Tiedätkö sinä kuinka paljon asuntolainasi korkoineen maksaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras

Tiedätkö sinä kuinka paljon asuntolainasi korkoineen maksaa? Entä, jos korko nousee vaikka tuohon 6 prosenttiin?

Esim. 100 000 euron laina, 25 vuoden maksuaika.

Korko 2,5%: kk-erä 450?, laina-ajan kokonaiskorot 35 000?
Korko 6%: kk-erä 645?, laina-ajan kokonaiskorot 93 000?

Onko oma pankkisi lainaa antaessaan mielestäsi riittävästi kertonut korkojen nousun vaikutuksesta, erityisesti siihen miten paljon lainasi koknaishinta voi nousta korkojen noustessa?

Aiheeseen liittyvä uutinen:

Asuntovelalliselle kerrottava kuinka kalliiksi laina voi tulla
julkaistu tänään klo 10:07, päivitetty tänään klo 11:29

Finanssivalvonta kehottaa pankkeja tekemään asuntolainanhakijoille maksuvaralaskelman kuuden prosentin korolla. Pankkivalvojan mukaan alhainen korkotaso voi houkutella asiakkaita ottamaan liian suuria lainoja maksukykyynsä nähden. Lisäksi pankkeja on kehotettu olemaan antamatta lainaa yli 90 prosenttia asunnon käyvästä hinnasta.

Finanssivalvonnan ohjeet on lähetetty kaikille pankeille. Luottovaralaskelma kuuden prosentin korolla tulee tehdä systemaattisesti kaikille uusille asuntolainan hakijoille ja se on esitettävä asiakkaille.

Lisäksi asiakkaille pitää selvästi kertoa, miten markkinakorkojen nousu vaikuttaa luoton maksueriin ja -aikaan.

Pankeilta vaaditaan myös kunnollista ja kattavaa informaatiota lainoihin usein liitetyistä korkokattosopimuksista ja lainaturvavakuutusten hinnoista. Tiedon on oltava läpinäkyvää, kerrotaan Finanssivalvonnasta.

Korkokilpailu hirvittää

Finanssivalvonta on kiinnittänyt huomiota siihen, kuinka matala korkotaso on pienentänyt pankkien korkokatetta. Viime vuonna korkokate supistui viidenneksellä, mikä leikkasi pankkien liikevoitosta 13 prosenttia.

Finanssivalvonnan mielestä asuntolainoista ja erityisesti määräaikaistalletuksista käytävä korkokilpailu on kiristynyt viime aikoina niin paljon, että pankkien kannattavuuden ylläpitäminen voi vaarantua pitkällä aikavälillä. Pankkivalvoja kehottaakin pankkeja hinnoittelemaan luotot ja talletukset niin, että korkomarginaali kattaa kustannukset ja riskit sekä vielä tuoton sijoitetulle pääomalle.

Suomalaispankkien taloudellinen tila on kuitenkin Finanssivalvonnan mielestä edelleen vakaa. Pankkien vakavaraisuussuhde oli viime vuoden lopussa keskimäärin 14,5 prosenttia eli selvästi yli minimin, joka on 8 prosenttia. Myös vakuutussektorin vakavaraisuus on hyvällä tasolla.

YLE Uutiset

En halua tietää!! Jossain sitä kuitenkin asuttava on ja vuokralla se raha menisi ihan toisen ihmisen taskuun, kun nyt omaa maksaessa jää jotain edes vastineeksi...

me otettiin vuosia sitten laina ja meillä kokonais korko 5,8% eli joo kyllä tiedettiin, nyt vain 1,1 ja maksellaan samanverran kuin silloin, siinä mielessä eri että tällähetkellä laina aika 17vuotta pienempi kuin 3vuotta sitten :D me like!

No itsehän se lainaa ottaessa on otettavat noi seikat huomioon ja laskettava! Ei se ole pelkästään pankin tehtävä..toki sieltä lisätietoja mutta itsekin vähän nähtävä vaivaa.

Mä en ymmärrä mitä käytännön väliä sillä on, tuleeko se talo maksamaan 100 000 tai 200 000 tai 300 000 korkoineen. Jos sä kuitenkin maksat lähes tulkoon saman kuukaudessa sitä omaa ku vuokraa... Ku se vuokra menee ihan kankkulan kaivoon, oma taas lyhenee, enemmän tai vähemmän, koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Tottakai tiedän. Me kyseltiin lisäksi todella tarkkaan, miten eri maksumuodot (annuiteetti, tasalyhennys, tasaerä ) vaikuttaa kokonaiskoron määrään.

Eniten kai siihen kokonaiskoron määrään vaikuttaa maksuaikataulu.

