Tekstiviestipettäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tinttana.K.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin, pettämistä on oikeastaan vain silloin, kun on sovittu uskollisuudesta tai annettu aviovala. Pettämistä ei varsinaisesti ole suhteessa, jossa mitään ei ole sovittu eikä yhteistä tulevaisuutta suunniteltu. Silti seksisuhde toisen, kolmanne tai usemman kanssa yleensä loukkaa.

Loukkauksen siitä tekee esim. se, että on viritelty inhimillistä luottamusta, tutustuttu, oltu suojaamattomassa yhdynnässä. Epäluotettavuus loukkaa samoin kuin pettäminen, vaikka onhan siinä tietenkin aste-eroa, koskapa uskollisuudesta ei ole sovittu. Itsepetosta siitä syntyy, jos herättelee liiallista luottamusta ilman mitään vakuuksia.

Se on tietenkin totta, että pettäminen halutaan yleensä salata. Sehän kuuluu petoksen luonteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen äärilaita:
Lause kuvastaa nimenomaan itsepetosta.
Omasta mielestäni pettäminen on pettämistä, mutta toiset kuvittelevat sen johtuvan ongelmista, toiset taas kuvittelevat ja toivovat että joku pettäjä rupeaisi esim.
"parisuhteen osapuolien välisen sopimuspykälän nro123" perusteella kertomaan puolisolleen pettämisaikeistaan...

Mielestäni pettäjä on pettäjä, ja pettäjä kuuluu ulkoruokintaan. Petetyksituleminen kuitenkin ymmärrettävästi aiheuttaa niin paljon mielipahaa petetyille yleensä, että he tarvitsevat erilaisia selityksiä, joilla pääsevät niinsanotusti yönsä yli.

Kyllähän tuota pettämisasiaa voi pyöritellä miten päin vain, ja vääntää mustan valkeaksi. Tai mihin vain sateenkaaren väreihin hyvänsä.
Mutta jos suhteessa on sovittu uskollisuudesta; seksiä ei harrasteta muiden kanssa; kaikki siitä poikkeava on pettämistä.
Sitä tapahtuu, ok tiedetään.
Mutta pettävä pettää, ja hänen olisi asialle jotain tehtävä. Erota, lopettaa pettäminen, what ever...
Pettävällä ei ole oikeuttaa päättää toisen puolesta miten suhde etenee, eli jatkuuko se vai ei.
Olkoon naiivi ajatus.

Alkuperäinen kirjoittaja sopimus-arvokas käsite:
Eikö parisuhde, varsinkin avioliitto ole mitä selvin sopimus?
Se nimenomaan ei ole _selvä_ sopimus. Vaan mustakaapujen loitsuja. Varmasti se "tahdon" sillä hetkellä kajahtaa sydämen pohjasta ja pyhästä pyrkimyksestä väristen. Mutta ne loitsut eivät anna mitään käyttökelpoisia eväitä sille elämänmittaiselle matkalle.

Jos teen/tekisin minkä tahansa elämäni mittaisen _sopimuksen_ niin kyllä sellainen sopimus olisi aivan toisen kaavan mukainen, luokkaa 100 ... 1000 sivuinen pumaska. Mutta parisuhde ei ole _sopimus_ siinä mielessä mitä sopimus normaalisti tarkoittaa, se on yhteinen retki koskemattoman viidakon halki, sellaista ei voi ennalta säännöttää. Vaan siinä tarvitaan kykyä havaita ja ratkaista kaikki eteen tulevat ennalta arvaamattomat ongelmat, yhteisymmärryksessä.

Seurustelusuhdetta ja avoliittoa ei yhtä virallisesti sovita, mutta oletettavasti useimpien moraalikäsitys uskollisuudesta on sama.
AP oli vakoillut tekstiviestejä ja löytänyt sieltä hieman seksuaalista/eroottista virettä. Sekö siis on uskottomuutta?

