*TheTammikuu2008*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saaru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
MaijaM: On varmaan "erikoista" kun tietää päivän milloinka vauva ulos tulee. Itse sitä joutuu miettimään, että joko- joko :) Muista tulla sitten paljastamaan päivä tänne meille.

[/b]Soikku: Olipas söpö kuva pojasta :heart:

Onnittelut Gorthaur :flower: ja Cattie :hug:

onnitelut myös Pippurille :flower:

Täällä menkkamaista kipua ilmoilla ja aamulla aikaisin herätty. Vessassa rampattu pitkin yötä ja taisin jossain vaiheessa unissani ajatella, että nää on nyt niitä supistuksia, mutta tulevat sattumaan vielä enemmän. No unissani olin että en sitten tiedä oliko "totta" vai vaan unta.
Todella paljon poju tuntuu painavan tuonne alaspäin ja tuntuu että koko ajan on pissahätä, vaikka juuri olisi käynytkin. Minäkin sitä limatulppaa yritän bongailla, mutta eipä ole silmiin osunut :kieh: tai no aamulla luulin että sen bongasin, mutta tais silmät vaan tehdä kepposen... täällä ei siis mitään merkkejä mistään!

Kuten neukkatäti aina muistaa sanoa, "niin vauvan kuuluu olla vielä vatsassa"- olo vaan alkaa olla aikast tukala ja kärsimätön.

38+5

kohdunsuu:
Silloin kun tyttöä odotin niin kokeilin kohdunsuun tilannetta kun oli supistukset alkaneet ja odottelin niiden koventumista. Se tuntui tosi pehmeältä ja keskellä oli sellainen pyöreän mallinen aukile, johon sormenpää tavallaan olisi uponnut. En kyllä kovin uskaltanu ronkkia.
Nyt olen joskus kokeillu mutta on niin takana et ei oikein yletä. Eli joko vauva ei ole laskeutunu tai sitte se suu jää sinne pään taa piiloon. SEn tuntee kyllä pehmeänä sen kohdunsuun reunan mutta keskikohtaa en saa tuntumalle. Silloin kun synnytys oli alkutekijöissä niin kohdunsuu oli helpommin tunnettavissa, johtuen varmaan siitä et oli sopivassa asennossa pää sitä painamassa.
Tuossa lapsosten välissä kuumeillessani myös kokeilin joskus kerran ja se oli sellainen suht kiinteä ja kimmoisa. Nyt vähän niinkuin yli turvonneet pusuhuulet, oikein pehmoiset. :)

Pippuri84:PALJON ONNEA POIKA-VAUVAN JOHDOSTA!!! :flower: :heart: :flower: JA KIITOKSET SYNNÄRIKERTOMUKSESTA: Niitä on aina niin mukava lukea! :)

Onnea matkaan Nintendo!

Afu-82: Älä välitä en minäkään ole limatulppaa nähnyt itselläni tulevaksi, vaikka olen yrittänyt bongailla sitä. Tuntuu, että aika monella sitä on jo tullut... en muuten ole edes ajatellut, että sitä kohdunsuuta vois itsekin tunnustella... enpä taida siihen kuitenkaan ryhtyä...

Omaa napaa: ei oo suppareita (siis kipeitä) näkyny täälläkään, vaikka eilen kävin reippaasti kävellen tunnin lenkin ja sit illalla vielä esikoisen kanssa potkurilla potkuttelemassa reilun puoli tuntia. Taitaa meijän masu-asukki turhan hyvin viihtyä äitinsä masussa...

Tuli tässä mieleen, että muistakaahan kattoa se Meille tuli vauva. Se alkaa Nelosella 10 minsan päästä ja huomenna taas sama ohjelma samaan aikaan (klo 13.00)

No, nyt siis telkun ääreen...

Tammiäiti rv 39+6 (huomenna ois SE päivä...) ja lapset

Hei! Täällä yksi ilmoittautuu joukkolähtöön kun tuo eräpäiväkin on reippaasti ylitetty :wave: :wave:

Onko jollain oikeesti tietoa että lähteekö se limatulppa kaikilla vai voiko se joskus olla niin heikko että sekoittuu tavalliseen valkovuotoon?mulla nimittäin jotkut kaverit eivät ole sitä havainneet ja itsellä viime kerralla se oli vaan paksumpaa valkovuotoa jossa pari veriviirua.

