Te jotka haukutte somaleita...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Joo";24305136]Samaa mieltä muuten, periaatteessa
mutta ne somalinuoret ja -lapset mitkä Suomessa nykyään asuvat, eivät ole joutuneet edes näkemään kotimaansa sotia. Ne ovat Suomessa syntyneitä.
Somaliassa on sisällissotia ja nälänhätää koko ajan, mutta ei sellaista tilannetta kuin v. 91, kun Siad Barre syöstiin vallasta.[/QUOTE]

Niin tässä tullaankin yleiseen pahoinvointiin nuorilla, niin suomalaisilla kuin mamuillakin. Ja taas kerran peräänkuulutan huoltani nuorista pojista. Mikä saa nuoren rötöstelemään kaduille? Jotainhan silloin on pielessä ja tiedän että monissa perheissä (suurin osa suomalaisperheitä) asiat ovat todella heikossa hapessa. Kun puhutaan aina lapsilisien leikkauksista, eläkkeiden leikkauksista yms. mitkä ovat ikäviä asioita myös, kaikista eniten olen huolestunut kuinka nuorilta ja koululaisilta viedään kaikki! Heille ei järjestetä mitään toimintaa, nuorisotilat suljetaan, kouluterveydenhuolto ajetaan yhä vain alemmas. Siihen kun lisätään suomalaisperheiden (ja mamuperheiden) yleinen pahoinvointi, ei ole ihme että suomalaiset nuoret voivat huonosti. Välitetään niistä lapsista, myös silloin teini-iässä vaikka tuntuisi että se oma lapsi on muuttunut monsteriksi. Ei lähetetä teiniä kaduille vaan ollaan perheenä yhdessä, ollaan selvillä sen oman lapsen asioista ja välitetään! Mamukeskustelusta nyt siirryin vähän leveämmille raiteille mutta onko se niin justiinsa???

No hyvä ettei sulle käynyt huonosti. Sitä vain ihmettelen että kuinka suomalainen nuori saa oirehtia ja käyttäytyä huonosti mutta somalinuori ei saa? Kumpikohan kuitenkin on varmasti pahempaa kokenut lapsuudessaan? Ja mikä tekee siitä somalialaisen hädästä vähempiarvoisen kun meidän suomalaisen hädästä kun lähtökohtaisesti meillä täällä Suomessa on kuitenkin aika helkkarin hyvin asiat. Vrt esim nyt Somalian kuivuuteen joka tekee tuhojaan maassa. Ihmisiä tässä kaikki ollaan ja minusta on kumma ajattelutapa "Hoidetaan omat ensin" kun kuitenkin suurimmalla osalla suomalaisista on esim koti, meillä on ilmainen koulu ja hyvät sosiaaliavustukset.

Oletkohan vähän liikaa idealistinen?
Suomessa on siksi hyvin asiat, kun suomalaiset huolehtivat niistä asioistaan. Ei meilläkään olisi koteja, jos ei niitä itse maksettaisi. Eikä kouluja, jos ei yhteisesti niistä maksettaisi.
Ei täälläkään pärjättäisi, jos kaikki eläisivät kuin keskiajalla. Ei käytettäisi ehkäisyä, jokaisella miehellä olisi useita vaimoja. Vaimot huolehtisivat työnteosta, elatuksesta ja lapsista. Miehille olisi tärkeää vaan sotiminen, tappeleminen ja montako poikaa siittää tappelemaan oman heimonsa puolesta.

minä lähden tästä nukkumaan kun ei tämä johda mihinkään, mutta äidiltä kysyn, mitä teet kun muutaman kymmenen vuoden päästä mekin hukumme mamuihin, siinä missä kaikki muutkin (siihen suuntaan se kehitys tässä on menossa, eikä sitä kokonaan pysäytä mikään mahti ei edes persut)? edelleenkö tulet sokeasti väittämään, että eivät he työtä tee? entä minne menet kun et kykene sopeutumaan muuttuvaan yhteiskuntaan?

