Teinien käytöksestä ja kasvatuksesta... Olen aika järkyttynyt tyttöni kaverin perheen menoon.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Emmin" äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse oon 25v joten teini-ikä on viä hyvin muistissa. Haistattelu ei mielestäni ole ok eikä ryypiskely, mutta mielestäni ap:n taas pitäisi ymmärtää se että oma tytär ei ole enää mikään lapsi. Mulla ei ollut kotiintuloaikoja, sain mennä esim kaupungille jos oli joku erikoistapahtuma (illallakin), jäädä kotibileisiin yöksi jne. Olin osoittanut vanhemmilleni olevani sen luottamuksen arvoinen. Ikinä en juonut/polttanut ja muutenkin osasin käyttäytyä fiksusti. Kesäisin oltiin aina yömyöhään ulkona, istuskeltiin rannalla, katseltiin leffaa jonkun kotona, juteltiin jne.

Ei nuoret voi osoittaa olevansa luottamuksen arvoisia, jos heille ei anneta siihen mahdollisuutta!

[QUOTE="hmmmmmm";26084468]No en tiedä missä sä asut mutta ei täällä meno kovin hurjaa vielä kymmenen aikoihin ole (ja lähikaupatkin auki), toinen asia olis että vielä keskellä yötä siellä heiluis että kyllä mä sinuna ees puoli tuntia tosta löysäisin[/QUOTE]

Täällä todellakin on. Ja itse olen siellä käynyt likkaa etsimässä jos lipsunut kotiintuloajasta eli tiedän kyllä. Kaupat on kiinni, mutta baarit alkaa aukailla oviaan. Nuori on kännissä kuin käet ja pullot lentelee jne. Tämä siis pe- ja la-iltaisin. Osa istuu piirissä jossain ryteikössä ja pullo kiertää. Poikien kädet tyttöjen housuissa jne. Mutta ehkäpä mä sitten olen kovin kovin tiukkis.

[QUOTE="vieras";26084460]Järkyttävän huonoa kirjoitusta. Mikä sinun koulutuksesi on?[/QUOTE]

nii voi hellan lettas sentään :'(:vampire: ja mikäs sun?
Mulla sattuu olemaan 2ammattia ja kolmatta luen tällä hetkellä :)
Kaikki ei kirjoita kirja kieltä palstalla vaan murteet vaikuttaa.

Minunkaan mielestä kiroilu ei ole se huolestuttavin asia tässä ja teinien kanssa kannattaa AINA valita taistelunsa, kaikesta ei voi vääntää.

Moittisin, mutta suurempaa rangaistusta en antaisi jos ei mene päänaukomiseksi muille.

Itse oon 25v joten teini-ikä on viä hyvin muistissa. Haistattelu ei mielestäni ole ok eikä ryypiskely, mutta mielestäni ap:n taas pitäisi ymmärtää se että oma tytär ei ole enää mikään lapsi. Mulla ei ollut kotiintuloaikoja, sain mennä esim kaupungille jos oli joku erikoistapahtuma (illallakin), jäädä kotibileisiin yöksi jne. Olin osoittanut vanhemmilleni olevani sen luottamuksen arvoinen. Ikinä en juonut/polttanut ja muutenkin osasin käyttäytyä fiksusti. Kesäisin oltiin aina yömyöhään ulkona, istuskeltiin rannalla, katseltiin leffaa jonkun kotona, juteltiin jne.

Ei nuoret voi osoittaa olevansa luottamuksen arvoisia, jos heille ei anneta siihen mahdollisuutta!

Tuolla Iidalla vaan tuntuu olevan mielessä juurikin se ryypiskely ja pojat. Ja siihen samaan olisi meidän tyttöä viemässä mukaan ja ei, minusta se vaan EI ole ok. Olisikin eri asia jos tyttöporukalla katselisivat leffoja ja juttelisivat mukavia. Ja nämä tahtoisivat olla siellä kylillä myös talvella, tuli huomattua. Ja Iidallehan se onkin ok, hänen vanhemmat kyllä antaa.

