Teinin tupakointi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
16-vuotias poika haisee aina vähän tupakalta kun tulee ulkoa. Olen yrittänyt monta kertaa saada jätkän kiinni mutta kun käy ilmeisesti röökillä samalla kun käy lenkittämässä koiraa. Olen kysynytkin mutta on vain sanonut että ei polta, kaveri polttaa.

Käy myös välillä vkl iltaisin mopolla katsomassa kavereitaan, silloin haisee tupakan ja bensan sekoitukselle. Yäk.

Mitä voin siis tehdä? En halua alkaa penkomaan pojan kaappejakaan löytääkseni tupakkaa. Lapsen isä (emme ole enää yhdessä) sanoo vain että mitä väliä, kaikkihan tuon ikäiset polttaa.

Mutta en taas voi vahtia poikaa 24/7. Olen kyllä kertonut tupakan vaaroista ja sanoin myös että se vaikuttaa jalkapallo - ja jääkiekkoharrastukseen myös. Yleiskunto heikkenee.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Sano että täysi-ikäisenä saa jatkaa harrastusta jos huvittaa, mutta ala-ikäisenä ei käy.

Joo. Se onnistuu noin helpolla.

Valitettavasti se polttaa, halusit tai et. Voithan kerrata tupakan vaarat jne ja jos jää kiinni itse teosta, niin arestia tms rangaistuksia, viikkorahat pois jne, mutta se polttaa silti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta en taas voi vahtia poikaa 24/7. Olen kyllä kertonut tupakan vaaroista ja sanoin myös että se vaikuttaa jalkapallo - ja jääkiekkoharrastukseen myös. Yleiskunto heikkenee.

Vaikuttaa myös pituuskasvuun... haluaako lapsesi jäädä tumpiksi?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No eipä tuo kauhean tumppi nytkään ole.... 179cm

Aloittamisen ehkäiseminen on tärkeää

Päihdyttävien aineiden käyttöön syntyy helposti riippuvuus. Sen vuoksi on tärkeää pyrkiä ehkäisemään niiden käytön aloittamista. Tupakointikokeilut alkavat usein 12-14-vuotiaana, ja osa niistä johtaa säännölliseen tupakointiin. Tutkimusten mukaan varhain aloitettu tupakointi voi helposti johtaa alkoholin ja huumeiden käyttöön.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=trs00055&p_haku=tupakoi

No ei ole mieheksi kovin pitkä.

Vilkaise patjan alle. Veljeni piilotteli tupakka-askia patjan alla, ja toinen oli tietokoneen kotelon sisällä.

Ja sitten kun jää kiinni, niin vähennä etuuksia. Kyllä ne pelikiellot sun muut toimii vähän vanhempiikin lapsiin.

Sano vakavalla naamalla et pippeli surkastuu :/ joka tupakasta lyhenee 1mm. ja että on tieteellisesti todistettu.

Niin ja toinen juttu on tuo juominen. Menee ryyppyillan jälkeen isällensä, iskä kun ei sano mitään vaikka jätkä tulisi kontaten kotiin. Ja minä turhaan puhun lapsen isälle kun se vain jatkaa sitä samaa "itsekin olen tuon ikäisenä juonut". Enkä minä nyt voi kieltää lasta menemästä isälleen.

Niin ja toinen juttu on tuo juominen. Menee ryyppyillan jälkeen isällensä, iskä kun ei sano mitään vaikka jätkä tulisi kontaten kotiin. Ja minä turhaan puhun lapsen isälle kun se vain jatkaa sitä samaa "itsekin olen tuon ikäisenä juonut". Enkä minä nyt voi kieltää lasta menemästä isälleen.

Yleensä isät haluavat parasta lapsilleen... ryyppääminenkö ja tupakointiko on sitä?

Alkoholi tekee pahaa jälkeä kehittyvissä aivoissa.

Yleensä isät haluavat parasta lapsilleen... ryyppääminenkö ja tupakointiko on sitä?

Alkoholi tekee pahaa jälkeä kehittyvissä aivoissa.

No lapsen isä ajattelee ilmeisesti että poika on jo tarpeeksi iso moiseen hommaan, ja onhan hän itsekin juonut perseitä jo paljon nuorempanakin. Mutta kun alkoholi eikä tupakka kuulu vielä 16-vuotiaalle.

Itse teininä polttamisen alottaneena tiedän että vaikka kuinka huutaisit ja tappelisit tupakan poltosta ja kertoisit vaaroista (joista teinisi on hyvinb tietoinen kyllä koulujen kautta ) niin se ei auta mitään. Riitojen välttämiseksi olisi ehkä parempi hyväksyä asia jos jää kiinni. Mun isä oli fiksu ja sovittiin et jos poltan niin isä hakee tupakat mun rahoilla niin ei tartte pummia mitään ihme sätkiä tuntemattomilta/kavereilta kun ei aina tiedä mitä ne sisältää, olin sillon 17.

Alkuperäinen kirjoittaja toimii:

Sano vakavalla naamalla et pippeli surkastuu :/ joka tupakasta lyhenee 1mm. ja että on tieteellisesti todistettu.

Lapsille ei saa valehdella.

Minun vanhemmat osti minulle tupakat 14-vuotiaasta saakka. Olen siis nyt 28-vuotias äiti ja luultavasti ostan omille lapsillekin tupakat jos alkavat polttaa. Sitten kun ne on sen aloittanut niin ei sille mahda mitään, tiedän ihan kokemuksesta. Ihme säätöä raivota 16-vuotiaalle tupakoinnista, jos olisi ala-asteelainen kyseessä niin saattaisin ymmärtää.

Minun vanhemmat osti minulle tupakat 14-vuotiaasta saakka. Olen siis nyt 28-vuotias äiti ja luultavasti ostan omille lapsillekin tupakat jos alkavat polttaa. Sitten kun ne on sen aloittanut niin ei sille mahda mitään, tiedän ihan kokemuksesta. Ihme säätöä raivota 16-vuotiaalle tupakoinnista, jos olisi ala-asteelainen kyseessä niin saattaisin ymmärtää.

Miksi ihmeessä kukaan olisi niin käsittämättömän tyhmä, että ostaisi yläasteikäiselle lapselleen tupakkaa???

Yhteistyössä