Tietääkö kukaan??? ( elatusmaksuista )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohjantähdenalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohjantähdenalla

Vieras
Asutaan miehen kanssa erillämme, ja emme ole yhdessä. Mut yritetään selvittää samalla voiko meistä vielä tulla joskus tulevaisuudessa perhe.
Näin mennään ainakin kesään asti ehkä ollaan lopullisesti erillämme monien ongelmien takia.
Toinen sossun nainen oli varaamassa meille elareita varten aikaa et saisin sit lapsista elarit kaupungilta,koska miehellä niin pieni palkka ettei pysty maksamaan itse niitä.

No nyt tuli toiselta sossun naiselta puhelua,et hänen mielestä meidän ei kannata tehdä papereita ( et saisin ne elarit ) koska ei olla otettu avioeroa. Ja kun meillä on periaatteessa muutenkin yhteishuoltajuus ja me voisimme itse sopia sitten jokin tietty summa kuukaudessa elareiksi,mutta kun mies ei saa sitten maksettua omia kuluja ja työmatkoja,jos maksaisi jotain.
:o

Voiko siis oikeesti olla näin etten saa ennemmin niitä ennenkö otan avioeron ja mietin siinä samalla asioita... Kun toiselle sossulle tämä järjestely oli mieluisa ettei otettais eroa heti.. ( sekavaa tekstiä varmaan mut toivottavasti joku edes ymmärtäisi )

*muoks. Enkö siis saa elareita ennemmin,kun olen ottanut avioeron?? :o :o

no jos mies muuten maksaa ruokaa jne. niin turhaa kaupungin kautta hakea rahaa mutta jos sulla itellä ei oo rahaa niihin kuluihin niin ehdottomasti haet. ymmärsitkö mun pointtia? :xmas:

ei tarvitse avioeroa siihen jos meette tekemään lastenvalvojalle kirjallisen sopparin elareista.sen sopparin voi tehdä myös niin että on van tietyn ajan voimassa.Meillä tehtiin vuoden sopimus ja katsotaan sitten vuoden päästä uudestaan mikä oikeestaan oikein on tilanne.

Alkuperäinen kirjoittaja perhoinen84:
sen verta vielä että se on parempi tehdä ihan virallisen kaavan kautta koska noi itse tehdyt sopimukset eivät tuppaa aina oikein toimimaan
Se virallinen paperi pitänee olla myös silloin, jos haluaa ne elarit kunnalta. Meillä ei exän kanssa ole virallista sopimusta, joten en silloinkaan, kun exä oli työtön, olisi saanut elareita kaupungiltakaan. Olisi siis ensin pitänyt tehdä se paperi, jossa elarit määräytyvät tulojen mukaan ja jos tulot ovat pienet, silloin kaupunki olisi maksanut joko osan tai kokonaan sen minimin.

No tän toisen sossun mielestä ei ennemmin kannata soppareita tehdä ennenkö oon päättänyt et otanko avioeron vai en. Sanoi et katotaan sit tulevassa palaverissa asiaa oonko jo päättänyt. ( palaveri n. 3kk päästä. )

Ja minä maksan kaikki omat ruoat ja muut kulut lapsistani ja itsestäni,mies maksaa omat kulunsa ja mies asuu toisella paikkakunnalla. Eli kait mun pitää sit nopeesti päättää et meneekö mies jossain vaiheessa hoitoon alkoholiongelman takia vai ei.. ja et ollaanko ens vuonna yhdessä jos se menee hoitoon... :/

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
sen verta vielä että se on parempi tehdä ihan virallisen kaavan kautta koska noi itse tehdyt sopimukset eivät tuppaa aina oikein toimimaan
Se virallinen paperi pitänee olla myös silloin, jos haluaa ne elarit kunnalta. Meillä ei exän kanssa ole virallista sopimusta, joten en silloinkaan, kun exä oli työtön, olisi saanut elareita kaupungiltakaan. Olisi siis ensin pitänyt tehdä se paperi, jossa elarit määräytyvät tulojen mukaan ja jos tulot ovat pienet, silloin kaupunki olisi maksanut joko osan tai kokonaan sen minimin.

