Tupakointi, HYI että

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anneli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anneli

Vieras
Itse en ole koskaan tupakoinut. Joskus nuorena tyttönä olin sitä mieltä, että en koskaan ota tupakoivaa poikakaveria.

Nyt kuitenkin mulla on ollut sellainen jo monta kuukautta. Olen mieheeni tosi rakastunut ja sillä on ihania luonteenpiirteitä. Ja jotkut tavat ovat vähemmän ihania.

Mutta tämä tupakointi on kurja tapa. Hän kyllä polttaa ulkona. Kun hän tulee ulkoa, en mielelläni suutele häntä heti ja muutenkin se tupakan haju. Koitan olla näyttämättä ja useimmiten se onnistuukin.

Nyt otin asian hänen kanssaan pitkästä aikaa puheeksi. Koitin sanoa, että itse aiheutat elimistöllesi koko ajan vahinkoa ja saat sairauksia myöhemmin. Keuhkoille tekee huonoa, yleisvoinnille, iholle, lihoaa. Ottaa asian vain kuin leikin kannalta. No on tietty vaikea lopettaa. Kysyin onko kukaan sisaruksistasi yrittänyt saada sua lopettamaan, ei ole. Ne eivät itse polta.

Voi, voi. Muutenkaan hänellä ei ole suuren suuri palkka ja tuohon vielä tuhlaa. On muuten elämässään säästäväinen ja harkitsee tarkkaan hintoja. Joskus oli ollut polttamatta jonkin aikaa.

Mua rupes eilen vaan yhtäkkiä taas tökkimään, kun se taas meni sinne tupakalle. Voi, voi. Tiedän, että mun täytyisi vaan kestää. Itsellänikin on huonoja puolia ja hän ei koskaan niistä morkkaa mulle.

Miten te muut olette tottuneet toisen tupakanpoltteluun? Kai sillä, että kun muut ominaisuudet on niin ihania. Täydellistä miestä ei voi saada.

Mutta kun itse itseänsä vahingoittaa ja vielä rahoja tuhlaa.

Niin se vaan on, että monilla ihmisillä on paheita ja inhimillisiä heikkouksia. Niistä itse kärsimättömän on helppo nostaa itsensä jalustalle ja neuvoa, miten elämä pitäisi elää.

Toisaalta ymmärrän tupakan aiheuttaman terveys- ja hajuhaitan, mutta minkäs teet. Joko hyväksyt sen tai vaihdat miestä.

Exän kanssa minulla oli sama ongelma, tosin toisin päin. Itse olin lakossa välillä kun seurustelimme, mutta repesin taas myöhemmin polttamaan.

Voi sitä valituksen määrää. Hän alkoi seurustella kanssani, kun poltin, mutta melkein alusta asti alkoi mieletön valitus. Lopulta asiasta alkoi olla jo riitojakin harva se päivä. Tämän asian takia emme todellakaan eronneet, mutta kyllä se välejä kiristi paljon. Kaikki saarnat terveysvaikutuksista sun muista tuntuivat juuri siltä, että hän haluaa nostaa itsensä paremmaksi kuin minä. Totta kai tiedän vaarat, kuten aika moni muukin, mutta ei se saarnaamalla parane.

Mitenkään en puolustele tupakointia. Nykyisenikin polttaa, mutta itse harkitsen koko ajan lopettavani...

Itse tupakoin kuten miehenikin.
Tosin tollanen ikuinen ""saarnaaminen"" terveysriskeistä
ynm.. on aivan turhaa, usko vaan.

Valitsit hänet luultavasti muista syistä.
Elämässä on muutakin kuin jonkun tupakin poltto,
koeta nyt vaan se kestää.

Vaikka tupakoitsijana en tupakointia kauheasti puolustele,
mutta annetaan kaikkien kukkien kukkia vaan.
Sielä sisimmässähän me olemme kukin omia miniämme,
kaikkine heikkouksineen ja vahvuuksineen.

