Tekikö mun äitipuoli nyt väärin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huokaus...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huokaus...

Vieras
Mun isällä on vissiin jääny juomaputki päälle ja tänään soitti mun miehen hakemaan sen töihin mutta eipä siitä töihin oo, kännissä kuin käki. No, isällä ja tällä uudella naisella on alaikäinen lapsi ja tämä äiti sitten oli jättänyt tytön isäni kanssa kahdestaan ja lähtenyt töihin vaikka tietää että isä on kännissä ja juo vaan koko ajan lisää. Tyttö on nyt 15-vuotias, mutta todella avuton. Vastaa mieluummin alle kymmenvuotiasta lasta kuin teiniä.
Mietin tässä nyt sitten että onko tuo nyt ihan oikein tehty, että jättää tytön katselemaan isänsä ördäystä. Itse olen aikoinaan saanut katella tuota touhua ihan tarpeeksi ja syvät arvet on jättänyt.Olen vähän epäillyt isällä jotain persoonallisuushäiriötä, sen verran ihmeellisiä juttuja uskottelee muille ja käyttäytyminen on välillä tosi outoa. Suututtaa niin että tekis mieli soittaa ls-viranomaisille tuosta.

Kyllähän nyt 15v kotona pärjää kun pärjää 7v:kin. Jos on kehitysvammainen tai jotain niin eri asia.

Tuskin sillä äitipuolella hirveästi vaihtoehtoja oli, ei kai töistä saa kuitenkaan vapaata sillä verukkeella että mies juo ja täytyy siksi olla hoitamassa 15v lasta.

muoks. tai siis juu, onhan se vaihtoehto että heittää isäsi pihalle

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Siis onko se tyttö jotenkin jälkeenjäänyt?

Ei se jälkeenjäänyt oo, sitä on vaan passattu niin paljon ettei osaa mitään käytännön asioita. Ehkä se on vähän hidas. Vaikuttaa varmasti kehitykseen kun koko ikänsä joutunut kattelemaan isäni juopotteluja ja harhailuja, lisäksi isä arvostelee tyttöä ihan hänen kuullen ja haukkuu lihavaksi. Muuten ei varmaan mitään ongelmaa tässä olisikaan jos tyttö osaisi lähtä vaikka kaverille, mutta kun ei mitään osaa tehdä niin on täysin isän armoilla.

Jos koko kesäloma olisi tarkoitus viettää tuolla tyylillä, sitten vaikka soittaisitkin. Jos lapsi alle 10v vastaa, muutama päivä menee vaikka hankalaa olisikin. Jos auttaa haluat, pyydä siskosi teille kylään.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja e:
Siis onko se tyttö jotenkin jälkeenjäänyt?

Ei se jälkeenjäänyt oo, sitä on vaan passattu niin paljon ettei osaa mitään käytännön asioita. Ehkä se on vähän hidas. Vaikuttaa varmasti kehitykseen kun koko ikänsä joutunut kattelemaan isäni juopotteluja ja harhailuja, lisäksi isä arvostelee tyttöä ihan hänen kuullen ja haukkuu lihavaksi. Muuten ei varmaan mitään ongelmaa tässä olisikaan jos tyttö osaisi lähtä vaikka kaverille, mutta kun ei mitään osaa tehdä niin on täysin isän armoilla.

Juu. No ehdottomasti äitipuolesi pitäisi heittää tuo mies pihalle.

En kyllä usko että ihan pelkällä passaamisella saa nuoresta täysin aloitekyvytöntä tehtyä.

Sehän tässä onkin niin outoa kun itse tuossa iässä muutin jo omilleni opiskelemaan pois kotipaikkakunnalta ja pärjäsin kyllä yksinäni, mutta tämä tyttö on jotenkin niin vahdittavissa vielä. Ihmettelen että miksi tämä nainen vielä on isäni kanssa, vaikka nyt puhunkin omasta isästäni, voin sanoa se mies on täysi sika!

Siis töihinhän äitipuolesi on pakko ollut mennä! Ja on ihme jossei viisitoistavuotias pärjää 8h yksin kotona!!! :o

Mitä äitipuolesi olisi sinun mukaasi pitänyt tuossa tilanteessa tehdä? :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja hankey2:
Jos koko kesäloma olisi tarkoitus viettää tuolla tyylillä, sitten vaikka soittaisitkin. Jos lapsi alle 10v vastaa, muutama päivä menee vaikka hankalaa olisikin. Jos auttaa haluat, pyydä siskosi teille kylään.

