Te jotka ette voineet jäädä kht-tuelle rahallisesti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nooh:
Meillä on nettotulot noin 1800 euroa kuussa, mies töissä, mä kh-tuella. Asumiseen menee vajaa 800 euroa, lainasummaa jo pienennetty, lisäksi kulut autosta (ei joukkoliikennettä, joten ilman ei pärjää), vakuutukset, puhelin ja netti. Mitään luksusta ei ole. Onneksi saatiin rahaa säästöön, kun oltiin molemmat töissä, joten voin olla kotona ainakin toistaiseksi. Haluaisin että lapsi kotona siihen asti, kun täyttää 3v, mutta tuntuu mahdottomalta, että selvittäisi sinne asti. Mies tienaa vähemmän, mutta ei voi jäädä kotiin, koska ei vakituista työtä ja tänä päivänä ei uskalla määräaikaisesta poiskaan jäädä. Mä taas haluaisin olla kotona, mutta pakko palata jossain vaiheessa enemmän tienaavana töihin...

mistä nuo hymiöt tulee.....

Alkuperäinen kirjoittaja p:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja maisa:
No meillä olis ollu tulot yht. noin tonnin luokkaa. Jos siis olisin jäänyt kht-tuelle. Mies opiskelee vielä. Meillä on auto, joka on pakollinen -ja se syö paljon rahaa. Kuukausittain meillä menee 800-900e pelkkiin laskuihin ja siihen pitää vielä ruuat ostaa päälle. Ei oltais mitenkään pärjätty jos olisin jäänyt kht-tuelle.

mutta oli teillä pakko olla jotain muitakin "ylimääräisiä" kuluja kuin auto! siis kun ja jos tulot olis ollu tuota luokkaa niin olisitte sit saanu toimeentulotukea lisäksi. ja ihan kokemuksella sanon et silläkin tuella maksaa auton ylläpidon!

No diesel-autossa on aika isot verot. Parin kuukauden välein menee auton vakuutuksiin ja veroihin joku 300e + löpöt päälle. Ja auton omistavana varmaan tiedät, että kuluvia osia pitää tämän tästä vaihtaa. Siis renkaita, jarrulevyjä, aurauskulmia säätää ym. Asumistukea saadaan vieläkin vaikka töissä olen, mutta jos en olis menny töihin niin oltais saatu vajaa satku vaan enemmän. En mä keksi että meillä mitään muita isoja menoja olis ku auto. Mutta kun lasketaan vielä kaiken maailman vakuutusmaksut ja kelalle maksettavat osuudet (takaisin perintää asumistuesta) niin johan siitä tulee.

En mä tajua miksi pitäisi alkaa siihen toimeentulotuenhakurumbaan jos voi mennä töihinkin ja rahoittaa sillä elämisensä?

Vastaan nyt tähän että siksi "pitäisi" että se mahdollistaa lapsen kotihoidon 3 ikävuoteen saakka.

En tarkoita että sinun pitäisi näin tehdä mutta siis että siinä mielestäni ihan hyvä syy.

No joo, syyhän se on, mutta mun mielestä ellei pysty ilman tt-tukea jäämään kotiin, on parempi sillon mennä töihin.

Mä tuntisin ainakin oloni aika huonoks ja laiskaks jos mulla ei olis varaa jäädä kotiin mutta jäisin silti ja hakisin tt-tukea.

Eli periaatteessa olisit valmis siihen että valtio elättää sut nimikkeellä kotihoidontuki mutta et ole valmis siihen että valtio elättää sut nimikkeellä toimeentulotuki?

Jos kotihoidontuki ois muutaman satkun suurempi ja sillä tulisitte toimeen niin voisit jäädä kotiin mutta jos joudut hakemaan toimeentulotukea mikä siis on käytännössä samaa rahaa eri nimikkeellä niin tuntisit olosi huonoksi?

Niinkö?

