Teettekö paljon asioita lapsenne kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Liikutteko erilaissa paikoissa? Siis esim retkiä eri maastoissa, leikkiä eri leikkipaikoissa, uusien juttujen opettelua. Esim tutkitte luontoa. Mitä te teette lastenne kanssa? Vai kuluuko päivät ja viikonloput kotona ollessa?

Tehdään aika paljon, mitä 2v:n kanssa pystyy tekemään. Käymme kävelylenkkejä lapsen tahtiin, hän saa tutkia luontoa ja päättä suunnan. Päivisin (varsinkin näin lämpiminä säinä) ollaan paljon ulkona, siitä nauttii lapset ja äiti.
En väkipakolla keksi jokapäivälle suunnitelmia, mennään vähän fiiliksen mukaan. Joskus on myös niitäkin päiviä, että ei vaan jaksa tehdä mitään erikoista. Saatetaan olla koko päivä pyjamissa kotona, katsellaan piirrettyjä ja panostetaan enemmän kodin siisteyteen.

Lasten ollessa pieniä tein. Just noita retkiä lähiympäristöön. Eväät mukaan ja luontoa tutkimaan. Kun palasin työelämään, aikaa jäi paljon vähemmän ja nuo retket harvenivat. Mutta joka viikonloppu pyrin tekemään jotain kivaa lasten kanssa.

Mä olen aina puuhaillut mielelläni lasteni kanssa kaikenlaista, kotiäitiaikoina etenkin. Mulla on 3 poikaa jotka on olleet mielellään mukana kotiaskareissa, on leivottu ja pyykätty ja haravoitu jne...ja isompina on opeteltu yhdessä uimaan, pyöräilemään, luistelemaan, hiihtämään...on pelattu jalkapalloa, koripalloa, työnnetty kuulaa, heitetty keihästä, käyty kuntosalilla,hypitty korkeutta, tehty retkiä metsiin, poimittu marjoja, askartelu on ollut meidän kaikkien intohimo...on viety harrastuksiin jossa saa touhuta muiden kanssa:karatea, painia, palokuntaa, 4 hoota...sählyä, jumppaa, tanssia, partiota jne...musiikkiakin harrastetaan eli soitetaan ja lauletaan, tehdäänpä omia laulujakin... tytön kanssa sama linja, plus kaikki "tyttöjen jutut" Mun mielestä lasten kanssa pitääkin tehä kaikkea ja tarjota monipuolisesti mahiksia harrastaa ja viettää yhteistä aikaa perheenä. Vastapainoksi touhuamiselle voikin sitten löhöillä, jutella, kuunnella musaa, lukea ja vaan olla. Ja ihan omaa aikaakin pitää kaikilla olla, eli omaa rauhaa myös, ei liikaa äksöniä siis. Näin meillä. :)

Eniten tehdään tietenkin kotona; kotihommia, askartelua, leivontaa, pelejä, leikkejä, majanrakennusta jne. Ihan sitä arkista jokapäiväistä...

Kodin ulkopuolella retkiä metsään ja rannalle kalaan, taidenäyttelyihin, teatteriin, elokuviin, sirkukseen jne. aina sen mukaan miten huvittaa ja mikä on tarjonta.

Yhdessä käydään myös talvisin viikottain muskarissa, keilaamassa jne.
Miehen ja lasten oma juttu on hiihtoretket ja pyöräretket.
Minä puolestani käytän pieniä uimassa kerran viikossa.

Isompien kanssa sitten vähän erilaiset yhteiset hommat.
:)

Yhteistyössä