Teen juonti raskaana ollessa, onko jotain suosituksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katrinainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

katrinainen

Aktiivinen jäsen
22.07.2007
2 076
0
36
Itse olen ihan fanaattinen teen juoja ja juon teeta 2-3 kuppia paivassa. Nyt huomasin, etta kahvin juonnille on suositukset olemassa, koskevatko ne teetakin? Loppuraskaus siis menossa, eli viimeisilla viikoilla mennaan.

2-3 on mun mielestä aika vähän... itse juon saman verran ja myöskin raskaana. Muistelisin kuitenkin, että yrttiteetä ei suositeltais. Itse juon mustaa ja vihreää. Ainiin jos hb alhaalla silloin ei suositella teetä, se hidastaa raudan imeytymistä.

Alkuperäinen kirjoittaja moi:
2-3 on mun mielestä aika vähän... itse juon saman verran ja myöskin raskaana. Muistelisin kuitenkin, että yrttiteetä ei suositeltais. Itse juon mustaa ja vihreää. Ainiin jos hb alhaalla silloin ei suositella teetä, se hidastaa raudan imeytymistä.

Mullakkin on viimeiset viikot:) Millon sulla laskettuaika? Minulla 7.11:)

Mulla vasta 26.11. Niin ja mustaa teeta paa-asiassa juon, joskus vihreaa. Asialla en ole koko raskaudessa stressannut yhtaan, mutta kun tuosta kahvin juonnista oli puhetta niin ajattelin sitten samalla kysya teestakin. kahvia en siis juo.

2-3 kuppia on varsin vähän, juo ihan rauhassa =) Itse olen joka raskaudessa juonut varmaan enemmänkin. Mut yrttiteetä tosiaan ei ja ihan kuin ei vihreätäkään, vai mistä oon tän saanut päähäni? Tavan musta ja rooobois.

Alkuperäinen kirjoittaja sama jatkaa:
Alkuperäinen kirjoittaja moi:

Mullakkin on viimeiset viikot:) Millon sulla laskettuaika? Minulla 7.11:)

Sulla on LA jo ihanan lahella. onnea synnytykseen!

Alkuperäinen kirjoittaja lipitys:
2-3 kuppia on varsin vähän, juo ihan rauhassa =) Itse olen joka raskaudessa juonut varmaan enemmänkin. Mut yrttiteetä tosiaan ei ja ihan kuin ei vihreätäkään, vai mistä oon tän saanut päähäni? Tavan musta ja rooobois.

Eiko vihreaakaan saa? Musta sita ei nimenomaan laskettu yrttiteeksi. No onneksi sita en yleensa juokaan. joskus harvoin vaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
Alkuperäinen kirjoittaja lipitys:

Eiko vihreaakaan saa? Musta sita ei nimenomaan laskettu yrttiteeksi. No onneksi sita en yleensa juokaan. joskus harvoin vaan. :)

Ihan oikein olet ymmärtänyt, ei vihreällä teellä ole mitään tekemistä yrttiteen kanssa. Vihreä on tavallista teetä.

Mulla on outo kokemus teen juonnista raskausaikana. Mulla oli raskausdiabetes ja mun piti pitää kirjaa kaikesta mitä syön ja aterioiden jälkeen mitata verensokeri. Join yhtenä aamiailla myös teetä ja mun sokeriarvot pomppasi yli 10:en. Ihmettelin korkeaa arvoa, koska olin sokeriarvot saanut pidettyä hienosti kurissa. Söin seuraava päivänä ihan samanlaisen aamiaisen, mutta vaihdoin teen maitoon ja kas, ylitystä sokeriarvoihin ei tullut. TYksissä eivät osanneet selittää, miksi tee nosti mulla sokeriarvon niin korkeaksi. Kokemukseni perusteella en enää juo teetä raskausaikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Meade:
Mulla on outo kokemus teen juonnista raskausaikana. Mulla oli raskausdiabetes ja mun piti pitää kirjaa kaikesta mitä syön ja aterioiden jälkeen mitata verensokeri. Join yhtenä aamiailla myös teetä ja mun sokeriarvot pomppasi yli 10:en. Ihmettelin korkeaa arvoa, koska olin sokeriarvot saanut pidettyä hienosti kurissa. Söin seuraava päivänä ihan samanlaisen aamiaisen, mutta vaihdoin teen maitoon ja kas, ylitystä sokeriarvoihin ei tullut. TYksissä eivät osanneet selittää, miksi tee nosti mulla sokeriarvon niin korkeaksi. Kokemukseni perusteella en enää juo teetä raskausaikana.

oliko sulla teessä hunajaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy:
Juu mustaa teetä ja rooibusta saa juoda vaikka kakas litraa päivässä, mutta ei yrttiteetä ja vihreää.

