Te jotka haukutte somaleita...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minä"

Vieras
Ihan ensiksi, pyydän että tästä ei tulisi mikään haukkumiskeskustelu. Olen hyvin kyllästynyt niihin. Nyt etsin vain REHELLISTÄ vastausta yhteen kysymykseen. Eli, te jotka haukutte somaleita, kuinka monta heistä oikeasti tunnette? Ei riitä, että olette kadulla nähneet sitä ja tätä, vaan ihan tunnette ja olette keskustelleet heidän kanssaan! Koska minä tunnen monta, ja heistä minulla ei ole mitään pahaa sanottavaa. Käyvät töissä ja ovat todella ystävällisiä ja mukavaa seuraa. (En silti väitä, ettei löytyisi myös niitä vähemmän mukavia.) Mutta kiinnostaisi tietää, onko kaikki tämä vaahtoaminen vain ennakkoluuloja, yleistämistä ja puhetta asista josta ei ole henkilökohtaista kokemusta vai miksi minä olen kuitenkin tavannut niin monia mukavia somaleita. Jos kommenttinne ei ole vastaus tähän yksinkertaiseen kysymykseen, niin jättäkää kommentoimatta, voitte perustaa sen haukkumisketjun ihan itse ettei minun tarvitse siihen osallistua.

Minulla on sekä hyviä että huonoja kokemuksia.. Työtoverillani oli sitten vielä huonompia ja onkin todella rasisti. Töissä hän ei suostunut tekemään somalien nimissä tehtyjä tilauksia vaan joku muu joutui tekemään ne... Omat kokemukseni liittyvät siihen että somalit yrittivät varastaa kännykkäni. Mutta eivät onnistuneet..

En tunne. Mutta olen kohdannut heikäläisiltä rasismia itseäni kohtaa. Useampia kertoja. Kerran olen tavannut mukavankin somalin,työssä käyvän nuoren naisen. Muut (useita) ilkeitä,huutavia,rasistisia.
Saavatko nämä elätit käyttäytyä meitä maksajia kohtaan huonosti???

No olen haukkunut somaleita ja tunnen 2 somalia hyvin (heitä tosin en ole haukkunut, vaan toisia jotka ovat käyttäytyneet huonosti, teinejä).
Tuntemani somalit ovat molemmat töissä, toinen sairaanhoitaja ja toinen kätilö. Ahkeria ja ystävällisä kavereita,

En tunne itse yhtään, mutta tunnen muualta afrikasta muuttaneita ja he eivät pidä somaleista. Tämä pakostikin saa minut miettimään miksi he ovat tätä mieltä. (Vähän niinkuin monet muualta euroopasta tulleet eivät pidä romanialaisista). En tuomitsekaan ketään tuntematta, mutta jotenkin heidän epäluulonsa tarttuu myös minuun.

[QUOTE="vieras";24297988]En tunne. Mutta olen kohdannut heikäläisiltä rasismia itseäni kohtaa. Useampia kertoja. Kerran olen tavannut mukavankin somalin,työssä käyvän nuoren naisen. Muut (useita) ilkeitä,huutavia,rasistisia.
Saavatko nämä elätit käyttäytyä meitä maksajia kohtaan huonosti???[/QUOTE]

siihen kuin meilläkin käyttäytyä huonosti heitä kohtaan. Puhut kuin he olisivat alempiarvoisia? Ja kaikki heistä ei ole sossunasiakkaita, joten me emme kaikkia heitä elätä!

Olen itsekin tietoinen siitä, että muut afrikkalaiset eivät pidä heistä, mutta en tiedä syytä siihen? Minua vaan joskus ihmetyttää miten monet puhuvat heistä pelkkää pahaa, kun itselläni on kuitenkin paljon hyviä kokemuksia.

En hauku enkä myöskään tunne yhtäkään somalia hyvin. Parin kanssa jutellut jonkin verran eikä ole mitään pahaa sanottavaa. Asun alueella jossa on paljon somaleita ja muitakin maahanmuuttajia. He ovat aina olleet ystävällisiä minua kohtaan. Auttaneet jos ovat nähneet minun apua tarvitsevan esim rattaiden kanssa. Suomalaisista tällä alueella ei paljoa hyvää sanottavaa sitten olekaan. Rikkovat vaunuja ja muutenkin häiritsevät minkä kerkiävät.

Meidän talossa asuu somaliperhe eikä mulla ole heistä mitään pahaa sanottavaa. Lapset ovat ystävällisiä ja ottavat meidänkin tytön aina leikkeihin mukaan. Kielenkäyttö ei ole ehkä kovin kaunista, mutta suomalaisilta he ne perkeleet on oppineet. Perheen äidin kanssa olen jonkin verran jutellut, mutta koska äidin kielitaito on vähän heikko, niin aika lyhyeen on juttu jäänyt. Lasten kanssa olen sitten enemmänkin jutellut. Kaikki tervehtii aina ystävällisesti. Äiti vissiin opiskelee kieltä, isä on kenties jossain töissä, yksi pojista on tällä hetkellä armeijassa...

