Tekisittekö tästä poliisiasian?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miimiäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miimiäinen

Vieras
Kyse on tällä hetkellä 12 vuotiaista. Koitan selittää asian lyhyesti.

Kaikki alko viime vuonna, kun henkilö A:lla oli synttärit. Synttäreillä oli myös henkilöt B ja C. A sai reilun 100? rahaa lahjaksi. Muutaman päivän jälkeen B oli kylässä A:n luona. Kyläilyn jälkeen hävisi A:n rahapussi ja avaimet. Asiaa ei pystytty selvittämään, koska kunnon todisteita ei ollut. Rahat ja avaimet oli menetetty.
Vuoden aikana B ja C varasti ja hajotti A:n puhelimen, mutta jälleen todisteet puuttu. Ei voitu varmasti sanoa kuka sen oli tehnyt.

Nyt A:lla oli jälleen synttärit. Kolmikko oli jälleen lähentyny ja B ja C oli synttäreillä. Kuulivat, että oli A oli saanu pikkusen vajaa 200?:lla vaatelahjakortteja ja rahaa.
Yllättäen rahapussi taas hävisi. A:n äiti soitti B:n äidille asiasta. B:n äiti löysi tyttönsä kaapista uusia vaatteita, joihin tytöllä ei ollut rahaa. Kaikki tietää, että B ja C on yhdessä ollut asialla. Mutta vain henkilö B tunnusti, eikä suostu kertomaan, että muita olisi mukana jutussa :/
Pahinta jutussa on se, että B on mennyt A:n kotiin avaimilla sisään, kun A:n kotona ei ollut ketään :kieh: Tämänkin oli tunnustanut. Nyt avaimet on ties missä!!!

B:n äiti pyytää, ettei jutusta tehtäisi ilmotuksia viranomaisille, vaan haluaa korvata ite kaikki vahingot.
Mitä te tekisitte?

Ja anteeksi, jos on epäselvä sepustus, mutta mä oon niin raivona tän jutun takia, ettei oikeen meinaa kirjotus onnistua |O |O

Vien muksun päikkäreille, mutta tuun myöhemmin lukemaan ketjua

siis kykeneekö B:n ja C:n äidit ottamaan vastuuun siitä että saavat lapsensa uskomaan että tollasen on loputtava hyvähän se olisi jos kykenisitte asian selvittämään ja sopimaan ilman poliisia, mutta kuinka käy A:n sitä vaan mietin et jatkuuko homma samantien vai alkaavatko tekemään isompaa kiusaa yms

itse ehkä yrittäisin ensin setviä asiaa vanhempien ja lasten kesken jollei asioista päästä sopuun menisin poliisin puheille

Viranomaiset voisi jättää pois, joa B:n äiti sitten pitäisi huolta, että B joutuu myös vastuuseen teoistaan. Jos äiti taas aikoo pelastaa lapsensa, eikä ole aikomustakaan saattaa tätä vastuuseen, niin sitten asia pitäisi viedä eteenpäin.
Muksuna voi hölmöillä, mutta teoistaan pitää oppia kantamaan vastuu ja jos vanhemmat ei siihen pysty, vaan haluaa laittaa silmät kiinni, se pitää hoitaa jotenkin muuten.
Mun mielestäB:n pitäis joutua tekemään työtä varastamansa rahan eteen, vaikka äiti sen vahingon heti maksaisikin.

En tekisi poliisiasiaa, jos vanhemmat ovat halukkaita selvittämään asiaa ja korvaamaan vahingot ja lupaisivat pitää huolen siitä, että "rikollinen" saa rangaistuksensa.

Jos vanhempia sen sijaan ei kiinnosta, ehkä tekisinkin. Tai lastensuojeluasian. 12-v on lapsi vielä!

