Teijän häätyy nyt vastata tähän tärkeään mieltä askarruttavaan kysymykseen

hyytikyppynen

Aktiivinen jäsen
30.10.2006
26 410
8
38
puurajan takana
Miksi mikron lautanen pyörii aina eri suuntaan? Siis ko pistät päälle ja se pyörii vaikkapa myötäpäivään. Sammutat ja käynnistät taas niin se pyörii vastapäivään. Sammutat ja käynnistät niin taas mennään myötäpäivään.... Ja nii ees päin.

Se tais liittyä jotenkin siihen , että ne säteet (vai mitä ne nyt siellä onkaan ) lämmittää/sulattaa eväät tasasesti.

Mutta sitä en kyllä käsitä, miksi. Koska sellainen mikro, missä ei lautanen pyöri, lämmittää aivan samalla lailla..

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Alkuperäinen kirjoittaja marisca:
Että se ruoka ikään kuin lämpeis tasaisesti. :)

No mut siis eihän kukkaan sen takia sammuttele kesken lämmityksen mikroa että sais lautasen pyöriin eri suuntaan? :D

Paitsi minä. Mä laitan aina eka noin minuutin ja sitte hämmennän sitä ruokaa ja laitan vielä toisen minuutin. Ja tiedän, että se lähtee pyöriin päinvastaiseen suuntaan siitä.

Heh, löysin tämmösen vastauksen, ku googletin:

"Mistä johtuu mikroaaltouunin lautasen satunnainen pyörimissuunta?

Mikroaaltouunin lautasen pyöritysmoottorina käytettään yleisimmin yksinkertaista synkronimoottoria, jok sattuu lähtemään siihen suuntaan mihin sitä kulloinkin huvittaa. Koska pyörimissuunnalla ei ole merkitystä mikroaaltouunin toiminnalle, niin tälläinen edullinen moottori sopii hyvin lautasen pyörittämiseen."

Mä oon pitäny jotenkin luonnollisena, että se pyörii eri suuntiin, ku pysäyttää ja olen ajatellut, että sillä olis jotain tekemistä tasaisemman lämmityksen kanssa. Ehkäpä ei olekaan? :D

Yhteistyössä