Teettekö te muut töitä anoppilassa? Siis siivousta yms...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miehen vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Anoppi tekee minulle listan valmiiksi. :kieh:

Anoppi on vanha ihminen ja auttaisin häntä enemmänkin, mutta hän haluaa tehdä kaiken mitä voi itse, että toimintakyky säilyisi. Yksi sukulainen siivoaa, yksi hoitaa kauppa- ja lääkäri- ja pankkiasiat. Minä pääsen tosi helpolla kun vaihdan lamppuja, pattereita, nostan maljakkoja ylös hyllyn päälle tms.

äitini luona olemme aina pidempään ja jos emme osallistuisi hommiin, äitini ei ehtisi yhtään seurustella kanssamme. Nytkin hän väsyy käynneistämme ja jos meistä olisi vielä enemmän vaivaa, hän olisi näännyksissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
No minusta tuo kuuluu ihan hyviin tapoihin kun ollaan kuitenkin tutussa paikassa, en osaisi istua passattavana.
Tietäisitpä mitäen anoppi touhuaa kun meille pääsee :whistle:

Minä taas en halua, että anoppi tai muutkaan vieraat tekevät meillä meidän kotitöitä. Sen vuoksi en itse huushollaa kyläpaikoissa. Poikkeuksena on toisiaan juhlat: anoppilassa voin olla tarjoiluapuna ja ystävien kanssa yhdessä jonkun kotona järjestetyissä juhlissa toki touhuan talonväen apuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Kysymys:
Alkuperäinen kirjoittaja Miehen vaimo:
Olen saanut kuulla kautta rantain, että olen laiska paska ja mieheni on saanut kuulla, että "onpa sulla laiska akka"... -koska en tee töitä anoppilassa. Siis siivoa, tiskaa yms.

------

Ja vielä ärsyttävämpää nyt, kun olen kuullut minua haukuttavan laiskaksi, kun en osallistu anoppilan töihin!

Saanko kysyä, mistä olet kuullut?

Mieheni siskolta.

Anopin luona en ole sen kummempia tehnyt kuin vienyt tiskejä pöydästä keittiöön. Apen luona jotain vähän enemmän, auttanut ruoanlaitossa. Äitini luona teen kaikenlaisia kotitöitä, kun harvoin käyn ja viivyn useamman päivän.

Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Ex-poikaystäväni varoitteli minua etukäteen, että hänen äitinsä on sellainen, ettei tykkää, että hänen keittiöönsä mennään huushollaamaan. Tämä oli minulle oikeastaan helpotus, eipähän tarvinnut tehdä mitään :)

Ehkä siitä "jäi päälle" se tekemättömyys ja nykyisen anopin luona en edelleenkään osaa tehdä mitään, vaikka hän selvästi haluaisi minun tekevän; huokailee "voi kun pitäis se vielä keretä tehdä ja siellä käydä" yms. Annan rauhassa huokailla, minä olen vaan siellä kylässä :)
Se vihjailee, että lähtisitte jo, mulla on menoja.
Sä vaan istut kylässä, etkä ymmärrä lähteä?

En tee kotitöitä, ei anoppikaan tee kun on meillä kylässä. Tosin puolin ja toisin käydään vaan pikavisiitillä tai kutsusta vaikka syömässä, enkä sillonkaan tee hommia, eli astiat koneeseen laittaa anoppi sen jälkeen kun vieraat ovat lähteneet.

Alkuperäinen kirjoittaja PuoliQ:
Mä tekisin noita jo pelkästään sen takia et mun mielestä on epäkohteliasta istua perse levällään ja odottaa et kaikki kannetaan nenän eteen. Haluan olla anopilleni avuksi.
Jos ihan "vieraaseen" paikkaan menen kylään niin silloin en oma-aloitteisesti tee tuollaista, mutta voin kysyä että tarvitaanko jossain apua.
Ja ihan kohteliaisuus syistä.

Näin minutkin on kasvatettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Piparjuuri:
Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
No minusta tuo kuuluu ihan hyviin tapoihin kun ollaan kuitenkin tutussa paikassa, en osaisi istua passattavana.
Tietäisitpä mitäen anoppi touhuaa kun meille pääsee :whistle:

Minä taas en halua, että anoppi tai muutkaan vieraat tekevät meillä meidän kotitöitä. Sen vuoksi en itse huushollaa kyläpaikoissa. Poikkeuksena on toisiaan juhlat: anoppilassa voin olla tarjoiluapuna ja ystävien kanssa yhdessä jonkun kotona järjestetyissä juhlissa toki touhuan talonväen apuna.

Juu, en minäkään halua, että kukaan meillä alkaa huushollaamaan. Ehkä tosiaan, jos on juhlat tms. Mutta tahtoohan tuo anoppi muutenkin sekaantua mm. sisustukeen ja sen sellaisiin asioihin... :( Pitäisköhän alkaa kostoksi toimia hänen luonaan samoin: "minusta tuohon kohtaan kävisi kyllä sellainen juttu", "ei, älä osta verhoja, minulla on yhdet jotka sopivat juuri tuohon", "ei tämä kyllä käy tähän paikkaan, laitetaan se tuonne" jne...