Pettäminen parisuhteessa on uskollisuuden petos. Jos on syytä eriytyä ja erota suhteesta ja luopua uskollisuussopimuksesta, niin asia pitäisi keskustella ja sopia ennen pettämistä. Jos suhde ei toimi eikä sitä voi parantaa, niin pitää sopia, että suhde päättyy, erotaan virallisesti. Sen jälkeen voi alkaa muotoilla uusia sopimussuhteita, vaikkapa niin ettei kummallakaan ole velvollisuutta uskollisuuteen. Jos niin sovitaan, niin pettämistä ei tietenkään uskollisuuden osalta ole. Tietenkin on mahdollista, että petetään muulla tavoin.

Niin, minusta pettäminen on sitä että toimitaan vastoin mitä tahanssa yhteisymmärrystä joka parisuhteessa on muodostunut. Siihen sisältyy kaikki muukin, seksin lisäksi. Varmaankin yhtä kuin sopimusrikkomus sinun terminologiassasi.

Pointtini oli kuitenkin siinä että "pettäminen" (jolla tarkoitetaan seksisuhdetta kolmannen osapuolen kanssa) aina ja aivan täysin erotetaan kontekstistaan. Siis, suhteessa jossa vaalitaan uskollisuutta on jokin perustavaa laatua oleva ongelma ollut jo hyvin pitkään ennen kuin käy niin että tuo uskollisuuslupaus rikotaan. Se suhde on siis jo kivillä, ja se mikä "petetylle" on pettämistä on "pettäjälle" vain jatkoa elämälle, sille kaikelle mitä se kivillä oleva suhde ei enää tarjoa, tai pakoa siitä kaikesta mikä kivillä olevassa suhteessa hiertää.

Alkuperäinen kirjoittaja Akkah:
Mutta pettävä pettää, ja hänen olisi asialle jotain tehtävä. Erota, lopettaa pettäminen, what ever...
Näissä mietelmissä on mielestäni jonkin laatuinen ristiriita...
Pettävällä ei ole oikeuttaa päättää toisen puolesta miten suhde etenee, eli jatkuuko se vai ei.
Vai onko se vain sitä kuuluisaa naisen logiikkaa?

Parisuhdeoppia a'la Me, Myself and I:
Jos leikkiin lähtee, se leikin kestäköön, ja jos ei kestä, niin selvempää on lopettaa ensin, marssia ulos, ja sitten vasta - eteenpäin!

Tiedän muutamia ihmisiä, jotka ovat joko niin kovia jätkiä olevinaan, tai niin ylivertaisia mimmejä, että voivat jopa mainostaa olleensa pettäjiä tai niitä pettäjän "apureita", tai yleensä ottaen osallisen suhteen / avioliiton / avoliiton rikkoutumisessa petoksen kautta.

Samaiset tyypit, nyt ja aina, vuodesta toiseen, ovat sitoutumiskyvyttömiä, mutta samaan aikaan etsivät itselleen sitä ainoaa ja oikeaa parisuhdetta, milloin missäkin.
Yleensä nuo ovat joko noin viisikymppisiä setiä, jotka vonkaavat itseään huomattavasti nuorempien naisten perään, jotka mainostavat itseään jättipottina, eli mies ilman sitoumuksia jne mutta totuus on sitten jossakin....
Naisissa harvemmin on noita tapauksia, heille luoja on onneksi antanut yleensä äitiysgeenin, joka on luontainen, ja joka näkyy näissä asioissa edes järjen hivenenä.

Pettäminen on aina väärin, se on luottamuksen rikkomista sekä sitä petettyä että petoskumppania vastaan. Ja paha saa aina lopulta palkkansa...

Alkuperäinen kirjoittaja Jussi2u:
Näissä mietelmissä on mielestäni jonkin laatuinen ristiriita...
Vai onko se vain sitä kuuluisaa naisen logiikkaa?

