Voi ap, tiedän tunteen!
Mä painoin ennen raskautta 52kg, viimeinen punnitus viikkoa ennen synnytystä niin vaaka näytti 72kg. Pari kiloa tuohon vielä turvotusta vikasta viikosta päälle.. Laitokselle jäi ihanat 6kg, eli lapsen, istukan ja lapsiveden paino. Pituutta mulla on alle 160cm.
Mulle syitä lihomiseen oli
- Tupakan polton lopetus, se kerryttää kiloja aineenvaihdunnan hidastuessa, ehkä myös tuli korvattua jollain syömisellä tuo pahe. Paino nousi mulla rv 12 mennessä jo 5kg.
- Oli pakko syödä aamupala joka aamu, normaalisti en pysty syömään, vaan alkaa oksettamaan jos pakotan jotain suusta alas herättyäni.
- Söin koko ajan, oli jatkuva nälkä eikä mikään ruoka pitänyt nälkää loitolla 2h kauempaa. Enkä sitten viitsinyt katsoa mitä sinne suuhuni pistin, tasan tarkkaan söin mitä teki mieli. Leivoin paljon, kun ei saikulla oikein ollut tekemistä..
- Loppuraskaudesta (vikat 3kk) liikkuminen oli liitoskipujen takia todella vähäistä, mitä nyt kotona sisätiloissa teki minkä pystyi, kävelin postilaatikolle tai ajoin autolla ruokakauppaan. Ja söin, söin, söin, kun vaan v*tutti se olotila.
Imetys ei karistanut kiloja, ainoastaan liikunta ja imetyksen loppuminen kun vauva oli 8kk. Tuolloin paino lähti tippumaan kilon viikkovauhtia. Edelleen ällöttää kun olen tällänen löllö, maha turpoaa syönnin jälkeen tosi helposti kun vatsalihaksista ei ole tietoakaan. Eikä mene todellakaan kaikki entiset farkut päälle, kun reisissä on puolet enemmän tavaraa ja persaus kerkisi levitä huolella. Oma moka, tiedän. Seuraavalla kerralla olen kyllä viisaampi, ainakin toivottavasti.