No eipä tässä lomaa ole enää juuri mitään jäljellä, ja pakkohan se on noin ison harjoitella yksin pärjäämistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Siis töihinhän äitipuolesi on pakko ollut mennä! Ja on ihme jossei viisitoistavuotias pärjää 8h yksin kotona!!! :o

Viedä tyttö vaikka veljelleen päiväksi tai ainakin pitää huoli että tajuaa lähtä vaikka kaverinsa luo. En nyt tarkoittanut sitä että ei töihin olisi saanut mennä, vaan sitä että se tyttö olisi pitänyt hoitaa pois sieltä. Ja todellakin, tyttö ei varmasti osaa lähteä minnekkään kotoaan, istuu tietokoneella pelaten wowia, tätä tehnyt koko kesän.

Joten eiköhän avuton 15 vuotias pärjää ihan hyvin päivän itsekseen.Kurjaahan se on että pitää juoppoa katella muttei sen ikäisellä ole mitään ongelmaa pärjätä ilman äitiä jos on normaaliälyinen.

Voisitko puhua tämän äitipuolen kanssa isästäsi?

Siis en näe mitään syytä miksei suht normaali 15v pärjäisi yksin kotona. Jos taas terve lapsi oireilee noin pahasti isänsä juomisesta niin luulisi että siihen olisi jo puututtu koulunkin puolesta. Siis tuota yleistä aloitekyvyttömyyttä yms.

Jokatapauksessa jos nuo isän juomisen jäljet näkyvät noin pahasti lapsen käytöksessä, kuulsotaa että siinä olisi jotain muutakin taustalla, henkistä/fyysistä väkivaltaa jne. Sellaiselle ei toki kuulu 15v:takaan altistaa eli siinä äitipuoli kyllä tekee väärin että laittaa lapsensa elämään tuollaisissa olosuhteissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Blue:

Viedä tyttö vaikka veljelleen päiväksi tai ainakin pitää huoli että tajuaa lähtä vaikka kaverinsa luo. En nyt tarkoittanut sitä että ei töihin olisi saanut mennä, vaan sitä että se tyttö olisi pitänyt hoitaa pois sieltä. Ja todellakin, tyttö ei varmasti osaa lähteä minnekkään kotoaan, istuu tietokoneella pelaten wowia, tätä tehnyt koko kesän.

No se on helposti korjattu, tilit pois. Ja eipä se vielä tuonikäisen peli ole, siitä voit vanhemmille mainita. Ideaalihan se tietty olis että tyttö viettäisi päivänsä muualla kuin kotona jos isä on tuhannen tuiterissa, mutta aika vaikeasti toteutettavissa, olettaen että tyttö osaa tulla ilman apua takaisin kotiin jossain vaiheessa kun kaverilta ajetaan pois. Mutta mitään laitonta/kauhisteltavaa ei äitipuolesi tuossa tehnyt. Oletus on se että tuonikäinen osaa toimia itsenäisesti äidin työpäivän ajan. Ja jos kerran on (oletettavasti) ihan normaalissa koulussa niin kovin hidaskaan ei voi olla.

Ymmärrän sua ap, kun oon itsekin alkoholistiperheestä. Sen ikäinen lapsi pärjää kyllä oli se kuinka lapsellinen tahansa. Se on sitten ihan eri juttu miten varioitta selviää. Jos äitipuoli on sinne päättänyt jäädä niin lapsihan altistuu koko ajan sille ördäämiselle.

Soita ls:ään jos se oloasi auttaa. Sitten ainakin tiedät tehneesi asialle jotakin. Tai soita tytölle ja trjoa henkistä tukea. Vaikka äitipuoli olisi yh niin 15 vee tyttö olisi silloin yksin 8 tuntia päivässä. En olisi niin huolissani siitä tytön yksin jättämisestä vaan siitä mitä alkoholistitausta hänelle pidemmän päälle tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Voisitko puhua tämän äitipuolen kanssa isästäsi?

Siis en näe mitään syytä miksei suht normaali 15v pärjäisi yksin kotona. Jos taas terve lapsi oireilee noin pahasti isänsä juomisesta niin luulisi että siihen olisi jo puututtu koulunkin puolesta. Siis tuota yleistä aloitekyvyttömyyttä yms.

Jokatapauksessa jos nuo isän juomisen jäljet näkyvät noin pahasti lapsen käytöksessä, kuulsotaa että siinä olisi jotain muutakin taustalla, henkistä/fyysistä väkivaltaa jne. Sellaiselle ei toki kuulu 15v:takaan altistaa eli siinä äitipuoli kyllä tekee väärin että laittaa lapsensa elämään tuollaisissa olosuhteissa.

