Te oikein varakkaat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elämää miettien
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niinpä. Onko inhimillistä vaatia jotakuta tekemään 40h viikossa tai kolmea työtä elättääkseen perheensä? (Ja saadakseen kuulla olevansa laiska ja saamaton pienituloinen...) Eikö ole yhteiskunnan asia yrittää säätää asiat niin, että ihmiset tulisivat palkoillaan toimeen?

Ai yhteiskunta määräisi mitä palkkaa yritysten pitäisi maksaa työntekijöilleen, varmaankin ihan samaa kaikille...

[QUOTE="niin";28082437]Mörköäiti ja miksi ei muutkin:

Miksi asenne että pienikin parannus ei ole parannus?[/QUOTE]

Tottakai. Mutta jos puhutaan rikastumisesta, niin esim. pulloja keräämällä ei rikastu. Eikä menesty. Lisärahaa siitä voi saada karkkiin tai muuhun, mutta jos puhutaan oikeasti siitä, että haluttaisiin nousta pois köyhyydestä, niin silloin kannattaa jättää nuo pullot ja marjat harrastukseksi (ellei sitten ole kyvykäs perustamaan jotain marja-alan yritystä - mutta siihenhän tarvitaan alkupääomaakin) ja keskittää energiansa niille väylille, missä voi oikeasti päästä elämässä eteenpäin.

toki, jos tykkää keräillä pulloja ja marjoja, niin saahan sitä tehdä omaksi ilokseen.

[QUOTE="vieras";28082450]Lapset mukaan keräämään marjoja ja sieniä. Yhteinen harrastus perheellä ja lapset oppivat tekemään töitä.[/QUOTE]

tai sitten oppivat inhoamaan marjojen ja sienien keräilyä, jos kaikki vapaa-aika menee niiden parissa ;) Kohtuudella toki kivaa, mutta tienausmielessä voi olla, että alkaisi maistua puulta...

Mun on niin vaikea käsittää miten mä olen muka niin poikkeava että kykenin huonoista lähtökohdista nousemaan yli keskiansion tienaaksi.

Olen ollut kaupantäti ja siivoaja. Asentajanikin tehtaassa. Kouluttaunut ja samalla tehnyt töitä suurkaupungissa tosin tyydyin soluasumiseen koskaa muut muodot oli liian kalliita. Ensin ammattitutkinto, sitten muutaman vuoden päästä AMK. Sitten töihin ja siellä hiljalleen edennyt eteenpäin. Toki ero on ehkä siinä että lapsien teon aloitin "vasta" 27 vuotiaana kun pohja oli hieman kunnossa enkä ollut kuin 2 vuotta kotona per lapsi. Ehkä olen syntynyt jotenkin onnellisten tähtien alla kun tämä on ollut mahdollista. Tai sitten en vaan ole jäännyt nurisemaan paikalleni onnettonta kotitaustaani itkien. Tai ehkä pahimpina vauvakuumevuosina ikävälillä 20-23 v jotenkin vaan kykenin järkeilemään että minulla ei vaan ole vielä resursseja lapseen vaikka muutoin varmasti äidiksi olisiko jo ollut. Mieheni tausta hyvin sama.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28082488:
tai sitten oppivat inhoamaan marjojen ja sienien keräilyä, jos kaikki vapaa-aika menee niiden parissa ;) Kohtuudella toki kivaa, mutta tienausmielessä voi olla, että alkaisi maistua puulta...
Aika monesti tienaaminen maistuu puulta. Jopa työpaikalla ylitöissä.

• Tykkää
Reactions: Katylina ja Phoebsi

Ei kai niitä marjoja vuoden ympäri kerätä, ainakin näin helmikuussa se on kovin haasteellista...

Taidan kuulua niihin varakkaisiin Suomen mittapuun mukaan. Haluaisin heittää vastakysymyksen pienituloisille, että ymmärrättekö te sen, että se omistaminen aina niin helppoa ole? On koko ajan huolia ja murheita varallisuutensa hoidosta, jne. Harvalla meillä Suomessa nimittäin rahat vain makaa tilillä, vaan varallisuus on tosissaan sidottuna kiinteistöihin, osakkeisiin, jne. joita oikeasti tarvitsee hoitaa.

Niin tai oppisivat etä työnteko nyt joskus vaan maistuu puulta - ihan kaikille,mutta pärjäämisen vuoksi on joskus tehtävä niitä tylsiäkin hommia.

Olis arvokas oppi monelle nykytukielätillekin....