Mä olen sitä mieltä, että mätiä yksilöitä on joka kansalaisuudessa ja niin etnisissä kuin kotimaisissakin ryhmissä. Mutta jos ei sopeudu Suomen lakeihin ja tekee vakavia rikoksia, niin siitä pitäisi seurata automaattisesti karkotus. Jos on perhettä Suomessa, niin joko perhe jää tänne tai lähtee mukana. Mä olisin valmis karkottamaan kyllä ihan suomalaisetkin rikolliset...

Minut on pahoinpidellyt yksi Somaliasta maahan tullut joten voisi sanoa että yksi mätä omena pilaa koko sadon. Tiedän ettei saisi yleistää, mutta en vaan tämän tapauksen takia voi ajatella somaleista mitään hyvää vaikka kuinka yritän.

En tiedän muutaman, mutta en ole tervehtimistä pidemmälle jutellut heidän kanssaan. Annan heidän elää siinä missä he antavat minunkin elää. Eli aika neutraali suhtautuminen noin periaatteessa. Käytännössä tutustun kuitenkin mieluummin ihmisiin muualta kuin pakolaismaista kotoisin oleviin (tämäkin on muuttuva käsite, mutta tällä hetkellä suomessa ollessa kyse lähinnä somaleista, irakilaisista, afgaaneista) oman ennakkoluuloni takia. Oletan, että pakolaisilla on kasapäin ongelmia, suhde on liian epätasa-arvoinen todelliseen ystävyyteen, eikä heillä välttämättä ole paras mahdollinen asenne uuden omaksumiseen, sillä pakolla ovat joutuneet lähtemään.

Näinhän ei välttämättä ollenkaan tosiasiassa ole, en tiedä.

Tunnen kyllä heitä, itse asiassa useampiakin. Mun tuntemastani somaliryhmästä toisen asteen koulutuksessa käy vain yksi (naispuolinen) henkilö, joka on lähes koko ikänsä elänyt Suomessa ja omien sanojensa mukaan "suomalaistunut niin, että hänen vanhempansakaan eivät oikein tykkää". Tosta mun tuntemastani porukasta ei itse asiassa kukaan ole tällä hetkellä töissä, tosin kaikkien työttömyys ei johdu haluttomuudesta työllistyä tms., vaikka sellaisiakin ihmisiä tähän tuntemaani joukkoon kuuluu. Eräskin nuori, fiksu ja oikeasti todella hyvät käytöstavat omaava mies on kovasti yrittänyt työllistyä (Suomessa hankittu ammatti löytyy, samoin tämän maan äidinkielellä pärjää varsin hyvin jne.) mutta toistaiseksi (useampi vuosi yritystä takana) työpaikkaa ei ole löytynyt. Tosi kurjaa hänen kannaltaan, mutta onneksi on edes työharjoittelut, jotka on saaneet häntä edes vähän kiinni siihen tavallisempaan arkeen.

Suurimmalla osalla tuosta tuntemastani porukasta (siis miespuolisilla) on ns. bisneksiä, jotka eivät kestä päivänvaloa. (Kyllä, olen nähnyt ja kuullut, ja lisäksi nämä kaksi edellä mainittua henkilöä ovat joistakin asioista ihan avoimesti puhuneetkin.)

Tiedän, että kaikki somalit eivät ole samanlaisia keskenään. Heillä on jokaisella oma identiteetti, ajatusmaailma ja siihen sisältyvät arvot. Näkemyseroja uskon elämän suhteenkin löytyy hyvin paljon.

Tästä huolimatta minulla on ennakkoluuloja jonkin verran (toki somalit eivät ole ainoita ennakkoluulojeni kohteita). Tähän vaikuttaa juurikin tietyt itse koetut ja todetut asiat, mutta myös median maalailema kuva. Tuntuu, että jatkuvasti juuri tummaihoinen - olipa hän sitten somali tai ei - raiskaa tai tekee muuta kamalaa. Kyllä, olen hieman varpaillani jos tuolla yksinäni kuljen, ja pari tummaihoista miestä tulee vastaan. En voi sille mitään. :/

Olen puhunut muutaman somalin kanssa kolmisen vuotta sitten. Haukkuivat rasistiksi ja horoksi, koska en reagoinut porukan jäsenen "anna suukko" -huuteluihin. Pari porukasta näytti kengänpohjiansa, joihin oli kiinnitetty teräviä niittejä tms. Naamani kuulemma oli uusien kuvioiden tarpeessa. Onneksi keskusteluun liittyi myös pari lähiravintoloiden portsaria ja toisen heistä soittamana pari poliisiakin.