[QUOTE="Emmin" äiti;26084372]No mun mielestä 14v tyttölapsen ei kyllä tarvitse riekkua humalaisen nuorison seassa kylillä viikonloppuisin 21.30 jälkeen...!!!
Todellako on teistä ok? Mitä ihmettä siellä ulkona kylillä oikein on 14-vuotiaalle tuohon aikaan iltayöstä?[/QUOTE]

Mulla myös 14-vuotias tytär, eikä tulisi kuuloonkaan että antaisin riekkua viikonloppuisin kylillä edes 21.30 asti. Kotiintuloaika on klo 20, kesällä joskus klo 21. Oli arki tai viikonloppu.

Onkohan suomi oikeasti ainoa maa missä tällainen käytös on nuorilta hyväksyttävää?? Siis kiroilu, dokaus, tupakan poltto ja jossain jengeissä heiluminen öisin kaupungilla? Ja onko tää helsingin (tai muun suuremman kaupungin) ongelma vai tapahtuuko muissakin kaupungeissa?

En ole tuolla muualla maailmalla nähnyt samanlaisia nuorisojengejä/ryhmiä/porukoita kaupungissa heikossa hapessa, illalla/yöllä.

[QUOTE="Emmin äiti";26084502]Tuolla Iidalla vaan tuntuu olevan mielessä juurikin se ryypiskely ja pojat. Ja siihen samaan olisi meidän tyttöä viemässä mukaan ja ei, minusta se vaan EI ole ok. Olisikin eri asia jos tyttöporukalla katselisivat leffoja ja juttelisivat mukavia. Ja nämä tahtoisivat olla siellä kylillä myös talvella, tuli huomattua. Ja Iidallehan se onkin ok, hänen vanhemmat kyllä antaa.[/QUOTE]

Kyllä mun kaveriporukkaan kuului sekä tyttöjä että poikia, ja mä olin melkein ainoa joka ei juonut. Yksi pojista oli mulle todella tärkeä (ihan kavereita oltiin) ja kyläiltiin paljon puolin ja toisin. Tais mun porukat luulla et seurustellaan :D Ei mun vanhemmat ikinä kieltäneet hänen kyläilyjään oli päivä tai ilta, ja ihan rauhassa saatiin mun huoneessa olla suljetun oven takana. Katseltiin tv:tä ja juteltiin elämästä :)

Onkohan suomi oikeasti ainoa maa missä tällainen käytös on nuorilta hyväksyttävää?? Siis kiroilu, dokaus, tupakan poltto ja jossain jengeissä heiluminen öisin kaupungilla? Ja onko tää helsingin (tai muun suuremman kaupungin) ongelma vai tapahtuuko muissakin kaupungeissa?

En ole tuolla muualla maailmalla nähnyt samanlaisia nuorisojengejä/ryhmiä/porukoita kaupungissa heikossa hapessa, illalla/yöllä.

Olen asunut Keski-Euroopassa, ja kyllä siellä nuoriso kiroaa, siis älkää nyt jaksako, että kiroilu olisi niin kamalaa! Eri asia, jos haistattelee jollekin. Sen sijaan Keski-Euroopassa nuoriso ei kyllä kännää ja polta kuten Suomessa,se on totta. Sen sijaan esim. Etelä-Euroopassa nuoriso ei juo, mutta tupakointi aloitetetaan kovin aikaisin ja suurin osa nuorista polttaa

Musta on kivaa,että pojat ja tytöt voi olla kaveriporukoissa yhdessä,toivon että niin olis ollut myös omassa nuoruudessani. Ei pojat aina ole pahoja! Itellä 2 teiniä,sekä poika että tyttö.

