Tulossa vauva 4

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Utelias pahalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Googlailin noita fosfaatteja ja zeoliitteja, kun en oikein ymmärtänyt mitä ne on ja miks niitä ei sais olla pesuaineissa ja mitä haittaa niistä on. Tässäpä siis tietoisku, jos ketä kiinnostaa :) Jos ei, niin hyppää yli!

"Fosfaatti ja zeoliitti pyykinpesuaineissa
Tehtävä pesuaineessa
Fosfaatti ja zeoliitti ovat yleisimmät pyykinpesuaineiden vedenpehmentäjät. Ne sitovat pyykin-pesuveden kovuustekijät, kuten kalsiumin ja magnesiumin yhdisteiksi, joista ei ole haittaa pe-sutapahtumassa. Näin muut pesuaineen komponentit toimivat pesun aikana tehokkaammin. Vedenpehmentäjät ovat välttämättömiä pyykinpesuaineissa, ilman niitä pesuaine ei toimi.
Kemiallinen rakenne ja historia
Fosfaattia on käytetty pyykinpesussa jo 1940-luvulta lähtien. Fosfaatti on pesuaineissa natri-umtripolyfosfaattina (Na5P3O10). Sen käyttöä vähennettiin pyykinpesuaineissa 1990-luvun alussa ympäristösyistä. Tilalle otettiin zeoliitti, joka on savenkaltainen synteettisesti valmistet-tu yhdiste (Na12(AlO2)12(SiO2)12 • 27 H2O). Tällä hetkellä suurin osa markkinoilla olevista pyykinpesuaineista sisältää zeoliittia. Saatavilla on kuitenkin myös fosfaattia sisältäviä pyykin-pesuaineita sekä nestemäisiä pesuaineita, joissa vedenpehmentäjänä on usein sitraatti.
Ympäristövaikutukset
Fosfaatti on kasviravinne, joka rehevöittää vesistöjä. Siksi fosfaattia sisältäviä pesuaineita ei suositella, jos jätevedet johdetaan suoraan vesistöön. Kemiallis-biologisessa jätevedenpuh-distuksessa fosfaatista poistuu jopa 98%. Fosfaattia sisältäviä pesuaineita voi siis käyttää alueilla, joilla toimii jätevedenpuhdistamo. Zeoliitti ei rehevöitä vesistöjä. Veteen liukenemat-tomana yhdisteenä se jää yleensä jätevedenpuhdistamon lietteeseen tai suoraan vesistöön johdettuna painuu pohjaan.
Toimivuus pyykinpesussa
Fosfaatti oli usean vuosikymmenen ajan ainoa, hyvin toimiva, veteen liukeneva ja hyvän pe-sutuloksen takaava vedenpehmentäjä. Zeoliitti on todettu pesuaineyritysten tutkimuksissa käyttökelpoiseksi vaihtoehdoksi fosfaatille. Sitä sisältäviä pyykinpesuaineita on ollut käytössä Euroopassa jo parin vuosikymmenen ajan.
Suomessa on epäilty zeoliitin aiheuttavan sakkaumia pyykinpesukoneisiin ja jäämiä vaattei-siin. Raportoidut häiriöt ovat usein monen eri tekijän summa. 1990-luvun alussa, jolloin zeoliit-tia sisältävät pesuaineet tulivat markkinoille, pyykinpesussa tapahtui samanaikaisesti kolme oleellista muutosta: 1) fosfaatti korvattiin monessa pyykinpesuaineessa zeoliitilla, 2) tiivisteet syrjäyttivät perinteiset pesuaineet, ja 3) pesukoneiden vedenkulutus väheni. Näiden muutos-ten takia on entistä tärkeämpää, että pyykkiä pestään oikein. Zeoliitti itsessään ei aiheuta on-gelmia, mutta zeoliittipitoisia pyykinpesuaineita käytettäessä on erittäin tärkeää, että pesuaine annostellaan tarkasti (liiallinen annostelu lisää jäämiä pyykissä), koneeseen ei laiteta liikaa pyykkiä (takaa tehokkaan huuhtelun) ja pesukone puhdistetaan säännöllisesti (pidentää ko-neen elinikää)."