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28082474:
Tottakai. Mutta jos puhutaan rikastumisesta, niin esim. pulloja keräämällä ei rikastu. Eikä menesty. Lisärahaa siitä voi saada karkkiin tai muuhun, mutta jos puhutaan oikeasti siitä, että haluttaisiin nousta pois köyhyydestä, niin silloin kannattaa jättää nuo pullot ja marjat harrastukseksi (ellei sitten ole kyvykäs perustamaan jotain marja-alan yritystä - mutta siihenhän tarvitaan alkupääomaakin) ja keskittää energiansa niille väylille, missä voi oikeasti päästä elämässä eteenpäin.

toki, jos tykkää keräillä pulloja ja marjoja, niin saahan sitä tehdä omaksi ilokseen.

Niin mutta eikös se pienikin lisä ole parempi kuin ei mitään? Laittaa sitten vaikka säätöön nuo lisätienestit. Jos suomessa maksettaisiin palkka television katselusta, pleikkarin pelaamisesta ja netissä oloajasta, monella monella olisi hyvät tulot. Vaan kun niistä harrasteista ei makseta mitään. Toisin kuin marjojenpoimimisesta jonka voi ottaa harrasteena normitöiden päälle. Ja jos ei muuta niin omaan pakkaseen marjojen säilöminen tarkoittaa sitä että kauppaa ei tartte niin paljoa rahaa tunkea. Marjasopan kilohinta on ihan muuta kuin jugurtin... noin vaikka välipalana.

Yleisellä tasolla voidaan ja pitäisikin puhua siitä, että tietyillä aloilla on liian matalat palkat. Mutta siinä taas ei ole mitään järkeä, että itse vapaaehtoisesti kouluttautuu tällaiselle alalle ja sitten valittaa kun palkka on pieni ja on epäreilua, että toiset tienaa enemmän. Jonkun tarvitsee ne työt tehdä, mutta juuri sinun ei tarvitse.

[QUOTE="vieras";28082570]Yleisellä tasolla voidaan ja pitäisikin puhua siitä, että tietyillä aloilla on liian matalat palkat. Mutta siinä taas ei ole mitään järkeä, että itse vapaaehtoisesti kouluttautuu tällaiselle alalle ja sitten valittaa kun palkka on pieni ja on epäreilua, että toiset tienaa enemmän. Jonkun tarvitsee ne työt tehdä, mutta juuri sinun ei tarvitse.[/QUOTE]
Juuri näin. Mä olen 51 v ja pystyn oikein hyvin nimeämään ne tekemäni valinnat, joiden vuoksi en tienaa neljännesmiljoonaa vuodessa, vaikka ystäväni tienaakin. Hyvin samanlaiset lähtökohdat kummallakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28082457:
2000 euroa vuodessa ei silti ole mikään päätä huimaava summa. Ihan kiva lisä varmaan, mutta isoista rahoista ei edelleenkään puhuta.

Lumitöihin varmaan pääsee, mutta maksetaanko niistä myös? Ja kuka maksaa? Kaupunki ainakaan ei ole budjetoinut ylimääräiseen työvoimaan lisää rahaa.

No noilla 2 harrastuksella saan vuosittain 4000€ lisää sijoituksiini, Ja olen harrastanut tätä nyt yli kymmenen vuotta, Taas tulee se pienet purot.
Yksityiset ihmiset maksavat mielelläään lumitöistä varsinkin Helsingissä ja noista maksetaan hyvin.

[QUOTE="niin";28082540]Niin mutta eikös se pienikin lisä ole parempi kuin ei mitään? Laittaa sitten vaikka säätöön nuo lisätienestit. Jos suomessa maksettaisiin palkka television katselusta, pleikkarin pelaamisesta ja netissä oloajasta, monella monella olisi hyvät tulot. Vaan kun niistä harrasteista ei makseta mitään. Toisin kuin marjojenpoimimisesta jonka voi ottaa harrasteena normitöiden päälle. Ja jos ei muuta niin omaan pakkaseen marjojen säilöminen tarkoittaa sitä että kauppaa ei tartte niin paljoa rahaa tunkea. Marjasopan kilohinta on ihan muuta kuin jugurtin... noin vaikka välipalana.[/QUOTE]

Mä olen tolla harrastuksella kerännyt säästöjä yli 70 000€ eihän se tietysti paljon ole mutta melkein 1vuoden palkka.

No noilla 2 harrastuksella saan vuosittain 4000€ lisää sijoituksiini, Ja olen harrastanut tätä nyt yli kymmenen vuotta, Taas tulee se pienet purot.
Yksityiset ihmiset maksavat mielelläään lumitöistä varsinkin Helsingissä ja noista maksetaan hyvin.
Nykyisin ei haluta säästää ja sijoittaa, jos ei vaurastuta viidessä vuodessa. Mun vanhempani ovat syntyneet 20-luvun lopulla ja heille oli itsestäänselvää, että pienistä puroista kasvaa suuret virrat. Tavoite ei ollutkaan vaurastua 5:ssä vuodessa vaan 50:ssä vuodessa.

