Tehdään lista halvoista ruokajutuista, jos joku näiden avulla sais säästettyä ruokalaskussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja säästeliäästi syövä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kalakeitto

Perunaa 1e
kalapaloja (hinta oli muistaakseni reilu euron)
keittojuures 0,50
tilkka maitoa

itse pilkon nuo kalapalat vielä pienemmäksi. Tästä meidän perhe syö 2 päivää.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja Mies:
Tartalette Romanov

Punajuuriliemi

Härkää, Madeirakastiketta, Korvasieniä ja Vihannessuikaleita

Päärynää ja Uunijäätelöä

Kahvi ja Petit Fours

75 ?

Onpas vanhanaikainen ruokalista, missä raflassa tällaiset tunnelmointiviikot?

Wanha Laamanni

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja säästeliäästi syövä:
mä aloitan

Kaalipata

kaali 1e
jauheliha 2e
keittojuures 2pss 1e
riisi (0,50 per kerta)

tästä syö isompikin perhe monta kertaa, loppu pakkaseen

Makkarasoppa jätti kattilallinen

makkara 2pkt 2e
keittojuures 2pss 1e
perunat 1e

Kanasotku

riisiä (o,50 kerta)
kanaa 2e
ruokakerma 0,50
porkkanaa (0,50 kerta)

tietysti jos paljon käyttää kasviksia, ei kannata ostaa pakastealtaasta niin saa vieläkin edullisemmin

nämä maksaa 12 euroa ja varmasti syö yli viikon (osan voi laittaa pakkaseen vaikka seuraavaksi viikoksi ja tehdä jotain muuta samalle viikolle, ellei samaa halua syödä enemmän kuin yhden päivän)
Ei näistä kyllä iso perhe kovin montaa kertaa syö. Me pärjättäs näillä ruuilla korkeintaan 2 päivää ja meitä on 2 aikuista ja 5 lasta.

No hui.. mitä jättiperheitä teillä :o :)

mä aloitan

Kaalipata

kaali 1e
jauheliha 2e
keittojuures 2pss 1e
riisi (0,50 per kerta)

makkara 2pkt 2e
keittojuures 2pss 1e
perunat 1e

Kanasotku

riisiä (o,50 kerta)
kanaa 2e
ruokakerma 0,50
porkkanaa (0,50 kerta)

tietysti jos paljon käyttää kasviksia, ei kannata ostaa pakastealtaasta niin saa vieläkin edullisemmin

nämä maksaa 12 euroa ja varmasti syö yli viikon (osan voi laittaa pakkaseen vaikka seuraavaksi viikoksi ja tehdä jotain muuta samalle viikolle, ellei samaa halua syödä enemmän kuin yhden päivän)
Ei näistä kyllä iso perhe kovin montaa kertaa syö. Me pärjättäs näillä ruuilla korkeintaan 2 päivää ja meitä on 2 aikuista ja 5 lasta.

no teillä ei olekkaan mikään tavanomaisen kokoinen perhe. Meillä 1 aikuinen ja 2 lasta ja syödään kyllä monta kertaa, iso kattila tulee täyteen noista

Käytä tähteet! Esim. harva nykyään edes muistaa pullavanukasta, vaikka se on kuolettavan hyvää! Sukulaisilta saadut reikäisetkin omenat voi hyödyntää jossain paistoksessa tai vaikka soseena. Jäikö keitettyä riisiä yli? Tee siitä riisivelliä tai omenariisipuuroa (lidlin omenasose on oikein hyvää tähän tarkoitukseen, jos omatekoista ei ole), tai laita vaikka pannaritaikinaan. Miltei mitä tahansa ruokaa saa jatkettua. Esim. jos kanankoipia jää yksi, siitä voi tehdä risoton koko perheelle lisäten tietenkin riisiä ja kasviksia jne.

Nyt on kaalipadasta syönyt 3 ihmistä, eikä näytä, että kattilasta olisi juuri mitään edes otettu. On kyllä riittoisaa.