Itsellä hirveen araksi tullut toi alapää tän päivän aikana.ihan samanlaista tärinäkipua kun ovulaation aikoihin...lieneekö tuolla alhaalla jotain käynnissä mutta ei vielä anna muita merkkejä.vauva on kyllä jo tosi alhaalla,kivut säteilee pitkin jalkoja alaspäin ja häpyluu venyy ja paukkuu...

HeMa
Mulla esikosta tuli sitä tulppaa pari päivää kotona ja noin pasia päivää ennen synnytystä. Oli sellasta limasta vaaleenpunasta. Tokasta se irtos vasta laitoksella alkutarkastuksessa, ku oli sellanen aika ronski paksukätinen kätilö, joka pyöräytti alapäässä, sit tuli suihkus sen jälkeen tulppa..vauva synty muutama tunti tuosta. Kaipa se voi olla tulemattakin :o . Ja varmaa koostumus kaikkee maan ja taivaan väliltä.

Mä en ole aiemmin bongannut mitään tulppia. Eikä nytkään oo tullu kun siis ihan kellertävä, ei yhtään verinen klimppix2. Et helposti on voinu sekottua tai mennä pyttyyn ihan huomaamatta. Eikä tuo nytkään oo varmaan kokonaan irronnut.

Nyt jo pikkasen parempi fiilis :)
Kyllähän se niin on et tää aika menee kuitenkin loppujen lopuksi nopeasti. Pitää vaan yrittää ajatella aina yhtä päivää ja hautoa mahd.käynnistys johonkin takaosaan päässä, onhan siihenkin kuitenkin vielä aikaa.
Pääasia kuitenkin et pikkusella kaikki hyvin :)

Jenni

Pikkuinenko: mun synnytyksen aikana kätilö kerkesi vaihtumaan välillä. Ensimmäinen kätilö oli tosi sympaattinen ja mukava. Halusi lievittää kipuja, ehdotteli ammetta, ilokaasua yms. Sitten vaihtui sellaiseen ****** ämmään et voi kiesus!! Vuodeosaston väki on empaattista ja kannustavaa sorttia. Erityisesti se vanhemman puoleinen lastenhoitaja, olikos sen nimi Terttu tai Tellervo.

Elikkäs synnytystarinaa..