Joo ja tämä yks sossu olisi tehnyt meille ne paperit koska hänen mielestä olisi ollut hyvä saada elarit ja kaupunki oisi sit maksanu ne,mut sit tää toinen päättikin toisin..
No pärjään kyllä ilman elareitakin,mut silti :/

Alkuperäinen kirjoittaja HarmaaPerskeles:
No tän toisen sossun mielestä ei ennemmin kannata soppareita tehdä ennenkö oon päättänyt et otanko avioeron vai en. Sanoi et katotaan sit tulevassa palaverissa asiaa oonko jo päättänyt. ( palaveri n. 3kk päästä. )

Ja minä maksan kaikki omat ruoat ja muut kulut lapsistani ja itsestäni,mies maksaa omat kulunsa ja mies asuu toisella paikkakunnalla. Eli kait mun pitää sit nopeesti päättää et meneekö mies jossain vaiheessa hoitoon alkoholiongelman takia vai ei.. ja et ollaanko ens vuonna yhdessä jos se menee hoitoon... :/

aika outoa että vaativat tekemään tollaisia päätöksiä.
ehkä sanot niille vaan että "ollaan laittamassa paperit eteenpäin" niin saat sitten sen päätöksen.eikä tarvii alkaa nyt miettimään mitään tollaisia.En oo kyll tätä ennen moista kuullut että vaativat tietoa avioerosta.

jos kerran mies ei osallistuu kuluihin niin papereita tekemään. kyllä niistä pääsee irti jos on tarve.

aika outoa että vaativat tekemään tollaisia päätöksiä.
ehkä sanot niille vaan että "ollaan laittamassa paperit eteenpäin" niin saat sitten sen päätöksen.eikä tarvii alkaa nyt miettimään mitään tollaisia.En oo kyll tätä ennen moista kuullut että vaativat tietoa avioerosta.

Joo en mäkään oo kuullu ennemmin tommosesta.. mut näköjään pitää olla sit varma tulevasta avioerosta jos haluu saada elatusmaksuja. No onneksi kuitenkin rahat riittää päivittäisiin ruokiin ja muihin kuluihin ilman niitäkin. Toki elarit oisi tuoneet helpotusta,kun meillä kaksi kokomaito allergista lastakin ja niiden ruokavalioihinhan ei saa mistään korvausta..

Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:

jos kerran mies ei osallistuu kuluihin niin papereita tekemään. kyllä niistä pääsee irti jos on tarve.

Mut mitenkäs saan varattuu sille toiselle sossulle aikaa,kun ne paperit pitäs tehdä tän kanssa joka sanoi ettei niitä kannata millään tehdä ennemmin ku oon päättäny erotaanko kunnolla....

Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:

Mut mitenkäs saan varattuu sille toiselle sossulle aikaa,kun ne paperit pitäs tehdä tän kanssa joka sanoi ettei niitä kannata millään tehdä ennemmin ku oon päättäny erotaanko kunnolla....

no ei kai se voi päättää tekeekö paperit vai ei..jos kerran ette asu enää yhessä jne. soita sinne ja kysy.

Sen toisen tätsyn kohdalla taitaa kyse olla siitä, että jos aviopari päättää hankkia toisenkin asunnon, se ei automaattisesti tarkoita sitä, että yhteiskunta alkaisi maksaa tukia. Olishan se aika näppärää, jos voisi olla kaksi huushollia, joista - kun pinna kiristyy - toiseen voisi mennä lepuuttamaan hermojaan. Mitä perheen nk. kakkosasunnosta sanoo laki, sitä en tiedä enkä ehdi ruveta nyt selvittelemäänkään. Voisin kuitenkin kuvitella, että pelkkä erilleen muutto ei riitä, jos edelleen on naimisissa. Ts avioerohakemustakaan ei ole jätetty eikä olla aikeissakaan jättää. Mutta en siis tiedä, miten asia oikeasti on. Kannattaa varata aika sinne lastenvalvojalle, siellähän se selviää.