Kyllä. Ja tässä perusteluni:
Äitiysrahaa ja vanhempainrahaa saavat kaikki suomalaiset synnyttäneet äidit. Tässä asiassa ei ole eriarvoisuutta, vaikka raha onkin sidottuna aiempaan palkkaan. Se on OIKEUS ja sen saavat kaikki jotka sen vain haluavat.

Toimeentulotuki on taas tarkoitettu niille perheille, jotka eivät noiden oikeutettujen kela-tukienkaan jälkeen (esim. äitiyslomalla) pärjää tarpeeksi hyvin taloudellisesti. Ja minusta tt-tuki ei ole tarkoitettu kotiäideille VAIN siitä syystä, että lasta ei tarvitsisi viedä hoitoon alle 3-vuotiaana.

Ja mä en henk. koht. pystyisi katsomaan itteeni peiliin jos jäisin kotiin äitiysloman jälkeen tt-tuella.

Voit toki ajatella henkilökohtaisella tasolla asiat noin, mutta oikeastihan homma nimenomaan menee niin että toimeentulotuki on tarkoitettu ihan yhtälailla niille jotka hoitavat lasta kotona kuin niille jotka etsivät kuumeisesti töitä.

Nimenomaan lapsen kotihoitoa siis turvataan toimeentulotuella jotta myös vähävaraisilla olisi siihen mahdollisuus koska heillä on siihen OIKEUS ihan samalla tapaa kuin niillä joilla on hyväpalkkainen mies perheelle leipää tuomassa.

Sinulle on siis isompi kynnys nostaa toimeentulotukea kuin viedä lapsi hoitoon?

pakko nyt tähän kommentoida väliin et mä menisin sit kortistoon ja alkaisin nostamaan ansiosidonnaista rahaa. Ei ne meidän alalla kovin äkkiä töitä mulle löydä, ja saisin varmaan jonku pari tonnia näppiin. En todellakaan ois kht:lla tai ttt:lla

Siksi etta taalla ei moisia tukia tunneta muuta kuin tosi pienituloisille valtion elateille. Eli normi tyossakavijan vaihtoehtona on toihinpaluu tai miehen tuloilla elaminen. Pelkka £80 lapsilisa nyt ei elamiseen miehen palkan lisaksi riita. Ja aitiysrahaa maksettiin ekat 6kk, tan jalkeen tulot £0.

[/quote]

Voit toki ajatella henkilökohtaisella tasolla asiat noin, mutta oikeastihan homma nimenomaan menee niin että toimeentulotuki on tarkoitettu ihan yhtälailla niille jotka hoitavat lasta kotona kuin niille jotka etsivät kuumeisesti töitä.

Nimenomaan lapsen kotihoitoa siis turvataan toimeentulotuella jotta myös vähävaraisilla olisi siihen mahdollisuus koska heillä on siihen OIKEUS ihan samalla tapaa kuin niillä joilla on hyväpalkkainen mies perheelle leipää tuomassa.

[/quote]

Minusta tämän ajattelutavan ihmisillä on huono vaikutus Suomen verolippaaseen, jos kuvitellaan että tt-tuki mahdollistaisi kotiäitiyden äitiysloman jälkeen. Ennemmin minä kustannan veromaksuillani jokaiselle lapselle terveellisen ja täyttävän kouluaterian, mitä kustannan tt-tukea kotiäidille, joka ei pysty omin varoin kotona olemaan.

"Nimenomaan lapsen kotihoitoa siis turvataan toimeentulotuella jotta myös vähävaraisilla olisi siihen mahdollisuus koska heillä on siihen OIKEUS ihan samalla tapaa kuin niillä joilla on hyväpalkkainen mies perheelle leipää tuomassa."
-Tämä minulla särähti eritoten silmääni. Käsittääkseni toimeentulotuen tarkoitus on turvata perheelle ruoka, asunto ja terveydenhuolto. Ensisijaisesti tärkeintä olisi saada töitä, josta saadulla palkalla maksettaisiin perheen menot. Mutta jos töitä ei jostain syystä saada, tt-tuki mahdollistaa kohtuullisen elämänlaadun.