Alkuperäinen kirjoittaja oidipus:
No meidän anoppila on 600km päässä joten kun sinne mennään ollaan yleensä useampi yö. Minua ahdista myös kun anopppini olettaa ja ihan suoraan käskyttää että leipoisitko sitä ja tätä ja tuota, kävisitkö kaupassa ja ostaisit sitä ja tätä ja tuota (ja ei anna rahaa vaan omillani pitää ostaa, olemme miehen kanssa opiskelijoita molemmat). Kyllä minä yleensä teen mitä käsketään, siivoankin oma-aloitteisesti monesti ja laitan silloin tällöin tiskit koneeseen ja siivoan keittiön. Toisaalta en kehtaisi olla siellä montaa yötä jos en edes kerran laittaisi tiskejä koneeseen..

Mutta jos anoppila olisi lähempänä että kävisimme vain päiväselti kylässä niin en todellakaan mitään tekisi!

Mun miehen vanhemmat myös kaukana, joten aina ollaan useampi yö vieraana. Musta olisi ihana, jos mullekin sanottaisiin, mitä voisin tehdä. Inhottavaa sekin, kun jatkuvasti pitää olla kysymässä, kun en vieraassa paikassa kuitenkaan tiedä mitä tekisin. Mua ei siis odotetakkaan tekevän siivoushommia ym., mutta kiva se on osallistua ruoanlaittoon ym. jokapäiväiseen ariktoimintaan. Loppujen lopuksi kun en kehtaa kokoajan kysellä, menen lasten kanssa leikkimään ja antakoot laiskanleiman

:/

Mä korjaan yleensä pöydän ruoan jälkeen ja laitan tiskit tiskikoneeseen. Joskus (tosi harvoin) autan anoppia ruoan laitossa ja teen vaikkapa salaatin.

Appiukko taas lahjoo poikiaan ja mua tekemään omia pihatöitään :D . Eli joskus leikkaan nurmikon tai kerään klapit kasaan ja siitä sitten appiukko maksaa. Ei edes koskaan pyydä tekemään ilmaiseksi ja jos pyytäis niin varmasti tekisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Minttu:
Ex-poikaystäväni varoitteli minua etukäteen, että hänen äitinsä on sellainen, ettei tykkää, että hänen keittiöönsä mennään huushollaamaan. Tämä oli minulle oikeastaan helpotus, eipähän tarvinnut tehdä mitään :)

Ehkä siitä "jäi päälle" se tekemättömyys ja nykyisen anopin luona en edelleenkään osaa tehdä mitään, vaikka hän selvästi haluaisi minun tekevän; huokailee "voi kun pitäis se vielä keretä tehdä ja siellä käydä" yms. Annan rauhassa huokailla, minä olen vaan siellä kylässä :)
Se vihjailee, että lähtisitte jo, mulla on menoja.
Sä vaan istut kylässä, etkä ymmärrä lähteä?

No en usko, että tästä on kyse. Niin harvoin ja vähän aikaa siellä vieraillaan.

Minä teen myös ainoastaan sen verran, että ruokailun jälkeen laitan astioita koneeseen ja tavaroita jääkaappiin. Anoppi ei kyllä meillä vieraillessaan tee edes tuon vertaa, joten en minäkään heillä rupea siivoilemaan tai muuta.

Minä en osaa esim. ruoanlaittoavuksi mennä, kun meillä on anopin kanssa niin erilaiset tavat ja tyylit -tuntuu, etten osaisi pientäkään hommaa, esim. salaattia tehdä anopin mielen mukaan. Ja jotenkin ärsyttävää sekin, että aikuinen ihminen joutuu kysymään koko ajan vierestä neuvoja. En kyllä olekaan mikään mestarikokki, mutta ovat mies ja lapset pysyneet minun ruuillani hengissä. Jotenkin sitä ei vaan kehtaakaan sitten toisen luona alkaa vääntämään omia luomuksiaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Alkuperäinen kirjoittaja PuoliQ:
Mä tekisin noita jo pelkästään sen takia et mun mielestä on epäkohteliasta istua perse levällään ja odottaa et kaikki kannetaan nenän eteen. Haluan olla anopilleni avuksi.
Jos ihan "vieraaseen" paikkaan menen kylään niin silloin en oma-aloitteisesti tee tuollaista, mutta voin kysyä että tarvitaanko jossain apua.
Ja ihan kohteliaisuus syistä.

Näin minutkin on kasvatettu.

Odotatteko sitten, että anoppi teille kylään tullessaan ei epäkohteliaasti istu perse levällään vaan on myös avuksi? Laittaa teillä tiskit koneeseen? Lakaisee lattiaa?

