Te keillä on 3v jolla ei ole pikkusisaruksia (tai muutki)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kaisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3-vuotiaana alettiin vaatia itse pukemista, vaikeissa paikoissa toki avustaen. Jotain asioita mulla on, että aamulla saatan pukea 4-veen sisävaatteet, kun herätän hänet viime tingassa, mutta jos aikaa on enemmän, niin joutuu itse hommiin. Ulkovaatteet joutuu aina itse pukemaan. Pieniä kotiaskareita, kuten kauppakassien tyhjentämistä, huoneen siivoamiseen osallistumista, jne. Kyllä sinne sänkyynkin pitää itse osata mennä eikä sinne tartte kantaa vaikka suukot tai iltasadun saakin. Aika pitkään kuitenkin vanhemmat varmasti kertovat lapselle, milloin on se aina mennä sinne sänkyyn...

3vuotias syö itse, veitsen käyttöä voi harjoitella mutta nyt kohta 5veeltä alan vähän enemmän vaatia sitä käyttöä, ennenkuin autan.

Rakkaus ja läheisyys hoidetaan muuten kuin tekemällä kaikki lapsen puolesta.

Meillä 5 v ja 3 v lapset. 3-vuotiasta pidän kyllä vielä aika pienenä. Autan pukemisessa aina kun pyytää, vaikka osaa kyllä melko hyvin itsekin. Syö itse, mutta vaihtelevalla halulla. Pissalla käy itse, joskus tarvi apua huosujen kiinni laittamisessa... ymmärrän hyvin 3-vuotiasta, jolla kaksi pienempää sisarusta, että haluaa välillä heittäytyä itsekin "vauvaksi" ja hakea sillä huomiota. Antaisin 3-vuotiaalle aika lailla armoa noitten asioiden suhteen :)

[QUOTE="hansu";23092279]Meillä 5 v ja 3 v lapset. 3-vuotiasta pidän kyllä vielä aika pienenä. Autan pukemisessa aina kun pyytää, vaikka osaa kyllä melko hyvin itsekin. Syö itse, mutta vaihtelevalla halulla. Pissalla käy itse, joskus tarvi apua huosujen kiinni laittamisessa... ymmärrän hyvin 3-vuotiasta, jolla kaksi pienempää sisarusta, että haluaa välillä heittäytyä itsekin "vauvaksi" ja hakea sillä huomiota. Antaisin 3-vuotiaalle aika lailla armoa noitten asioiden suhteen :)[/QUOTE]

niin suo siellä vetelä täällä.. eli äskeinen uloslähtö kesti tunnin (siis siitä ku eka kerran kehoitin neitiä menemään pissalle ja laittamaan vaipan + kalsarit jalkaan). Siis se et oishan se ihan hirmusesti eteenpäin ku yks pukis edes osan vaatteista ite :/

Meillä on 3v, 1v ja kolmas lapsi syntyy syksyllä. Tuo 3v osaa kyllä syödä itse ja pukea, käydä vessassa jne. Välillä annan olla pikkuinen ja avustan syömisessä ja pukemisessa, mutta kuitenkin aina ensin yrittää itse. Koskaan en ole hänelle sanonut "puehan nyt itse kun olet ISO poika" tms., eli en ole lähtenyt korostamaan sitä että hänen tulisi jo kaikesta selviytyä koska on lapsista vanhin. En myöskään tee numeroa siitä, että välillä teen asioita hänen puolestaan, vaan sen kun nappaan syliin ja alan pukemaan siinä kuin pikkuveljeäkin. Läheisyyttä saa todella paljon muutenkin: istuu kainalossa ja lueskellaan kirjoja, muuten kiipeilee ja pomppii päällä, rakennellaan yhdessä majaa ja istuskellaan sitten siellä höpöttelemässä kaikenlaista hauskaa. Välillä otan vain hänet mukaan esim. kaupungille ja mennään yhdessä kirjastoon, jätskille tms. kivaa. Pienempi saa sillä aikaa viettää isänsä kanssa kahdenkeskistä aikaa.

Meillä oli lapsi hyvin omatoiminen (puki itse, söi itse, oli kuiva jne.) kunnes pikkusisarus syntyi. Silloin alkoi vauvattamaan. Esikoisesta tuntui ilmeisesti epäreilulta, että vauvaa pestiin, puettiin, syötettiin ja hän halusi samaa kohtelua. Tuntui raskaalta olla "iso", kun pieni sai avuttomuudellaan niin paljon hoivaa. Kyllä siinä sitten puettiin ja syötettiin esikoistakin, mutta samalla yritin kehua ja kannustaa pienestäkin omatoimisuudesta. Aikanaan esikoisen taidot "palasivat" eikä hän enää halunnutkaan olla vauva vaan iso ja taitava. Rasittavaahan se oli itselle, kun asiat oikeasti osaava esikoinenkin oli vauva, mutta toisaalta hänen reaktionsa oli ihan ymmärrettävä, täysin luonnollinen ja aikanaan ohi menevä.

Onpa ihanaa, että meidän typylle ei ole vielä siunaantunut pienempiä sisaruksia. Saa olla vauva ihan rauhassa ja saa äidiltään ja isältään apua pukemiseen yms juttuihin. Ja niin paljon haleja ja huomiota kuin itse haluaa....
*psyykkaa itseään*

Meillä 1v11kk osaa syödä itse (jos haluaa) pukee housut ja joskus sukat itse, paidan kanssa tarvii apua. Ulkohaalarin saa päälle, mut vetoketjun kanssa tarvii apua (koska hanskat on jo kädessä). Osaa riisua itsensä, paitsi paidan kanssa tarvii usein apua.
Tyhjentää astianpesukoneen ja tietää tarkkaan, mihin mikäkin astia kuuluu.
Käy potalla vaihtelevasti.
Osaa tuoda mulle vessaan paperia jos se on päässyt loppumaan. :D

Mutta on ainoa lapsi (tyttö).

Yhteistyössä