[QUOTE="Emmin äiti";26084410]Ja mitä ihmeen kehittävää 14v tosiaan voisi viikonloppuna 21.30-> tehdä ulkona? En kyllä itse keksi. Pojat, viina, pilluralli, huumeet tulee mieleen, valitettavasti.[/QUOTE]

Mä olin vuotta vanhempi kun meillä oli lähes koko kesän yksi mun kaveri käymässä (no ei nyt koko kesää mutta aina about viikon jaksoissa tai sillain et kävi esim. mun rippijuhlissa tai lähti meidän mukaan mökille ja sen jälkeen oli meillä pari yötä, asuu siis kaukana joten kouluaikana sitten taas ei oikeestaan nähty), ja monesti saatettiin olla ulkona about yhteentoista tai kahteentoista. Ja todellakaan ei esim. juotu tai ajeltu pilllurallia, koska esim. itse en juonut alaikäisenä, ja minä olin ainut jolla oli moottorilla varustettu kulkuväline (ja sillä, siis skootterilla sain ajella sillon vasta iskän kanssa koska olin just vasta saanu kortin. Pyörällä toki käytiin kaupungilla esim. jätskeillä tai kaupassa mut tultiin ajoissa kanssa takas). Mitä me sit tehtiin? Istuttiin viereisessä puistossa porukalla (johon kuului yleensä minä, se mun kaveri, mun pikkusisko, ton siskon 11v kaveri ja mahdollisesti eräs mun siskon ikänen eli vuotta nuorempi poika), kuunneltiin musaa, juteltiin ja leikittiin linnakehippaa (kyllä, _leikimme_ :O mutta linnakehippa oli meistä sillon ihan eri asia kun kaikki muut leikit :D). Saatettiin myös ottaa toisistamme valokuvia tai hauskoja videoita (jotka ei tietenkään ikinä päätyneet minnekään mutta kunhan kuvailtiin). Muttanojoo, tää paikka nyt ei ollut edes "kylillä", vaan ehkä 4 kilometrin päässä keskustasta, suht rauhallisella asuinalueella meidän kodin vieressä. Että ihan olis äiti voinu kävellä parkkipaikalle niin olis nähny meijät. Ja kyllä se kai välillä soittelikin perään.

Tosin mä olinkin aina kiltti eikä tosiaan kiinnostanu esim. juominen, joillain "kavereilla" sitte taas olikin vähän toinen juttu.... Tästä on nyt sellaset viis vuotta aikaa.

Kannattaa varmaan käydä muuallakin, kuin turistikohteissa. Kyllä muuallakin esim. euroopassa on ihan samanlaisia nuorisoporukoita. Missään se tuskin on kovin hyväksyttävää, mutta kyllä sitä tapahtuu.

Mun äitini oli aina tosi tiukka. Vaikka teininä äkäilinkin siitä, olin salaa tyytyväinen. Koin vahvasti, että mua rakastetaan kotona niin paljon, että todella halutaan tietää olenko turvassa.

Minusta rajat siis tosiaan ovat rakkautta. Normaalina vkoloppuna ei tarvitse saada olla myöhään, jos on juhlat tms asioista voi sopia erikseen.

Vähän vanhemman murkun äitinä tulee ensimmäiseksi mieleen, että kuinkahan usein se Iida todellisuudessa käy ostelemassa niitä vaatteita tai syömässä. Kuulostaa lähinnä, että omasi kaipailee niitä uusia vaatteita enemmän ja vetää esiin 'kaikki muutkin'-kortin eli Iidakin aina käy... :D

Toisekseen ihmettelen, mistä niitä kiroilun paheksujia täällä riittää, kun joka puolella tuntuu kuitenkin törmäävän nuoriin aikuisiin, joiden joka toinen sana on joku kirosana :headwall:

Kuulostaa siltä, että teillä on järkevät rajat ja järkevät kotiintuloajat. Ei 14-vuotiaan paikka ole alkoholillisissa diskoissa, eikä vanhemmille haistattelu tai muu törkeä käytös kuulu murrosikään.