Itse käytän Bio Luvil Professionalia (tilaan niitä 8 kg suurpakkauksia) ja siinä ei ole zeoliittia, mutta fosfaattia on. Ja nyt uutena hommasin kokeeksi Pesuainetukku Osolan CT Special Plus -pyykinpesujauhetta (6 kg pakkaus), hajustamatonta. Siinäkään ei ole zeoliittia, mutta fosfaattia on. Noita aion kyllä käyttää ihan huoletta! Miulle pääasia on, että pesuaine on hajustamatonta, mitä ainakin alkuun tulen käyttämään kaikkiin vauvan vaatteisiin + liinavaatteisiin. En oo tätä ennen mistään fosfaateista ja zeoliiteista kuullutkaan, että niitä pitäisi välttää. Tai sit en vaan ole huomannut/kiinnittänyt huomiota. P.S. Tavan kaupoista saatavia zeoliitittomia pesuaineita on kuulemma Serto ja LV (netissä luki), jos jotakuta kiinnostaa :)

Hertta 27+5

Oltiinpas jo alas tiputtu...

Kiitos Hertta seikkaperäisestä selonteosta pesuaineisiin liittyen - tossa tuli mullekin uutta asiaa. Itse en enää halua saostuttaa konettani zeoliitilla, mutten myöskään kuormittaa ympäristöä fosfaatilla (johonkinhan se loppupeleissä joutuu sieltä jätevedenpuhdistamoltakin), kun vaihtoehtojakin on olemassa. Seuraavaksi ajattelin kokeilla pesupähkinöitä, mutta en oo vielä ehtiny kunnolla tutustumaan niihin...

Tuli eilen illalla kauhee pizzanhimo, ja tilattiin sitten lättyset ja syötiin ne joskus kymmenen aikaan illalla. Virhe... Aikaisemmin mulla ei oo ollu mitään ongelmia närästyksen tai iltasyömisten kanssa, mutta toi pizza oli jo vähän liikaa mullekin... Heräsin aamukuudelta (aika hidas ruoansulatus!) ihan järkyttävään närästykseen. Ja muutenkin väänsi vatsaa ja oli ilmavaivoja. Vauvakin potki vielä siihen päälle, joten melkonen hulabaloo oli. No en oo sitten enää saanutkaan nukuttua, oon tossa silmät ristissä lueskellu ja ihmetelly...

Onneks alkaa pikkuhiljaa olemaan hommat valmiina vauvaa varten, ei tarvi enää niin stressata sitä että jos se päättäiskin nyt syntyä =) Mutta voisin silti vielä pari viikkoa ottaa 'omaa lomaa' ennen vauvaa, joten ei kiirettä...

Tulkaahan kertomaan kuulumisia!

Helmi 37+1

Huomenta tännekin!

Närästystä täälläkin on nyt ollu joka päivä... Inhottavaa, kun tuntuu ruokatorvi tuosta kurkun ja rinnan kohdalta olevan tulessa! Rennietä pitää ottaa pahimpaan oloon...

Miulla alkas huomenna jo 30. viikko! Hirveetä vauhtia tää aika kyllä menee... Just eilen tuossa mietinkin, että hittolainen, sehän pitää alkaa oikeesti kattomaan kamoja valmiiksi, kun ei näistä ikinä tiedä millon päättäävät pihalle tulla :) Että sit kolmosella alkavalla viikolla vois ihan kunnolla alkaa hommailemaan tavaroita kasaan. Pinnis, patja, petivaatteita, hoitoalustan ym. saan huomenna sieltä Ikeasta :) Vaatteita on jo aika kiva pinkka hankittuna. Turvakaukalo ja FisherPricen keinusitteri saadaan sit kummitytöltä, kun lähtö saikulle tulee :) Tai varmaan jo vähän aikasemmin, mut kuitenkin sieltä se sit joutaa, kun tarvetta sille tulee... Sit pitäs hommata vaan sellasta "pikkutavaraa" kuten itkuhälytin, imetysliivit (vasta loppuviikoilla niitä arvelin katella), liivinsuojuksia, vaippoja, puhdistuspyyhkeitä, talkit, öljyt, Bepanthenit jne. jne. Että niitä pitää alkaa sit pikkuhiljaa hankkimaan kaappiin odottamaan. Äitiyslomalla sit laitetaan miehen kanssa huone vauvakuntoon, muutetaan siis järjestystä, laitetaan pinnis + hoitopöytä paikoilleen ym.

