terveydenhoitaja: Sulle tulee keskenmenoja, tai ainakin vauva kärsii ja tulee komplikaatioita.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja genree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

genree

Jäsen
08.05.2009
224
0
16
Tälleen sanoi mulle perhesuunnittelussa terveydenhoitaja. Vuosi ollaan yritetty ilman tulosta, nyt on sitte saatiin terkalta lähetteet verikokeisiin yms, sit lekulle ja sit lähete keskussairaalaan.
Koko sen ajan se puuttu mun ylipainoon (BMI32). Hyvää ei ollu edes se et syön parhaimmillaan pussillisen porkkanaa, sais kuulemma syödä vaan yhden ja korvata se NÄKKILEIVÄLLÄ!
Sit ku ukko liukeni paikalta ku otettiin papakoetta se sanoi mulle että vaikka mä tulisinkin tällä painolla raskaaksi niin mulle tulee keskenmenoja, tai ainakin vauva voi huonosti ja tulee komplikaatioita.
Mä oon oikeesti koko päivän itkeny sen takia ja suoraan sanottuna romahdinkin. Mutta nyt kun oikeesti sain täysjärkisenä vähän miettiä asiaa niin olin et mitä v*ttua????

no höpö höpö sille terkalle!! Toki VAIKEA ylipaino lisää raskauskomplikaatioiden määrää, mut 32 bmi ei ole vielä vaikeaa ylipainoa!! Gdm sulle voi kehittyä, mut hyvällä ruokavaliolla se pysyy kurissa!
Voimia ja onnea yritykseen!

Laihduta ensin niin mukava ja jaksaa sitten vauvan kanssa kun ei ylipainoa. Ne raskausajan kilot eivät mihinkään itsekseen katoa ja painat vain enemmän.
Helpommin ehkä raskaudutkin kun laihdut.

Jaaha.Kummallista että edes ottivat teit vastaanotolle.Me yritettiin 2v eikä missään otettu tosissaan,kyllä se siitä ajan myötä tulee.. :kieh:
Mulla oli TUOLLOIN BMI vissiin 27,nyt on varmaan jo 30.Mut kyllä ne mulle pco-lääkärikäynnillä sano että liian laihat ja liian lihavat vois kattoo eka painoonsa ja sit tulla hakeen lääkkeitä kun on laihdutus/lihotus tehty.En usko että se lääkäri sulle ihan tarkotuksellaan niin v.ittumaisesti sano

Siis kyllähän ylipaino voi lisätä komplikaatioriskiä ym. MUTTA itse synnytin (BMI 39) aivan terveen vauvan ilman mitään komplikaatioita.

Painon pudotus kyllä voisi auttaa raskautumisessa, mutta ei se mitään takaa. Itse kyllä tekisin ehkä valituksen tai ainakin kyselisin lääkäriltä että pitääkö terkkarin puheet paikkansa. Ja painottaisin sitä että terkkari oli näin sanonut.

Asiatonta käytöstä terkkarilta ylipäätään.

on kyllä kauheeta kohtelua ollut sitä en puolustele, mutta eikö olis helpoin laihduttaa ne ylipainot pois. Kun se auttaisi siinä raskaaksi tulemisessa, mikä on ihan fakta.

:o Aika omituista sanoa suoraan tuollalailla vaikka olisit kuinka lihava hänen mielestään.
Eikö olisi kuitenkin kannattanut miettiä sinun kanssasi laihdutusta tai ehdottaa sitä kauniisti, jos kerran kokee ylipainosi niiiiin älyttömän suureksi...

Eikä lihavuus välttämättä ole edes se syy, että et tule raskaaksi. Mulle kun nuo BMI:t ei sano mitään. Mutta ei mun mielestä tämän raskauden alkaessa mullakaan ollut kovin paljon vähemmän kuin tuo sinun lukusi. Jos en väärin muista, niin se oli joku 27-29 ja sanottiin sen olevan hyvä...

aika törkeää toimintaa mutta joiltaki osin oli ehkä oikeassa. painoa on hieman liikaa? tekis varmasti hyvää ittellekki ja tulevaa vauvaa ajatellen hieman puottaa painoa. toivottavasti raskaudut nopeasti, onnea!

