Testamentista taas ,avopuolisona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miettelijä

Vieras
Luin tuota testamentti ketjua.
Tuli mieleeni meidän tilanne ja olen myös harkinnut testamentin tekoa.
Olemme uusperheellinen avopari. Miehelläni ei ole lapsia entuudestaan. Meillä yhteinen lapsi ja minulla edellisestä avosuhteesta yksi lapsi.

Miehen lapsi siis perii isänsä ja minut.
Edellissestä suhteestani syntynyt lapsi perii minut ja biologisen isänsä.

Mietin entäs jos minä kuolen ennenkuin lapset ovat täysi-ikäisiä ja perinnön hallinta siirtyy lasten isälle ,meidän tapauksessa kahdelle eri isälle koska lapset ovat sisarpuolia.
Minä en tule koskaan perimään mieheni omaisuudesta mitään.

Jos teen testamentin että jos kuolen ennen lasten ollessa täysi-ikäisiä niin voinko tehdä testamentin jossa omaisuuteni EI JÄÄ hallittavaksi lasten-isille vaan jollekulle toiselle,eikö vain?
Siihen asti kunnes lapset ovat täysi-ikäisiä.

kyllä vain, omaisuuden hallitsijaksi voi merkitä jonkun muun kuin lasten biologisen vanhemman testamenttiin. Kannattaa kuitenkin tarkistuttaa testamentti jollain lainoppineella, ettei ole porsaanreikiä. Lasten eläkkeet menevät kuitenkin lapsen huoltajalle lasten kuluihin. Testamentissa voi myös mainita ettei lasten tulevilla aviopuolisoilla ole avio-oikeutta perintöön. Maistraatin pitäisi osata kanssa neuvoa, koska seuraa ja valvoo lasten perintö asioita.

Tiedän että on pidempi ketju noista testamenttiasioista, mutta siis: Olemme avopari, miehellä lapsi minulla ei. Yhteisiä lapsia ei tule. Mies omistaa puolet asunnosta, minä toisen puolikkaan. Mitä asunnon puolikkaalleni tapahtuu jos minä kuolen ensin? Jos mies kuolee ensin, onko niin etten saa mitään?

Jos omistatte asunnon puoliksi lapsi perii isänsä osuuden ja sinulle jää sinun osuutesi. Koska, ette ole naimisissa sinulla ei ole lesken oikeutta asuntoon. Jos sinä kuolet ensin perivät sinun vanhempasi sinun osuutesi asunnosta tai jos eivät ole elossa sisaruksesi perivät sinut. Eli kannattaa tehdä keskinäinen hallintaoikeustestamentti, että avopuolison kuollessa toinen voi jäädä yhdessä omistettuun asuntoon. Tai varustautua ostamaan toisen perilliset ulos.

Tämä sama asia meidänkin perheessä esillä, tosin asiasta tehdään vielä monimutkaisempi sillä että molemmilla oma lapsi ja nyt sitten keväällä vielä yhteinen tulossa. Miehen exä vielä sen verta v-mäinen tapaus että asialle pitäisi jotakin tehdä. Oletteko siis käyneet missä tekemässä noita testamentteja? Saako esim maistraatista apua? Ja onko kukaan mennyt tämän vuoksi naimisiin?

Yhteistyössä