Teenhän mä nyt oikein? (vaipattomuus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja cothis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

cothis

Aktiivinen jäsen
10.11.2006
21 297
0
36
Urgh, mulla iski joku epävarmuuskohtaus tai jotain sellaista.

Siis, keväästä asti on oltu kotona ilman vaippaa. Alkuun ei vahinkoja, sitten vittuillessaan lattialle pissimisiä ja nyt ollaan tilanteessa "joskus saatan pissata lattialle jos en jaksa juosta potalle/pöntölle, arvioin pidätyskykyni väärin tai on hyvät leikit kesken".
Noh, eilen kävi ekan kerran vahinko kodin ulkopuolella, pissat tuli parkkiksella. Tottahan minä siinä vakuuttamaan, että sattuuhan noita vahinkoja ja pitäis sanoa äidille jos pissattaa niin voitais yhdessä äkkiä juosta vessaan, mutta kersan ilme oli silti hieman myrtsi ja nolo kun se pissasi housuun ulkona.

Tähän väliin mainitsen, että jos se tahallaan pissaa lattialle, saa kyllä "kuulla kunniansa" koska lattialle ei pissata kun se on rumaa. Eli vahingot vahinkoina ja tahalteen toruvana.

Tänään kersa tosiaan kaikessa hiljaisuudessa hipsi ekaa kertaa ikinä kakalle pöntölle, mistä innostuneena jätin vihdoin matkavaipan pois. Kyläillessä ei vahinkoja, eikä kaupassa, eli meni hyvin. Mutta.. se ei oikeasti ikinä sano jos sitä pissattaa, mikä voi olla ikävä yllätys julkisilla paikoilla. Vaan jos mä nyt oikeasti jätän nuo matkavaipat kokonaan pois, paitsi jos on tiedossa monen tunnin reissua epävarmoilla pissamahdollisuuksilla, niin alkaako se sanomaan jos hätä iskee jossain? Vai oonks mä tehnyt jotain, ettei se jotenkin kehtaa sanoa jos pissattaa.. kotona se kuitenkin on hyvin omatoiminen, käy siis itse hyvin vessassa. Mutta muualla.. :snotty:

No ei meilläkään ikinä muualla sanonut että olis hätä. Nyt 4 veenä alkaa jo sanomaan. Käytiin sitten aina pissalla ennen kun lähdettiin ja muutenkin tietyin väliajoin. Joskus ei pissa vieraassa paikassa tullut ja pidätteli sitten kotiin asti. Ihan hyvin sujui, tais kerran vaan vahinko tulla pidemmällä automatkalla, kun ei saanut suutaan avattua että pissattas.

Voit jättää pois, mutta käytä pissalla tasaisin väliajoin. Kyllä tota 5-vuotiastakin pitää muistuttaa vessassa käymisestä, muuten saattaa tulla sellaisia tilanteita että se vessa pitää löytyä just sillä sekunnilla kun ei oo aikasemmin malttanut mennä..

Meidän lapset on 3 ja 5 ja ovat olleet jo pitkään täysin vaipattomia. Silti joka kerta kun lähdetään ovesta ulos, niin käsken lasten käydä ensin pissalla. Osaavat kyllä molemmat kertoa hädästään ajoissa, mut ei ne yleiset vessat ole kovin kivoja paikkoja. meidän 3-v poika ei vieläkään kerro päiväkodissa hädästään, vaikka on ollut kuiva jo hoitoon mennessään vähän alle 2-v. Päiväkodissa pidättää niin kauan, et käsketään vessaan ennen ulkoilua tms. Kotona on käynyt omatoimisesti jo kauan, mut jostain syystä päiväkodissa ei suostu mitään sanomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Urgh, mulla iski joku epävarmuuskohtaus tai jotain sellaista.

Siis, keväästä asti on oltu kotona ilman vaippaa. Alkuun ei vahinkoja, sitten vittuillessaan lattialle pissimisiä ja nyt ollaan tilanteessa "joskus saatan pissata lattialle jos en jaksa juosta potalle/pöntölle, arvioin pidätyskykyni väärin tai on hyvät leikit kesken".
Noh, eilen kävi ekan kerran vahinko kodin ulkopuolella, pissat tuli parkkiksella. Tottahan minä siinä vakuuttamaan, että sattuuhan noita vahinkoja ja pitäis sanoa äidille jos pissattaa niin voitais yhdessä äkkiä juosta vessaan, mutta kersan ilme oli silti hieman myrtsi ja nolo kun se pissasi housuun ulkona.