joo meinaan todellakin tehdä valituksen siitä terkasta. Mä lähdin pois sen jälkeen kun sanoi tuon, en todellakaan ruvennut kyselemään mitä tarkoittaa. Faktahan on kuitenkin se et lihavalla on korkeempi riski saada esim raskausdiabes yms, mut ku tuli oikeesti sellanen olo et, no en oikeesti edes tiedä. Nytki kun kirjottelen täällä niin kädet tärisee... :'(

Joo, munkin BMI on kahdessa edellisessä raskaudessa ollu 33, yhtään keskenmenoa ei oo ollu, ei myöskään minkäänlaisia komplikaatioita ja vauvatkin olleet varsin hyvävointisia... Todella törkeää käytöstä terkkarilta, tee ihmeessä valitus!

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:
no höpö höpö sille terkalle!! Toki VAIKEA ylipaino lisää raskauskomplikaatioiden määrää, mut 32 bmi ei ole vielä vaikeaa ylipainoa!! Gdm sulle voi kehittyä, mut hyvällä ruokavaliolla se pysyy kurissa!

Siis missä maailmassa oikein elät? BMI 32 on merkittävää lihavuutta jolla on terveyden kannalta epäedullisia vaikutuksia, hedelmällisyyden, raskauden, kansansairauksien jne. Mutta siitä huolimatta terkkari puhui epäasialliseen sävyyn, ei mitenkään ammattitaitoisesti.

Mistä noita terkkoja sikiää :/
Kaverille terveydenhoitaja oli sanonut kun oli todettu yll'tt'en että on raskaana että "turhaan lopetat tupakanpolto, kesken se menee kuitenkin" :(

Toivottavasti saatte oman pienen pian :hug:

Tommosesta pitää valittaa. :) Ei ne noin saa puhua.

Mut totta on, että on helpompaa, jos on laihempi, kun on raskaana. Mulla on nyt raskauden jälkeen sama bmi ja en ees harkitse uutta raskautta ennen ku on vanhat kilot pois...

juu, tiedän sen kyllä ittekki et olis hyvä saada painoa alaspäin. Mutta ei sitä niin paljoo oo et siitä olis pitäny koko aika jankuttaa, sanoin useamman kerran et mä tiedän miten läihdutetaan yms, mut mua kyl huvitti se et porkkana pitäis vaihtaa näkkileipään... :laugh: Ja se mitä se sanoi mulle lopuks, ton mikä on otsikkona, oli mun mielestä todella todella törketä ja epäasiallista.

Alkuperäinen kirjoittaja kätilö:

30,0-34,9 Merkittävä lihavuus. Sairastuvuusriski on selvästi suurentunut, myös tavallista suurempi kuolleisuusriski. Laihtuminen saattaa olla hyödyllistä terveydelle (5-15% painosta)

Sanoi, että tulee vai, että voi tulla? Ettet nyt vaan nyreissäsi ole käsittänyt vähän väärin.

Enkä kyllä ymmärrä, että saa lähetteen tutkimuksiin ym. kun ensimmäinen ja järkevin askel olisi ensin laihduttaa. Ei pahalla.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Sanoi, että tulee vai, että voi tulla? Ettet nyt vaan nyreissäsi ole käsittänyt vähän väärin.

Enkä kyllä ymmärrä, että saa lähetteen tutkimuksiin ym. kun ensimmäinen ja järkevin askel olisi ensin laihduttaa. Ei pahalla.

se sanoi nimen omaan että tulee. Ja mä oon laihduttanu. verikokeiden ottamisessa menee kuukausi ja tulokset tulee siitä 2 viikon päästä. Sen jälkeen keskussairaalaan lähete, jonnekka pääsy kestää 2-3 kuukautta, pahimmas tapaukses (korjaa) puoli vuotta.
Et enköhän mä kerkee laihtumaan siinäkin ajassa.

Alkuperäinen kirjoittaja genree:
Alkuperäinen kirjoittaja -:

se sanoi nimen omaan että tulee. Ja mä oon laihduttanu. verikokeiden ottamisessa menee kuukausi ja tulokset tulee siitä 2 viikon päästä. Sen jälkeen keskussairaalaan lähete, jonnekka pääsy kestää 2-3 kuukautta, pahimmas tapaukses vuoden.
Et enköhän mä kerkee laihtumaan siinäkin ajassa.

Ihme, että et ole aiemmin ehtinyt...

Yhteistyössä