Aina löytyy selityksiä.. Jos ei ole liian kuuma on kylmä ym

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28082665:
Nykyisin ei haluta säästää ja sijoittaa, jos ei vaurastuta viidessä vuodessa. Mun vanhempani ovat syntyneet 20-luvun lopulla ja heille oli itsestäänselvää, että pienistä puroista kasvaa suuret virrat. Tavoite ei ollutkaan vaurastua 5:ssä vuodessa vaan 50:ssä vuodessa.

Niinpä.. sen takia ilmeisesti ihmiset eivät viitsi aloittaa säästämistä.. Harva tosiaan edes ymmärtää paljonkop se 100€/kk on vaikka 30v päästä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28082474:

Laskes huvikseen paljon tekee 3000kg x 6€ toi on isoin kate mitä tiedän tapahtuneen mustikan poiminnalla vajaan 2kk aikana.. Pikkurahojahan noi on..

[QUOTE="vieras";28082570]Jonkun tarvitsee ne työt tehdä, mutta juuri sinun ei tarvitse.[/QUOTE]

Kyllä, näinkin se on. Mutta. Sitten on ihmisiä, jotka eivät sovellu muualle kuin näihin matalasti palkatuille aloille, syystä tai toisesta. Tai sitten lähihoitaja ihan totta haluaa hoitaa ne vanhukset kunniansa ja omantuntonsa kautta hyvin ja mallikaasti... eikö hän ansaitse tulla toimeen sillä palkallaan, koska on alansa valinnut?

Kyllä, näinkin se on. Mutta. Sitten on ihmisiä, jotka eivät sovellu muualle kuin näihin matalasti palkatuille aloille, syystä tai toisesta. Tai sitten lähihoitaja ihan totta haluaa hoitaa ne vanhukset kunniansa ja omantuntonsa kautta hyvin ja mallikaasti... eikö hän ansaitse tulla toimeen sillä palkallaan, koska on alansa valinnut?

Totta kai ansaitsee. Kuten sanoin, matalat palkat ovat epäkohta. Mutta asiasta valittaminen ei anna kuin typerän kuvan ihmisestä, joko lähde ajamaan parempia palkkoja alalle tai vaihda alaa. En usko, että sellaisia ihmisiä oikeasti löytyy, joista ei muille aloille ole. Kun niitä hyväpalkkaisia aloja löytyy ihan sieltä ammattikoulustakin.

Alkuperäinen kirjoittaja ohi män;28082091:
...olen ikävä, mutta aikalailla pitkällehän tuo Stephen Hawking on päässyt sairaudesta huolimatta.

Terveyden menettäminen usein toki supistaa mahdollisuuksia. Mutta ei suinkaa poista niitä. On vaan uskallettava mennä omien rajojen puitteissa määrätietoisesti eteenpäin kohti niitä unelmia. Totta ihmeessa moni unelma särkyy sairauksien myötä. Mutta tilallehan voi aina luoda uuden unelman. Toki vanhasta unelmasta luopuminen ei ole helppoa. Mutta mahdollista kyllä. Opiskellakin voi pitkässä aikajanassa ja omasta sairaudesta voi kertoa ja suunnitella opinnot rajoitteiden mukaan.

Et sinä välttämättä ikävä ole, hiton naiivi kylläkin. Sinä siis kuvittelet että koska Stephen Hawkins on pystynyt niin muutkin pystyy. Entä jos Hawkins ei olisikaan osannut kirjoittaa? Totta kai uusia unelmia voi luoda, mutta ei niiden toteuttaminen niin helppoa ole kuin sinä annat ymmärtää. Minun unelmani nimittäin tällä hetkellä on se, että pystyisin elämään perusarkea, sellaista "tylsää ja helppoa" Teen niin paljon töitä kuin pystyn ja enemmänkin ja sen jälkeen koen aina takapakkia. En laske että minun olisi kannattavaa olla kotona, vaikka niin olisikin vaan pyrin parhaani mukaan elättämään itseäni. Olen kunnianhimoinen ja siksi aloittanut useaan otteeseen opiskelut ja kokeillut muutakin, mutta kun ei pysty niin ei pysty! Ei siinä paljon Stephen Hawkinsit auta ja se, että joku sanoo kaksplussalla että hei, kyllä sä vaan pystyt jos yrität. Huoh. Vituttaa, ärsyttää ja inhottaa kun tiedän, että olen takuulla yrittänyt ja yritän paljon enemmän kuin suurin osa tekisi. Ja silti vaan rivien välistä annetaan ymmärtää, että jos mä vaan _haluaisin_rikastua ja tehdä sitä ja tätä ja tuota niin pystyisin.

Ja tuohon kun jotkut sanoo saaneensa elämään huonot lähtökohdat. Se on suhteellista. Ei se kerro mitään kokonaistilanteesta (ketään vähättelemättä) että jonkun äiti on ollut inhottava alkoholisti tai joku on ollut koulukiusattu tms.

