Tiedätkö sinä kuinka paljon asuntolainasi korkoineen maksaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:
Meillä ei ole vielä koko asuntolainaa, mutta suunnitelmissa ottaa pian. =) Korkoja ei mun ymmärtääkseni tule ollenkaan, mutta jos tulisi niin ottaisin kyllä tarkasti selville miten paljon lainan päälle tulee korkoja kaiken kaikkiaan ja mikä tapa (annuiteetti, tasaerä..) on meille edullisin tai paras tapa ottaa laina tässä elämäntilanteessa.

missä pankissa ei korkoja olea? :o

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:
Meillä ei ole vielä koko asuntolainaa, mutta suunnitelmissa ottaa pian. =) Korkoja ei mun ymmärtääkseni tule ollenkaan, mutta jos tulisi niin ottaisin kyllä tarkasti selville miten paljon lainan päälle tulee korkoja kaiken kaikkiaan ja mikä tapa (annuiteetti, tasaerä..) on meille edullisin tai paras tapa ottaa laina tässä elämäntilanteessa.

Otat lainan kenties yksityishenkilöltä?
Pankista et korotonta lainaa saa.

Niin siis me olemme hankkimassa taloa miehen kotimaasta ja sieltä hän saa käsittääkseni korottoman lainan. En ihan varma ole, mutta näin olen ymmärtänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Micosa:

Otat lainan kenties yksityishenkilöltä?
Pankista et korotonta lainaa saa.

Niin siis me olemme hankkimassa taloa miehen kotimaasta ja sieltä hän saa käsittääkseni korottoman lainan. En ihan varma ole, mutta näin olen ymmärtänyt.

mutta eiks noissa ulkolaisissa pankeissa tai joissain maissa ole että jos esim otatte 100000 lainan niin se maksaa jotain 30000 eli käöytänössä ne "korot " on piilottu noin, eli pankki kuitenkin ottaa omansa.

En osaa sanoa. Mä olen siinä ymmärryksessä, että siellä olisi ihan korottomat lainat, ainakin osa lainoista siis, johon nämä asuntolainatkin kuuluvat. Mutta täysin varmaksi en voi sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Alkuperäinen kirjoittaja kutku:
Mä en ymmärrä mitä käytännön väliä sillä on, tuleeko se talo maksamaan 100 000 tai 200 000 tai 300 000 korkoineen. Jos sä kuitenkin maksat lähes tulkoon saman kuukaudessa sitä omaa ku vuokraa... Ku se vuokra menee ihan kankkulan kaivoon, oma taas lyhenee, enemmän tai vähemmän, koko ajan.

:o :o :o No kyllähän tuolla nyt aika paljon on väliä maksaako korkoineen 100 000 vai 300 000 euroa. Korot on kuitenkin "hukkaan heitettyä" rahaa.
Kyllä minulle on väliä maksanko minä pankille korkoja 100 e, 1 000e vai 100 000e. Kaikki se on omasta pussista pois!

Joo mutta periaatteessa. Jos sä maksat vuokraa vaikka 750 euroa tai vastaavasti lyhennät omaa 800 euroa kuussa korkoineen. Niin mitä väliä sillä on, mikä se koron määrä on. Jos sä maksat lainan pois vaikka 25 vuodessa, niin sulla on velaton asunto 25v päästä. Kun taas vuokralla asuessa, sulla ei oo mitään muuta ku se vuokra-asunto, josta maksat edelleen tuon 25v jälkeenkin. Ja lisäksi se vuokra tod. näk. tuossa vaiheessa on jo tonnin.

Mä en ymmärrä mitä käytännön väliä sillä on, tuleeko se talo maksamaan 100 000 tai 200 000 tai 300 000 korkoineen. Jos sä kuitenkin maksat lähes tulkoon saman kuukaudessa sitä omaa ku vuokraa... Ku se vuokra menee ihan kankkulan kaivoon, oma taas lyhenee, enemmän tai vähemmän, koko ajan.

:o :o :o No kyllähän tuolla nyt aika paljon on väliä maksaako korkoineen 100 000 vai 300 000 euroa. Korot on kuitenkin "hukkaan heitettyä" rahaa.
Kyllä minulle on väliä maksanko minä pankille korkoja 100 e, 1 000e vai 100 000e. Kaikki se on omasta pussista pois!

