Te omaa rauhaa arvostavat/mitä olisitte tehneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suivaantunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

suivaantunut

Vieras
Asumme rivarissa ja grillasimme perheen ja vieraiden kesken pihallamme
viikonloppuna.
Naapurissa asuva perhe oli myös samaan aikaan pihalla(niin kun useimmiten).
Heidän arviolta 3.v. lapsi roikkui välissämme olevan aidan päällä ja repi meidän puolelle olevia pensaita.
Lisäksi huuteli koko ajan jotain ja rääkyi emme noteeranneet mitenkään tätä.
Ainoa mihin sanoin,ettei repisi juuri istutettuja pensaita.
Vanhemmat eivät puuttuneet millään tavalla lapsensa käytökseen.
Naapurin emäntä on osoittautunut muutenkin turhan uteliaaksi mm.tulee pihalle heti kun näkee meidän/minun olevan siellä.
Jos leikkii lastensa kanssa ulkona niin missään muualla ei voi seistä kun meidän pihan edessä ja vahdata suoraan ikkunoista sisään.

Olemmekin nyt urakalla laittaneet pihaa mm. istuttaneet että siinä olisi mukava kesällä olla.
Lisäksi kun meille riittää,että olemme mieheni kanssa naimisissa keskenään niin
nostimme itse aitaa aitaelementeillä,jotta saamme olla rauhassa.
Miehelläni meinasi palaa käpy viikonloppuna tuohon tilanteeseen,yritin toistaiseksi hyssytellä ettei menisi riitelyksi naapurin kanssa..
Muissakin asioissa ovat aika ajattelemattomia muita kohtaan..

rivitalossa kun asutte niin ei kannata ottaa mitään kyttäilylinjaa vaan mielluummin koittaa pitää hyvä keskusteluyhteys siihen naapuriin. mennä juttelemaan ja sanoa äidille jos lapsi tekee tuhojaan.

tai sitte muutatte omakotitaloon. tuommostahan se rivitaloasuminen on.

mä rakastan omaa rauhaa ja senpä vuoksi olenkin ostanut talon paikasta jossa ei naapurit kyttäile aitojen takana...niitä ei edes tarvita. se on mielestäni ratkaisu. en osaisi sanoa naapurille oikein kauniisti että pysykää poissa. en myöskään haluaisi mitään riitoja ja sittenpä kärsisin tilanteesta hiljaa. ja sepäs olisi mukavaa asumista :(

Voisin kuvitella et olisin just tuollainen naapuri. Haluaisin itse olla rauhassa, mut ajattelen et naapuri pahastuu jos en mee juttelemaan, mut en kuitenkaan halua mennä. Sit pyörin omalla pihalla ja yritän näyttää siltä et mulle saa tulla juttelemaan jos haluaa mut ei oo pakko.

Oikeesti, käy vaan nätisti sanomassa, kyllä aikuiset ihmiset tajuaa tollaiset jutut.

Meillä oli tarkoitus ostaa omakotitalo,mutta sairastuin sen verran vakavasti vuosi sitten,että ei kannata ottaa turhia riskejä.
Enkä myöskään ole vuoteen ollut työelämässä.
Ja olen siis aika suoraan vihjaissut,että haluamme olla rauhassa.
En halua naapurista ystävää.
Pyysimme jo viime vuonna taloyhtiöltä,että jos maksaisi raaka-aineet niin talkootöin nostettaisiin kaikkien aitoja,mutta eivät suostuneet rahallisista syistä.
Lisäksi meillä on koira joka menee aidasta yli halutessaan emmekä halua ottaa sitäkään riskiä..
Niin ja me emme kyttää vaan he..vaikea olla huomaamatta kun törmätään koko ajan ja toinen vahtaa suu auki suoraan sisälle.
Muutkin asukkaat ovat laittaneet mm.köynnösritilöitä ja köynnöksiä kasvamaan saadakseen omaa rauhaa.
Mietin vaan,että koska tulee valitusta taloyhtiön suunnalta noista aitaelementeistä..