Luulen, että kyse on salaamisesta. Eli pettäjällä ei ole oikeutta salata tekoaan ja sitä kautta päättää toisen puolesta suhteen jatkumisesta. Pettäjän sitä vastoin pitää heti pettämishalun herätessä kertoa puolisolle, että tekee mieli pettää ja aikoo tehdä sen ja silloin puoliso saa päätösvallan joko erota tai jatkaa suhdetta tulevasta pettämisestä huolimatta.
Tietysti voi tehdä myös niin, että heti pettämisen tapahduttua kertoo puolisolle pettämisestä tai sitten kertoo vain että haluaa erota. Helpommin eron saa kun kertoo pettämisestä, mutta negatiivinen puoli on se, että ero tapahtuu vihassa jolloin vaikeutuu mahdollinen omaisuudenjako tai lapsen tapaamiset yms.
Minun mielestä pettämisen salaamisessa on jo kaksi merkkiä siitä ettei pettäjä välitä puolisostaan v*tun karvan vertaa eli ensiksi tietysti se pettäminen ja sitten salaaminen eli pettäjä tekee tahallaan puolisostaan säälin ja/tai naurunalaisen muiden ihmisten (ja sen pettämiskumppanin) silmissä.
Eli jos joku pettää ja salaa sen hän varmasti vihaa puolisoaan ja miksi ihmeessä olla yhdessä jos vihaa? Pettäjä, joka salaa pettämisen on läheisriippuvainen, omistushaluinen ja narsisti.

"Pettäjä, joka salaa pettämisen on läheisriippuvainen, omistushaluinen ja narsisti."

Vain, jos on aivan varma, että puoliso haluaa tietää. Mutta tämäkin vaatii sääntöjen kirjaamista, ellei kirjaan, niin molempien mieliin. Kirja olisi parempi, sillä mielet on unohtelevaisia...

Minä olen sanonut miehelleni, että tämä liitto ei kaadu yhteen himon mukanaan tuomaan pettämiskertaan (tarkoitan tällä sellaista yhden kerran haksahdusta, jossa ei välttämättä edes seksikumppanin nimi kiinnosta). Minulle ei tarvi kertoa, jos niin käy. En halua tietää sellaisesta, jos mieheni ei välttämättä halua kertoa. Eikä hän halua, jos kunnioittaa toivettani ja, jos ei halua jatkaa suhdettaan tähän toiseen. En koe, että menettäisin kauhean paljon tällaisessa tilanteessa, vaikken tietäisikään. Avioliittoni ja suhteemme on meille molemmille tosi arvokasta, mutta tiedän myös, että hetken juhlahumussa alkoholin vaikutuksen alaisena voi joskus sortua heikon lihan vietäväksi.

Jotenkin naiivisti kuvittelen, että, jos se on tällä lailla sallittua, se ei niin paljon kiinnosta. Ja sama kait se on missä ruokahalunsa hankkii, kunhan tulee kotiin syömään. Ja, jos tietää, että kotona saa, kun on tullut se nälkä, on helppo tulla kotiin.

Selkeät pelisäännöt ja omien toiveiden ja halujen kertominen on parisuhteen onnistumisen tärkeimpiä asioita.

Omistushalu ja mustasukkaisuus pilaa monta hyvää suhdetta.

Pettäminen parisuhteessa on uskollisuuden petos. Jos on syytä eriytyä ja erota suhteesta ja luopua uskollisuussopimuksesta, niin asia pitäisi keskustella ja sopia ennen pettämistä.

Pettäminen nähdään usein nimenomaan uskollisuuden pettämisenä, seksuaalisessa mielessä.

Elämää nähneenä mielestäni pettäminen ylipäätään on luottamuksen pettämistä. Jokaisessa parisuteessa on omanlaisensa luottamus, johon kyllä lähes järestään sisältyy tuo uskollisuus-luotettavuuskin.

