Tein 6-vuotiaalle facebookprofiilin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paskamude
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Paskamude

Vieras
odotan kakkasadetta niskaani, ja pakko oli taas tulla tänne sohaisemaan murkkupesää ;-)

Puolustuksen puheenvuoro: sivu täysin suljettu, ei näy kuin kuva joka sekin melko epäselvä, häntä ei voi lisätä kaveriksi, häntä ei näy hauissa, profiiliaan käyttää pelaamiseen ja jutteluun parin kaverin kanssa.
Profiilia käyttää vain minun kanssa yhdessä.
Hänellä on 3 kaveria, joista yksi olen minä. Kaksi muuta samanikäisiä kavereita.
Omat tilapäivitykseni ja tekemiseni ei näy hänelle.

Nuorisotyön asiantuntija: Facebook ei sovi alakouluikäiselle
Sunnuntai 29.11.2009 klo 14.44

Facebookin ikäraja on 13 vuotta, mutta käytännössä kuka tahansa voi kirjautua palveluun valehtelemalla ikänsä.
Lue myös

Lasten lisääntynyt sosiaalisten nettipalveluiden käyttö on herättänyt pelkoa Facebookin haitallisista vaikutuksista lapsen kehittymiselle. Asiasta on uutisoinut muun muassa CNN.com -uutispalvelu.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton nuorisotyön päällikkö Juuso Peura ei suosittele Facebookia alakouluikäisille.

- Alle 13-vuotias ymmärtää hyvin harvoin internetin julkista luonnetta. Moni kuvittelee, että Facebookissa jutellaan vain kavereiden kanssa. Omat kuvat voivat silti näkyä myös ulkopuolisille. Vaarana on myös lapsen syrjäytyminen, jos sosiaaliset suhteet painottuvat liiaksi verkkoon.

Peuran mukaan yhteisöpalvelujen kuten Facebookin ja IRC-Gallerian ongelmat näkyvät selvimmin 12-13 -vuotiaiden käyttäjien kohdalla.

- Pitäisi miettiä tarkemmin, millaisia kuvia nettiin laitetaan ja millaisia kommenttitekstejä kirjoitetaan muiden nähtäville.

Facebookissa voi säädellä tarkasti omien tietojen ja kuvien näkymistä ulkopuolisille palvelun yksityisyysasetuksista. Peura muistuttaa, ettei näiden asetusten käyttö ole helppoa edes aikuiselle.

Äitikin voi olla fb-kaveri

Facebookin yleistyminen on Peuran mukaan lisännyt keskustelua netin käytöstä lasten kanssa.

- Hyvä lähtökohta on, että lapsen liikkumista verkossa on hyvä tarkkailla samaan tapaan kuin kodin ulkopuolella.

Hyvä keino lapsen tarkkailemiseen on esimerkiksi se, että äiti ja lapsi ovat toistensa kavereita Facebookissa.

- Tiedän tapauksia, joissa äiti on myös tyttärensä kavereiden kaveri. Näin yhteisöpalvelua voidaan käyttää yhdessä ja samalla tiedetään, millaista sisältöä lapsi sinne laittaa.

Moni valehtelee ikänsä

Ikärajallisten verkkopalveluiden suurin ongelma on iän tunnistamisen vaikeus. Väestörekisterikeskukselta on tulossa palvelu, jossa ikä tunnistetaan sosiaaliturvatunnuksen perusteella.

- Facebookissa on monia sovelluksia, jotka eivät sovellu lapsille. Jos Facebookin ikärajaa nostettaisiin, ikänsä valehtelevia nuoria olisi paljon enemmän, Peura sanoo.

MLL:n tekemien selvitysten perusteella Facebookin edut ovat haittoja suurempia.

- Enemmistöllä nuorista on palvelusta vain hyviä kokemuksia. Kaverisuhteet syventyvät ja tutustutaan nopeasti uusiin ihmisiin. Facebookin kautta ei tarvitse aina odottaa, että näkee kaverin kasvotusten.

Alkuperäinen kirjoittaja Paskamude:
odotan kakkasadetta niskaani, ja pakko oli taas tulla tänne sohaisemaan murkkupesää ;-)

Puolustuksen puheenvuoro: sivu täysin suljettu, ei näy kuin kuva joka sekin melko epäselvä, häntä ei voi lisätä kaveriksi, häntä ei näy hauissa, profiiliaan käyttää pelaamiseen ja jutteluun parin kaverin kanssa.
Profiilia käyttää vain minun kanssa yhdessä.
Hänellä on 3 kaveria, joista yksi olen minä. Kaksi muuta samanikäisiä kavereita.
Omat tilapäivitykseni ja tekemiseni ei näy hänelle.

Miksi ihmeessä hänellä sitten facebook-sivu on?

lainatun pitkän tekstin olin jo lukenut netistä monta kertaa, Kiitos vain :-D
ja ikärajan toki tiesin.

Sivut hänellä on pelien vuoksi, pelaan itse monia pelejä. Enimmäkseen tuo lapsen sivu onkin nyt mun sivuprofiili, hyödyttää pelienkin vuoksi.
En ymmärrä mitä pahaa siinä on jos siellä lapsen nimi ja kuva josta häntä ei edes tunnista on näkyvissä. Mihin muuhun ei kukaan toinen pääse käsiksi mitä hänellä siellä on.
Nämä 2 kaveria hyviä tuttuja ja heilläkin alle 10 kaveria.

Minusta kaikkien pitää saada tehdä facebookkiin jos he haluavat!
Ala-ikäisen pitäisi sitten vaikka saada vanhemman lupa ja sähköpostiosoite pitäisi laittaa jotta facebook voisi lähettää vanhemmalle tiedon mitä lapsi tekee . Jos vanhemmista se ei vaikuta turvalliselta voisi tilin sitten vaikka poistaa..;)ottakaa ...

Yhteistyössä