Joo mutta periaatteessa. Jos sä maksat vuokraa vaikka 750 euroa tai vastaavasti lyhennät omaa 800 euroa kuussa korkoineen. Niin mitä väliä sillä on, mikä se koron määrä on. Jos sä maksat lainan pois vaikka 25 vuodessa, niin sulla on velaton asunto 25v päästä. Kun taas vuokralla asuessa, sulla ei oo mitään muuta ku se vuokra-asunto, josta maksat edelleen tuon 25v jälkeenkin. Ja lisäksi se vuokra tod. näk. tuossa vaiheessa on jo tonnin.

No se "väli" tulee siinä, maksatko sitä omaasi sen 25 vuotta vai vaikka 15 vuotta, jolloin loput 10 vuotta voit laittaa nekin rahat omaan taskuusi!!!

Onkohan asuntojen hinnat nousseet näin paljon siksi, että monille ei laina-ajalla ole mitään väliä, kunhan kuukausierä on pienempi kuin vastaavan asunnon vuokra? Toivottavasti pankeissa oikeasti tehdään 6%:n stressitestejä lainanhakijoille, muuten aika huolestuttava tilanne...

Miten vuokra-asunto liittyy tähän ketjuun? Tässä oli kyse asuntolainan lopullisesta hinnasta, ei vertailusta omistus- ja vuokra-asumisen välillä.

Kyllä lainanottajan kannattaa itselleen selvittää, mitä laina korkoineen maksaa. Ja miettiä sitä, onko jäkevää maksaa laina pois esim. 15 vuodessa kuin 25 vuodessa. Erityisesti jos korot nousevat, niin lainan lopulliseen hintaan tulee todella suuret erot ja isoissa lainoissa pitkät maksuajat tulevat hirvittävän kalliiksi. Esim. 100 000? laina, korko 6%. Jos maksuaika onkin 15 vuotta niin lainan kokonaiskorkomenot ovat 51 000?, kun 25 vuoden maksuajalla ne ovat 93 000?. Tuolla väliin jäävällä 40 000 eurolla takee aika paljon kaikkea kivaa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Cleopatra:
Onkohan asuntojen hinnat nousseet näin paljon siksi, että monille ei laina-ajalla ole mitään väliä, kunhan kuukausierä on pienempi kuin vastaavan asunnon vuokra? Toivottavasti pankeissa oikeasti tehdään 6%:n stressitestejä lainanhakijoille, muuten aika huolestuttava tilanne...

Kyllähän halpa raha näkyy asuntomarkkinoilla. Varsinkin tasaerälainaa ottaessa vauhtisokeus iskee, kun laina-aikaa laskeskellaan nykykoroilla.

Moni on varsin surullinen vuoden päästä, kun korot alkavat nousta, mutta maan talous rypee edelleen lamassa ja veronkiristykset sekä etuisuuksien leikkaukset ovat välttämättömiä.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että joku voi olla niin typerä ettei laske maksukykyään vähintään sen 6 % mukaan.

Niin että meillä kyllä on as.lainaa rutkasti (205 000 jäljellä ) ja jos korot nyt humpsahtaa 6% niin lyhennys olisi about 1350 ?/kk, tällä hetkellä lyhennys on 880 ?/kk. Iso korotus, toki, mutta ei kaada meidän taloutta.

Alkuperäinen kirjoittaja V-ivian:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että joku voi olla niin typerä ettei laske maksukykyään vähintään sen 6 % mukaan.

Niin että meillä kyllä on as.lainaa rutkasti (205 000 jäljellä ) ja jos korot nyt humpsahtaa 6% niin lyhennys olisi about 1350 ?/kk, tällä hetkellä lyhennys on 880 ?/kk. Iso korotus, toki, mutta ei kaada meidän taloutta.

Tuolla lainamäärälla ja tuon kokosilla lyhennyksillä maksatte korkoja pankille nykyisellä korkotasolla yhteensä noin 80 000?. Jos korkotaso nousee sinne 6 prosenttiin, niin 1350? lyhennyksellä maksatte pankille laina-aikana korkoja yhteensä 180 000?. Se on melkoinen summa.

Meillä on lainamäärä 175 000, ja kuukausierä noin tonni. Näin halpojen korkojen aikaan laina lyhenee ihan kivasti.

Tällä hetkellä on säästöissä ja sijoituksissa kiinni sellaiset 60 000. Jos korot nousevat kuuteen prosenttiin, ja näyttää ettei sijoituksien tuotto nouse samaa vauhtia, pistetään sijoitukset lihoiksi ja maksetaan lainaa pois. Kuten jo sanoin, paras keino korkokulujen pienentämiseen on lyhennystahdin nopeuttaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:

voi ei, tässä just menee mönkään ajattelu. Korot ei oo tosiaankaan hukkaan heitettyä rahaa. KAIKKI raha mikä liikkuu, on hyödyksi. Ne mitkä menee hartwallien ym taskuun, on hukkaan heitettyä.

