Te keillä on STRUUMA???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mamma"

Vieras
Hei!

Millaisia oireita teillä, joilla on struuma? Mulla on todettu muuan vuosi sitten struuma, etenkin oikea lohko on suurentunut. Ja se on ultrattu 2 kertaa ja oli kasvanut edellisestä. Nyt viime ultrauksesta aikaa 2,5vuotta ja alkaa vaivata kokoajan enemmän. Kuristava tunne kaulalla ja huivit, takin kaulus ym. ahdistaa. Jos hengästyn esim siivotessa tuntuu että kurkkua kuristaa. Monesti joutuu asetteleen pään tyynylle, että mikä ois paras asento että kaulalla tuntus vähiten ahistusta/ painon tunnetta.

Välillä on kuitenkin hetkiä että kaula ei vaivaa niin paljon. Voiko oireilla näin? Vai onko teillä ihan kokoajan vaivaa struumasta? Ja oireileeko näin? Mulla myös kilpirauhasen vajaatoiminta ollu jo 2004 vuodesta ja nyt synnytyksen jälkeen meni liikatoiminnan rajoille ja vähennettiin thyroxiinia.

Tympäsee ku lääkäri ei taho antaa aikaa ultraan vaan sanoo että seurataan vielvaikka ahdistus kaulalla pahenee kokoajan.

Se kuristava tunne kaulalla on psykologista, lääkärin mielestä. Muut oireet johtuu struumasta.

Vaihda lääkäriä. Minulta jouduttiin struuma poistamaan, koska ei voitu varmaksi sanoa, onko pahalaatuisesta kyse. Toinen puoli kilpirauhasesta poistettu ja toinen poistetaan, koska on suurentunut.

Onko sitä tyhjennetty ohutneulanäytteen oton yhteydessä? Kyl se painaa sinne henkitorveen ja voit pyytää sen puolen kilpirauhasen poistoa. Saattaa olla seurauksena vaan kilpirauhasen vajaatoiminta.
T: Vasen kilppari poistettu

Kiitos. Mua tympäsee sellaset jotka ei ota toisen oireita tosissaan, ei ne voi tietää ja kokea mitä toinen tuntee. En itse kyllä usko että kuristava tunne on psykologista , koska se vaivaa lähes kokoajan ja huomaa sen yhtäkkiä vaikka tekee jotain mielekästä ja ei vois tulla silloin mieleenkään että kuvittelisi vaivan.

Mullaki näkyi silloin ultrassa epämääräistä rakennetta molemmissa puolissa ja molemmat on suurentuneet, mutta oikea enemmän. Näkyy ihan päällepäin ja nyt tuntuu että on kasvanut edelleen. Väsyttääkin ihan hirveästi ja oon kalpea. :/

Multa ei oo kertaakaan otettu ohutneulanäytettä, vaikka kilpparissa näkyi epämääräistä rakennetta tms. Ja en oo koskaan päässyt edes sisätautilääkärille. Tksta vaan hoidettu aina tätä sairautta ja aina on oireita lääkityksestä huolimatta.

[QUOTE="Mamma";25318334]Onko lisää kokemuksia?

Pitääkö oireet vielä pahentua vai missä vaiheessa teiltä on struuma leikattu tai jotenkin edes hoidettu?[/QUOTE]

Kuvailemillasi oireilla lähti minulta toinen puoli. Ikävä kyllä, jäänyt puolisko sitten oireilee myöskin ja on suurentunut. Ultraääneen menen tammikuussa ja kait sekin pitää sitten poistaa.

Multa leikattiin oikean puoleinen lohko pois vajaa pari vuotta sitten. Kaikenlaisia oireita oli pitkään; esim. hengenahdistusta rasituksessa ja flunssassa, veden juominen oli hankalaa ja koko ajan tuntui ns.pala kurkussa.Oireita ei ollut koko ajan vaan ne ilmeni eri tilanteissa. Röntgenissä selvisi, että struuma oli kasvanut sisäänpäin ja työntänyt henkitorvea vinoon. Lisäksi struuman pinnalla oli iso kysta, jonka laadusta ei saatu vastausta kahden neulanäytteen jälkeen. Struuma näkyi selkeästi kaulalla ulkopuolellekin ja pääsin hoitoon tosi nopeasti.

Kannattaa pyytää kaulan alueen röntgeniä, jossa tilanteen näkee. Yritä saada lähete endokrinologille, joka on erikoistunut kilpirauhassairauksiin, joka voi antaa oman lausunnon leikkauksen tarpeesta.

[QUOTE="Mamma";25333110]Kiitos vastauksistanne. Otan nyt kyllä asiaksi hoitaa tämän, kun selvästi alkanut vaivata enemmän. Toivottavasti lääkäri ottaa myös tosissaan ja saan lähetteen edes ultraan.[/QUOTE]

Kannattaa pyytää myös verikokeet!!