En tee anoppilassa kotitöitä, eikä tee anoppi meilläkään! Kengät jalassa meillekin lampsii sisälle (vaikka on asiasta sanottu -maalaisten tapa vissiin). Ja likainen ulkotakki päällä istahtaa sohvalle tai ottaa vauvamme syliin. Saattaa alkaa järjestelemään jotain mielensä mukaan (verhoja tms). Eli paremminkin tulee vaan lisää siivottavaa ja hommaa kun anoppi lähtee :(

Minua kerran hävetti, kun äitini vieraili mieheni äidin kotona (siis anoppien ja appiukkojen tapaaminen) ja etsi jotain asiaa (en nyt kuolemaksenikaan muista mitä!) ja kysyi minulta "sinähän se tiedät missä niitä täällä pidetään"... ja enhän minä tiennyt! Kun en ole pahemmin perehtynyt siihen huusholliin....

Jos menemme anoppilaan niin olemme siellä yleensä kaksi yötä vähintään. Kyllä tapaan heillä ollessani tiskata (ei tiskikonetta talossa) ja voin vaikka leipoa pullaa pakkaseen tms.

Anoppi ja appi kuitenkin ovat lähes koko ajan meidän lasten kanssa, saamme saunoa iltaisin kahden miehen kanssa, nukkua aamuisin pitkään jne. Nukkuvatkin meidän lasten kanssa, mummu tytön kanssa ja vaari pojan kanssa.

Siivota en tapaa anoppilassa, ei ole edes pyydetty ikinä. Anoppi taas saattaa meillä ollessaan imuroida hiukan kun koira tuo kiviä yms sisälle.

Anoppi ja appi kuitenkin auttavat meitä todella paljon, ottavat lapsia hoitoon joka kesä viikoksi tai kahdeksi, usein hiihtolomallakin jos meillä vanhemmilla ei ole lomia.

Mutta jos päiväseltään käydään (harvinaista, matkaa 200 km) niin en silloin kyllä tee siellä kotitöitä...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Odotatteko sitten, että anoppi teille kylään tullessaan ei epäkohteliaasti istu perse levällään vaan on myös avuksi? Laittaa teillä tiskit koneeseen? Lakaisee lattiaa?

Olen varma, että jos anoppi olisi nuorempi, hän tekisi tuota kaikkea. Hän on nuorempana paljon auttanut lapsiaan lasten ja kodinhoidossa ja kuljetellut lapsenlapsia ja lastenlastenlapsia kerhoihin. Kun käly tulee meille, hän ryhtyy kyselemättä puuhiin jos mitä tarvitsee tehdä, samoin tekee äitini. kiitos heille.

En tee töitä. Joskus pyytää kyllä erikseen esim. tulemaan pesemään ikkunat, siirtämään huonekaluja tai muuta vastaavaa joka on hänelleen itselleen hankalaa. Nekin kyllä pyytää pojaltaan ja minä menen avuksi, jos ehdin ja viitsin. Ruokaa laitamme joskus, mutta ei mitenkään yleisesti. Eli kukaan ei oleta, että tekisimme mitään.

Minun äitini komentelee kotoisasti lapset, miniät, vävyt ja muuta auttamaan, jos apua tarvitsee esim. pöydän kattamisessa. Tai missä vaan. Mutta ei hänkään oleta, että sinne mentäisiin töihin, vaan sanoo, kun apua tarvitaan.

Olen muutaman kerran anopille apua tarjonnut, esim. jouluisin ja suurten juhlien lähentyessä, mutta hän on sen sortin ihminen ettei tunne oloaan kotoisaksi jos joku auttelee, korkeintaan olen saanut täytekakkua/pullaa viedä. Jos tilanne olisi toisin päin, että hän pyytäisi, auttaisin tiettyyn rajaan asti, haukkumisia yms en sietäisi.

Jos käydään anoppilassa ihan vaan kahvilla, niin sitten en, mutta jos viivytään pidemmänkin aikaa, niin usein tiskaan ja autan esim.pöydän kattamisessa.

Mies ei tee mun vanhempien luona kotitöitä, mutta auttaa usein mun isää esim autorempassa. ja pari kesää sitten kun isä teki räystäsremonttia niin molemmat vävyt oli auttamassa

Tiskaan ja teen semmosta perushommaa. Me käydään anoppilassa ehkä kerran vuodessa ja viivytään korkeintaan kaksi-kolme päivää.

Marjapuskissa, porkkanamaalla, puumetässä ja keittiössä kyllä pitäsi olla koko ajan. Pitäs leipoa, suursiivota, marjastaa ja mehustaa. Sielä ei saa olla juoten, aina pitää olla hyödyksi, aina pitää tehä jotain ja illalla luetella, mitä sai aikaseksi... :/

En oo tuohon hulluuteen kuitenkaan alkanu. En mää sinne lomalle mee, mutta kohtuus kaikessa. Kun anoppi kuulee, että tulee vieraita, se laatii listaa, mitä niillä teetetään. Kun he käy meillä, heidän ei tarvi tehä yhtään mitään. Ei edes lapsia hoitaa, ei mitään.

Mies tekee kans lapsuuden kodissaan ihan vaan näitä perus kotihommia ja touhaa lasten kans.

Yhteistyössä