Eli tiistaiyönä 8.1 about klo 1.15. Nukkua kerkesin about tunnin, kun heräsin kovaan vatsakipuun ja sit tulikin tunne et nyt tulee kuset housuun. Juoksin äkkiä vaan vessaan niin huomasin, et se olikin hempeen pinkkiä vettä. Sitten kun se oli tullut, mahaan taas sattui. Sitten herätin äijän, et nyt voitaisiin lähteä laitokselle. Supistelu jatkui koko ajan viiden minuutin välein. Sairaalassa oltiin joskus puoli kahden aikaan. Kätilö teki sitten sisätutkimuksen ja loputkin vedet lurahti siinä vaiheessa lattialle. Sitten menin suihkuun ja sieltä sitten synnyhtyshuoneeseen. Supistukset oli ihan samanlaisia kuin menkkakivut. Siinä mielessä ne oli kivuliaampia kun ne loppuivat ja alkoivat sitten uudestaan, menkoissa se kipu on koko ajan päällä. Kätilö sitten ehdotti jos tahtoisin kokeilla kylpyä, mutta ei vaan ollut sellainen olo, että olisi halunnut sinne. Sitten se kipu alkoi tuntumaan enemmän selän puolella |O Kätilö toi sitten kaurapussin, joka siirsi ne kivut takaisin mahan puolelle. Mielummin mahassa kuin selässä! Tässä välissä kerkesi sähkökatkoskin olemaan puolisen tuntia! Kuuteen mennessä olin auennut kolmeen senttiin. Siinä vaiheessa kätilö ehdotti epiduraalin laittoa. Se sitten laittettiin ja supistukset tuntuivat vain paineena alapäässä. Sitten sain vähän jotenkin nukuttua. Seitsemältä vaihtui sitten kätilö.. :kieh: :kieh: Sellainen hapannaama, voi helvetti |O Se tiuski koko ajan ja kommentit oli todella ala- arvoisia.
Olin jo aikaisemmin koittanut käydä vessassa molemmilla hädillä, mutta mitään en saanut ulos. Koitin sitten taas kahdeksan aikoihin mennä pissille, mut ei vaan tullut mitään. Sitten se muija koitti laittaa mulle katetria. Siinä se ronkki hanuria jotain 5 min, eikä saanut sitä laitettua. Tsiisus! Yhdeksältä olin jotain 6cm auki ja mulle laitettiin joku tippa mikä lisää ponnitustarvetta. Siitä se kärvistely sitten alkoi. Niin ja suolen tyhjennys.. Mut ei se tuntunut yhtään pahalta, se muija ne joutui siivoomaan :laugh: Teki mieli sanoa, et siinä on kaikki mitä mä susta ajattelen. Mut en viittinyt, olisi ollut kuitenkin vielä inhottavampi. Ponnistelin siinä ihan keskenäni kylkiasennossa, kun se muija lähti vähän väliä huitelemaan jonnekin. Kipu oli jo niin kova, että itku tuli. Ei se epiduraali vaikuttanut kuin jotain kolme tuntia tms. Kerjäsin ihan mitä vaan puudutusta kun olin jotain 8 cm auki. Siihen se ämmä vastasi, et ei silloinkaan mitään puudutuksia ole ollut, kun hän on ollut synnyttämässä! Mitä vittua se tähän liittyy!!!! Mulla oli synnyttäjän esitietolapussakin, että puudutusta halutaan. |O Ei se sitten antanut mulle mitään.
Kun olin sen 10cm auki niin sitten ponnistin ja itkin, itkin ja ponnistin. Huusin välillä ..pimeyden voimia ja asuinpaikkaa. Tuli sitä alapäätäkin huudettua pariin kertaan :ashamed: Sitten ovi aukesi ja näin siellä pari tyyppiä. Luulin, et se on joku opiskelijaryhmä, joita välillä tulee synnytyksiin katsomaan ( kauhukuva siitä, että 15 naamaa on niin kyttäämässä ). Karjuin niille: ETTE TUU TÄNNE, ETTE HELVETISSÄ TUU TÄNNE! Ne olikin kätilöitä ja niiden seurassa lääkäri.. :ashamed: Vauvan päälaki oli jo näkyvillä. Mun piti pitää jaloistani kiinni ja ponnistaa. Kaikin voimin siinä ponnistelin, lääkäri sitten pisti imukupin. Siis se imukupin laitto oli kaikista tuskainta koko hommassa |O Huuto oli myös sen mukainen. Ei edes kolmansienkaan supistusten aikana saatu vedettyä vauvaa ulos sillä kupilla, sitten leikkasi epparin :x Ne kaksi muuta kätilöä painoa mahasta. En muista saatinko se sitten ulos vaiko vasta sitä seuraavan supistuksen aikana. Klo 12.06 vaavi syntyi. Vauva annettiin rinnan päälle ja isukki sai leikata nuoran poikki.
Enpä sitten tiedä, että montako tikkiä tonne alas laitettiin, mun ilmeisesti monta, kun sen ompelu kesti niin kauan. Olo oli todella kauhea. Kun piti nousta ylös siitä sängyltä niin pyysin Juhaa auttamaan ylös niin se kätilö siihenkin rääkäisi, että nouse itse ylös. Muutenkin näitä nosta persettäs yms- kommentteja oli ihan liikaa. Mitä tollanen tekee sosiaalialalla?!
Vuodeosastolla pääsin suihkuun. Kipu oli aivan jäätävä, tuntui kuin olisi silvottu sisältä. Ihan rehellisesti sanottuna halusin vain kuolla pois. Onneksi siellä vuodeosastolla henkilökunta oli täysin sen kätilön vastakohta ja se valtava mielipaha helpottui.

Kuvia tulee varmaan illalla, ukkeli laittaa niitä, kun en mä sitäkään osaa.