Ystäväni puolestaan on lastentarhanopettaja, jonka ryhmässä on somalipoikia. Ongelma on se, että osa heistä ei kuuntele yhtään mitään ja naiset eivät kuulemma heitä määrää tai sano, mitä pitää tehdä. Kun on yrittänyt keskustella vanhempien kanssa, perheen isä on ollut samaa mieltä poikansa kanssa. Suomalaisten pitää kuulemma vaan sopeutua heidän tapoihinsa.

Poliisina toimivalla läheisellänikään ei kovin ruusuista kuvaa somaleista ole, kun on joutunut selvittelemään erinäisiä pahoinpitely- yms. tapauksia.

Mutta joo, järjellä ajateltuna TIEDÄN, etteivät kaikki somalit ole tuollaisia (ja että niitä totaali-idiootteja löytyy myös suomalaisista ja muistakin kansallisuuksista), omien kokemusten pohjalta mulla vaan on päälimmäisenä fiiliksenä pelko ja se, etten halua olla heidän kanssaan tekemisissä.

en tunne yhtään. luultavasti en tule tuntemaankaan. kun jostain syystä joutuu aina töissä olemaan eikä siellä niitä näy. http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_somalit

[QUOTE="Vieras";24297994]Ap ei ole tutustunut tilastoihin. Osa tuntuu sopeutuvan paremmin, osa ei kovin hyvin.[/QUOTE]

Moni suomalainen tuntuu tutustuvan mieluummin tilastoihin kuin itse mamuihin, jännä juttu! Itse tunnen montakin somalia ja kaikki mukavaa ja työssäkäyvää porukkaa!

[QUOTE="Vieras";24297994]Ap ei ole tutustunut tilastoihin. Osa tuntuu sopeutuvan paremmin, osa ei kovin hyvin.[/QUOTE]

Asia joka voitaneen toistaa myös 1900-luvun alun siirtolaisuudessa Euroopasta Jenkkeihin...

En tunne henkilökohtaisesti Somaleja, mutta he, jotka tiedän nimeltä ja joiden kanssa olen ollut tekemisissä, ovat kaikki työssäkäyviä ja puhuvat Suomea hyvin (muutama vähän enemmän murtaen), ovat Suomeen tultuaan hakeutuneet opiskelemaan ja töihin.

Ihmiset ovat erilaisia. Vaikka Nuur, Abdi ja Muhammad tekisivät rikoksia minkä ehtisivät ja suunnittelisivat uusia sormet syyhyten, ei tämä tarkoita, että Abdullah, Zahra tai yleensä kaikki muut somalit olisivat samanlaisia. Sama pätee tietysti myös toisin päin; vaikka Abdullah ja Zahra kuinka olisivat rehellisiä, koulutusta itselleen hankkivia tai työtä tekeviä kaikin puolin nuhteetonta elämää viettäviä ihmisiä, ei se tarkoita, että Muhis, Abdi, Nuur, tai yleensä kaikki muut somalit olisivat samanlaisia.

Sillä vaikka Abdullah on voinut väitellä tohtoriksi, ostaa osakkeen ja elää kaikin puolin kunnollista elämää, saattaa Muhis olla huonoilla teillä. Ja sama toisin päin.

Ihmiset tulisikin ottaa aina yksilöinä, mutta toki on myös niin, että liian sinisilmäinen ja kilttikään ei saa olla. Vaikka "tilastoissa sanotaan" on mielestäni kulunut, kyllästyttävä ja typeräkin ilmaisu puhuttaessa tietyistä väestönryhmistä, olen silti sitä mieltä, että niihin tilastoihinkin on uskominen - ainakin jonkin verran. Tulee tietysti muistaa, että tilastot eivät saa ohjata koko elämää; ihmisen tulee itse rakentaa päätelmänsä, eikä kuunnella tilastoja.

No olen haukkunut somaleita ja tunnen 2 somalia hyvin (heitä tosin en ole haukkunut, vaan toisia jotka ovat käyttäytyneet huonosti, teinejä).
Tuntemani somalit ovat molemmat töissä, toinen sairaanhoitaja ja toinen kätilö. Ahkeria ja ystävällisä kavereita,

Jännä juttu (ei oikeasti mikään jännä) että kaikki jotka tuntevat töissä käyviä somaleita, tuntevat nimenomaan somaliNAISIA.

Maassa valitaan myös Vuoden PakolaisNAINEN.

Miksi mamumiehet, varsinkin somalit, ovat niin luokattoman surkeita vätyksiä? Miksei joka vuosi valita Vuoden PakolaisMIESTÄ?

Näen päivittäin somaleita, ei vituta mikään muu kuin se kaapu mikä sillä porukalla on päällä. Se mua vituttaa, ei oikeastaan mikään muu. Miesten kanssa mitä olen jutellut niin ihan jees porukkaa.

Yhteistyössä