Ensinnäkin olisin sanonut vanhemmille että ottavat lapsensa pois repimästä meidän pensaita.
Mikä ihme siinä on että muiden (lasten tai aikuisten) pitäisi antaa rauhassa häiriköidä ja terrorisoida mutta sitten jos erehdyt sanomaan asiasta takaisin niin se on paheksuttavaa?

Luultavasti nostaisin aitaa ylemmäs joka puolelta jotta saisimme olla rauhassa, mulla on ihan tarpeeksi kavereita muutenkin niin en tarvitse naapurisovunkaan nimissä kestää itsekkäitä naapureita. Koti on se paikka missä haluan perheineni olla rauhassa ja siihen on myös jokaisella oikeus.

Kyllähä nyt pitää olla oma rauha rivitalossakin asuessa. Tuttavamme asuu omakotitalossa, ja sielläkin on kyllä sellaisia häiriköitä väliä. Pätki pensasaidan matalaksi että pystyi kyttäämään kyseisen perheen tekemisiä. Ei voi vaatia ihmisiä muuttamaan omakotitaloon oman rauhan takia, kyllä kaikille kuuluu kotirauha, asui sitten rivi- tai omakotitalossa. Kyllä minä ainakin yrittäisin nätisti asiasta sanoa. Vaikka hankalapa sitä on nätisti sanoa jos toinen siihen vain tulee. "Anteeksi, haluaisin olla nyt rauhassa." Ei, kyllä se silti kuulostaa töykeältä noinkin sanottuna. Noh, ei muuta kuin härkää sarvista, vain miten se sanonta menee :D

[QUOTE="vieras";26318793]Ette siis ole keskustelleet noista ennen asentamista?! Tehän ette teknisesti ottaen omista sitä piha-aluetta, ette edes omaa pihaosuuttanne. Taloyhtiöllä voisi hyvinkin olla asiaan mielipide.[/QUOTE]

Emme omista ei...
Mutta täytyy sanoa,että kyllä täällä hurjempiakin virityksiä on eikä kukaan niistä sano mitään.
Luulen,että jos joku siitä kettuuntuu niin tämä liian utelias naapuri ja valittaa taloyhtiöön.

Ensinnäkin olisin sanonut vanhemmille että ottavat lapsensa pois repimästä meidän pensaita.
Mikä ihme siinä on että muiden (lasten tai aikuisten) pitäisi antaa rauhassa häiriköidä ja terrorisoida mutta sitten jos erehdyt sanomaan asiasta takaisin niin se on paheksuttavaa?

Luultavasti nostaisin aitaa ylemmäs joka puolelta jotta saisimme olla rauhassa, mulla on ihan tarpeeksi kavereita muutenkin niin en tarvitse naapurisovunkaan nimissä kestää itsekkäitä naapureita. Koti on se paikka missä haluan perheineni olla rauhassa ja siihen on myös jokaisella oikeus.

Kiitos ymmärryksestä!!!
Mielestäni maksamme tästä sen verran kovaa hintaa kuussa,että kyllä pitää olla oikeus olla omassa pihassa rauhassa vaikkei sitä ikiomaksi koskaan saakaan.
Mä vaan oikeasti vihaan ihmisiä joilla ei ole omaa elämää...
Ja kyllähän tuo jo osoitti mieltään eilen kun laiyoimme aitaelementit paikoilleen.
Soitti pianoa klo.20 jälkeen vaikka olen sanonut,että meillä nuorempi lapsi menee silloin nukkumaan kun herätys on klo.6 hoitoon.
Soittivat myös pianoa joka vkonloppu ja pyhät alkaen klo.8 aamulla.
Siitä sanoin,että kuule meillä halutaan nukkua tuolloin kun on ne ainoat vapaat milloin levätä..

