Teinien käytöksestä ja kasvatuksesta... Olen aika järkyttynyt tyttöni kaverin perheen menoon.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Emmin" äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no missäs alaikäisille järjestetään diskoja, joissa saa olla tarjolla alkoholia. ei missään. teinit kiroilee sille ei mahda mitään. ja tällä palstalla olen lukenut kymmeniä kertoja, että alkoholi kuuluu teinin elämään, ja moni kehuu itse ryypiskelleen myös jo 12-13 vuotiaana. mun mielestä alkoholi ei kuulu teinin elämään.kyllä pitää olla täysikäinen, ennen kuin siihen aineeseen tarttuu. mutta niin voi käydä, jos teini saa luuhata pitkin kyliä kenen kanssa tahansa ja mihin aikaan vain. rajat ja rakkaus. kotiintuloajat ja seuranta missä teini liikkuu. alaikäinen on velvollinen kertomaan mihin menee ja milloin menee. jos ei kerro, niin sitten pysytään kotona. se että itse viitsii joskus tehdä pistokokeita, onko teini siellä missä on aikonut olla, saa teinin pysymään aika hyvin siellä, missä on aikonutkin olla

Mulla oli nuorena ystävä, jolla oli tosi tiukat rajat kotona. Jos ma kävi vaikka kirjastossa, ei ti saanut mennä minnekään. Ke sit pääsi käymään vaikka kiskalla, mut to ei mihinkään jne. Sillä seurauksella, että täysi-ikäisenä opiskelijana elämä lähti täysin käsistä. Kammottavaa juhlimista ja itsensä jakamista jne. Muutamassa vuodessa meni aika huonoon kuntoon ja joutui pysähtymään ihan vakavasti. Nuorena pitää saada harjoitella vapautta ja vastuuta sopivasti aina ikätasoon suhteutettuna. Alkoholi tai muut päihteet eivät kuulu alaikäisille, mutta vastuu omasta koulunkäynnistä ja opiskelusta kuuluu. Rahankäytön opettelu, ihmissuhdesäpinätkin. Myöhäisemmät kotiintuloajat jne. Annetaan nuorille mahdollisuus osoittaa, että ovat luottamuksen arvoisia. Itselläni teinitytöt
14v ja 12v (käyttäytyy jo hyvin teinimäisesti, vaikka ei "virallisesti" kai olekaan. Molemmat harrastavat ahkerasti ja harrastus on ainakin toistaiseksi mennyt kaiken ohi, joten iltamenoista ei ole vielä tarvinnut olla huolissaan. Melko luonnollisesti lapset ovat saaneet "lisää liekaa", pikkuhiljaa omaa liikkumavapautta.

En ymmärrä tuota kiroilusta vouhkaamista. En ymmärrä miksi ei saisi ostella uusia MERKKIvaatteita jos perheellä on rahaa antaa siihen. En ymmärrä miksi ei saisi käydä Mäkkärissä syömässä. En ymmärrä miksi ei saisi liikkua kaveriporukassa jossa on sekä poikia että tyttöjä. En ymmärrä miksi ei saisi olla poikakaverikaan jos tosiaan on samanikäinen ja tuodaan kotiin näytille. Seksuaalisuuden herääminen on normaalia tuossa iässä, mitä ap oikein oletti?

Sen sijaan haistattelu on ikävää. Kotiintuloajat pitää olla tuon ikäisillä. Sanktio pitäisi tulla jos toistuvasti kännää eikä alaikäisellä ole asiaa alkoholidiskoihin.