THL: sikapiikki lapsille virhe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja thl on ihan pyllystä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

thl on ihan pyllystä

Vieras
THL-lääkäri Sunnuntaisuomalaisessa: Lasten sikapiikki ehkä virhe
30.1.2011 7:12 | Kommentit
A A STT

Jyväskylä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta sanotaan ensimmäistä kertaa, että sikainfluenssarokotetta ei ehkä olisi pitänyt antaa lapsille ja nuorille. THL:n ylilääkäri Terhi Kilpi kertoo Väli-Suomen median Sunnuntaisuomalaisessa, että hän ei enää suosittelisi rokotetta 5–20-vuotiaille.

"Vuosi sitten oli vallalla tieto, että sikainfluenssa on vaarallinen juuri nuorille. Silloin ei ollut vielä aihetta epäillä rokotteeseen liittyvän vakavia haittavaikutuksia", Kilpi kertoo.

Rokotteella on epäilty olevan yhteys lasten ja nuorten lisääntyneeseen narkolepsiaan Suomessa, Ruotsissa ja Islannissa. Esimerkiksi Kanadassa samaa rokotetta käyttäneistä sairastuneita on kuitenkin ollut vain muutama.

"Mikä yhteinen tekijä on näillä kolmella maalla, jollaista ei muualla ole", Kilpi kysyy.

Rokote on silti otettu uudelleen käyttöön Britanniassa, jossa sikainfluenssaan on uudessa epidemiassa kuollut parisataa ihmistä. Heistä parikymmentä on lapsia.

THL julkaisee tiistaina väliraporttinsa narkolepsian, sikainfluenssan ja sikainfluenssarokotteen välisistä yhteyksistä

mahtavaa että vihdoin myöntävät että piikin olis voinut jättää ottamatta lapsille ja nuorile. Mua silti kiinnostaa just tuo yhteinen tekijä kolmella maalla eli suomi,islanti ja ruotsi mistä narkolepsiaa on löytynyt..

MITÄS MINÄ SANOIN!!! Olen jo 15vuotta toitottanut että myrkkypiikit on vaarallisia! Tyhmät uskoo vaan sokeesti kieroj viranomaisia ja uhraavat lapsen.Lapsiraukat!

Hyvällä omatunnolla voin sanoa olevani helvetin onnellinen etten ottanut vauvalleni rokotusta. :)

Iso peesi.

Kaiken kaikkiaan tämä on ollut sellainen moka ihan valtiollisella tasolla, että sillä saattaa olla vakaviakin seurauksia. Sitten, jos tulisi jokin oikeasti vaarallinen tauti, johon tarjottaisiin rokotetta, ei sitä kukaan uskaltaisi tämän kohun jälkeen ottaa. Luulen, että kansalaisten rokotekielteisyys nousee ihan uusiin sfääreihin tämän myötä. Itse olen nyt raskaana, eikä tulisi mieleenkään ottaa edes sitä tavallista influenssapiikkiä.

Hän ei enää suosittelisi rokotetta 5-20-vuotiaille, eihän tossa mitään vauvoista puhuttu! Ennemmin sitten narkolepsialapsi kuin kuollut lapsi.

Paitsi että niitä lasten kuolemantapauksia oli kaikkiaan vähemmän kuin tavallisessa influenssassa joka ikinen vuosi. Ja luuletko, että alle 5-vuotiaan elimistö sitten kestää sen myrkyn jotenkin paremmin kuin isompi lapsi?

[QUOTE="hoo";23023746]Eikös suuressa kuolemavaarassa ollut juurikin nuoret, eivät vauvat.[/QUOTE]

Ja rokote on tietysti täysin turvallinen 0-5vuotiaille ja raskaanaoleville?? Ei tullut lisääntyneitä keskenmenoja ja komplikaatioita, eihän?! Just niin THL:a, kuten uudet D-vitamiinisuositukset: D:n tarve vähenee kun täyttää 18v!!!!

Mutta mitä sikainfluenssa aiheuttaa 5-20 vuotiaille lapsille, jos se iskee?? Enpä ainakaan olisi jättänyt omaa 3-vuotiastani rokottamatta. Sikainfluenssa voi olla kuolemaan johtava, piikkiin ei ole kuollut tietääkseni vielä kukaan.

Narkolepsiatapauksia oli alle kymmenen (kaikkia ei voi laskea sikapiikin varaan, koska narkolepsiaa esiintyy muutenkin - keskimäärin 7 tapausta vuodessa). Toisaalta kuolemantapauksia oli huomattavasti enemmän ja jälleen on Britanniassa kuollut sikainfluenssaan ihmisiä. Mutta mitäpä siitä, pääasia, että saa kokea olevansa jotenkin erilainen ja sitä kautta jotenkin valistunut, kun matkii Heikkilää ja vastustaa virallista tietoa. Usassa se on ufot ja hallitus, Ruotsissa kuninkaalliset ja näiden pimennossa olevat jälkeläiset, Suomessa se on THL ja viralliset terveyssuositukset. Sama vähän mielenterveysongelmainen huuhaaväki taustalla kuitenkin.