Kiitos ymmärryksestä!!!
Mielestäni maksamme tästä sen verran kovaa hintaa kuussa,että kyllä pitää olla oikeus olla omassa pihassa rauhassa vaikkei sitä ikiomaksi koskaan saakaan.
Mä vaan oikeasti vihaan ihmisiä joilla ei ole omaa elämää...
Ja kyllähän tuo jo osoitti mieltään eilen kun laiyoimme aitaelementit paikoilleen.
Soitti pianoa klo.20 jälkeen vaikka olen sanonut,että meillä nuorempi lapsi menee silloin nukkumaan kun herätys on klo.6 hoitoon.
Soittivat myös pianoa joka vkonloppu ja pyhät alkaen klo.8 aamulla.
Siitä sanoin,että kuule meillä halutaan nukkua tuolloin kun on ne ainoat vapaat milloin levätä..

No tuohon viimeiseen kommenttiisi kyllä sanon että se on sun ongelmas milloin lapset nukkuu etkä voi määrätä koska napurit saa soittaa pianoa jos se tapahtuu hiljaisuusajan rajoissa.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="akka";26318850]No tuohon viimeiseen kommenttiisi kyllä sanon että se on sun ongelmas milloin lapset nukkuu etkä voi määrätä koska napurit saa soittaa pianoa jos se tapahtuu hiljaisuusajan rajoissa.[/QUOTE]

Ei ihan pidä paikkaansa.
Edellisessä asunnosssa naapurina oli rumpali,joka aloitti aina klo.7 soittaa rumpuja ja sitä riitti.
Keräsimme naapureiden kesken nimet ja sai varoituksen.
Muinakin aikoina kun hiljaisuuden aikana on naapuria häiritsevä käyttäytyminen kiellettyä sanoi meille isännöitsijä,joka sitten loppupeleissä puntaroi nämä asiat.
Sama pätee jos esim.koira haukkuu taukoamatta koko päivän.

Tuota, mikä siinä naapurin naisessa niin mättää? Mitä enemmän pyristelet piiloon ja yrität olla kun et olisikaan, sitä enemmän se nainen kiinnostuu ja jatkaa kyyläämistään. Löysää vähän ja mene pikkuisen vastaan niin varmasti saat olla sitten omissa oloissasi.

Minusta alkaa kuulostaa siltä, että ap on se häiriköivä naapuri. Rivitalossa ei sellaista oman pihan rauhaa useinkaan ole ja ilman lupaa ei väliaitoja saa rakentaa. usein väliaitojen rakentamista ohjaa kaavoitus ja silloin lupia ei myönnä taloyhtiön hallitus tai isännöitsijä. Olisit sanonut naapurin lapselle nätisti, että mene omalle puolellesi äläkä revi meidän pensaita. Pianon soittaminen normaalisti on täysin sallittua hijaisuusajan ulkopuolella, ettekä te voi mennä sanelemaan naapurille milloin heidän pitää olla hiljaa teidän menojenne mukaan. Rumpujen soittaminen ja koiranhaukunta ovat eri asia, tosin niistäkin pitää olla melkoista näyttöä jotta oikeasti voi tehdä valituksen.

tuommoistahan se rivarielämä on :)
oni kuvittelee sen hyvinkin avoiseksi kun onhan "oma piha" mutta kun sen erottaa hyvin pini yleensä sellainen lauta aita joka on seinään kiinnitetty, arviolta noin 2-3metriä.

Semmoista yhteinen piha/olohuonehan tuo rivariasuminen tunnetusti on :)

[QUOTE="vieras";26318948]Minusta alkaa kuulostaa siltä, että ap on se häiriköivä naapuri. Rivitalossa ei sellaista oman pihan rauhaa useinkaan ole ja ilman lupaa ei väliaitoja saa rakentaa. usein väliaitojen rakentamista ohjaa kaavoitus ja silloin lupia ei myönnä taloyhtiön hallitus tai isännöitsijä. Olisit sanonut naapurin lapselle nätisti, että mene omalle puolellesi äläkä revi meidän pensaita. Pianon soittaminen normaalisti on täysin sallittua hijaisuusajan ulkopuolella, ettekä te voi mennä sanelemaan naapurille milloin heidän pitää olla hiljaa teidän menojenne mukaan. Rumpujen soittaminen ja koiranhaukunta ovat eri asia, tosin niistäkin pitää olla melkoista näyttöä jotta oikeasti voi tehdä valituksen.[/QUOTE]