Miten niin ei vihreää? Sehän on ihan samaa tavaraa kun mustakin tee. Onko se kofeiinin takia vai? Siinähän on kai vähän enemmän kun muissa.

Tee Luotettavien valmistajien tuotteita, joita myydään ruokakaupassa, voi nauttia kohtuudella raskaus- ja imetysaikana (myös vihreä- ja kamomillatee), kofeiinin määrä huomioon ottaen.

Luontaistuotteeksi luokiteltavan yrttiteen käyttöä ei suositella raskaus- eikä imetysaikana. Ne voivat sisältää haitallisia aineita, eikä turvallisuudesta ole useinkaan luotettavaa tutkittua tietoa.
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437,26266

Alkuperäinen kirjoittaja .:

oliko sulla teessä hunajaa?

Ei ollut enkä käytä teessä sokeriakaan. Tee oli Nordqvistin keisarin morsian, joka on aromisoitu tee.

Jännä kun mä en esikoisen odotusaikaan juonut näin paljon teetä ja silloin löyty sokrua virtsasta ja loppuraskaudesta todettiin raskausajan diabetes. Nyt mietin että onko teenjuonti vaikuttanu suotuisasti kun olen säästynyt diabetekselta tässä raskaudessa kokonaan.

Vihreä ja musta tee (ja valkoinenkin) ovat samasta kasvista eli teepensaasta (camellia sinensis) tehtyjä eri laatuja. Fermentointi eli hapettaminen tekee niistä vain erivärisiä ja makuisia. Vähiten hapetettuja ovat vihreät ja valkoiset teet, joten niissä uskotaan sen vuoksi olevan myös enemmän terveyttä edistäviä ainesosia, kuten antioksidantteja. Mutta lähtökohtaisesti ovat siis samaa tavaraa.

Yrttitee puolestaan on usein tehty jostain aivan muusta kuin teepensaan lehdistä. Jo nimensäkin mukaisesti. Itse en juuri yrttiteetä juo, joten en osaa suoranaisesti sanoa, mitkä yrtit olisivat raskausaikana kaikkein vaarallisimpia. Mutta yrttiteet ovatkin käsittäkseni suurimmaksi osaksi sitä luontaistuotetavaraa, jonka joku taisikin täällä jo mainita.

Periaatteessa Rooibos lasketaan myös "yrtti"teeksi, koska se valmistetaan punapensaan lehdistä, eikä sillä ole mitään tekemistä teepensaan kanssa. Rooibos on kuitenkin vatsaystävällistä ja kofeiinitonta ja sisältää useita mineraaleja ja C-vitamiinia, joten se sopii juotavaksi myös raskauden ja imetyksen aikaan.

Teessä on teniinia eli kofeiinia vähemmän kuin kahvissa. Yksi kuppi teetä, noin 2 dl, sisältää kofeiinia noin 10-100 milligrammaa. Määrä vaihtelee teelaadun ja haudutuksen mukaan.

Lisäksi, ainakin Forsmannilla on myynnissä maté-yrttiteetä, jota valmistetaan orjanlaakeripensaan lehdistä. Se sisältää runsaasti kofeiinia eli varmaan lähemmäs saman verran kuin vastaava määrä kahvia. Mutta siitä ei minulla ole tietoa, onko matéssa jotain muuta kuin tuo kofeiinin määrä, miksi sitä pitäisi raskauden aikana vältellä.

Perusruokakaupasta saatavat irtoteet ovat aika usein aromatisoituja. Pohjana niissä voi olla musta tai vihreä tee. Esim. Keisarin morsian on tehty mustaan teehen (Assam). Mukana voi olla myös kukan terälehtiä, hedelmäpaloja tai esim. bergamont-öljyä (Earl Grey). Varsinaisesti aromatisointi kuitenkin tarkoittaa sitä, että teehen on lisätty jotain aromia, muttei välttämättä kyseistä esim. hedelmää itsessään. Sitä en tiedä millaisessa muodossa aromit lisätään, varmaan öljynä?

Jos listataan niitä ruokia ja juomia, joita raskauden aikana pitäisi välttää, tee on niistä varmaan vähiten vaarallisin :)

Yhteistyössä