Voi että, ei ois Helmillä enää pitkä aika :) Alkaako jo jännittämään? Kyllä varmaan sit itellekin tulee fiilis, että jospa sais vielä muutaman viikon lisäaikaa valmistautua tulevaan... Vaikka kyllä varmaan sit haluaakin jo vauvan syliin ja eroon mahasta :) Onko ollut vaikeeta liikkua tms. että vois jo mahasta luopuu? Miulla on alkanut nyt tuntumaan aina välillä, että hankaloittaa joitakin hommia: sukkien ja kenkien laitto vähän ahdistaa, imuroidessa supistelee aika paljon ja kävelyvauhtiakin on joutunut kyllä rajoittamaan :) Että aika normit jutut varmaankin :) Mutta ei ainakaan vielä ole niin hankalaa, että mahasta eroon haluaisin! Tykkään hirveesti tästä mahasta ja tietenkin sen sisällöstä :D Että sinänsä miulla on ollu tosi helppo olla, tähän asti. Nyt tää närästys on vaan välillä tosi karseeta ja sit 8 tunnin koneellaistuminenkin täällä duunissa alkaa jo olemaan inhottavaa :( Puutuu jalat ja tää kädenpuutuminenkin vielä vaivaa (vanha vaiva), alaselkään koskee aika usein ja sit supistelee... Pitää vaan muistaa tarpeeks usein jalotella, niin kyl se sit aina oloa helpottaa! Muuten olo siis ollut loistava ja todella vähäisillä vaivoilla olen selvinnyt :)

Kovasti muuten potkii/liikkuu tämä vauva :) Pari kertaa olen jo pienen kantapäänkin tuntenut mahan läpi omalla kädelläni! Ihana pieni jalka <3

Hertta 28+6

Tässä suora kopio tekstistä, minkä laitoin huhtimasuihinkin..

Minut saa poistaa listalta. Keskenmeno tapahtunut 4 viikkoa sitten, päivä hyvin menneen varhaisultran jälkeen. Ei ole paljon muuta sanottavaa. Toivon teille kaikille hyvää jatkoa ja että muilla menee kaikki hyvin!

Viirulainen

Se olis sitten lokakuu ja huomenna tasan kaks viikkoa laskettuun aikaan... Jännittävää =)

Viime viikolla oli mun eka ja ainoa neuvolalääkäri. No, sekin oli kyllä vähän yhtä tyhjän kanssa, teki tasan samat jutut ku normineuvolakäynnillä, lisäks ainoostaan sisätutkimuksen. Joka siis kesti ehkä puol minuuttia, ja totes vaan että vielä on kiinteä kohdunsuu. No mutta siitä siis sen verran iloa että vois kuvitella että vauva ei ainakaan ihan just tähän hätään oo tulossa, vaikka onkin jo laskeutunut...

Täällä on muuten vielä kaikin puolin ok olo. Välillä iltaisin selkä särkee, lähinnä johtuu kai siitä kun en tee juuri mitään yläkropalla nykyään, eli jumittaa varmaan sen takia. Yleensä saan nukuttuakin hyvin, monena yönä ei oo tarvinnu edes nousta vessaan. Ja joka aamu vieläkin herään selälläni, vaikka pitäis välttää selällään nukkumista. Ei auta vaikka olis tyyny selän takana illalla, silti oon jotenkin onnistunu vääntäytymään selälleni... Jotain pieniä supisteluja ja viiltelyjä silloin tällöin, mutta ei mitään ihmeempiä eikä häiritseviä kipuja, onneks. Painokin on jumittanu paikalleen siihen kymmenen kertyneen kilon kohdalle, ja masu on suht pieni eikä häiritse menoa millään tavalla tai tunnu tukalalta.

Sairaalakassi pakattu, tosin pientä viimeistelyä vailla. Kaikki muuten valmiina, paitsi pitäis vielä makkarissa kääntää meidän sänky toisin päin että sais sitten ton vauvan riippumaton sinne.

