Ihmisen varakkuudessa on kyse isommasta asiasta kuin vain rahajaosta ja politiikasta. Kyse on siitä millainen ihminen sinä olet, millainen on sinun sisäänrakennettu mittari rahalle, miten elät, miten arvostat itseäsi.
Jos nyt ne rikkaimpien ihmisten rahat jaettaisiin kaikille tasapuolisesti, niin ei menisi kauaakaan, kun raha olisi vaihtanut omistajaa. Entiset rikkaat olisi taas rikkaita ja köyhät uudestaan köyhiä, koska annettu raha on kuin kannettu vesi kaivossa. Jotka on köyhiä nyt menisi luultavasti heti törsäämään rahansa, eikä heillä olisi pienintäkään ajatusta kuinka sen voisi säästää tai panna poikimaan.
Suomen valtion ihmiset on niin laitostuneita ja hyvään tottuneita, että jopa toimeentulotuesta valitetaan, kun se on niin vähän. Ei edes osata arvostaa kaikkia hienouksia mitä meillä täällä suomessa on. Oikeasti ihmiset, kehtaatte edes valittaa. Jokaisella on mahdollisuus opiskella ja tehdä elämänsä eteen töitä. Ja huom TÖITÄ, ei rahan pidäkkään tulla ilmaiseksi.
Itse olen asunut 7 eri kaupungissa, opiskellen ja töitä tehden. Aloittanut köyhänä, ottanut opintolainaa, en ole saanut keneltäkään rahallista apua. Nyt on varakkuutta ja asiat hyvin. Mutta jos olisin jäänyt köyhään muuttotappiokylään ja opiskellut paikan ainoassa koulussa, en usko, että olisin tähän saakka päässyt. Olen ollut yksin ja avuton, syönyt makaroonia ja kerännyt pulloja, siivonnut, ollut kaupan kassana ja baarissa blokkaamassa. En ole pelännyt tarttua haasteisiin, liata käsiäni, vaihtaa paikkaa, tehdä hanttihommia. Kaiken tuon tein, koska minulla oli unelma ja pyrin siihen määrätietoisesti. Kaikki ihmiset (poikkeuksena tietysti sairaat) kykenee siihen jos vain haluaa, eikö odota, että asiat vain tapahtuu ja kaikki pureskellaan valmiiksi.
Kuka sanoikaan siitä pullojen keräyksestä ja marjoista on ihan oikeassa, pienestä se varallisuus lähtee liikkeelle. Pitää olla halua ja tavoitteellisuutta. Eikä vaan marmattaa paikallaan vuodesta toiseen, kun toisilla on enemmän ku mulla byhyyy.
Eli millaista elämää sinä haluat elää? Pohdi asiaa siltä kantilta miten sinä voisit muuttaa asioita, eikä siltä kantilta mitä jollakin toisella on. Jos sinua ottaa päähän sairaanhoitajien pieni palkka, rupea poliitikoksi ja koita korjata asia. Tai vaihda ammattia. Kerää niitä pulloja, säästä, sijoita, opiskele. Lopeta tupakanpoltto ja roskan syöminen, liiku, lue sivistäviä kirjoja. Tee jotain asioillesi joihin et ole tyytyväinen.