Eihän ap niitä aitoja ole rakentanut vaan nostanut jo olemassa olevia aitoja. Mä en ymmärrä miten sä saat tehtyä ap:sta häirikön kun aivan selvästi se naapuri on häirikkö. Taidat itse olla samanlainen ja siksi syytät ap:ta. Ap:han sanoi sille naapurin kakaralle ettei pensaita saa repiä.

[QUOTE="jep";26318973]tuommoistahan se rivarielämä on :)
oni kuvittelee sen hyvinkin avoiseksi kun onhan "oma piha" mutta kun sen erottaa hyvin pini yleensä sellainen lauta aita joka on seinään kiinnitetty, arviolta noin 2-3metriä.

Semmoista yhteinen piha/olohuonehan tuo rivariasuminen tunnetusti on :)[/QUOTE]

No kyllä on oikeus omaan rauhaan rivarissakin! Ei sinne toisen takapihalle mennä ilman lupaa roikkumaan vaikka se takapiha ei olekaan oma. Pitää sen verran järki pelata aikuisilla ihmisillä, että kyllä se takapiha on toisten omaa rauhaa.

Eikä kukaan terve ihminen vahtaa ihmisten asuntoihin sisälle!

Voisitteko tehdä jonkunlaisen terassin siihen omalle puolellenne, ikäänkuin "pesän" jonne kukaan ei näe. Hyvässä lykyssä riittää sellainen valmis katollinen terassiteltta tai vaikka iso päivänvarjo, ellei halua puuhommiin ryhtyä. Ja jonkunlaista aitaahan siinä siis jo on, eli näkösuojat suoraan sivulta on ilmeisesti kunnossa? Ja isoilla ruukuilla/kasveilla saa tehtyä siitä tunnelmallisen ja suojaisan, jossa voi oleskella rauhassa. Kenties pieni radio tai joku soliseva juttu, joka peittää äänet?

Ei se tilanne omakotitaloissakaan sen parempi ole, taajamissa siis, kyllä niissäkin on taas omat ongelmansa. Oikeastaan ainoa asia mikä auttaa on itse suhtautua vähän toisin tilanteeseen, jos naapuri ei YLEENSÄ soita pianoa kahdeksan jälkeen se on hyvä ja kohtelias tapa josta syystä voit tervehtiä häntä ystävällisesti pihassa. Älä lietso turhaa sotaa, sillä siinä ei kumpikaan voita, vaan kummallekkin tulee paha mieli.

Laita pihaan joku tällainen katos ja naapurin puolelta verhot kiinni

puutarhakatos.jpg

[QUOTE="Minna";26318976]Eihän ap niitä aitoja ole rakentanut vaan nostanut jo olemassa olevia aitoja. Mä en ymmärrä miten sä saat tehtyä ap:sta häirikön kun aivan selvästi se naapuri on häirikkö. Taidat itse olla samanlainen ja siksi syytät ap:ta. Ap:han sanoi sille naapurin kakaralle ettei pensaita saa repiä.[/QUOTE]

Vastaan tähän nyt..
Siis ostimme erillistä aitaelemenntiä ja niiden avulla nostimme aidan korkeutta ja lisäksi elementit ovat kunnolla kiinnitetty.
Eivät siis ole suoraan rakenteissa kiinni.
Ja juu sanoin ettei pensaita saa repiä,silti jatkoi.
Lisäksi huuteli koko ajan "naapurii,naapurii"ja ei olis paljoo tarvinnu ni ois ollu meiän pihassa.

Yhteistyössä