Nyt on vielä tavoitteet loppu- ja ens viikolle; käydä Ikeassa, manikyyrissä (kohta joudun luopumaan ihanista pitkistä kynsistäni, nyyh), jalkahoidossa ja vyöhyketerapeutilla. Vähän hemmottelua tähän loppuaikaan, mielestäni oon sen ansainnu ku oon niin ahkerasti rakentanu pesää =)

Saitko Hertta Ikeasta tehtyä paljon hankintoja? Kannattaa kyllä pikkuhiljaa ostella tarvittavia tavaroita jo suht ajoissakin, koska sitä sälää on niin paljon hankittavana... Itelle meinas tulla jo stressi ihan vaan rahanmenosta, kun melkein kaikki hankittiin parin viikon sisällä, ja tuntu että satasia tai ainakin kymppejä hävis tililtä koko ajan ja joka puolelle =O Mutta huuto.net on oiva paikka!

Tsemppiä kaikille ja ihanaa odotusta =)

Helmi 37+6

Huomenta kaikille ja pahoitteluni Viirikselle.

Helmillä h-hetki lähestyy; eipä tässä itsellänikään kovin kauaa enää ole. Olo on ihan hyvä täälläkin päässä, pientä supistelua on ollut, sekä kivutonta että kivullista ja unet hukassa välillä edelleenkin yöaikaan.

Porukka taivastelee mun masun kokoa, kai se sitten on iso tai ainakin näyttää isolta, kun on kasvanut pelkästään eteenpäin eikä lainkaan sivuille. Kyllä se kieltämättä on aika tukalan tuntoinen ja on tiellä, toisin kuin Helmillä. Odotan jo kovasti, että pääsen vaihtamaan mahan vauvaksi. Vauva itsessään on lääkärin mukaan aika siro, laskettuun aikaan mennessä on kooksi arvioitu tulevan 3600 g- ihan sopiva mun mielestä =).

Mulla on lääkäriaikoja ollu jo vähän liikakkin, milloin mistäkin syystä, ja vielä on loppuraskauden lääkäri ensi viikolla, jossa katsastetaan lantio. Itsellä ei ole epäilyksiä etteikö se muksu näiltä lanteilta mahtuisi syntymään, mutta ensisynnyttäjiltä se kuulemma aina katsotaan.

Mutta tulipas siinä taas omaa napaa, kertokaahan muutkin kuulumisia!

Sanibel rv 36+2

Pahoittelut viirulaiselle, toivottavasti pääset pian tänne takaisin!

Mie kans yks päivä mietin, että jos eka raskaus olisi jatkunut normaalisti, niin oisin jo äitiyslomalla ja la uhkaavasti lähestyisi. Lokakuun 22. olisi ollut la.

Joko Sanibel tiedätte sukupuolen?

Mie voisin kans ihan mielellään ottaa jo vauvan, vaikka ei mahasta vielä haittaa ole eikä muutenkaan ole ollut juuri minkäänlaisia vaivoja. Olo ja vointi on ollut oikein hyvä, pystyn liikkumaankin ihan hyvin. Itse asiassa uskon että liikunnan avulla olen onnistunut pitämään itseni näinkin hyvässä kunnossa. Selkäkipujakaan ei ole ollut. Olen käynyt parikertaa viikossa uimassa, kerran joogassa ja kävelyllä kans kerran pari. Mitään pitkiä harjoituskertoja ne ei ole olleet, mutta ihan riittäviä. Mutta siis en jaksais odottaa. Onneksi joulu lähestyy, saa jotain muuta tehtävää ja ajateltavaa :)

Mekin ollaan tehty hankintoja tässä pikkuhiljaa, niin ei kasaannu kaikki sinne loppuaikaan. Joulun aikaan rahanmenoa on muutenkin paljon. Mutta paljon on vielä hankkimattakin, mutta onneksi myös aikaakin. Suuremmat hankinnat kuten vaunut ja turvakaukalo on jo hommattuna.