Alkuperäinen kirjoittaja TeräsKissa:
En halua tietää!! Jossain sitä kuitenkin asuttava on ja vuokralla se raha menisi ihan toisen ihmisen taskuun, kun nyt omaa maksaessa jää jotain edes vastineeksi...

Miten kehtaatkin olla noin vastuuton!

Alkuperäinen kirjoittaja kutku:
Mä en ymmärrä mitä käytännön väliä sillä on, tuleeko se talo maksamaan 100 000 tai 200 000 tai 300 000 korkoineen. Jos sä kuitenkin maksat lähes tulkoon saman kuukaudessa sitä omaa ku vuokraa... Ku se vuokra menee ihan kankkulan kaivoon, oma taas lyhenee, enemmän tai vähemmän, koko ajan.

:o :o :o No kyllähän tuolla nyt aika paljon on väliä maksaako korkoineen 100 000 vai 300 000 euroa. Korot on kuitenkin "hukkaan heitettyä" rahaa.
Kyllä minulle on väliä maksanko minä pankille korkoja 100 e, 1 000e vai 100 000e. Kaikki se on omasta pussista pois!

Alkuperäinen kirjoittaja Jurpo:
Tottakai tiedän. Me kyseltiin lisäksi todella tarkkaan, miten eri maksumuodot (annuiteetti, tasalyhennys, tasaerä ) vaikuttaa kokonaiskoron määrään.

Vaikuttaa toki, mutta myös maksutapa. Tasalyhennyksellä jää korkojen osuus pienimmäksi, tosin kuukausittainen maksusumma (lyhennys+korot) onkin alussa muita tapoja suurempi.

Juu, ja lisäksi on ihan sama, onko palkka kuukaudessa 1000, 2000 vai 4000 euroa. Kun sitä rahaa kuitenkin tulee tilille joka kuukausi, ja sitä menee sieltä koko ajan myös.

No, mulle sillä on väliä heitänkö kankkulan kaivoon, eli pankille koron muodossa 30 000 ? vai 100 000 ? ..

Alkuperäinen kirjoittaja Jurpo:

Vaikuttaa toki, mutta myös maksutapa. Tasalyhennyksellä jää korkojen osuus pienimmäksi, tosin kuukausittainen maksusumma (lyhennys+korot) onkin alussa muita tapoja suurempi.

Mutta ihan samaan lopputulokseenhan pääsee tasaerällä, kun tekee aluksi vähän tiukemman maksuaikataulun, ja kun on muutaman vuoden ajan rivakasti lyhennellyt pääomaa, höllentää aikataulua.

:o :o :o No kyllähän tuolla nyt aika paljon on väliä maksaako korkoineen 100 000 vai 300 000 euroa. Korot on kuitenkin "hukkaan heitettyä" rahaa.
Kyllä minulle on väliä maksanko minä pankille korkoja 100 e, 1 000e vai 100 000e. Kaikki se on omasta pussista pois!

voi ei, tässä just menee mönkään ajattelu. Korot ei oo tosiaankaan hukkaan heitettyä rahaa. KAIKKI raha mikä liikkuu, on hyödyksi. Ne mitkä menee hartwallien ym taskuun, on hukkaan heitettyä.

Meillä ei ole vielä koko asuntolainaa, mutta suunnitelmissa ottaa pian. =) Korkoja ei mun ymmärtääkseni tule ollenkaan, mutta jos tulisi niin ottaisin kyllä tarkasti selville miten paljon lainan päälle tulee korkoja kaiken kaikkiaan ja mikä tapa (annuiteetti, tasaerä..) on meille edullisin tai paras tapa ottaa laina tässä elämäntilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:
Meillä ei ole vielä koko asuntolainaa, mutta suunnitelmissa ottaa pian. =) Korkoja ei mun ymmärtääkseni tule ollenkaan, mutta jos tulisi niin ottaisin kyllä tarkasti selville miten paljon lainan päälle tulee korkoja kaiken kaikkiaan ja mikä tapa (annuiteetti, tasaerä..) on meille edullisin tai paras tapa ottaa laina tässä elämäntilanteessa.

Otat lainan kenties yksityishenkilöltä?
Pankista et korotonta lainaa saa.

Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:

voi ei, tässä just menee mönkään ajattelu. Korot ei oo tosiaankaan hukkaan heitettyä rahaa. KAIKKI raha mikä liikkuu, on hyödyksi. Ne mitkä menee hartwallien ym taskuun, on hukkaan heitettyä.

No maksa sinä minun puolesta pankille liikaa korkoja, niin saadaan raha liikkumaan!!! :D :D :D Minä pidän mieluummin omani itselläni.

Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:

Miten on mahdollista saada korotonta asuntolainaa?

Yhteistyössä