teenkö väärin...6v ei saa unta!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kettu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kettu"

Vieras
Ja kehittää siitä kauhean stressin kun ei saa siis unta. Rytmi ok. Nyt vaan useana päivänä ollut tuota ettei saa unta. Tulee olohuoneeseen itkien ettei saa unta. Teenkö väärin kun olen mennyt lapsen kaveriksi sängyn viereen niin kauaksi aikka että saa unen, ja joskus ottanut meidänkin sänkyyn. Tuo ei ole mitään lapsen peliä vaan ei vaan saa unta. Mitä hittoa tehdä!?!?

Minulla oli pienenä tuollaisia "ongelmia". En tosin tarkkaan muista minkä ikäinen oli, ehkä tuon ikäinen tai vähän vanhempi. Ahdistuin jo illalla kun tiesin, että kohta on mentävä nukkumaan. Uni ei vain tullut ja se ihan pelottikin. Minusta oli ihana kun isä ja äiti huolehtivat, tulivat joko viereen silittelemään tai sain mennä heidän viereensä. En muista kauan tuota kesti, mutta se meni sitten ohi ja nyt aikuisena olen aivan normaali nukkuja/nukahtaja :)

Äsken meni hermot kyllä ihan totaalisesti. Lapsi tuli taas niiskuttaen huoneestaan ettei saa unta... Kysyin mikä siinä on niin kauheaa jos valvoo, ei osannut sanoa oikein mitään. Lapselle on kauhean tärkeää että joku muukin valvoo vielä kun hänkin. Alkaa itse väsymään tähän touhuun. Kun lapdi nukkuu meidän sängyssä, etenkin mies nukkuu tosi huonosti kun on niin ahdasta. Mutta kyllä sekin tuntui kauhealta kun toinen pyyteli äskenkin anteeksi kauheasti ja oli pahoillaan. Täytynee ostaa patja jolla voisi nukkua meidän huoneessa jos ei saa omassa sängyssä unta.

Onko lapsen huoneessa millainen valo? Meillä poika ei kuusi vuotiaana saanut unta "lukulamppuvalolla" ja pimeässä pelkäsi. Markkinoin sellaisen pienen pistorasiaan laitettavan valon mörönkarkotus lamppuna. Muutaman kuukauden päästä oli itse sitä mieltä, että ettei enää valoa tarvitse vaan antaa sen serkulle joka pelkää pimeää. Nyt nukkunut jo melkein vuoden pimeässä. Ei se tietenkään väärin ole sekään, että nukutat jos vaan itse jaksat. Juttele muksun kanssa onko hällä pelkoja, lapset eivät välttämättä puhu niistä koska pelot saattavat herätä suuremmiksi kun ne sanoo ääneen.

[QUOTE="vieras";28714237]Onko lapsen huoneessa millainen valo? Meillä poika ei kuusi vuotiaana saanut unta "lukulamppuvalolla" ja pimeässä pelkäsi. Markkinoin sellaisen pienen pistorasiaan laitettavan valon mörönkarkotus lamppuna. Muutaman kuukauden päästä oli itse sitä mieltä, että ettei enää valoa tarvitse vaan antaa sen serkulle joka pelkää pimeää. Nyt nukkunut jo melkein vuoden pimeässä. Ei se tietenkään väärin ole sekään, että nukutat jos vaan itse jaksat. Juttele muksun kanssa onko hällä pelkoja, lapset eivät välttämättä puhu niistä koska pelot saattavat herätä suuremmiksi kun ne sanoo ääneen.[/QUOTE]

olen kysynyt peloista, ei kuulemma ole. Pieni lukuvalo huoneessa on,sama ollut jo pitkään. Ilman ei halua olla kuulemma. En tiedä mutta itseä alkaa kyllä tämä väsyttää,ihan kun ois vauva talossa..

Meillä 7v tyttö on myös sellainen että on iltoja kun ei saa unta!
Mä oon välillä antanut hetken katsella kirjaa uudestaan ja siihen nukahtanut, välillä saa hetken olla olkkarissa meidän seurassa,välillä silittelen ja jos oon jo menossa nukkuun niin otan viereen!
Yleensä auttaa kun ne ajatukset kääntää pois siitä nukkumisesta "mä en saa unta".. Ihan mitä vaan kunhan siitä unen yrittämisestä ei tuu kauhea stressi lapselle!
Oon ite ollut samanlainen ja muistan kuinka tuskastuttavaa se on.

Ja meillä siis ei ole kyse siitä että lapsi laitettaisiin liian aikaisin tai liian virkeänä odottamaan unta. Päivällä on varmasti kulutettu energiaa ja iltatoimet on säännölliset yms.
Kaikki on vaan erilaisia, meilläkin toinen lapsista nukahtaa heti kun pään saa tyynyn!

[QUOTE="vieras";28714802]Onko sisaruksia? Jos vaan pelottaa nukkua yksin.[/QUOTE]

ei ole sisaruksia, mutta nytkik meillä serkkutyttö yökylässä ja silti kävi samalla tavalla eilenkin.

Yhteistyössä