Te jotka olette työttömiä tai lasten kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No en ole enää kotiäiti enkä opiskelija, mutta kun olin, niin mulla oli käyttöoikeus miehen tiliin (ja on toki edelleenkin). Eikä tulot ole mitenkään erityiset.

Ja se on pakko mainita, että nyt kun käyn töissä ja esim. kesällä kun sain ennakkoperintöä isomman summan, myös mun rahat on/oli yhteisiä :heart:

Ei anna..
Antais varmasti jos ois jostain antaa. Tili menee lainan lyhennyksiin, sähköö ja ttalon muihin ylläpito kustannuksiin. Sekä myös isännän ja pojan harrastuksiin.
Koitan sinnitellä kotihoidontuella perheelle ruoat ja muut pakolliset ja omat laskuni.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Soluttautuja:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Minä oon aina saanut tehdä omilla rahoillani mitä haluan.

Oisko aika opetella lukemaan

Jaa, mitähän mie en nyt ymmärtänyt :o

Kysyttiin että jos esim sulla ei ole juurikaan tuloja, olet työtön tai kotiäiti ja elätte päänsääntösesti miehen rahoilla

No mie sain kotona ollessa pientä äitiysrahaa (vai mikä se on nimeltään) ja sitten myöhemmin kotihoidon tukea. Niillä maksoin osan ruoasta ja n. puolet käytin omiin menoihini. Miehen rahoja en koskaan pyytänyt henk.koht kuluihini.

No mie sain kotona ollessa pientä äitiysrahaa (vai mikä se on nimeltään) ja sitten myöhemmin kotihoidon tukea. Niillä maksoin osan ruoasta ja n. puolet käytin omiin menoihini. Miehen rahoja en koskaan pyytänyt henk.koht kuluihini.
Nyt mäkin vasta tajusin vastauksesi :D

Mä oon nyt siis äitiyslomalla... Asuntolaina, yhtiövastike, sähkö ja vesi menee puoliksi yhteiseltä tililtä. Mies hoitaa isommat kauppareissut ja lapsen vakuutuksen, auton(kun mä en sitä aja)... minä hoidan lapsen vaatteet, vaipat ja muut tarvikkeet sekä päivittäisruokaostokset. Mulla ei yleensä jää mitään ylimääräistä käyttää itseeni, joten kyllä se mies maksaa jos mä ihan välttämättä jotain haluan. En kyllä muista mitä viimeksi olisin itselleni tarvinnut... on mukavampi shoppailla lapselle:)

mun mielestä on järkyttävää että on "omat rahat" varsinkin jos on lapsiakin.
okei, minä käyn töissä mutta vaimohan hoitaa kodin ja lapset..
pitäisikö sitä kodin/lastenhoitaja palkata?
me kun muutettiin yhteen niin oli heti yhteiset rahat ja hyvin on toiminut.
jos isompia hankintoja jommalla kummalla niin siitä sitten aina keskustellaan.
:kieh:

Meillä on yhteinen säästötili ja omat käyttötilit. Kumpikaan ei tiedä mikä osuus säästöistä on omaa, joten käytännössä rahat on yhteiset. Kumpikin voi ostaa tarvitsemansa toiselta lupia kyselemättä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kapteeni Jack Sparrow:

Näinhän se fiksua onkin (enkä tarkoita etteikö se toisinkin voisi toimia, huom, kaikki muut), jos molemmat osaavat käyttää rahaa järkevästi.

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:

Näinhän se fiksua onkin (enkä tarkoita etteikö se toisinkin voisi toimia, huom, kaikki muut), jos molemmat osaavat käyttää rahaa järkevästi.

no on se nyt kumma jos ei kaksi aikuista perheellistä ihmistä osaa rahaa käyttää järkevästi. :o

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:

no on se nyt kumma jos ei kaksi aikuista perheellistä ihmistä osaa rahaa käyttää järkevästi. :o

Sitäpä.
Mutta se vaan voi olla.

(ei meillä, luojan kiitos, äitini kyllä yhä maksaa isäni ryyppäämiä rempparahoja)

Mitäs järkkyä siinä on? Meillä on omat rahat ja hyvin toimii, eikä tarvii edes isommista hankinnosta keskustella. Tosin tuo "iso hankinta" on suhteellinen käsite, mutta sanotaan vaikka, että alle tonnin hankinnoista ei meillä tarvii ihmeemmin toisen kanssa neuvotella.

Mies käy töissä, mä lapsen kanssa kotona, hyvin pärjätään ja meillä on yhteiset tulot ja yhteiset menot. Molemmat saa ostaa yhteisten juttujen lisäksi omiakin kunhan järki pysyy päässä ja tietää ettei niiden ostosten takia jää laskut maksamatta eikä nälkää nähdä. Meillä on ollut melkein koko seurustelun ajan yhteiset rahat.

Yhteistyössä