Teenkö väärin kun..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äippä"

Vieras
aamulla 8kk vauva herää toisinaan klo 6 iloisena ja pirteänä aloittamaan päiväänsä. Minua väsyttää ja haen pullollisen maitoa, koska tiedän saavani sillä ekstratunnin unta itselleni... Ei ole siis tarvinnut yö/aamumaitoja enää aikoihin. Pitäisikö herätä vaan vauvan knassa klo 6? Voiho tästä käytännöstä olla jotakin haittaa? Itse mietin, että voiko tuo pikkuinen tottua saamaan sitä maitoa ja alkaa vaatia sitä enemmänkin? Kuinka kauan teillä on annettu yö/aamuyömaitoja?

Musta on ihan sama mitä muut ajattelee siitä että sä teet. :D Jos toi juttu sopii teidän perheelle, niin sehän on täysin ok. :) Mun lapset heräsi aikanaan viiden aikaan kahden vuoden ikään asti ja musta tuntui että mä olisin juottanut niille mitä vaan että ne nukkuu vielä edes tunnin. :D Mutta siis joo, jossain vaiheessa se tapahan pitää jättää pois teidänkin, mut uskon että se tulee luonnostaan.

meilläkin on toisinaan aamuvirkku 8kuukautinen, joskus kun en itse jaksa herätä annan leluja pinnikseen ja saa touhuta sielä kun mamma vielä vähän ummistaa silmiä :D sit on viimestään noustava kun alkaa kiukuttaa tylsyys :D nyt varsinkin kun syksy on tullu niin mua on aamusin väsyttäny ihan törkeesti eikä millään meinaa saada itteään ylös.

noh noin minäki tein suunnilleen 1,5-vuotta. vauva oli niin huno nukkumaan että ihan sama jollekkin tuttipullolle kunhan sain tunnin-kaks lisää unta :D

nykyään jatkan yöuniani vapaapäivinä lastenohjelmien avulla.. :D

[QUOTE="vieras";24609926]Laiskiainen...

Ton ikänen nyt ees mitään maitoja niin tarvisi..[/QUOTE]

Yes, guilty :D Kuten sanoin niin olen väsynyt ja siksi annan maidon koska saan sillä lisäaikaa. Eikä tarvitsekaan vaan nukkuu aina pitkän yönsä ilman maitoja mutta olen laiskiainen.

Itse livautan vielä tissiä puolitoistavuotiaalle :) - että tämmöinen laiskiainen täällä. Ja vauva tietenkin isin ja äitin keskelle nukkumaan aamusta. Kyseessä neljäs lapsemme. En tee koskaan mitään, vain laiskottelen ja koitan nukkua ;))

Vielä: mikä kumma siinä muuten on, että apua kuuluu hakea, ettei vain äiti väsy. Pitää osata käyttää välillä lastenhoitajaa, levähtää, etsiä omaa aikaa ja parisuhdeaikaa. Huolehtia kaiken kaikkiaan omasta hyvinvoinnistaan, ettei vain väsyksissään ala kohdella lapsiaan huonosti jne. Mutta sitten ei saisi tehdä niitä arjen pienen pieniä valtavan suuria helpotuksia - antaa vaikkapa se maito aamusta? Ja jos joku kokee esim. leikkikehän hyväksi apivälineeksi, niin sitäkään ei saisi käyttää :)

jos lapsi nukahtaa niin kyllä se silloin on kesken unien herännyt. itse ainakin kokeilisin tuohon aikaan saada vauvan vielä nukkumaan. meillä lapsilla on kans ollut jossain vaiheessa jakso, että on herätty viiden kuuden aikaan virkeinä ja iloisina ja vaikka olen maitoa antanut, eivät ole enää nukahtaneet. eli jos nukahtaa niin on herännyt kesken unien ja hyvä vaan, että nukkuu siinä tapauksessa lisää...

No meidän 1v 3kk joi vielä vähän aikaa sitten useita kertoja yössä maitoa. Nyt ollaan saatu taisteltua yösyömiset pois ja yleensä herää puoli kuuden aikaan ja vien nokkamukissa maitoa niin saadaan nukkua parikin tuntia pidempään. Minusta siitä ei ole mitään haittaa jos se teillä toimii.:)

Mulla on aina ollut periaate, että en herää ennen klo 8 lasten kanssa. Ne kun pystyy opettamaan nukkumaan pidempään. Se tapahtunee niin, että teet makkarista turvallisen ja huonosti valaistun. Eli pimennysverhot jne. Sitten sä jatkat unia sinne klo mikä-on-susta-hyvä-aika saakka ja lapsi touhottaa huonosti virikkeellisessä hämärässä tilassa yksikseen. Muutama aamu voi mennä, mutta kyllä se jossain vaiheessa hoksaa, että se on vielä teidän "yö" ja on parempi nukkua. Ettehän te klo 2 yölläkään herää vauvan kanssa vaan annatte ymmärtää, että yöllä nukutaan. Samaa kikkailua voi käyttää liian varhain aamulla.

[QUOTE="vieras";24610198]Mulla on aina ollut periaate, että en herää ennen klo 8 lasten kanssa. Ne kun pystyy opettamaan nukkumaan pidempään. Se tapahtunee niin, että teet makkarista turvallisen ja huonosti valaistun. Eli pimennysverhot jne. Sitten sä jatkat unia sinne klo mikä-on-susta-hyvä-aika saakka ja lapsi touhottaa huonosti virikkeellisessä hämärässä tilassa yksikseen. Muutama aamu voi mennä, mutta kyllä se jossain vaiheessa hoksaa, että se on vielä teidän "yö" ja on parempi nukkua. Ettehän te klo 2 yölläkään herää vauvan kanssa vaan annatte ymmärtää, että yöllä nukutaan. Samaa kikkailua voi käyttää liian varhain aamulla.[/QUOTE]

Moni 8kk ikäinen (kuten ap:llä) nukkuu kuitenkin pinnasängyssä, kuten myös meidän 1v3kk ikäinenkin. Miten lapsi pääsee itse leikkimään? Eikö herranjestas muilla lapset siirry itse huoneesta toiseen, eikö ne kiipeile - ihan tyytyväisenä leikkii??? Mun lapsissa on kai jotain vikaa kun en niitä uskalla jättää ilman valvontaa vielä leikkimään (no 3v:n jo uskallan, mutta tää kuopus...)

Yhteistyössä