Gorthaur about 23v 8kk ja Abbath 1vk

Gorthaur: se on aina tosi ikävää jos kemiat ei pelaa henkilökunnan kanssa ja onhan tuo käytös ollut ilkeää.. :hug: toivottavsti kumminkin voit hyvin ja nautit kääröstä täysin rinnoin :heart:

Minäkin täällä vielä yhtenä kappaleena, ei auta päivittäiset yli tunnin mittaiset REIPPAAT lenkit,ei peittojen heiluttelut, ei saunomiset. Kaitpa on poika sitten saanutjostain jotain liimaa jota käyttää ettei vaan tarvitse tulla mahan ulkopuolelle. Tainnut vetää limatulpan lapsiveden joukkoon joka sitten reagoinut ja muuttunut liimaksi :laugh: :laugh: Ei kai vaan ala ole jo kärsimätön olo tällä mammalla :whistle: Neuvolassa eilen kaikki ihan ok, tosin painoa tullut viikossa +1600g :o joten turvotusta löytyy kiitettävästi. Täti vaan totesi että monella tuo nopea painon nousu on ollut merkki alkavasta syynytyksestä, mut ei se näytä mulla ainakaan olevan :( Käsin tunnustelemalla arvioi vauvan kooksi n. 3,6-3,7kg. Mahan puolesta voisi jo luulla 4kg:ksi kuulemma, mut mulla ollut joka raskaudessa suht kookas maha. Nyt sf oli 35cm. Eli tervetuloa maailmaan jo pikkuinen :heart:
T: Suny & 39+4

Pikaisesti tulin ilmoittamaan, että meille syntyi sunnuntaina 13.1. klo 14.05 tyttövauva :heart: Pituutta neidillä on 52cm ja painoa 3835g (meni vähän synnytyslääkärin ja kätilön painoarviot pieleen; hyvään suuntaan tosin :) ) Päänympärys: 35,5cm. Synnytys oli todella nopea: alakautta tuli enkä ehtinyt saada epiduraalia -kuten etukäteen arvelinkin. Mutta siitä myöhemmin lisää. Nyt täytyy mennä vaipanvaihdolle :)

Tulen myöhemmin lueskelemaan, mitä teille muille kuuluu.

Jimena

Heips taasen!

Ompas tuolla msn puolella hankalaa käydä, tää on niin tuttu ja turvallinen. No ehkä joskus sit kun kerkee ja jaksaa perehtyä asiaan =)

Dinomammako sitä kyseli että hyvinkö saatiin ulos kuitenkin, niin joutuivat kyllä hetken tekeen töitä sen eteen, mutta mitään hätää ei tullut. Ja on synnytystä käyty läpi myöskin. Miehen kanssa paljon siitä puhuttu, ettei kummallekaan jäisi mitään. Toipuminen on jo hyvin alkanut, vaikkakin kestää varmasti.

Mä tossa noita teitin juttuja selailin ja jotain piti kommentoidakin, mutta kyllä tuo tuhisija vie kaikki ajatukset, kun tuossa vieressä köllöttää, niin pääsi sit unohtuun. Ja plussakeli kun on niin mennään tänään testaan noi vaunut =)

Neuvolan th kävi jo tänään kun ei loppuviikolla sopinut. Ihan kiva käynti, sai kysellä rauhassa kaikkee, ja hän kertoi kaikkee mahollista maan ja taivaan väliltä.

Mä voisin tähän kans koittaa jonkun kuvan laittaa

Ja niin muuten Taysiin menijät, pitäkää tovi jalkoja ristissä, siellä oli nimittäin kaikki osastot täynnä, käytävät ja päiväsalit täynnä, synnyttämään tuli koko ajan lisää porukkaa ja salista heitettiin tyyliin heti pihalle kun vauva ulkona ja loput hoidettiin käytävällä jotta saatiin sali siistiks ja uutta sisään :o Nämä tuli onneks mun perässä, minä kun huusin kuin hyeena siinä pahimmassa kohtaa ja varmaan kuuluu uloskin asti..

Lisää sitten joskus, nyt ei oikein pysty keskittyyn muuta kun ihasteleen ja kuvaan vauvaa =)

:hug: Kaikille tasapuolisesti

Cattie ja Poika 5 pv

Onnittelut prinsessasta Jimena! :flower:

Ja Kiitokset synnäritarinasta Gorthaur, ikävää että on sattunut tuollainen kätilö kohdalle.

Täälä taustalla roikun, kovasti yrittää saada asioita tehtyä, tavallaan kun tuo "eräpäivä" on nyt selvillä, niin vielä enemmän rupeaa miettimään mitä milloinkin pitää saada tehtyä. Päivällä mietin lenkille lähtöä, mutta en sitte uskaltanu yksin liikenteeseen.