Me olemme Suomen mittakaavassa aika varakkaita, joskaan mitään isoja perintöjä emme ole saaneet. Vaurastumisemme pääsyy on se, että mieheni on osannut pelata korttinsa todella oikein. Hän on sijoittanut minunkin rahoja ja sijoituksemme on vuosien varrella moninkertaistuneet. Toki meillä on ihan ok-palkkaiset ammatit, mutta ei sellaiset että niillä palkoilla rikastuisi. Nykyään bruttotulot ehkä 8000e/kk yhteensä.

Meillä on kaikki ja olen kyllä sitä mieltä että se on mieheni ansiota ja hän on sen ansainnut. Mutta en mä silti ajattele, että "kaikki on oman onnensa seppiä". Pikemminkin päinvastoin. Ihminen on mitä on ja niillä kyvyillä pystyy sitten siihen mihin pystyy. Lisäksi paljon vaikuttaa ympäristön olosuhteet.

Vaurastuminen tavallisesta perheestä ja tavallisilla tuloilla vaatii kärsivällisyyttä, kenties vähän älyä ja ripauksen onnea. Ja sellaisen kasvatuksen, että tajuaa näitä asioita. Ei niitä ala tajuamaan jos ei ole välineet kohdillaan: perinnölliset kyvyt + sopiva kasvatus.

Mua ärsyttää "Oman onnen seppä"-jutut kun niitä laukoo melkein kuka vaan. Jos on päässyt siihen, että rahaa on mukavasti, niin on se kumma että pitää vielä sitä jotenkin "oikeuttaa".

Ihmisen varakkuudessa on kyse isommasta asiasta kuin vain rahajaosta ja politiikasta. Kyse on siitä millainen ihminen sinä olet, millainen on sinun sisäänrakennettu mittari rahalle, miten elät, miten arvostat itseäsi.

Jos nyt ne rikkaimpien ihmisten rahat jaettaisiin kaikille tasapuolisesti, niin ei menisi kauaakaan, kun raha olisi vaihtanut omistajaa. Entiset rikkaat olisi taas rikkaita ja köyhät uudestaan köyhiä, koska annettu raha on kuin kannettu vesi kaivossa. Jotka on köyhiä nyt menisi luultavasti heti törsäämään rahansa, eikä heillä olisi pienintäkään ajatusta kuinka sen voisi säästää tai panna poikimaan.

Suomen valtion ihmiset on niin laitostuneita ja hyvään tottuneita, että jopa toimeentulotuesta valitetaan, kun se on niin vähän. Ei edes osata arvostaa kaikkia hienouksia mitä meillä täällä suomessa on. Oikeasti ihmiset, kehtaatte edes valittaa. Jokaisella on mahdollisuus opiskella ja tehdä elämänsä eteen töitä. Ja huom TÖITÄ, ei rahan pidäkkään tulla ilmaiseksi.

Itse olen asunut 7 eri kaupungissa, opiskellen ja töitä tehden. Aloittanut köyhänä, ottanut opintolainaa, en ole saanut keneltäkään rahallista apua. Nyt on varakkuutta ja asiat hyvin. Mutta jos olisin jäänyt köyhään muuttotappiokylään ja opiskellut paikan ainoassa koulussa, en usko, että olisin tähän saakka päässyt. Olen ollut yksin ja avuton, syönyt makaroonia ja kerännyt pulloja, siivonnut, ollut kaupan kassana ja baarissa blokkaamassa. En ole pelännyt tarttua haasteisiin, liata käsiäni, vaihtaa paikkaa, tehdä hanttihommia. Kaiken tuon tein, koska minulla oli unelma ja pyrin siihen määrätietoisesti. Kaikki ihmiset (poikkeuksena tietysti sairaat) kykenee siihen jos vain haluaa, eikö odota, että asiat vain tapahtuu ja kaikki pureskellaan valmiiksi.

Kuka sanoikaan siitä pullojen keräyksestä ja marjoista on ihan oikeassa, pienestä se varallisuus lähtee liikkeelle. Pitää olla halua ja tavoitteellisuutta. Eikä vaan marmattaa paikallaan vuodesta toiseen, kun toisilla on enemmän ku mulla byhyyy.

Eli millaista elämää sinä haluat elää? Pohdi asiaa siltä kantilta miten sinä voisit muuttaa asioita, eikä siltä kantilta mitä jollakin toisella on. Jos sinua ottaa päähän sairaanhoitajien pieni palkka, rupea poliitikoksi ja koita korjata asia. Tai vaihda ammattia. Kerää niitä pulloja, säästä, sijoita, opiskele. Lopeta tupakanpoltto ja roskan syöminen, liiku, lue sivistäviä kirjoja. Tee jotain asioillesi joihin et ole tyytyväinen.

Yhteistyössä