Jos olet facebookissa, siellä on ryhmä Kilpirauhanen. Sinne vain ja saat sieltä vertaistukea ja tietoa huimasti.

Kiitos tosi paljon fb vinkistä. En tiennyt että siellä on sellainen ryhmä. Innolla liityn siihen. Multa otettiin tsh ja t4v kokeet synnytyksen jälkeen, kun oireilin liikatoiminnan oireita ja arvot olikin heilahtaneet kovasti siihen suuntaan, mutta silti olivat rajoilla onko virallisesti liikatoimintaa. Lääkitystä pienennettiin sen takia puolikkaalla tabletilla ja nyt tammikuussa on kontrolli.
Oireita on edelleen vaikka ja mitä. Saa nähä mitä ne arvot nyt on. Kannattaisko pyytää muitakin kokeita vai nuo samatkohan riittää edelleen?

Minä sairastuin basedowin tautiin 2006 ja lääkityksellä yritettiin hoitaa muttei mitään vaikutusta. Pahimmillaan kilpirauhanen kasvoi niin suureksi, että näkyi hyvin ulospäin. Minut leikattiin nyt marraskuussa 2011 ja kilpirauhanen oli vieläkin suht iso 48g.

Silmäoireet eivät häviä koskaan kunnolla mutta monet muut oireet ovat kadonneet. Niin polvien tulehdus joka johtui lääkityksestä yms. Hormoonitasapaino ei ole ihan kohdillaan vielä ja se näkyy väsymyksenä ja painonvaihteluina.
Minua ei ole ultrattu tai muuten tutkittu vain seurattu ja kolmen sairastumisen jälkeen suoraan leikkaukseen.

Multa on leikattu kolmisen vuotta sitten vasen lohko kilpparista struuman takia pois, lääkitystä ei ole koskaan alotettu, koska arvot viitteissä, kovasti on kyllä vuoden verran ollut kallistumassa sinne vajaalle. oikeessa puolessa myös jo leikkaus hetkellä vähän struumaa mutta se vielä säästettiin silloin. nyt kävin viikko sitten taas kaulan ultrassa, ja oikea puoli on rappeutunut lähes kokonaan ja suurentunut. josko nyt olis jo aihetta lääkitykselle??? oireita on ollut jo ennnen vasemman puolen poistoa ja sen jälkeen!!! mutta ikinä ei arvoissa ole ollut feelua ?!! Niin ja sitä samaa hengen ahistusta on taas kuin ennen vasemman poistoa, mutta ei ihan niin pahana..

Moi
Minulta otettiin koepala kaulasta ja todettiin vajaa toiminta noh eipä tehny mittään nooh vuos meni ja huomasin oireilut ja patti kasvoi huomattavasti no tässä tammikuussa leikataan koko kaula molemmilta puolilta jee nyt vihdoinkin pääsen tästä kidutuksesta.

Eipa se aina valttamatta oireile. Itse menin 1,5vuotta sitten ihan rutiinitarkastukseen laakarille, jossa han huomasi kaulaa tunnustellessa kilpirauhasten laajenneen. Aika verikokeeseen ja ultraan, jossa otettiin ohutneulabiopsia. Epailivat myos syopaa. Syopaa ei onneksi loytynyt. Kilpparin kumpikin puolisko suurentunut hieman(+kyhmyisyytta), muttei niin akuutisti etta olisi tarvinnut mitaan tehda. Tilannetta seuraillaan ja uudestaan pitaa hakeutua kokeisiin jos tunnustelemalla tuntuu suurentuneen tai kipuilee. Erikoisinta tassa on se, ettei minulla ollut minkaannakoisia oireita!

Ei minullakaan ollut oireita.Kävin lääkärissä hän huomas että onko sinulla struuma. siitä kokeisiin ja ohutneula näyte.kyhmystruuma todettu 25vuotta sitten eikä ole vielä leikattu.Toissa vuonna ultrattu tullut massamaiseksi.kilpirauhas arvot aina normaalit.

Eipa se aina valttamatta oireile. Itse menin 1,5vuotta sitten ihan rutiinitarkastukseen laakarille, jossa han huomasi kaulaa tunnustellessa kilpirauhasten laajenneen. Aika verikokeeseen ja ultraan, jossa otettiin ohutneulabiopsia. Epailivat myos syopaa. Syopaa ei onneksi loytynyt. Kilpparin kumpikin puolisko suurentunut hieman(+kyhmyisyytta), muttei niin akuutisti etta olisi tarvinnut mitaan tehda. Tilannetta seuraillaan ja uudestaan pitaa hakeutua kokeisiin jos tunnustelemalla tuntuu suurentuneen tai kipuilee. Erikoisinta tassa on se, ettei minulla ollut minkaannakoisia oireita!