Noa 25+4

Juu, Ikeasta löytyi kaikkea hyödyllistä. Saatiin se pinnis+patja ja kaikkee oheiskamaa: petivaatesettejä 3, pinnasuojus, muovitettuja patjansuojuksia 2, peitto, sellasia isoja harsoja (ainakin se kangas näytti ihan harsokankaalta) tai mitä lie pyyhkeitä (voi käyttää mihin vaan pyyhkimiseen/alustaksi), froteisia pesulappuja (taas voi käyttää mihin vaan pyyhkimiseen, puklurätiksi tms.), huopia pari, sellanen ihana keltanen raputyyny vaikka pinnikseen koristeeksi, itelle mikrokupu, muovisia leikkuulautoja, veitsisetti, päiväpeitto, magneettiteline veitsille ym. ym. Eli vähän kaikkee, mut rahaa meni vähemmän mitä suunnittelin, jäi siis jäljellekin! Omituista... :D

Muuten ollaan pikkuhiljaa jo noita hankintoja tehtykin ja ainakin. Vielä muutamia tavaroita puuttuu, mut onhan tässä about tää ja ens kuu aikaa hommailla :)

Alkaa Helmillä ja Sanibelilla olla tosiaan viikot jo vähissä :) Jännittääkö synnytys? Ootteko kuin paljon sitä miettiny ja esim. kivunlievityksiä, asentoja tms.? Itseä ei nyt ihan vielä hirmusti jännitä, kun onhan tuonne joulukuuhun vielä kuitenkin aikaa, mut on kyllä selkeesti alkanu enemmän ajatuksissa jo olemaan...

Itse kans ajattelin äitiyslomalla sit käydä kunnolla kampaajalla ja ainakin kasvohoidossa. Jalkahoitokin olisi ihana sit turvonneille ja väsyneille jaloille :)

Hertta 29+6 Huomenna se alkaa jo kolmosella...!!!

Heti alkuun Viirikselle myötätuntohali.

Kakkosultra on nyt takanapäin ja kätilön mukaan meidän mokkulasta ei löydy moitteen sanaa : ) Ja näin se on, että tyttöjä näyttää tulevan meidän sukuun ovista ja ikkunoista. Meitä on siis kolme sisarusta ja isosiskoilla molemmilla on vain tyttöjä samoin olisi myös meidän perheeseen mimmi tulossa.

Me ollaan ostettu vasta pinnis, se huuto.netistä. Brion täysin kolhuton pähkinänruskea pinnis hintaan 68 euroa. Ei paha mielestäni.

Sunnuntaina olisi kaverilla vauvakutsut.

Lil19+6 ja mokkula

Onnittelut Lilianialle tulevasta tytöstä <3

Meillehän minun äiti jo veikkauksensa antoi, en muista joko sen täällä kerroin, mutta poika on hänen mukaansa meille kaiketi tulossa :D Saas nähdä... En tiiä malttaako sitä siellä vikassa ultrassa olla sit kysymättä, kun aika paljon tuo uteliaisuus meinaa painaa... ;) Vaikka kyllä edelleen on ihan sama kumpi tulee, molemmat yhtä ihania ja toivottuja! Kunhan vaan terve olisi...

Tuollaiset vauvakutsut ois kyllä ihana idea! En ole yksissäkään sellaisissa ollut eikä yhdellekään kaverille/tutulle ole sellaisia järjestetty, joten en niistä oikein mitään tiedä, oon vaan jenkkielokuvissa sellaisia nähnyt :D Voi kun joku sellaiset järkkäis :) Mut ei ihan sellasia vaaleanpunaisia, imeliä jenkkityylisiä hörhelöjuttuja kuitenkaan... Sais vaan viettää yhteistä aikaa tuttujen kesken syöden hyviä herkkuja ja sais ihania vauvalahjoja...

Nostetaanpa vähän tätäkin ketjua kun oli jo niin kauas pudonnut. Jokos muuteen ootte te vauvan saaneet perustaneet sitä ketjua tuonne hoitopuolelle? Olisi kiva käydä kuulumisia sieltä lukemassa, että miten se vauva-arki on lähtenyt kullakin käyntiin. Helmellä lähestyy jännät paikat, vieläkö oot yhtenä kappaleena? :)

Mäkin tänne taas ehdin pitkästä aikaa... Niin kiirettä pitää näin mamma'lomalla' ;)

Täällä vielä yhtenä kappaleena juu! Huomenna tasan viikko laskettuun aikaan. Vielä ei ainakaan oo ollut mitään tuntemuksia, joista olis voinut edes kuvitella synnytyksen olevan lähellä. Neuvolantädin mukaan vauva on kuitenkin sekä laskeutunut että kiinnittynyt. Kohdunsuun tilanteesta ei oo kahta viikkoa uudempaa tietoa, silloin se oli vielä kiinteä. Nykytilanne voi sitten olla ihan mitä vaan.

