi pitäisi tavoitella jotain kunnon tuloja yms. jos tulee toimeen vähemmälläkin? Mikä siinä on väärin, että haluaa hoitaa lapsiaan kotona jos silti pärjää? Ihmettelen syvästi toisten äitien suusta tuollaisia lauseita..

Onneksi hyvinvointiyhteiskunta pitää leivässä. On se kumma että naisia ei yhtään kiinnosta esim. eläke-edut ja kunnon tulot. Sitten kouluttamattomana matalapalkka-alalle. Se se vasta elämää on... Siinä on myös hyvää mallia lapsille, kun äitiä ei kiinnosta opiskelu eikä työnteko...[/quote]

Kysynpä vaan, että mitä vikaa on matalapalkka-aloissa?

Kukas ne työt sitten tekisi jos ei kouluttamattomat, entiset kotiäidit? :whistle:

Onneksi hyvinvointiyhteiskunta pitää leivässä. On se kumma että naisia ei yhtään kiinnosta esim. eläke-edut ja kunnon tulot. Sitten kouluttamattomana matalapalkka-alalle. Se se vasta elämää on... Siinä on myös hyvää mallia lapsille, kun äitiä ei kiinnosta opiskelu eikä työnteko...[/quote]

hei ihan oikeasti, vauhkoaisit niistä juopoista, ketkä ryyppäävät sossun rahoilla tai vastaavista.
ja jonkunhan ne matalapalkkaiset työtkin on tehtävä. pian tulisi arvon rouvalle hätä, kun huomaisi ettei kukaan siivonnutkaan toimistoa.

ja kotiäitiys on ihan hyvä malli lapsille. vai onko se parempi malli se, että äiti istuu ylitöissä luomassa uraansa ja vapaa-aikanakin stressaa töistä?

ja joo, myös itse aion koulunpenkille takaisin, kunhan lapset ovat vähän isompia. ja ammatti on jo, työpaikasta irtisanoiduin muuton takia.

menin kyllä opiskelemaan heti peruskoulun jälkeen.venealalla en viihtynyt ja sitten tein loppuvuoden töitä ja hain taidekouluun. sairastuin vakavasti viimesellä vuodella ja jätin opiskelut siltä erää.

oli tarkotus nyt syksyllä lähteä takaisin, mutta sainkin sitten vakiduunin ja olisi ollut terveydelle vaarallista alkaa taas rumbaamaan molempien kanssa. siispä päätin jäädä töihin ja ehkä joskus taas jatkan....

Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:
menin kyllä opiskelemaan heti peruskoulun jälkeen.venealalla en viihtynyt ja sitten tein loppuvuoden töitä ja hain taidekouluun. sairastuin vakavasti viimesellä vuodella ja jätin opiskelut siltä erää.

oli tarkotus nyt syksyllä lähteä takaisin, mutta sainkin sitten vakiduunin ja olisi ollut terveydelle vaarallista alkaa taas rumbaamaan molempien kanssa. siispä päätin jäädä töihin ja ehkä joskus taas jatkan....

Meidän sisarussarjasta löytyy neljä "väliinputoajaa", mihnä mukaan lukien (jos minä nyt siihen kuulun..)

Isosiskoni kävi peruskoulun jälkeen 2v kokkikoulua, kyllästy ja lopetti. Muutti etelään opiskelemaan hevosalaa, 2v -> tuli raskaaksi ja sai kolme lasta vuoden välein. Nyt nuorin 4 ja koittanu päästä työelämään. On hoitanu välissä hevosia kun niistä hällä elinikäinen kokemus. Nyt on koululla kokkina tuuraamassa.

Minut äiti painosti yläasteen jälkeen lukioon ja en tykänny yhtään. oisin halunnu jo opiskelemaan ammattia. 3 jakson jälkeen häivyin lukiosta, kävin siinä kevään aikana MLL:n lastenhoitokurssin ja tein niitä hommia. Syksyllä menin opiskelemaan merkonomiksi. Sillä tiellä olen yhä, hävettää että minun yhden tutkinnon opiskelu on venynyt näin helvetin kauan, mutta perkule periksi en anna ja jätä kesken kun olen jo voiton puolella. 3 lasta olen tehnyt samojen opintojen aikana.

Vanhempi pikkuveljeni tuli peruskoulun jälkeen eka minun kans samaan merkonomilinjaan. 2v jakso siellä, sitte se ei enää käyny ollenkaan koulussa kun mie muutin sieltä pois. Se on vaan ollu. Pistäny kaikki rahansa veikkaukseen. Välissä ollu sossun elätti, välissä paskapalkalla kierrätyspaikassa. Nyt se on taas työtön. Eikä opiskelu kiinnosta.

Nuorempi pikkuveljeni meni peruskoulun jälkeen sähkölinjalle. 1,5 vuoden päästä lähti töihin etelään samaan tehtaaseen missä meidän vanhin sisko. paska palkka, mutta kyllä sillä lapseton elää. 1,5v on nyt ollu siellä, tammikuussa menee inttiin ja sitte muuttaa tänne minun seuraksi ja alkaa taas opiskella sitä sähköalaa. Kai se on tienannu ja säästäny. Minusta tuntuu että sillä on joku fiksumpiki suunnitelma. :D

Kävin peruskoulun jälkeen kymppi luokan. Sit hain amiksee parturi-kampaaja linjalle mihin en päässyt. Menin sitte töihin ja työn kautta kouluttautunu apulaismyymäläpäälliköks ja nytten äitiyslomalla.

peruskoulun jälkeen kokeilin montaa erialaa..mutta en saanut mistään oikeen irti ...mielenkiinto ei riittänyt ja työnteko maistui paljon paremmin. joten työelämässä olenkin sitten ollut. Ammatin kylläkin haluan mutta kouluun en mene. Kun lapseni kasvaa niin hankin ammattini oppisopimuksen kautta.

Yhteistyössä