Minun vinkkini on tuo isot satsit, pakkaseen kertyy aika nopsaan valmista ruokaa, meidän pakkasen annoksilla syötäisiin varmasti ainakin kuukausi, eikä tarttis kuin maitoa ja hedelmiä hakea kaupasta, leivätkin teen itse. Ruisruutuja meillä on useasti, tosi nopea ja helppo ohje. Ainekset vaan sekaisin ja pellille (ruisjauhopussissa ohje)

meillä tylsästi kiusaus- ja perunamuussilaatikoiden linjalla...eli metvursti-kiusaus, kinkkukiusaus, lohikiusaus, jauheliha-perunamuussilaatikko(välillä broiskun jauhelihasta),tonnikala-perunamuussilaatikko jne.
helppoa, suht edullista ja taatusti syö isompikin perhe kauemmin kuin pari kertaa, meillä ainakin ärsytys iskee kun syödään kolmatta ja neljättä päivää samaa ruokaa...

pyttis
Eilisiä perunoita
paketti makakraa
sipulia

Voi käyttää myös lihanpalon ym mitä löytää kaapista siis jämäruokaa
paistetu kanamuna mukaanjos haluaa

kaikki pastaruoat on halpoja

Nuudelit, ja niden häysteeksi vaikka kinkkusuoiklsetta ja sipulia, kasviksia

Keitot ylensäkin on halpoja

riisi-manna tai puolukkapuuro

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mä aloitan

Kaalipata

kaali 1e
jauheliha 2e
keittojuures 2pss 1e
riisi (0,50 per kerta)

makkara 2pkt 2e
keittojuures 2pss 1e
perunat 1e

Kanasotku

riisiä (o,50 kerta)
kanaa 2e
ruokakerma 0,50
porkkanaa (0,50 kerta)

no teillä ei olekkaan mikään tavanomaisen kokoinen perhe. Meillä 1 aikuinen ja 2 lasta ja syödään kyllä monta kertaa, iso kattila tulee täyteen noista

Itsehän kirjoitit että näistä syö isompikin perhe monta kertaa ja loput pakkaseen. 2 aikuista ja yksi lapsi ei ole minkään mittapuun mukaan iso.

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja :) :
kesäkurpitsa on nyt tosi halpaa, sitä kannattaa hyödyntää. oli ainakin täällä Lidlissä 69 senttiä /kg

Mitä siitä kesäkurpitsasta kannattais sitten tehdä? Jäänyt melko tuntemattomaksi mulle toi, joskus tehnyt täytettyjen paprikoiden tapaan.

Itse tykkään tosi paljon ihan pannulla paistetusta kesäkurpitsasta. On tosi ihana lisuke! Tai sellaisenaan salaattiin. Myös kasvissosekeittoon sopii tosi hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Käytä tähteet! Esim. harva nykyään edes muistaa pullavanukasta, vaikka se on kuolettavan hyvää! Sukulaisilta saadut reikäisetkin omenat voi hyödyntää jossain paistoksessa tai vaikka soseena. Jäikö keitettyä riisiä yli? Tee siitä riisivelliä tai omenariisipuuroa (lidlin omenasose on oikein hyvää tähän tarkoitukseen, jos omatekoista ei ole), tai laita vaikka pannaritaikinaan. Miltei mitä tahansa ruokaa saa jatkettua. Esim. jos kanankoipia jää yksi, siitä voi tehdä risoton koko perheelle lisäten tietenkin riisiä ja kasviksia jne.