[QUOTE="vieras";24305142]ei. ei äitiä kiinnosta. siltä jäis varmaan mieluummin postit saamatta, jos olis sen päätettävissä karkotettaisko mamut vai jäiskö postit saamatta ja kaupunki siivoamatta.[/QUOTE]

Niin, ihan samoin kuin meillä Suomessa 1970-luvullakin jäi postit saamatta ja kaupungit siivoamatta kun meillä ei ollut turvapaikkaturisteja :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24305190:
Niin, ihan samoin kuin meillä Suomessa 1970-luvullakin jäi postit saamatta ja kaupungit siivoamatta kun meillä ei ollut turvapaikkaturisteja :laugh:

Ajat muuttuvat. Suomalaisille ei kelpaa siivoojan tai bussikuskin työt. Siksi 95%:sti nekin työt tekee maahanmuuttaja. Ja kyllä ennemmin se suomalainen on työtön kuin tekisi "paskaduuneja", ennemmin suomalainen työnhakija kieltäytyy tarjotusta työstä kuin maahanmuuttaja työnhakija. Oletko muuten miettinyt kuka sinun pyllysi pesee vanhainkodissa? Suomalainen kouluttautuu kovin mielellään lähihoitajaksi mutta työrintamalla heitä ei näy, mihin he häviävät?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 45 v;24305190:

kehityshän yleensä pysähtyy kuin seinään. vaikka yhteiskunta vaurastuu, suomalaiset haluaa edelleen tehdä paskaduuneja vaikka voisivat tehdä muutakin. kaikissa muissakin maissa ne on ne paikalliset jotka edelleen haluaa ja tekee maansa paskaduunit.

Alkuperäinen kirjoittaja voi tätä naivismia;24305205:
Sporttismama taitaa kuulua niihin ihmisiin, jotka tykkäävät somaleista niin kauan, kun eivät asu somalien "valtaamassa" taloyhtiössä - tai joilla on kotisomali jo valmiiksi.

Olen asunut somalien seinänaapurina opiskeluaikana. Ollut heillä lastenvahtinakin. Joten oliko sulla vielä jotain kysyttävää?

Tunnen muutaman somalin; kolme miestä ja kaksi naista. Kaikki on ihan kivoja, fiksuja tyyppejä. Jokainen on töissä ja/tai opiskelee, duunareita heistä on kaksi ja loput kolme akateemisia.

He on hyviä tyyppejä, ei pahaa sanottavaa heistä.

Mutta mä en tykkää somalinaisten laumasta joka tukkii kulkureitin kaupassa ja käyttäytyy ylimielisesti, enkä mä tykkää somalikundien jengistä joka käyttäytyy ikävästi. Tiedän sellaisia somaleja joista en pidä, en tunne heitä paremmin eikä ole kiinnostusta tutustuakaan heihin koska - tadaa! - en heistä pidä. En haluaisi asua talossa, jossa on useita somaliperheitä. Ja minusta suuri osa somaleista haisee pahalle. Ja ison osan siitä kansasta voisi laivata jonnekin muualle, kiitos, ja tänne voisi jättää ne jotka ovat sopeutuneet, ts. halunneet sopeutua (eli oppineet kielen, opiskelleet ja työllistyneet, ja ovat ihmisiksi).

Sitä hajua mä oon aina ihmetellyt. Ei mitään muuta pahaa sanottavaa heistä. Joku joskus sanoi että suitsukkeen haju, mutta mun mielestä heillä on joku ihan oma outo ominaishaju.