[QUOTE="vieras";26084653]Vähän vanhemman murkun äitinä tulee ensimmäiseksi mieleen, että kuinkahan usein se Iida todellisuudessa käy ostelemassa niitä vaatteita tai syömässä. Kuulostaa lähinnä, että omasi kaipailee niitä uusia vaatteita enemmän ja vetää esiin 'kaikki muutkin'-kortin eli Iidakin aina käy... :D

Toisekseen ihmettelen, mistä niitä kiroilun paheksujia täällä riittää, kun joka puolella tuntuu kuitenkin törmäävän nuoriin aikuisiin, joiden joka toinen sana on joku kirosana :headwall:[/QUOTE]

Peesi. Meillä on nuo kolme teiniä, joista vanhinta en enää oikeastaan liiemmin kasvata mutta 16- ja 17-vuotiaat tuossa heilahtelevat.

Jotenkin minusta tuntuu, että aloittaja voi olla maalaamassa piruja seinilleen. Tytöt ja pojat voivat tehdä paljon kaikenlaista yhdessä, harrastaa, ajella fillareilla ja ylipäätään viihtyä keskenään ilmankin viinaa.

Meillä pojat ovat tuoneet kautta aikojen ison liudan kavereita kotiin, tai siis rumpusetti taloudessa houkuttaa lähiseudun teinit. Siinä kun olen tutustunut poikien kavereihin hyvin tietoisesti myös luottamus heidän tekemisiään kohtaan on kasvanut. Onko teillä sellainen tilanne, että näitä kavereita voisi käydä aina silloin tällöin myös teillä jotta opit tuntemaan porukan, jossa tyttö liikkuu?

Mutta itsehän sinä tyttäresi tunnet ja tiedät hänet vaikutusalttiuden. Ne ovat vaikeita vuosia äidille, kun se tähän asti äidin taskussa ollut tahto katoaa sieltä vähän kerrallaan ja nuori tyttö hehkuu nuoruudenintoa kokea ja elää.

mitä pahaa siinä on jos 14-vuotiaalla on poikakaveri?

olettaen tietysti että se poikakaveri on suunnilleen samanikäinen eikä mikään parikymppinen amispoju tai kolmekymppinen perheenisä

Olen tästä ihan samaa mieltä! Kaverin kotona on liian löysä meininkin, mutta teillä on kyllä ihan liian tiukka. Todella monet tuonikäiset tulevat vast aharrastuksista tuohon aikaan, myös viikonloppuisin ja meno kaupungilla on vielä melkoisen hiljaista, jospa isommissakin kaupungeissa. Ja tosiaan miten sitä vastuunottoa ja luottamusta oikein opetellaan, jos äiti on paapomassa nukkumaan jo alkuillasta.

periaatteeni on lasten kasvatuksessa se että samat säännöt kuin omassa lapsuudessa, koska kodit ei muutu muuten kuin kodinkoneiden osalta, ihmiset ovat aina samaa sarjaa, uudempia vaan. teineille selkeät rajat, kotiintulo ajat, kotityöt. jos ei onnistu pysymään rajojen sisällä mitä on yhdessä sovittu, niin siitä tulee sitten jotain sanktioita. tehköön sitten aikuisena niinkuin lystäävät, mutta kotoa se kasvatus sille aikuisuudelle on annettava.

Ei ole Iidan kasvatus hyvin mennyt, mutta kyllä ap on ihan ylitiukkis!! Huh, kuten joku totesikin, niin monesti harrastuksetkin loppuu vasta yhdeksän aikoihin illalla. Minusta klo 22-23:30 on ihan hyvä aika tulla viikonloppuna kotiin. Teinit norkoilevat ja se on teinien hommaa, pikkasen ankeaa, kun pitää olla kotona äidin helmoissa jo alkuillasta. Tietysti riippuu, missä norkoilevat ja minkälaisessa porukassa.

Mikä on alkoholidisco? Mielestäni 14-vuotiaalla voi ihan hyvin olla poikakaverikin. Kiroilua tai huonoa käytöstä en hyväksyisi.

P.S. Mulla oli tosi tiukka kasvatus ja vedin kapinointini ihan yli, sairaalaan asti mentiin enkä siitäkään tainnut oppia. Että kannattaa miettiä, mistä joustaa ja mistä ei.