Alkuperäinen kirjoittaja Kauris 71:

Poliisihan tuossa ei oikein mitään pysty tekemään kun kyse on alaikäisistä, mutta johonkin hoitoon nuo tytöt pitäisi saada. Olisiko mahdollista saada koulun kautta niille apua?

Vituttais kyllä muakin ja tekis mieli varmaan tehdä poliisijuttu.

kyllä mä tekisin rikosilmoituksen. 12-vuotias pitäisi tietää paremmin ja jos tekee noin voi kyllä ottaa itse vastuun siitä, ei äiti voi olla aina suojelemassa ja lapsi oppisi nyt kantapään kautta että noin ei tehdä. Jos äiti suojelee joka asiassa, lapsi ei ikinä opi ja luultavasti jatkaa, tai seuraavan kerran tekee jotain muuta.

Tai jos selvittää asian ilman poliisia tekisin selväksi että lapsi saa myös rangaistuksen.

Tekisin poliisi/sossuasian. Ajattele niin, että voit tehdä tuolle varkaalle palveluksen puuttumalla nyt, ettei sitten ehkä vanhempana joudu isompiin ongelmiin. Toi kotiin tunkeutuminen on jo tosi, tosi törkeää ja tuon ikäisen pitäisi se tajuta. En ihmettele että olet raivona, mullakin täällä sappi kiehuu puolestasi!

En tuosta poliisista tiedä, eihän tuon ikäiset ole rikosvastuullisia.. Mutta voipi olla että vanhemmille tekisi hyvää joku ulkopuolinen apu jos lapsi on tuollaiseksi rötöstelijäksi ryhtynyt. Eli joku ilmoitus jonnekin, ihan lapsen oman edun vuoksi.

En tiedä tekisinkö poliisiasian, mutta ainakin pitäisin huolen ettei tuollaiset "kaverit" enää tulisi synttäreille tai olisi muutenkaan tekemisissä lapseni kanssa. Periaatteessa olen sitä vastaan, että vanhemmat valitsevat kaverit, mutta tällaisessa tapauksessa se on mielestäni perusteltua. A:n ei tarvitse sietää tuollaista eikä tarvitse tuollaisia ihmisiä lähelleen.

Maksattaisin lukkojen vaihdon sekä kaikki muut kulut B:n ja C:n vanhemmilla.
Sekä vaatisin että kaikki varastetut rahat palautetaan sekä puhelin maksetaan.
Toisaalta jos toisen vanhemmat eivät usko tyttöään varkaaksi niin tekisin ilmoituksen poliisille.

Alkuperäinen kirjoittaja mie :
Toisaalta jos toisen vanhemmat eivät usko tyttöään varkaaksi niin tekisin ilmoituksen poliisille.

Näin!

Tekisin, koska tuo kotiin tunnkeutuminen olisi AIVAN LIIAN TÖRKEÄÄ!
Muuten ehkä voisi sovitella JOS vanhemmat pitävät sellaisen puhuttelun että perille menee. Pitäisi varmaan olla kuulemassa ja näkemässä se puhuttelu...

Alkuperäinen kirjoittaja Apis:
Alkuperäinen kirjoittaja mie :

Näin!

Minä olen myös samaa mieltä....

En tekis ilmoitusta jos B:n ja C:n vanhemmat haluaisi selvittää sen ja korvata vahingot. Pointti on myös se ettei tuon ikäiset saa mitään muuta rangaistusta kuin korkeintaan torut poliisilta, kun eivät ole rikosoikeudellisesti vastuussa vielä.

Mut puhuisin oman lapsen kanssa siitä et yhteyden pito tuollaisetn "ystävien" kanssa loppuu siihen. Ei mun kotiin tulisi toista kertaa sellainen joka varastaa multa tai perheenjäseneltä yhtään mitään, voi sen todistaa tai ei.

Mut jos korvauksista ei pääsisi sopuun B:n ja C:n ja heidän vanhempiensa kanssa niin sitte poliisi.

Yhteistyössä