Minä tupakoin. Jo sjoku käskisi lopettaa tai muutoin moralisoisi, ei se aisiaa auttaisi mitenkää, korkeintaan nostaisi minussa itsemäärämisoikeuden puolta. Itse kyllä haluan lopettaa tupakoinnin, joskus, kun olen siihen itse kypsynyt, en silloin kun joku muu on.

Itse lopetin pari viikkoa sitten ja ottaa helvetin lujille!!! Mieheni polttaa ja vaikka tupakkaa ei tee meili niin se haju kuvottaa, en tajunnut miten vahvasti tupakka haisee... Tänään ohitseni kulki nainen josta haistoin sen polttavan vaikka en sätkää suupielessä ole koskaan nähnytkään.. Nyt kiristää pinnaa mies joka illalla haisee tupakalle juuri kun olet nukahtamassa niin siihen nenän alle tuodaan tuhkis.. Siltä se tuntuu... Voi ukko raasua kun tiukin ja se jaksaa vaan arvostaa, hienoa häneltä ei lopettaminen onnistuis....Ja minä salaa sisimmässäni toivon hänenkin lopettavan koska tupakka käy niin nenään näin hajuaistin palauduttua.. Ja polttanut oon 17v joten ei oo mistään pienestä kessuttelusta kyse...

Kuukausi sitten hain isäni tavarat keuhkopolilta. Kännykän ja lompakon mukana pussissa oli kaksi tupakkiaskia. Niissä luki että tupakointi on hengenvaarallista. Puoli tuntia aikaisemmin isä oli lopettanut hengittämisen teho-osastolla. Isän keuhkot olivat varmaan täynnä limaa ja kasvain ahdisti. Hän oli polttanut noin 40 vuotta, olisi uskonut sitä tekstiä...

Huomasin kyllä, että puhuminen tupakanpolton lopettamisesta, ei auta mitään. Naureskelee vain. Tietää kai kuinka vaikeaa on lopettaa vaikka haluaisikin.

Olen huomannut, että jonain päivinä polttaa harvemmin kuin toisina. Ja pystyy siis olemaan pitkänkin aikaa polttamatta. Tuntuisi, että siitähän olisi hyvä jatkaa, ettei ottaisi sitä seuraavaakaan tupakkaa.

En ole kysynyt mikä joskus sai aikaiseksi tupakkalakon. Mutta ilmeisesti helposti sortuu uudestaan.

Niin hän on kovin säästäväinen rahoissaan. Laskee tarkasti ruokakaupassa mikä hyödyttää enemmän, pitää kirjanpitoa muutenkin. Tupakanpolton lopettaessa säästyisi PALJON rahaa. No, tuhlaanhan minäkin johonkin. Tosin ostan vaatteita harvoin, en meikkaa, en ryyppää.

Hassua! Vein kerran hänelle tuliaiseksi tupakka-askin. Oli harmissaan. Oli sekin jo hyvä asia. Ja tykkää käyttää Sisu-pastilleja, kuten monet tupakoitsijat. Vie kai tupakanhajun pois hengityksestä. Eli jotkut tupakoitsijat kuitenkin jotenkin häpeävät tupakanpolttoaan. Hyvä, hyvä!. Kun vielä saisivat rohkeutta lopettaa vallan.

Minulla polttaa muija. Olen yrittänyt toitottaa polttamisen
vaaroista ja rahan menosta, joka muutenkin on kortilla, mutta turhaan. Itse oivalsin jo 15 vuotta sitten, että jos luoja olisi luonut keuhkot moiseen touhuun olisi se luonut
päälaelle savupiipun. Tottahan on että poltamisessa ei ole
mitään järkeä ja se on tapa ja ennen kaikkea paha riippuvuus, josta ei toisen palopuheilla pääse eroon. Päätös
on löydyttävä oman pään sisältä, mutta monelta se särmä
puuttuu, kunnes syövän takia on viimeinen pakko. Moni
kyllä sisimmissään haluaa lopettaa, mutta kun ei pysty, niin
ei sitä myös myönnä. Totta sekin, että tupakka haisee pahalle. Siis, polttakoon keuhkonsa pilalle, ei ole minun keuhkot ja kyllähän se suukko olisi mukavampi raikkaaseen
suuhun antaa, mutta minkäs teet. Koeta kestää.

