Mä tunsin joskus 16-20-vuotiaana pari sataa somalipoikia/miehiä, sekä muutamankymmentä somalityttöä pääkaupunkiseudulta.
Noista about 85% oli suomessa väärillä passeilla, ja meillä olikin tapana kysyä iän lisäksi minkä ikäisiä oikeasti olivat, ja suurin osa kertoikin (melko rehvakkaaseen sävyyn) sekä passin iän, että oikean ikänsä. Voit arvata että yleensä ikää oli vähän laskettu passia varten. Hauskaa oli myös se, että varmaan puolet heistä oli passin mukaan syntyneet 1.1. 19?? ja me usein naureskeltiin sitä että aina uudenvuodenpäivänä Somaliassa on synnytyssairaalat ääriään myöten täynnä. Nyt aikuisena olen usein miettinyt kuinka tyhmiä viranomaisia meillä Suomessa on kun eivät ole tuollaista pikku faktaa tajunneet...
Varmaan puolet myös pureskeli tuota khatia, eivätkä he yhtään oikeastaan edes mieltäneet käyttävänsä huumetta. Olen itsekin muutaman kerran kokeillut ks. oksia, ja kyllä niistä sekaisin meni. Huomattava osa myös ryösteli ihmisiä mm. steissillä, huijasi baarista poistuvia vanhempia miehiä "ostamaan seuraa" jostain tytöstä jota vain osoittivat kadulla, eivätkä olleet välttämättä edes puhuneet ko. "myytävän" tytön kanssa, ja/tai myivät huumeita. Osa miespuolisista tyypeistä ei ymmärtänyt ollenkaan ettei ole sopivaa esim. kymmenen jätkän puristella ja ahdistella surueessa olevia tyttöjä, ei vaikka sitä kuinka koitti tolkuttaa. Tytöistä varmaan 75% näpisteli kaupoista meikkejä ja vaatteita, ja saattoi ihan yllättäen muuttua aggressiivisiksi omia kavereitaan kohtaan. Ei ollut mitenkään tavatonta, että sompputyttöporukan kanssa oltiin sovittu seuraavan illan bileissä näkemistä ihan sovussa, ja kun menit bileisiin jouduit kaverisi kanssa 10 vs. 2 tappeluihin koska joku heidän porukastaan oli ilman pääsylippua tms.
Moni varmaan muistaa tuon 2000-luvun vaihteen kun mediassa oli paljon juttua mm. Hakunilan somput vs. skinit tappeluista, Rautatientorin ryöstelyaallosta jne. Mä pyörin tuolloin noissa porukoissa veljeni kanssa, ja häntä oonkin saanut usein kiittää siitä ettei mulle käynyt tosi huonosti välillä.