Te jotka, ette voisi ystävystyä mamun kanssa! Kysyttekö aina ihmisiltä heidän synnyinmaansa?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Mä olen tuntenut montakin ihmistä, joista en olisi tiennyt, etteivät ole syntyperäisiä suomalaisia. Asia on käynyt ilmi vasta, kun asia on jostain syystä tullut puheeksi.

Eli onko teillä tapana kysyä ihmisten synnyinpaikkaa? Missä vaiheessa tutustumista teette sen? Heti kättelyssä vai myöhemmin? Entä jos mukava tyyppi ei olekaan syntynyt täällä tai omaa peräti vieraan maan passin? Oliko se ystävyys sitten siinä?
 
Olettaisin, että puheesta erottaa, kuka on syntyperäinen suomalainen. Minulla on lukuisa määrä tuttavia ulkomailla ja myös ulkomailla syntyneitä täällä asuvia. En voi kieltää, etteikö olisi epätodennäköisempää, että ystäväpiiriini tulisi somaleita kuin ruotsalaisia tai jenkkejä. Jos somaleiden lapsi on syntynyt Suomessa, niin hän on syntyperäinen suomalainen. Silti uskon erottavani hänet monista muista suomalaisista jostakin syystä, riippumatta siitä kuulenko hänen puhuvan.

Ap:n kysymyksenasettelu on taas tuota paskan jauhamista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mutsi:
Kuka on niin juntti, että kelpuuttaa vain ja ainoastaan suomalaisen? Oksettavaa.

Erilaisuus on rikkaus.:heart:

Omituinen kannanotto. Ovatko kaikki, joilla ei ole maahanmuuttajaa ystävänä, jotenkin juntteja. Kylläpä junttien määrä lisääntyi kertaheitolla.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olettaisin, että puheesta erottaa, kuka on syntyperäinen suomalainen.

Ehkä olet parempi erottamaan kuin minä, mutta minä en ole aina erottanut. Tällaisia tapauksia on ollut mm. ruotsia äidinkielenään puhuva, joka meni täysin suomenruotsalaisesta, mutta ei sitten ollutkaan. Lisäksi useampi tapaus, joiden äidinkieli taas on suomi, mutta eivät ole syntyneet Suomessa. Lisäksi yksi joka on muuttanut Suomeen niin nuorena, etten puheesta olisi huomannut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
MOni taitaa mieltää mamun pakolaiseksi/tummaksi jotka tulee loisimaan tänne. Aika helposti erottaa tälläsen eri värisen mamun.

Näinhän se on. Halusin kysymykselläni herätellä siihen, että mamuja on paljon muitakin ja yleistäminen on siksi aika toivotonta, kun ei edes mamua kykene erottamaan kuin katsomalla passista synnyinpaikan. (Tai itse asiassa virallisen määritelmän mukaan Suomessa syntynytkin on maahanmuuttaja, jos on välillä asunut muualla ja sitten muuttanut takaisin Suomeen.)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
MOni taitaa mieltää mamun pakolaiseksi/tummaksi jotka tulee loisimaan tänne. Aika helposti erottaa tälläsen eri värisen mamun.

Näinhän se on. Halusin kysymykselläni herätellä siihen, että mamuja on paljon muitakin ja yleistäminen on siksi aika toivotonta, kun ei edes mamua kykene erottamaan kuin katsomalla passista synnyinpaikan. (Tai itse asiassa virallisen määritelmän mukaan Suomessa syntynytkin on maahanmuuttaja, jos on välillä asunut muualla ja sitten muuttanut takaisin Suomeen.)

Jos nyt ei ihan vauvana/pienenä tänne ole tullut niin melkoisen hyvin tunnistaa muualta kotoisin olevan.
Puheesta useimmiten.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Jos nyt ei ihan vauvana/pienenä tänne ole tullut niin melkoisen hyvin tunnistaa muualta kotoisin olevan.
Puheesta useimmiten.


Kyllä tosiaan suurimman osan tunnistaa, muttei kaikkia. Minusta on siis hieman epäuskottavaa, jos joku tosissaan väittää, ettei voisi olla mamun ystävä, kun kuitenkin on olemassa mamuja, joita ei tunnista kysymättä asiaa erikseen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Jos nyt ei ihan vauvana/pienenä tänne ole tullut niin melkoisen hyvin tunnistaa muualta kotoisin olevan.
Puheesta useimmiten.


Kyllä tosiaan suurimman osan tunnistaa, muttei kaikkia. Minusta on siis hieman epäuskottavaa, jos joku tosissaan väittää, ettei voisi olla mamun ystävä, kun kuitenkin on olemassa mamuja, joita ei tunnista kysymättä asiaa erikseen.

Mutta nuo ihmiset saattavat lopettaa kaverisuhteen siihen kun kuulevat toisen olevan mamu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Mutta nuo ihmiset saattavat lopettaa kaverisuhteen siihen kun kuulevat toisen olevan mamu.

Tämän mä juuri haluaisin tietää, tekeekö joku oikeasti niin.

Keskustelu ystävien kesken:
"Mä synnyin Haaparannassa."
"Hyi *tu! Tää ystävyys oli nyt sitten tässä"
"Ai okei, moikka."
 

Yhteistyössä