Minusta tt-tuki kotiäitiyden rahoittamiseen on suoranaista tukien väärinkäyttöä.

Meillä 3000e ois myös ihan älytön summa enkä ymmärrä sellaisia jotka ei semmosella summalla pärjää?!?! Tällä hetkellä tulot yhteensä (4 henkinen perhe) n.1400e/kk. Asumiskustannuksia n.500e (vähennetty jo asumistuki), autolaina 250e + dieselvero n.50e ja vakuutukset n.40e, netti 33e, puhelinlaskut yht. n.20e ELI käteen jää n.500 josta pitää maksaa vielä ruuat, vaipat, hygieniatuotteet ja tässä kuussa meni vielä sairaalamaksuja melkein 100e edestä! Joutuu hyvin tarkkaan harkitseen voiko ostaa edes sukkia saati sitten muita vaatteita! Ois vielä mukava ottaa lapsille vakuutukset mutta ei vaan ole varaa. Elokuussa pitäs jatkaa koulua ja tulot tippuu heti 200e, ja koulumatkoihin menee 43e/kk, niin että mieluummin oisin kotona mutta pakko saada ammatti että voi edes joskus mennä töihin tai nostaa edes sitä työttömyyspäivärahaa! täällä pikkukylässäkun ei ole töitä....

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja o:
Meidän tulot ois noin 3000e kuussa käteen jos mä oisin kht:lla. Menot lainat&asuminen(sähkö, vastike) 1600e, laskeja varmaan toisella tonnilla kuussa. kaksi autoa on.

Ja mä enjaksa mitään kituuttamista.

Tämä on just hassua, kun meille 3000 euroa kuussa olis aivan tajuton summa. Siitä jäis keposesti säästöön ainakin tonni. Mitä laskuja teillä on joka kuukausi päälle tonnilla? Aika hurjalta kuulostaa.
Miksi muuten porukka laittaa niin nihkeästi lukuja?

Kokeilepa laittaa jotakin omaa, siis rakennat suuren omakotitalon, laskuihin menee reilusti tonneja. Itse olisin kodinhoitotukea saanut sen minimin ja verot pois, parisataa euroa on sama kun ei mitään. Nyt olen osittaisella hoitovapaalla teen neljä päivää viikossa. Palkkaa saan käteen hiukan enemmän kuin äitiyslomalla ollessa, mutta hoitomaksuihin meneekin sitten kahdesta liki 400e eli työttämänä pärjäis paremmin.

Suomessa pärjää vaan vuokralla asuvat ja tukien varassa elvävät, joilla ei ole mitään omaa tai sitten äly rikkaat.

Lapsiperheet, joilla uudet omakotitalot, paljon lainaa ovat tiukoilla, vaikka perheessä ois kuinka suuret tulot.

[/quote]

Minusta tämän ajattelutavan ihmisillä on huono vaikutus Suomen verolippaaseen, jos kuvitellaan että tt-tuki mahdollistaisi kotiäitiyden äitiysloman jälkeen. Ennemmin minä kustannan veromaksuillani jokaiselle lapselle terveellisen ja täyttävän kouluaterian, mitä kustannan tt-tukea kotiäidille, joka ei pysty omin varoin kotona olemaan.

"Nimenomaan lapsen kotihoitoa siis turvataan toimeentulotuella jotta myös vähävaraisilla olisi siihen mahdollisuus koska heillä on siihen OIKEUS ihan samalla tapaa kuin niillä joilla on hyväpalkkainen mies perheelle leipää tuomassa."
-Tämä minulla särähti eritoten silmääni. Käsittääkseni toimeentulotuen tarkoitus on turvata perheelle ruoka, asunto ja terveydenhuolto. Ensisijaisesti tärkeintä olisi saada töitä, josta saadulla palkalla maksettaisiin perheen menot. Mutta jos töitä ei jostain syystä saada, tt-tuki mahdollistaa kohtuullisen elämänlaadun.