Mutta luotettavuus ilmenee monessa muussakin. Puoliso voi pettää luottamuksen muutenkin kuin vehtaamalla kolmannen osapuolen kanssa. Yksi tai kaksi satunnaista kauppalista-unohdusta ei voitane pettämiseksi laittaa, mutta suuremmissa ja tärkeämmissä yhteiselämän kuvioissa voi tulla sovituksi ja luvatuksi jotain mitä sitten ei aiokaan pitää, tai ei ainakaan pidä. Mitä voimakkaammin on kuitenkin luottanut puolison sanaan, mitä suurempi auhrauksia elämässään itse on tehnyt sopimuksen toteuttamiseksim sen pahempi pettymys voi olla. Luotettavuus horjuu... ja voihan olla että tuo sitten kykenee myös pettämään uskollisuudessakin.

Oman mieheni kohdalla siitä ei taida ola kyse vaikka en kyllä hämmästyisi enää mistään. Valehtelua aivan ihmeellisistä asioista en voi ymmärtää. Ehkäpä se on psykopaatti? Luottamus on karissut eikä mies puheista huolimatta ole vaivautunut olemaan luottava, vaan aina tilaisuuden tullen kaataa taas kaiken. Suoraan sanottuna, mulla on aivan sama vaikka pettäisikin toisen naisen kanssa. Sitä naisparkaa vaan säälin jos jotain vakavampaa tämän kanssa aikoo.

Luottamus kun menee, se menee, ja tunnen suurta helpotusta päästessäni tästä miehestä avioeroon nyt keväällä. Kaiken kukkuraksi mies kuvitteli vielä lämmittävänsä läheisyyttä kanssani "koitetaan vielä hyvällä" ym. paskaa. Juu ei kiitos enää. Sen aika meni jo.

Alkuperäinen kirjoittaja -Witchie:
Vain, jos on aivan varma, että puoliso haluaa tietää. Mutta tämäkin vaatii sääntöjen kirjaamista, ellei kirjaan, niin molempien mieliin. Kirja olisi parempi, sillä mielet on unohtelevaisia...

Minä olen sanonut miehelleni, että tämä liitto ei kaadu yhteen himon mukanaan tuomaan pettämiskertaan (tarkoitan tällä sellaista yhden kerran haksahdusta, jossa ei välttämättä edes seksikumppanin nimi kiinnosta). Minulle ei tarvi kertoa, jos niin käy. En halua tietää sellaisesta, jos mieheni ei välttämättä halua kertoa. Eikä hän halua, jos kunnioittaa toivettani ja, jos ei halua jatkaa suhdettaan tähän toiseen. En koe, että menettäisin kauhean paljon tällaisessa tilanteessa, vaikken tietäisikään. Avioliittoni ja suhteemme on meille molemmille tosi arvokasta, mutta tiedän myös, että hetken juhlahumussa alkoholin vaikutuksen alaisena voi joskus sortua heikon lihan vietäväksi.

Jotenkin naiivisti kuvittelen, että, jos se on tällä lailla sallittua, se ei niin paljon kiinnosta. Ja sama kait se on missä ruokahalunsa hankkii, kunhan tulee kotiin syömään. Ja, jos tietää, että kotona saa, kun on tullut se nälkä, on helppo tulla kotiin.

Selkeät pelisäännöt ja omien toiveiden ja halujen kertominen on parisuhteen onnistumisen tärkeimpiä asioita.

Omistushalu ja mustasukkaisuus pilaa monta hyvää suhdetta.

Toki niin, että jos ei haluta kerrottavan ei kerrota. Itse kuitenkin ajattelen tämän asian sillä tavalla, että kun mies tietää, että tästäkin on kerrottava rehellisesti puolisolle niin saattaa jäädä ainakin pahimmat tekemättä, paitsi silloin jos hän itsekin haluaa erota. Niin päissään ei saa olla, ettei tajua pettävänsä tai jos on niin silloin täytyy mennä jo hoitoon, alkoholismi on vakava asia.