Ollaan vähän puhuttu tästä ja mun toinen sisko on myös, vaikuttaa vaan siltä että äiti ei halua tunnustaa ongelmaa. Koko perhe voi pahoin, se paistaa kilometrin päähän. Ja samalla kun äiti puhuu lapselleen liikunnan harrastamisesta, tyttö saakin uuden tietokonepelin ja samalla kun puhuu laihduttamisesta, äiti tuputtaa jäätelöä ja pullaa.
Ja ajatellaan että tätä meininkiä juomisineen ja sun muineen on jo ollut lapsen koko eliniän. Ei muusta tiedäkkään :(
Ei tätä tyttöä voi edes pyytää vahtimaan 4 vuotiasta lasta, ei vain yksinkertaisesti pärjää.

Osaahan tyttö toki yksin kotona olla, tietokoneella se aika menee tai sitten nukkuu niin pitkään että äiti tulee töistä, mutta nyt tässä mua vaivaa se että mun isäkin oli siellä (kuulin just että oli lähtenyt baariin ) ja tiedän isäni, millanen se on kännissä enkä haluaisi IKINÄ jättää minkään ikäistä lasta sen kanssa kahdestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Eihän äitipuolesi voi mitenkään olla pois töistä tollasen vuoksi. Eikös se ole jotain 8-10 vuotias lapsi kun vanhempi ei saa olla lapsen sairauden vuoksi pois töistä... Kyllä 15-vuotiaan on pärjättävä!

Ei tietenkään, mutta tässä nyt tuntuu olevan paljon isompiakin ongelmia kyseessä.

Itse en myöskään jättäisi 15v nuorta, oli hän sitten miten omatoiminen ja fiksu hyvänsä, huolehtimaan juoposta isästään joka ei edes ole mikään mukava tuttavuus. :/ Se ei ole minkään ikäisen lapsen/nuoren tehtävä. Ja tosissaan jos se 15v nyt oireilee noin pahasti tästä perhetilanteesta niin ei kyllä hyvältä kuulosta.

Mä kyllä mieluummin soittaisin tuolla tytölle (siis ap:n sisarpuoli jos oikein ymmärsin) kuin lastensuojelulle. Kutsuisin luokseni tai neuvoisin lähtemään vaikka kaverin luo tai kaupungille leffaan tai kirjastoon tms.

Eihän äitipuolesi voi mitenkään olla pois töistä tollasen vuoksi. Eikös se ole jotain 8-10 vuotias lapsi kun vanhempi ei saa olla lapsen sairauden vuoksi pois töistä... Kyllä 15-vuotiaan on pärjättävä!

Ei tietenkään, mutta tässä nyt tuntuu olevan paljon isompiakin ongelmia kyseessä.

Itse en myöskään jättäisi 15v nuorta, oli hän sitten miten omatoiminen ja fiksu hyvänsä, huolehtimaan juoposta isästään joka ei edes ole mikään mukava tuttavuus. :/ Se ei ole minkään ikäisen lapsen/nuoren tehtävä. Ja tosissaan jos se 15v nyt oireilee noin pahasti tästä perhetilanteesta niin ei kyllä hyvältä kuulosta.

Mutta koitappa sanoa pomolles toi syy miksi olisit pois. Ei perheen äidillä ole muuta vaihtoehtoa kun mennä töihin ettei vaaranna työpaikkaansa :(

Mutta koitappa sanoa pomolles toi syy miksi olisit pois. Ei perheen äidillä ole muuta vaihtoehtoa kun mennä töihin ettei vaaranna työpaikkaansa :(

En kai sanonutkaan että pitäisi töistä jäädä pois?

Mielestäni vaan tässä on kysymys oikeasti isosta ongelmasta johon lastensuojelun olisi pitänyt puuttua jo vuosia sitten. Jos siis äiti ei kerta itse ole kykenevä tarjoamaan lapselleen turvallista kasvuympäristöä (=eroamaan tämän isästä ). Eli sinänsä tuo äitipuoli on kyllä tehnyt paljon pahoja virheitä. :/

Lähinnä meinaan siis että tuossakin tilanteessa on väärin tuudittautua siihene ttä kyllä 15v:n pitää pärjätä ja jättää hänet kotiin juopottelevan isän kanssa. Mielestäni minkäänikäistä lasta/nuorta ei pitäisi jättää tuohon tilanteeseen. Eli se mitä tuossa pitäisi tehdä olisi äidin töistä poisjäämisen sijaan se että pistää sen ukon pihalle.

Yhteistyössä