Minusta tt-tuki kotiäitiyden rahoittamiseen on suoranaista tukien väärinkäyttöä.
[/quote]

Tiedätkö sä miten iso osa sunkin verorahoista menee siihen sun mukulas päivähoitoon? Ootko ajatellut, että se tekiskin valtiolle hyvää, että kaikki hoitaisi lapsensa kotona, vaikka kotihoidontukea nostettaisiinkin vähintäänkin toimeentulotuen tasolle...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tämä on just hassua, kun meille 3000 euroa kuussa olis aivan tajuton summa. Siitä jäis keposesti säästöön ainakin tonni. Mitä laskuja teillä on joka kuukausi päälle tonnilla? Aika hurjalta kuulostaa.
Miksi muuten porukka laittaa niin nihkeästi lukuja?

Kokeilepa laittaa jotakin omaa, siis rakennat suuren omakotitalon, laskuihin menee reilusti tonneja. Itse olisin kodinhoitotukea saanut sen minimin ja verot pois, parisataa euroa on sama kun ei mitään. Nyt olen osittaisella hoitovapaalla teen neljä päivää viikossa. Palkkaa saan käteen hiukan enemmän kuin äitiyslomalla ollessa, mutta hoitomaksuihin meneekin sitten kahdesta liki 400e eli työttämänä pärjäis paremmin.

Suomessa pärjää vaan vuokralla asuvat ja tukien varassa elvävät, joilla ei ole mitään omaa tai sitten äly rikkaat.

Lapsiperheet, joilla uudet omakotitalot, paljon lainaa ovat tiukoilla, vaikka perheessä ois kuinka suuret tulot.

[/quote]

Höpö höpö! Meillä on oma asunto, tosin "vain" pienehkö ( nykyäänhän alle 200 neliötä ei ole mitään ) ja vanha rivitaloasunto. Meillä on myös oma auto, mutta velaton. Nettotulomme ovat n. 2000 euroa ja pärjäämme mukavasti. Jos saisimme 3000 euroa, voisimme laittaa asumiseen 1750 euroa / kk ja eläisimme edelleen yhtä mukavasti kuin nyt. Tällä hetkellä säästämme joka kuukausi 50-300 euroa, joten ihan turha väittää etteikö voisi pärjätä, vaikkei olisikaan tukien varassa elävä vuokralainen.
Ja isoa omakotitaloa en todellakaan laita, koska en sitä ensinnäkään halua ja toisekseen olemme mitoittaneet lainamme niin, että voin olla kotona lasten kanssa.

[/quote]

[/quote]

______

No eikai nyt pelkästään kenenkään ajattelutapa vaikuta yhteenkään verolippaaseen :D

Se että ajattelen näin ei tarkoita sitä että toimisin näin, sillä olen sikäli onnellisessa asemassa että tulomme ovat riittävä jotta pärjäämme omillamme (jos niitä valtiolta saatuja kotihoidontukia yms. voi nyt omiksi kutsua) emmekä tarvitse toimeentulotukea.

Minä puolestani kustannan mieluummin niiden äitien toimeentuloa jotka haluavat lapsensa kotona hoitaa vaikka se tarkoittaisikin taloudellisesti tiukempaa tilannetta kuin juoppojen viinanlitkintää joka siis tapahtuu niillä samoilla toimeentulotukirahoilla.

Toimentulotuen on tarkoitus turvata juurikin kaikki mainitsemasi asiat mutta toimeentulotuella turvataan myös psyykkinen hyvinvointi esimerkiksi juurikin sitä kautta että lapsi voidaan hoitaa kotona sinne 3 ikävuoteen saakka perheen näin halutessa.
En ole ikinä kuullut yhdenään toimeentulotukipuolen sosiaalitädin kehoittavan perhettä viemään ennemmin 9kk ikäisen lapsen hoitoon kun että perhe hänet itse hoitaisi vaikkakin toimeentulotuen turvin.

Tuen väärinkäytöstä ei mielestäni ole misään nimessä kyse.

Yhteistyössä