Tässä mulla ois paljon opeteltavaa. Oikeen ärsyttää kun heitän ihan liian herkästi tähteet menemään kun en vaan muka osaa/kesksi niille mitään käyttöä

:ashamed:

KAsvissosekeitto, esim. 2kg perunaa, 2 pussia keittojuureksia, sipulia 2 ja loraus kermaa + raejuustoa keiton päälle. n. 4e
Tonnikalakiusaus: perunasipulisekoitus 1kg (1,20e), 2x tonnikala (3e) munamaito n. 1,2e)= 5,40e
Uunikala tomaatilla: seiti (1,50e), 5tomaattia ja sipulia yht. 1,50e, kermaa (1e) ja keitetyt perunat, tai pasta 0,5e)= 4,5e

kun paistaa pannulla ja laittaa parmesanlastuja päälle.. Lisäksi se ratatoullessa namia, eli pannulla: paprikaa, sipulia, munakoisoa, kesäkurpitsaa ja tomaattia ja itse lisään vielä fetaa..

Kiva ketju! :) Kaalipataa, -keittoa -kääryleitä tai -laatikkoa laittelen usein TOSI ison satsin, eikä maksa paljon. Kaaliruoat sitäpaitsi vain paranee jääkaapissa, hajuhaitat tosin saattavat häiritä ;)

Kasvispihvejä kannattaa tehdä kerralla pakastimeen asti, koska raastaminen on niin työlästä. Ollaan sisaren kanssa pidetty joskus oikein kunnon ruokasavotta johon ollaan ainekset ostettu puoliksi ja kumpikin on saanut pakastimen täytettä.

No ei taas yhtään kuulu tähän ketjuun, mutta mites tuo maksa, kun mä miellän sen jollain tavalla epäpuhtaaksi lihaksi, kun maksan tehtävä on puhdistaa. Siis tuntuu, että maksaan varastoituisi eläimen elimistön kuona-aineet, joita niitä kai rehussakin on ja onhan luonnossakin maksaa rasittavampia kasveja. Nin, että onko maksa epäpuhdasta?

hyvää ja suht edullista, vaikka halvemmallakin vois päästä

Iso kesäkurpitsa pilkottuna
jauhelihaa joko sellaisenaan tai kastikkeena
juustoraastetta pinnalle
(riisiä tai pastaa, jos ei itketä kesäkurpitsaa)

kaikki vaan sekaisin vuokaan, mausteita oman maun mukaan.

tai
mitä vaan kasviksia, esim keittojuureksia, parsa-ja kukkakaalta, maissia ja jauhelihaa vuokaan ja uuniin
halutessa munamaito sekaan ja juustoraastetta pinnalle

molemmat todella hyvää :p

Kesäkurpitsaa tulee joskus ostettua. Menee vaikka kurkun tavoin leivän päällä. Grillattuna se on tosiaan ihanaa. Teen siitä myös ihanaa pastaa: Pastaa, reilusti ruokakermaa, kinkkusuikaleita, kesäkurpitsaa, paprikaa, sipulia, valkosipulia, mausteeksi yrittimausteita ja muita oman maun mukaan.

Nyt on kaalipadasta syönyt 3 ihmistä, eikä näytä, että kattilasta olisi juuri mitään edes otettu. On kyllä riittoisaa.

Minun vinkkini on tuo isot satsit, pakkaseen kertyy aika nopsaan valmista ruokaa, meidän pakkasen annoksilla syötäisiin varmasti ainakin kuukausi, eikä tarttis kuin maitoa ja hedelmiä hakea kaupasta, leivätkin teen itse. Ruisruutuja meillä on useasti, tosi nopea ja helppo ohje. Ainekset vaan sekaisin ja pellille (ruisjauhopussissa ohje)

Onnistuisko nuo myös sämpyläjauhoista? Sitä kun löytyis kaapista... Jos onnistuu, niin olisko mitenkään mahdollista saada ohjetta
:saint: ?

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:

Onnistuisko nuo myös sämpyläjauhoista? Sitä kun löytyis kaapista... Jos onnistuu, niin olisko mitenkään mahdollista saada ohjetta
:saint: ?

googleta peltileipä, löytyy vastaavia myös ilman ruisjauhoa :)

ei voi ainakaan sanoa, ettei olisi aikaa tehdä itse leipää

Yhteistyössä