Oon käyny nyt pari kertaa vyöhyketerapiassa, viimeks tänään. Aiiiivan luksusta, suosittelen ehdottomasti! Siellä on käsitelty myös noita kohdun heijastepisteitä, joiden pitäisi nopeuttaa synnytyksen alkamista jos vauva on muuten valmis tulemaan. No, ainakaan vielä ei oo tapahtunut mitään ;) Mutta ne pisteet oli kyllä jo aika arat, ja kuulemma tulevat koko ajan aremmiksi synnytyksen lähestyessä.

Sen verran tässä vihjaisen, että muistakaa harjoittaa niitä lantionpohjan lihaksia... Tiedän kyllä, että siitä paljon puhutaan, mutta ite oon ollu aikamoisen laiska asian suhteen. Nyt on sitten pari kertaa lirahtanut tippa housuun yskiessä tai aivastaessa tai sohvalta noustessa. Voin kertoa että ei todellakaan oo kauheen mukava fiilis =/

Jaa, jos vielä pitäis yhden vapaan viikonlopun, ja sitten vauva vois jo alkuviikosta tulla! Laitankin joo sellasen tilauksen sisään. Minähän sen just päätän koska se tulee ;) ;) ;)

Helmi (tunnin päästä 39+0)

Heissan täältäkin suunnasta!

Minäkin olen laittanut synnytyksen tilaukseen jo tälle tai ens viikolle =). Joku kyseli jännittääkö, niin eipä kyllä kauheasti jännitä synnytys. Jotenkin sitä ei osaa jännittää, kun ei oikein tiedä millaista se sitten loppujen lopuksi on. Ja ei kai se jännittämällä kummene =). En ole kovin tarkkaan myöskään kivunlievitystä miettinyt, mennään ihan tilanteen mukaan.

Muutamia supistuksia olen jo tuntenut ja kohdunsuu on kiinni, mutta pehmeä. Tänään on taas vaihteeksi lääkärineuvola, jossa tutkitaan lantio. Mulla itselläni ei kyllä ole epäilyksiä, etteikö vauva mahtuisi näiltä lanteilta syntymään, mutta se kai on rutiini ensisynnyttäjille täällä.

Mulla kans on pari kertaa lirahtanut pöksyyn, kun olen oikein makeasti alkanut nauramaan...joten ois kai mullakin noita lantionpohjanlihaksia pitänyt treenata =/. No synnytyksen jälkeen sitten viimeistään!

Mutta sellasta tällä kertaa =)

Sanibel rv 37+2

Moikka!

Helmillä ja Sanibelilla alkaa kyllä olla jännät paikat jo :) Mulla olisi vielä kuusi viikkoa töitä ja sit kauan odotetulle mammalomalle. Onneksi on yksi lomaviikko vielä ennen sitä ja silloin lähdetään käymään Tallinnassa. Pääsee vielä vähän shoppailee ja nauttii miehen kanssakahdenkeskisestä ajasta.

Mie oonkin yrittäny ottaa ihan jokapäiväiseksi rutiiniksi noiden lantionpohjalihasten treenaamisen eli aina kun muistan niin niitä teen. Mutta usein ei vaan huvita, vaikka niitähän voi tehdä milloin ja missä vaan. Toivottavasti on apua pienestäkin treenaamisesta.