Mulle tuli nyt tässä keskustelua osin lueskeltuani mieleen eräs asia, jonka yleisesti pakolaisia koskien haluan sanoa. Tämä ei nyt siis käsittele vain ja ainoastaan somaleita, vaan yleensäkin pakolaisia; ihmisiä, jotka tulevat sananmukaisesti tänne pakoon eri syistä.
Tämä ei ole puolustuspuhe minkään kansallisuuden puolesta – vielä vähemmän rikosten tai rötösten. Kunhan otan esille jotain, mistä tässä keskustelussa ei minun mielestäni ole vielä sanottu sanaakaan…

Pakolaisista moni on elänyt pitkään kriisialueella, jossa on joutunut näkemään ja kokemaan yhtä ja toista. Kenties nämä ihmiset ovat nähneet sotaa. Osa on ehkä joutunut taistelemaankin. Niin tai näin, kuolemaa ja tappamista on nähty, paljon. Tuttuja ja tuntemattomia on varmasti kuollut.

Sota on tässä nyt vain yksi esimerkki ikävästä kokemuksesta ja pahasta asiasta, jota ei pitäisi tapahtua, mutta yhtä kaikki se on yksi sellaisista asioista, jotka voivat traumatisoida ihmisen hyvinkin pahasti. Tällaiset asiat kuin sota, voivat vaikuttaa ihmismieleen hyvinkin pitkällisesti ja voimakkaasti. Mieli voi järkkyä, ja pahasti.

Siispä tänne tullessaan joillakin ihmisillä voi olla traumojen ja muun henkisen pahoinvoinnin lisäksi vaikeita (ja kaikenlisäksi täysin hoitamattomia) mielenterveysongelmia (en puhu nyt pelkästään nimetyistä mielisairauksista, vaan yleensäkin mielenterveysongelmista). Voi olla, että näistä ongelmista ei kieli ”meille muille” mikään muu, kuin väkivalta tms. rikosten tekeminen.

Eivätkö nämä ihmiset sitten osaa tai halua hakea apua ongelmiinsa? Molempia, sanoisin.

Kielitaito oman äidinkielen lisäksi voi puuttua lähes kokonaan, jolloin asioiminen ja avun hakeminen eittämättä on hyvin hankalaa. Suomalaista järjestelmää ei ehkä tunneta tarpeeksi, jotta tiedettäisiin, mitä ”avun saaminen” todellisuudessa tarkoittaa. Häpeä ja ajatus leimautumisesta voivat myös olla syitä, joiden takia apua ei lähdetä hakemaan. Toisaalta vieraassa ja uudessa maassa myös ihmiset ovat vieraita ja uusia. Tämä saattaa saada ihmiset käpertymään omiin koloihinsa (tässä tapauksessa yhteisöihinsä) entistäkin tiukemmin; apua ei haluta ottaa vastaan ”ulkopuolisilta”, sillä on ehkä hieman pelottavaa jättää asioitaan vieraiden – ja ulkomaalaisten – ihmisten hoidettavaksi.

Mitä yritän tällä sanoa?

Sitä, että mielestäni päättäjien olisi harkittava tarkoin, mistä päin porukkaa Suomeen otetaan – juuri edellä mainittujen seikkojen vuoksi. Sillä vaikka kriisialueilla elävät ihmiset totta kai tarvitsevat rauhallisemman ja turvallisemman elinympäristön, tulisi miettiä sitä, riittääkö meillä täällä Suomessa resurssit kaiken järjestämiselle ja mm. näiden mielenterveysongelmien hoitamiselle, kun sitä pulaa jatkuvasti muutenkin valitetaan…

En ole nyt linjalla ”ulkomaalaiset vie suomalaisten paikat jopa terveyspalveluissa!”, joten älkää käsittäkö väärin. Lyhyesti sanottuna yritän kai vain sanoa sitä, että jos ja kun tänne otetaan pakolaisia sota ym. kriisialueilta, tulisi heistä ja heidän henkisestäkin hyvinvoinnistaan sitten huolehtia. Väitän, että juuri sen henkisen puolen kuntoon saaminen vähentäisi rikoksiakin.