Kyllähän kumppania etsiessä/valitessa kannattaa tuota asiaa ajatella tarkkaan. Jos ei pidä tupakoinnista, ei kannata valita moista harrastavaa kumppania. Molemmat säästyvät monelta harmistukselta siinä vaiheessa, kun suhteen alkuhuuma on ohi. Seurustelin kerran tupakoivan kanssa. Jäi tosiaan siihen yhteen kertaan. Sen jälkeen en ole tupakoivia sillä silmällä edes katsonut.

Jotain paheita ihmisellä pitäisi olla ja ei se auttaa jos nalkutat siitä asiasta uudelleen ja uudelleen. Jos todella rakastat sitä miestä niin mitpä tuo pieni asiaa sitten enää vaikuta. Nalkutatko yhtä paljon jos mies ottaa olutta tai viinaa? Anna mies elää niin kuin hän haluaa!

Tupakointi on ihan kamalaa,Y-ÄK!Kun tapasin poikaystäväni (pian kaksi vuotta sitten),sanoin että en hyväksy tupakointia.Silloin hän tupakoi vielä.Kerroin, että itse olin nuorempana polttanut viisi vuotta,mutta vihdoinkin tullut järkiini ja lopettanut.Näin hänkin lopetti tupakoinnin,eikä edelleenkään tupakoi.Olen todella onnellinen siitä,että emme kumpikaan enää tupakoi vaan harrastamme liikuntaa ja huolehdimme muutenkin terveydestämme.
Kun itse lopetin tupakoinnin parhaana kannustimena rehellisesti sanottuna oli se että kaikki ystäväni härnäsivät minua jatkuvasti. He suunilleen löivät vetoa siitä että en pysty lopettamaan ja pyysivät minua mukaansa tupakille aina.Itsepäinen kun olen,päätin tuolloin että minähän näytän kaikille enkä enää ikinä polta!Nykyäänkin vanhoja kavereita nähdessäni,he kysyvät enkö ole vieläkään polttanut yhtään.Ylpeänä saan todeta että en ole.
Sinun kannattaa sanoa miehellesi että tupakointi on ruma tapa ja pyytää häntä lopettamaan.Mutta totuus on se että hän ei pysty lopettamaan jos ei itse OIKEASTI halua luopua sauhuttelusta.
Onnea kuitenkin yritykseen saada kultasi raikkaammalle tielle.=)

Jotenkin vielä ymmärrän sen, että miehet eivät välitä siitä, että haisevat pahalle. Mutta en ole koskaan ymmärtänyt, että naiset haluavat ihan vapaaehtoisesti haista oksettavalle. Oksettava haju syntyy nimenomaan siitä, kun nikontiini rasvat härskiintyvät vaatteissa, hiuksissa, etc ja sitä peittääkseen naiset käyttävät tavanomaista enemmän hajuvesiä. Lopputuloksena on sellainen imelä löyhkä. Ihmettelen, etteivät naistenlehdet ole puuttuneet tähän ongelmaan. Tupakan terveysongelmat ovat minusta sivuseikka ja jokaisen oma valinta, mutta miksi pitää naisen julkisesti haista vapaaehtoisesti pskalta. Sitä en ymmärrä.
Sanottakoon, että itse lopetin tupakan polton sinä päivänä, kun naiseni oli myöskin aloittamassa polttamista. Kerroin mielipiteeni ja päätimme yhdessä luopua koko polttamisesta. Tuota päätöstä ei ole tarvinnut katua. Kehoittaisin naisia miettimään tuota hajuhaittaa, kun seuraavan kerran sytyttää savukkeen, joten ei muuta kuin hienoja savutteluhetkiä. :)