Muuten ei kyllä mitään kummempaa kuulu. Vointi on edelleen ollut oikein hyvä. Tänään pitää varata aika ylimääräiseen ultraan, kun haluavat tsekata vielä vauvan koon, koska mun sf-mitta huitelee ihan yläkäyrän yläpuolella. Sitä olenkin ihmetellyt, että mitä ne asialle voi tehdä, vaikka vauva olisikin isokokoinen? No katsotaan onko saanut isänsä geenit, hyvin mahdollista kyllä :)

Noa 26+4

Käväisin minäkin lukemassa kuulumisenne...herranjee kun olette jo pitkällä kaikki, Helmikin kohta jo synnyttää.
Samalla nostelen ketjuanne ja laitan pienen toiveen ilmaan josko minäkin kohta saisin liittyä tänne puolelle.
UP

Me ollaan kyllä kovasti sua Pahis tänne odoteltu! Toivottavasti liityt seuraan pian!

Tänään oli päivä, jota ennen vauvan ei meidän mielestä pitänyt syntyä, koska meillä oli yksi kauan sitten sovittu juttu, johon halusin vielä päästä mukaan. Sitä tässä vähän oon aikasemmin miettiny että joudutaanko kuitenkin se perumaan. No ei jouduttu, ja hommat on nyt kaikin puolin hanskassa eikä tarvi enää jännittää.

Ystäväpariskunta, joilla oli laskettu aika päivää ennen meitä (joo, ihan sovittu juttu!), on nyt pakertamassa vauvaa Kättärillä. Vielä ei olla saatu uutisia tuliko Ilonanpäivän tyttö vai tuliko luvuiksi 10.10.

No me sitten kuitenkin todettiin, että kai se on sitten meidän myöhemmin tänään mentävä perässä! Jotain sympatiakipuja on tänään ollutkin, ja käveleminen on ollu vähän epämielllyttävää sen takia. Ilmeisesti siis ainakin jotain tapahtuu jossain. Nyt jo oikeesti sitten siis toivon että päästäis tositoimiin, ja painelen itekseni niitä kohdun heijastepisteitä =)

Nyt taidan mennä nukkumaan, että jaksan sit synnyttää, heh ;)

Huomenta!

Laitanpa listan tähän ekana ihan vaan muistin virkistykseksi :)

Plussanneet:

Helmi plussa 02/08 LA 16.10.
Sanibel plussa 02/08 LA 28.10.
Hertta plussa 04/08 LA 13.12
Philippa plussa 04/08 LA 26.12.
Noa plussa 05/08 LA 11.1.
Liliania 06/08 LA 21.2
hippu81 plussa 07/08 LA 6.3.09
Viirulainen plussa 08/08 LA ?

Synnyttäneet:
-Ama-(LA 22.6.)poika 18.6, rv 39+3,50 cm, 3320 g, pään ymp 35 cm.
Mi-iu,(LA 8.7)tyttö 13.7 rv.40+5, 52cm, 4015g, 52cm, pään ymp 35cm
Emeliina*, (LA 6.8)tyttö 3.8. 51cm, 3000g, pään ymp. 32,5cm
Tähti* plussa 12/07, la 27.8., Tyttö 5.9. 2880g, 48cm, pään ymp. 35cm

Poistin Vilukisun tuosta listasta ihan vaan päivityksen vuoksi... Toivottavasti saadaan hänet pian tänne takaisin ja uudestaan plussanneiden listalle :) bdbdbd

Ei olis Helmillä ja Sanibelilla enää kauaa! Mikäs on Helmin olo? Onko jotain The kipuja ilmaantunut yön/aamun aikana vai saitko ihan kunnolla nukutuksi?

Itsellä on vointi muuten suht ok tällä hetkellä, mut aika paljon välillä supistelee (ihan kivuttomasti kylläkin, mutta niin paljon, että tukaloittaa kyllä oloa) ja sit jotain ihme kirvelyvihlasuja on ilmaantunut tuonne kohdunsuun tienoille. Toivottavasti ei siellä mitään muutoksia ole tapahtunut tai mitään tulehdusta ole pukannut... Ensi viikolle varattu lääkäriaika, joten siellä saa sitten onneksi tarkistettua tilanteen.