Kyllä minäkin huokaasen syvään kun en ottanut piikkiä 4-vuotilaale likalle enkä itelleni kun odotin toista silloin..neuvolasta oikeen soittivat että tulla ottamaan rokote ja sitten ihan oikeesti neuvolantäti vähän loukkantui kun kieltäydyin kunniasta!

Alkuperäinen kirjoittaja ei näin;23023728:
Paitsi että niitä lasten kuolemantapauksia oli kaikkiaan vähemmän kuin tavallisessa influenssassa joka ikinen vuosi. Ja luuletko, että alle 5-vuotiaan elimistö sitten kestää sen myrkyn jotenkin paremmin kuin isompi lapsi?

Eikös 0-3-vuotiaat ole/olleet riskiryhmässä ikänsä puolesta? Eli varmaan on suurempi riski kuolla sikainfluenssaan rokottamattomana kuin saada rokotteesta narkolepsia?

Kyllä minäkin huokaasen syvään kun en ottanut piikkiä 4-vuotilaale likalle enkä itelleni kun odotin toista silloin..neuvolasta oikeen soittivat että tulla ottamaan rokote ja sitten ihan oikeesti neuvolantäti vähän loukkantui kun kieltäydyin kunniasta!

Syyllistämistä ja PELOTTELUA on neuvolassa käytetty iät ajat! Se tehoaa tyhmiin. Mitään faktaa ei neukkutätien tartte kertoa!

Toisaalta jokainen voi kyllä syyttää ihan vain itseään, sillä jokainen tuon päätöksen rokotuksen ottamisesta on kuitenkin itse tehnyt.

Minusta on ihan turha syytellä ja syyllistää vanhempia jotka ovat rokotteen ottaneet punnittuaan hyödyt ja haitat sen hetkisten tietojen perusteella. Itse en sitä lapsilleni ottanut mutta ei tulisi mieleenkään sanoa vanhemmalle joka sen lapselleen otti, että syytä vain itseäsi.

"THL:n ylilääkäri Terhi Kilpi kertoo Väli-Suomen median Sunnuntaisuomalaisessa, että hän ei enää suosittelisi rokotetta 5-20-vuotiaille.

- Vuosi sitten oli vallalla tieto, että sikainfluenssa on vaarallinen juuri nuorille. Silloin ei ollut vielä aihetta epäillä rokotteeseen liittyvän vakavia haittavaikutuksia, Kilpi kertoo."

Josko tämän tapauksen myötä ihmiset alkaisivat ottamaan itsenäisesti asioista selvää. On todella harmillista miten terveydenhuollon ammattilaisia pidetään Suomessa edelleen puolijumalina ja kaikkitietävinä. Vapaasti kerroin omat näkemykseni ja lähes poikkeusetta vastaanotto tuttavapiirissä oli vähintäänkin pöyristynyt. Miten voit ajatella noin, kun lehdessä ja uutisissa sanottiin sitä ja tätä? Kiljuen vietiin ne natiaiset rokotuksiin.

Kansa seuraa myös määkien perässä, kun media alkaa myllytyksensä. Milloin ihmiset ymmärtävät median osuuden näissä kaikissa uutisoinneissa? Toimittajat lehdistössä ja tv:ssä meuhkaavat aina vaikuttaakseen ihmisiin ja heidän ajatuksiinsa. Olipa sitten kyseessä dokumentti tai mikä hyvänsä, sen tekijä pyrkii aina vaikuttamaan kohteen ajatusmaailmaan ja tavoite ei välttämättä ole mikään maailmoja syleilevä yhteishyvä. Jokaisen jutun kohdalla tulisi miettiä miksi siitä uutisoidaan näin provosoivasti, liittyyköhän tähän muita puolia, vastakkaisia näkemyksiä, mihin ne perustuvat ja niin edelleen? Mitä instansseja taustalla pyörii ja mitkä tulokset ovat heille tavoiteltuja...?

Lehdet herkuttelivat kyseessä olevan todella vaarallinen sairaus ja ei luonnollisestikaan antanut tilastoja verrattavaksi miten tavalliseen influenssaan kuolee vuosittain enemmän ihmisiä kuin sikafluhun. Tämä tieto oli vapaasti saatavilla, mutta aika harva hakee tietoa aktiivisesti olipa kyse mistä hyvänsä. Hämmästyttää miten vahvasti ihmiset nojaavat uutisointiin ja niissä tuputettaviin asiasisältöihin! Itse sain vaivattomasti netistä tietoa rokotuksen ristiriitaisuudesta ja sikainfluenssan todellisesta uhkatasosta. Aikaa tähän tuhraantui ehkä tunteroinen, pari.

Sveitsissä yli 80% ihmisistä jätti rokotuksen ottamatta. Aikamoinen luku ja väittääkö enää kukaan, että kokonainen kansa on täysin idiootteja täynnä?

Vanhat rokotukset (polio ym) otetaan meilläkin, mutta erona näihin uusiin rokotuksiin on niiden pitkäaikaisseurannat. En missään nimessä anna laittaa lapsilleni tai itselleni uusia rokotuksia, joiden pitkäaikaisia vaikutksia ei ole kenelläkään tiedossa. Aikamoista rulettia ja säälittää perheet, joiden osalta venäläinen ruletti päätyi huonosti.

Hakekaa ihmiset tietoa ja tehkää niitä päätöksiä ITSE.