No hyvä ettei sulle käynyt huonosti. Sitä vain ihmettelen että kuinka suomalainen nuori saa oirehtia ja käyttäytyä huonosti mutta somalinuori ei saa? Kumpikohan kuitenkin on varmasti pahempaa kokenut lapsuudessaan? Ja mikä tekee siitä somalialaisen hädästä vähempiarvoisen kun meidän suomalaisen hädästä kun lähtökohtaisesti meillä täällä Suomessa on kuitenkin aika helkkarin hyvin asiat. Vrt esim nyt Somalian kuivuuteen joka tekee tuhojaan maassa. Ihmisiä tässä kaikki ollaan ja minusta on kumma ajattelutapa "Hoidetaan omat ensin" kun kuitenkin suurimmalla osalla suomalaisista on esim koti, meillä on ilmainen koulu ja hyvät sosiaaliavustukset.

Enhän mä sanonut mitä suomalaiset saa ja somalit ei tai mitään sinne päinkään. Mä ihan vaan kerroin mun kokemuksia heikäläisistä?

[QUOTE="vieras";24305287]Mulle tuli nyt tässä keskustelua osin lueskeltuani mieleen eräs asia, jonka yleisesti pakolaisia koskien haluan sanoa. Tämä ei nyt siis käsittele vain ja ainoastaan somaleita, vaan yleensäkin pakolaisia; ihmisiä, jotka tulevat sananmukaisesti tänne pakoon eri syistä.
Tämä ei ole puolustuspuhe minkään kansallisuuden puolesta – vielä vähemmän rikosten tai rötösten. Kunhan otan esille jotain, mistä tässä keskustelussa ei minun mielestäni ole vielä sanottu sanaakaan…

Pakolaisista moni on elänyt pitkään kriisialueella, jossa on joutunut näkemään ja kokemaan yhtä ja toista. Kenties nämä ihmiset ovat nähneet sotaa. Osa on ehkä joutunut taistelemaankin. Niin tai näin, kuolemaa ja tappamista on nähty, paljon. Tuttuja ja tuntemattomia on varmasti kuollut.

Sota on tässä nyt vain yksi esimerkki ikävästä kokemuksesta ja pahasta asiasta, jota ei pitäisi tapahtua, mutta yhtä kaikki se on yksi sellaisista asioista, jotka voivat traumatisoida ihmisen hyvinkin pahasti. Tällaiset asiat kuin sota, voivat vaikuttaa ihmismieleen hyvinkin pitkällisesti ja voimakkaasti. Mieli voi järkkyä, ja pahasti.

Siispä tänne tullessaan joillakin ihmisillä voi olla traumojen ja muun henkisen pahoinvoinnin lisäksi vaikeita (ja kaikenlisäksi täysin hoitamattomia) mielenterveysongelmia (en puhu nyt pelkästään nimetyistä mielisairauksista, vaan yleensäkin mielenterveysongelmista). Voi olla, että näistä ongelmista ei kieli ”meille muille” mikään muu, kuin väkivalta tms. rikosten tekeminen.

Eivätkö nämä ihmiset sitten osaa tai halua hakea apua ongelmiinsa? Molempia, sanoisin.

Kielitaito oman äidinkielen lisäksi voi puuttua lähes kokonaan, jolloin asioiminen ja avun hakeminen eittämättä on hyvin hankalaa. Suomalaista järjestelmää ei ehkä tunneta tarpeeksi, jotta tiedettäisiin, mitä ”avun saaminen” todellisuudessa tarkoittaa. Häpeä ja ajatus leimautumisesta voivat myös olla syitä, joiden takia apua ei lähdetä hakemaan. Toisaalta vieraassa ja uudessa maassa myös ihmiset ovat vieraita ja uusia. Tämä saattaa saada ihmiset käpertymään omiin koloihinsa (tässä tapauksessa yhteisöihinsä) entistäkin tiukemmin; apua ei haluta ottaa vastaan ”ulkopuolisilta”, sillä on ehkä hieman pelottavaa jättää asioitaan vieraiden – ja ulkomaalaisten – ihmisten hoidettavaksi.

Mitä yritän tällä sanoa?