Hertta 30+6

Plussanneet:

Helmi plussa 02/08 LA 16.10.
Sanibel plussa 02/08 LA 28.10.
Hertta plussa 04/08 LA 13.12
Philippa plussa 04/08 LA 26.12.
Noa plussa 05/08 LA 11.1.
Liliania 06/08 LA 21.2
hippu81 plussa 07/08 LA 6.3.09

Synnyttäneet:
-Ama-(LA 22.6.)poika 18.6, rv 39+3,50 cm, 3320 g, pään ymp 35 cm.
Mi-iu,(LA 8.7)tyttö 13.7 rv.40+5, 52cm, 4015g, 52cm, pään ymp 35cm
Emeliina*, (LA 6.8)tyttö 3.8. 51cm, 3000g, pään ymp. 32,5cm
Tähti* plussa 12/07, la 27.8., Tyttö 5.9. 2880g, 48cm, pään ymp. 35cm

Huomenta!

Viirulaisellehan tapahtui myös ikävästi, joten poistin hänetkin listasta. Plussatuulia vaan sinnekin suuntaan, toivottavasti saadaan siutkin takas pian!

Kavereille synty sitten ihana pieni tyttö yhden aikaan yöllä. Ja mä täällä kärvistelen vielä yhtenä kappaleena, ei tullut lähtöä yöllä vaikka jotain kipuiluja olikin.

No, nyt tulee kaveri käymään 5-kuisen vauvansa kanssa, ja sit lähden vielä kaupungille hurvittelemaan, niin josko saatais vauhtia tähän touhuun... Kokeilen ekana neljättä ässää eli shoppailua, ja ne muut tulee ohjelmaan sitten myöhemmin tänään =)

Eiliset ässät jäi kuitenkin siihen shoppailuun, enkä sitäkään varmaan tarpeeks harrastanu... Yöllä heräsin jossain vaiheessa kipuiluun, ja ajattelin että jes, kyllä tää tästä... No ei kun ei.

Niinpä taidan lähteä nyt sitten käymään kättärillä katsomassa sitä kaverien eilen syntynyttä vauvaa, ja toivon että saan samalla reissulla jäädä sinne itsekin. Jos masuasukki tajuais, että tää oli se paikka missä toimitaan ;)

Ja kun vielä muutama päivä sitten ajattelin, että ihan sama koska tulee, kunhan ei viikkoja enää venyis, ja nyt oonkin sitten ihan kärsimätön enkä millään malttais odottaa... No tietty kun toiset sai jo oman nyyttinsä, vaikka oltiin suunniteltu että mennään sit samaan aikaan synnyttämään ;)

Jospa se Helmi tosiaan tarttuis sulle sieltä kättäriltä tuo synnyttäminen ;) No älä nyt kauheen kärsimättömäksi vielä rupea kun voihan se olla, että menee vielä monta viikkoa, heh :D No paraskin sanomaan. Täällä odotellaan jo vuoden vaihtumista, että tulispa äkkiä niin ois taas lähempänä vauva-arki, ees saman vuoden puolella! No äkkiäpä nuo viikot menee ja maanantaina ois rakenneultra. Jännittää. Liikkeitä on tosin pikkuisen jo alkanut tuntumaan, kuluvalla viikolla ihan ensimmäisiä, joten siinä mielessä hyvillä mielin ollaan liikkeellä. Oon jo ekat vauvanvaatteetkin ostanu ;)

Eikö oo ihania ne ekat pienet, höyhenenkevyet liikahdukset! Ja toi ultra tosiaan on jännä paikka, mutta varmasti siellä masussa on kaikki hyvin!

Voi jestas miten pieni se uus vauva olikaan! 3400 g ja päivän ikäinen, en mä oo ikinä niin pientä nähny aikaisemmin. Ja kohta meillä on samanlainen, ihanaa!

Kaveri jo sanoikin, että varmaan tuut kohta perässä, kun sun nenä on jo turvonnut. Mä olin hieman hölmistynyt, en ollu ikinä kuullu moista, enkä myöskään huomannu mitään ihmeellistä nenässäni. Mutta joo, tulin kotiin ja katoin peiliin, ja nenä tosiaan oli turvoksissa. Hämärää! No, toivottavasti se tosiaan liittyy nyt jotenkin tähän juttuun, eikä mun nenä oo vaan kasvamassa valtaisaksi pahkuraksi =O

Jotain tuntemuksia on kyllä ollut tässä pitkin päivää, kun oon tuolla viipottanut menemään, joten ehkä, ehkä...

Nyt siis menossa 39+2.