Luultavasti ihan turhaan huolehdin, mut rupesin miettimään kun äippäpolita sai ohjeeksi, että jos lapsivesi menee, niin on käytävä heti makaamaan ja soitettava ambulanssi. Eli mitä jos olen kahden koiran kanssa lekillä jossain vähän kauempana, niin miten sitte toimin? Makoilenko sitte koirien kanssa tuolla jossain lenkkipoun varressa oottelemassa vai miten? :laugh:

Niipa: kyllä mä tänne kertomaan tulen, sitte ennen lähtöä, ellei tosiaan käynnisty itekseen ennen sitä tuolla vesien menolla.

Maija 38+4

Kiitokset kaikille onnitteluista! :hug: :heart:

Meille tosiaan syntyi Haikaranpesässä pieni esikoispoika rv 39+2 perjantaina 11.1.2008 klo 16.43. Painoa pienellä oli syntyessä 3144 g ja pituutta 50 cm.

Synnytys oli kaikkiaan ihan positiivinen kokemus vaikka ponnistusvaiheen kipu olikin pieni järkytys ja paniikki meinasi iskeä. Mutta varmaan ihan normaalia.. :laugh: Ammattitaitoisten kätilöiden ja miehen avulla siitäkin selvittiin. Vaikka sanoin kyllä alkuun heti synnytyksen jälkeen, että seuraavat lapset voidaan sitten vaikka adoptoida, mutta aika on jo ehtinyt kullata muistoja. ;) Ja palkinto lopussa saa unohtamaan kaiken muun. :heart: Kaikkiaan Haikaranpesä ja perhehuone oli tosi positiivinen kokemus, toivottavasti mahdolliset tulevat lapset päästään synnyttämään samassa paikassa.

Tarkempaa synnytyskertomusta laitan ehkä vielä myöhemmin..

Tässä kuva eiliseltä ennen kotiinlähtöä ja profiilista löytyy toinen kuva pikkumiehestä synnytyssalissa

IMG_2269.jpg

Kurja juttu Gothaur :hug:

Neuvolassa sitten käyty, kaikki oli ok. Huomenna menen kuitenkin ultraan kun terkan mielestä lapsivesi vähentynyt (itekin tuntuu siltä). Niin katsotaan se sitten kun edellinen ultra oli vk 34. Ja tosiaan kun olen murehtinut niitä vauvan liikkeitä. Niin todetiin terkan kanssa että vauva varmaan liikkuu normaalisti, mutta mä en vaan niitä tunne. Kun sydänääniäkin kuunneltiin niin liikuskeli laitteen alta pois ja mä en tuntenut mitään! Eli masupoju on reipas ja äiti ihan tunnoton :laugh:

Meidän esikoinen 4,5 v tunnusteli mun mahaa illalla ja tuumas että äitin masu on kovettunut (oli just kivuton supistus päällä). :laugh:

Maximilian ja kovettunut maha 38+2

Hyvä juttu Cattie, et oot jo toipumassa. Ja vauva oli supersuloinen!

Gorthaurilla olikin kurjaa kohtelua. Sanottiinko sulle, miks et saanu lisäannosta sitä epiduraalia? Kun ei se tosiaankaan auta ikuisesti, mutta sitä voi lisätä. Onko se 8 cm sit jo liikaa auki? Mä oon saanu molemmilla kerroilla sen lisäannoksen. eikä ammattilainen saa puhella perseistä tms. Synnyttäjä kyllä saa kiroilla, ei tietenkää henkilökohtaisuuksia hoitajille, mut muuten kyllä!! Onneks muuten oot kohdannu kivoja tyyppejä siellä. Ja vauva tietysti kruunaa kaiken :heart: Onnea vielä!

Onnittelut vauvautuneille! :flower: :heart:
Ihania kuvia vauveleista, itse en osaa moista laittaa :ashamed:

Ikävää kohtelua Gorthaur :hug: toivottavasti muistit antaa palautetta.

Luinpa jostain että "nännien hierominen" voisi aiheuttaa suppareita ja käynnistää synnytyksen,joten kaikki vielä kokonaisena olevat jotka haluavat jo synnyttää "nännejä hieromaan!" :laugh:

Yhteistyössä