Nainen joka ei halua kerrottavan pettämisestä ei paljoa kunnioita itseään. Hän tekee sen ratkaisun alistuneena sille, että mies pettää jossain vaiheessa kuitenkin.
No, voihan se ollakin turha hakata päätään seinään, ja parempi siten antaa miehelle kiertoteitse "lupa" uskottomuuteen.
Näinä sukupuolitautien aikoina en todellakaan itse siedä puolisoltani minkäänlaista kaksinaamaisuutta. Ehkä se ajaa hänet pian pettämään, mutta vaikka miten päin kääntäisi se ei ole siltikään minun syyni.

Alkuperäinen kirjoittaja nainen joka:
Nainen joka ei halua kerrottavan pettämisestä ei paljoa kunnioita itseään. Hän tekee sen ratkaisun alistuneena sille, että mies pettää jossain vaiheessa kuitenkin.
No, voihan se ollakin turha hakata päätään seinään, ja parempi siten antaa miehelle kiertoteitse "lupa" uskottomuuteen.
Näinä sukupuolitautien aikoina en todellakaan itse siedä puolisoltani minkäänlaista kaksinaamaisuutta. Ehkä se ajaa hänet pian pettämään, mutta vaikka miten päin kääntäisi se ei ole siltikään minun syyni.

Minua ei (tietääkseni!) ole koskaan petetty. Sen sijaan itse olen joskus pettänyt. En tässä suhteessa, mutta aiemmissa.

En ymmärrä, miten kukaan voi vannoa, ettei koskaan tule pettämään. Minusta on parempi tunnustaa ihmisluonnon raadollisuus ja inhimillisyys. En suostu uskomaan helposti, että mieheni ei rakasta minua ja vain minua, vaikka hän joskus menisikin millin liian pitkälle. Mikä on pettämisen fyysinen raja? Onko sellaista ollenkaan vai onko se eri ihmisille eri kohdassa? Pitäisin suhteeni kannalta vakavampana ongelmana syvää henkistä läheisyyttä toisen ihmisen kanssa kuin kullin asettumista millin naisen emättimen sisäpuolelle.

Tänä aamuna istuin kyllä vessassakin sanomalehden kanssa ja mieheni sanoi, että onpas miehiset eleet, joten ehkäpä mulla on sitten enemmänkin miehisesti rakentuneet aivot? Tiedä häntä.

"Pitäisin suhteeni kannalta vakavampana ongelmana syvää henkistä läheisyyttä toisen ihmisen kanssa kuin"

Exäni aina kehui ettei ole tippaakaan mustasukkainen. Kun yllätin hänet kesämökiltä naisen kanssa, tilanne näytti toiselta. Mainitsin jotain minusta kiinnostuneesta miehestä ja mies parahti sydäntäsärkevästi. Nainen vierellä totesi, että exäni on erittäin mustis.

Miten kauan miesparka lieneekään vaivasta kärsinyt. Olihan minulla aina ihailijoita liiton aikana ja kerroin asiasta avoimesti. Minusta ne olivat vain hupaisia ja arkea piristäviä juttuja.

Ei kukaan ihminen voi elää laput silmillä. Viehättävyyttää voi karsia tiettyyn rajaan asti, mutta joskus tulee seinä eteen. Ilmeet, eleet, puhetyyli. Ei kaikea voi muuttaa tylsäksi ja värittömäksi.

Miehetön elämä sopii minulle. Ei enää tarvitse miettiä yhtään mitään.
Sanomalehteä en ole enää tilannut aikoihin, mutta kyllä minä luen lehtiä vessassa silloin tällöin.

Uskottomuus tuo usein muutakin tullessaan kuin varsinaisen pettämisen. Jo millin käynti naisen "huulilla" tartuttaa mahdollisen taudin. Ellei mies varaudu kondomia aina mukana pitämällä siihen, että kännissä "sattuu ja tapahtuu".

Alkuperäinen kirjoittaja red:
Uskottomuus tuo usein muutakin tullessaan kuin varsinaisen pettämisen. Jo millin käynti naisen "huulilla" tartuttaa mahdollisen taudin. Ellei mies varaudu kondomia aina mukana pitämällä siihen, että kännissä "sattuu ja tapahtuu".