No korko ja vastike on vuokraa vastaava siinä mielessä, että ne ei jää itselle. Jos kutkun mielestä vuokra menee kankkulan kaivoon, niin kyllä kai sitten korotkin menee. Mutta hei, ainakin pankki tykkää.

Ps. Korkojen ollessa ylempänä voi hyvinkin olla, että korot ja vastike tekee yhdessä jo isomman summan kuin vuokra.

Huolestuttavaa joo, ja se, että ihmiset ei tajua itse laskea.

Alkuperäinen kirjoittaja ok:
No korko ja vastike on vuokraa vastaava siinä mielessä, että ne ei jää itselle. Jos kutkun mielestä vuokra menee kankkulan kaivoon, niin kyllä kai sitten korotkin menee. Mutta hei, ainakin pankki tykkää.

Ps. Korkojen ollessa ylempänä voi hyvinkin olla, että korot ja vastike tekee yhdessä jo isomman summan kuin vuokra.

Tuo on aivan totta. Jos korot ja vastike maksavat enemmän kuin samankokoisen asunnon vuokra, olet käytännössä pankin vuokralaisena. Vuokraehdot ovat vain tavattoman huonot.

Alkuperäinen kirjoittaja ok:

Huolestuttavaa joo, ja se, että ihmiset ei tajua itse laskea.

Ja tälläkin palstalla kysellään aina, että "antaisko pankki näin paljon lainaa näillä tuloilla". Oikea kysymys kuuluisi, että onko minulla varmasti varaa tällaiseen lainaan?".

No on sillä väliä! :o Kaikki se on rahaa pois kaikesta muusta! Mekin asutaan nyt omassa (0? velkaa), mutta jos uutta rakentaisin todellakin laskisin ja miettisin kokonaishintaa. Ei huvittais mitään taloa maksaa 30 vuotta kun vois tehdä sen 10 vuodessa vähän kituuttaen, mutta lopulta paljon säästäen.

No se "väli" tulee siinä, maksatko sitä omaasi sen 25 vuotta vai vaikka 15 vuotta, jolloin loput 10 vuotta voit laittaa nekin rahat omaan taskuusi!!!

No tää onkin kiinni sitten korkotasosta ja siitä omasta elintasosta, että miten sitä pystyy maksamaan takas. Jos pystyy maksamaan 15 vuodessa, on se huippujuttu. Jos 25v, on siltikin voittanut verrattuna siihen, että se vuokra-asuja maksaa edelleen sitä vuokraa...

Alkuperäinen kirjoittaja m:

No on sillä väliä! :o Kaikki se on rahaa pois kaikesta muusta! Mekin asutaan nyt omassa (0? velkaa), mutta jos uutta rakentaisin todellakin laskisin ja miettisin kokonaishintaa. Ei huvittais mitään taloa maksaa 30 vuotta kun vois tehdä sen 10 vuodessa vähän kituuttaen, mutta lopulta paljon säästäen.

Joo näinhän se on. Mutta kai sen osaa jokainen laskea itekin, että säästöä syntyy, mitä enemmän lyhentää. Meki lyhennettiin eka vuosi "varmuuden vuoksi" vähemmän ja sit nostettiin summaa, koska tuntu turhalta maksaa niin "vähän".

Kyllä todellakin katsoin lainan "loppusumman" ja päädyin siihen että sopimuksessa on 20 vuotta, mutta yritys on maksaa alle 15vuodessa pois. Tällä hetkellä kokonaisaika menisi 12 vuoteen, mikäli jaksan maksaa extralyhennyksiä oman suunnitelman mukaan. Puolessa välissä ollaan... Mutta ihan tarkkaa loppusummaa en kyllä nyt muista, pitäisi katsoa paperit tarkemmin, sillä mulla on excelissä vain vuodet 2007-2016. Korkojen määrä olisi silloin 17000e (toteutunut + 5% ensi vuoden jälkeen).

Ihan järkyttävää, kuinka ihmiset ottavat 30 vuoden lainan, maksavat tuplat korkoja pankille. Kun pitää muistaa, että omaisuutta pitää kovasti alkaa viimeistään silloin hoitamaan (ja uusia lainoja ottaa). Miten ihmiset voivat kustantaa vaikka putkirempan 15 vuoden kuluttua, kun maksukyky on niin tiukoilla, että 30 vuoden lainaa on pakko maksaa...

Yhteistyössä