Sitä, että mielestäni päättäjien olisi harkittava tarkoin, mistä päin porukkaa Suomeen otetaan – juuri edellä mainittujen seikkojen vuoksi. Sillä vaikka kriisialueilla elävät ihmiset totta kai tarvitsevat rauhallisemman ja turvallisemman elinympäristön, tulisi miettiä sitä, riittääkö meillä täällä Suomessa resurssit kaiken järjestämiselle ja mm. näiden mielenterveysongelmien hoitamiselle, kun sitä pulaa jatkuvasti muutenkin valitetaan…

En ole nyt linjalla ”ulkomaalaiset vie suomalaisten paikat jopa terveyspalveluissa!”, joten älkää käsittäkö väärin. Lyhyesti sanottuna yritän kai vain sanoa sitä, että jos ja kun tänne otetaan pakolaisia sota ym. kriisialueilta, tulisi heistä ja heidän henkisestäkin hyvinvoinnistaan sitten huolehtia. Väitän, että juuri sen henkisen puolen kuntoon saaminen vähentäisi rikoksiakin.[/QUOTE]

Samaa mieltä. Täällä ei vain oikein voi kertoa noin yksityiskohtaisesti kun keskustelu jää sinne "senkin apina"-tasolle jota olen saanut niskaani. Nimenomaan olen sitä mieltä että kunnon kotoutus (joka nykyisellään aivan riittämätön) olisi maahanmuuttajille tarpeen. Ja vaikka se maksaa, niin on hyvä ajatella että kyllä se syrjäytyminenkin maksaa yhteiskunnalle todella paljon! Hyvällä kotoutumisella saataisiin yhteiskuntakelpoisia työntekijöitä ja tulevaisuuden osaajia paljon enemmän kuin nyt!

[QUOTE="minä";24297906]Ihan ensiksi, pyydän että tästä ei tulisi mikään haukkumiskeskustelu. Olen hyvin kyllästynyt niihin. Nyt etsin vain REHELLISTÄ vastausta yhteen kysymykseen. Eli, te jotka haukutte somaleita, kuinka monta heistä oikeasti tunnette? Ei riitä, että olette kadulla nähneet sitä ja tätä, vaan ihan tunnette ja olette keskustelleet heidän kanssaan! Koska minä tunnen monta, ja heistä minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa. Käyvät töissä ja ovat todella ystävällisiä ja mukavaa seuraa. (En silti väitä, ettei löytyisi myös niitä vähemmän mukavia.) Mutta kiinnostaisi tietää, onko kaikki tämä vaahtoaminen vain ennakkoluuloja, yleistämistä ja puhetta asista josta ei ole henkilökohtaista kokemusta vai miksi minä olen kuitenkin tavannut niin monia mukavia somaleita. Jos kommenttinne ei ole vastaus tähän yksinkertaiseen kysymykseen, niin jättäkää kommentoimatta, voitte perustaa sen haukkumisketjun ihan itse ettei minun tarvitse siihen osallistua.[/QUOTE]

Tarviiko niitä haukkua, jos on sitä mieltä että jos eivät sopeudu meidän kulttuuriin voisivat pysyä omassa maassaan. Ei Amerikassa olevat mustatkaan yleisesti käytä mustakaapuja vaan pukeutuu ihan kuin muutkin länsimaalaiset.

Ja olen tavannut henk.koht. montakin somalia.

Tarviiko niitä haukkua, jos on sitä mieltä että jos eivät sopeudu meidän kulttuuriin voisivat pysyä omassa maassaan. Ei Amerikassa olevat mustatkaan yleisesti käytä mustakaapuja vaan pukeutuu ihan kuin muutkin länsimaalaiset.

Ja olen tavannut henk.koht. montakin somalia.

Miksi mustien pitäisi käyttää mustakaapuja? Miten Suomessa sitten saa pukeutua? Goottien tyyliin niin kuin moni? Marimekkoon? Tuulipukuun? Liian pieniin vaatteisiin?

Yhteistyössä