Jaaha. Nainenkin voi varautua ja naisellekin sattuu ja tapahtuu; kännissäkin. Keskusteltaiskos ihmisistä - ei rajattais sukupuolisesti ominaisuuksia? En usko sellaiseen. Enkä usko, että, mikäli mieheni pettäisi minua, hän käyttäisi oma-aloitteisesti kondomia. Varokaa naiset! Mieheni on komea, seksikäs ja häikäilemätön!

Te kaikki muut voitte olla pyhimyksiä, mutta minulla ainakin on ollut useita vallattomia, suojaamattomia seksikertoja elämäni aikana. Eikä pelota yhtään. Käyn kyllä luovuttamassa verta 5-6 kertaa vuodessa.

Tänä aamuna istuin kyllä vessassakin sanomalehden kanssa ja mieheni sanoi, että onpas miehiset eleet, joten ehkäpä mulla on sitten enemmänkin miehisesti rakentuneet aivot? Tiedä häntä.

Jaaha. Nainenkin voi varautua ja naisellekin sattuu ja tapahtuu; kännissäkin. Keskusteltaiskos ihmisistä - ei rajattais sukupuolisesti ominaisuuksia? En usko sellaiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja joskus asiaa miettinyt:
"Pitäisin suhteeni kannalta vakavampana ongelmana syvää henkistä läheisyyttä toisen ihmisen kanssa kuin"

Exäni aina kehui ettei ole tippaakaan mustasukkainen. Kun yllätin hänet kesämökiltä naisen kanssa, tilanne näytti toiselta. Mainitsin jotain minusta kiinnostuneesta miehestä ja mies parahti sydäntäsärkevästi. Nainen vierellä totesi, että exäni on erittäin mustis.

Voi sinua ex-Rouva parkaa. Luulen, että siinä vaiheessa, kun puoliso löytyy uuden rakkaan viereltä ja naiivivaimoreppana keksii kertoa, että häntäkin - vaimoparkaa - on joskus joku mies vilkaissut "sillä silmällä", mies parahtaa pelkästä säälistä itkuun. En jaksa olla armollisempi sinulle, ex-yh, nytkään.

Suosittelen sinullekin silmien avaamista; heräämistä tähän maailmaan!

Alkuperäinen kirjoittaja mies1:

Jaaha. Nainenkin voi varautua ja naisellekin sattuu ja tapahtuu; kännissäkin. Keskusteltaiskos ihmisistä - ei rajattais sukupuolisesti ominaisuuksia? En usko sellaiseen.

Ylempi lainauksesi oli sarkasmia sukupuolisesti rakentuneille aivoille ja miehisille eleille.

"mies1" -nikki, jos täällä sitä näkee, niin se ei ole sama mies1, joka sillä on kirjoittanut täällä.

En kaipaa henkilöitymistä, mutta palstalle on ollut hyväksi, että muutamat muutkin ovat katsoneet pysyä tunnistamattomina. Minä saan sanottua asiani kuitenkin.

Joten hyvää joulua vain vitsie:)

Oletus: Miehesi/naisesi on periaatteessa uskollinen. Periaate ei päde humalassa. Puutteessa oleva tautia kantava nainen/mies harrastaa seksiä miehesi/naisesi kanssa. Lopputulos: Teillä molemmilla on tauti.

"Te kaikki muut voitte olla pyhimyksiä, mutta minulla ainakin on ollut useita vallattomia, suojaamattomia seksikertoja elämäni aikana. Eikä pelota yhtään. Käyn kyllä luovuttamassa verta 5-6 kertaa vuodessa. "

Pelottavaa. Esim HIV näkyy vasta 2-3 kuukautta tartunnasta!

Alkuperäinen kirjoittaja mies1:

Ylempi lainauksesi oli sarkasmia sukupuolisesti rakentuneille aivoille ja miehisille eleille.

Meni ohi sarkasmi nyt multa. Asia selvä kun kiljupönttö!

Yhteistyössä