Tähän väliin mainitsen, että jos se tahallaan pissaa lattialle, saa kyllä "kuulla kunniansa" koska lattialle ei pissata kun se on rumaa. Eli vahingot vahinkoina ja tahalteen toruvana.

Tänään kersa tosiaan kaikessa hiljaisuudessa hipsi ekaa kertaa ikinä kakalle pöntölle, mistä innostuneena jätin vihdoin matkavaipan pois. Kyläillessä ei vahinkoja, eikä kaupassa, eli meni hyvin. Mutta.. se ei oikeasti ikinä sano jos sitä pissattaa, mikä voi olla ikävä yllätys julkisilla paikoilla. Vaan jos mä nyt oikeasti jätän nuo matkavaipat kokonaan pois, paitsi jos on tiedossa monen tunnin reissua epävarmoilla pissamahdollisuuksilla, niin alkaako se sanomaan jos hätä iskee jossain? Vai oonks mä tehnyt jotain, ettei se jotenkin kehtaa sanoa jos pissattaa.. kotona se kuitenkin on hyvin omatoiminen, käy siis itse hyvin vessassa. Mutta muualla.. :snotty:

Ei se meilläkään ensialkuun tohtinu/muistanu sanoa muualla kun kotona.Kauppareissut mentiin käymällä potalla ennen lähtöä ja kylässä/kaupungilla käytettiin vessassa aina välillä koska pakosta se hätä tulee pidemmillä reissuilla.Silleen selvittiin ilman yhtään kauppalätäkköä tai märkiä housuja kylässä. Alko se sanomaan/ilmaisemaan ajallaan kun oli vaipatta ja kehitys jatkui. Edelleen se vieraassa paikassa haluaa valmiiksi tietää missä on vessa, menee sitte itse tai tulee pyytämään mukaansa sinne. Kiiretilanteita kun tulee koska ei malta aina ajoissa mennä tarpeilleen. Ihan viimeseksi jäi autovaippa,se kesti pisimpään saada se sanomaan jos pitää pysähtyä eikävaa lorottaa istuimeensa.

Joo, peesaan edellisiä. Ei tule osaamaan itse huolehtimaan vessassa käymisestä vielä muutamaan vuoteen. Aina ennen lähtemistä pissalle ja sitten alkuun aina vessan liepeillä kyselyä, onko pissahätä ja vaikka ei olisikaan, niin sopivin välein aikuinen päättää, että käydäänpäs pissalla.

Meillä sankari 3,5v on ollut aika hyvin päiväkuiva n. vuoden ja muutaman kuukauden on osannut sanoa, että on pissahätä vähän pidemmän hetken ennen kuin lirahtaa. Haasteena on yövaippa, kun ukko ei ollenkaan herää, vaikka sänky lainehtisi. Nyt sitten hänen kanssaan käydään yölläkin pissalla aikuiseen tahtiin..

Tottakai pissa ennen lähtöä ja muistuttaa käydä kun on, mutta mua vaivaa se ettei se sano jos on hätä. Mutta hyvä tietää, ettei ole ainakaan ainoa. Jospa se alkaisi vielä joku päivä ihan sanomaankin että on hätä. Ja kyllä mä nyt edelleen aion luopua niistä matkavaipoista ja muistuttaa siitä pissalla käymisestä kun on liikenteessä. Jospa se tästä pikkuhiljaa sitten etenisi.

Kysy siltä sillloin tällöin, vastaako sitten että on hätä? Pidä potta autossa ja rattaissa mukana, ei sitä kukaan hämmästele jos taapero pissaa parkkipaikalla pottaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Tottakai pissa ennen lähtöä ja muistuttaa käydä kun on, mutta mua vaivaa se ettei se sano jos on hätä. Mutta hyvä tietää, ettei ole ainakaan ainoa. Jospa se alkaisi vielä joku päivä ihan sanomaankin että on hätä. Ja kyllä mä nyt edelleen aion luopua niistä matkavaipoista ja muistuttaa siitä pissalla käymisestä kun on liikenteessä. Jospa se tästä pikkuhiljaa sitten etenisi.

Ehkei sano,mut katteleppa sitä että antaako vihjeen hädästä. Mun tenava esim pitelee haarusta vaikkei sanoskaan. Ja jotain sellasta tekee moni muukin. Kyl se vielä sanookin.

Yhteistyössä